Fesztivál és tisztelet a fotográfiának
Meglepetéseket, ritkán látható alkotásokat ígér a 8. Budapest FotóFesztivál a Műcsarnoktól a kisebb galériákig.
„A fényképezőgép jogalapot ad az embernek, hogy olyan helyen legyen, ahová nem tartozik. Egyszerre teremti meg a kapcsolódás és az elkülönülés lehetőségét.” Susan Meiselas fotográfusnő őszinte szavai kifejezik, mit gondolt a fotográfiáról és saját szerepéről. Az ő fényképei is ott láthatók a Női fókusz című tárlaton a Műcsarnokban.
E színvonalas kiállítás egyben nyitórendezvénye a 8. Budapest FotóFesztiválnak, mely a klasszikus és kortárs, magyar és nemzetközi fotográfia értékeit hivatott bemutatni.
Lena on the Bally Box, Essex Junction, Vermont (1973) – ©Susan Meiselas/Magnum Photos
Susan Meiselas 1976-ban az Egyesült Államok New England régiójában követte nyomon a sztriptíztáncosnők életét munka közben és a hétköznapokban, megrendítő erővel. Képei jóval többek szenzációhajhász felvételeknél. A háttérben tragikus élettörténetek állnak. E sorozatából hét tekinthető meg Budapesten. 1978-ban a nicaraguai polgárháború eseményeit követte nyomon kamerájával, és adta hírül a világ számára, mi történik a közép-amerikai, forrongó országban. Ekkor már az amerikai Magnum Photos nemzetközi fotóügynökségnél dolgozott, melyet 1947-ben Robert Capa négy társával alapított.
E mostani kiállítás a fesztiválszervezők és a Magnum együttműködésével valósulhat meg, hiszen további négy fotográfus hölgy fényképei is részei a tárlatnak. Az ügynökség hamar lehetővé tette, hogy női fotóriporterek is csatlakozzanak a vállalkozáshoz. Nem csupán azért, mert már az első elnökük is nő volt (Rita Vandivert), hanem mert az alapítók tudták: a nők látásmódja más, mint a férfiaké. Érzékenyebb, és női lélekkel talán másképpen is tudnak a világra tekinteni.
Eve Arnold és Inge Morath már az 1950-es évek elején csatlakoztak a Magnumhoz, egy generációval megelőzik a már említett Susan Meiselast. Az ő képeiket látva is elmerenghetünk a Műcsarnokban.
Marilyn Monroe két felvétel között egy, a Kallódó emberek című filmhez kapcsolódó fotózáson, a hollywoodi Paramount Galériában (1960) – ©Eve Arnold/Magnum Photos
Például az Eva Arnold által Marilyn Monroe-ról készített világhírű felvételeken. Robert Capa és Ingrid Bergman szerelme annak idején megnyitotta Hollywood kapuit a Magnum fotósai előtt. Ezét lehetett ott Eve Arnold 1960-ben a Kallódó emberek című film forgatásán. John Houston rendezésében a két főszereplő Clark Gable és Marilyn Monroe volt. A mások számára megközelíthetetlen sztárokhoz egyéni, olykor riportfotós látásmóddal közelített. Monroe-ról készített ikonikus stúdiófelvétele az egész fesztivált beharangozó és képviselő képe, de fényképezte őt sivatagban és ágyban, hófehér párnák között is.
„Ha a fotográfust érdekli a kamerája előtt álló ember, és együtt tud érezni vele, sokat kaphat tőle. A fotográfus az eszköz, nem a fényképezőgép” – vallotta Eve Arnold. Marilyn Monroe-val baráti viszonyt alakított ki, de bensőséges képei születtek Sophia Lorenről, a már idős Chaplinről, Richard Burtonről és Elizabeth Taylorról is. Ezek mind láthatók a tárlaton.
Linda, a láma idomárjával Mrs. Lorrianne D’Essennel, New York városában (1957) – ©Inge Morath/Magnum Photos
Inge Morath is az első Magnum-nemzedék tagja, akinek a Láma a Times Square-en című fotóján a láma egy taxi nyitott ajtajánál pillant ki. Mellette az állatszelídítő, aki abból élt, hogy különleges állatait kölcsönözte divatfotózásokhoz, televíziós műsorokhoz. A fotóriporterekre és alkotásaikra ekkoriban már nagy szüksége volt az egyre népszerűbb képes magazinoknak, így a híres LIFE-nak. Ide, az állatrovatba készítette Inge Morath sorozatát, de ez a ritkán látható felvétele akkor nem jelent meg. Ezért még különlegesebb.
Őszentsége Dilgo Khyentse Rinpocse a nepáli Thubten Cöling kolostorban, Trulshik Rinpocsével (1977) – © Marilyn Silverstone/Magnum Photos
Marilyn Silverstone 1955-től volt hivatásos tudósító, aki 1964-ben csatlakozott a Magnumhoz. A buddhista vallás és világkép szellemiségét igyekezett megörökíteni. Nanna Heitmannt az ember és a környezet kapcsolata érdekelte, aki 2019-től dolgozik az ügynökségnek. Ő a Jenyiszej folyó mentén élők mindennapjait dolgozta fel kamerájával.
Mind az öten a humanista fotográfia jeles képviselői. Kompozícióik a második világháború utáni időszaktól a napjainkig készültek. Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója a kiállításmegnyitón azt hangsúlyozta, hogy a vizuális művészet megteremtésében élen járt az Osztrák–Magyar Monarchia: Bécs és Budapest a modern világ kísérleti műhelye volt. A bécsi fotós szakiskola 1888–1919 között hétszáz fiatalt nevelt ki, akik közül sokan Párizs és New York felé vették az irányt és ott váltak fotóművészekké. Az örökségüket vitték tovább az utódok. E modern művészeti ág sokat tett a női egyenjogúság megteremtésének érdekében is.
Mindez pedig tükröződött a Magnum tevékenységében, és látható ezen a tárlaton is, melynek kurátora Tulipán Zsuzsanna. A fesztivál nyitókiállítása a Műcsarnokban 2024. március 22-étől május 12-éig látogatható.
Egyet fizet, kettőt kap – mondhatnák, hiszen a Női fókusz mellett társkiállításként ugyanitt megnézhetjük Benkő Imre magyar fotográfus képeit is. 1968 és 1986 között a Magyar Távirati Iroda fotóriportereként dolgozott. Magyar és külföldi helyszíneken dokumentálta a kulturális világ eseményeit, és örökítette meg, miként zajlanak a mindennapok a világ nyugati és keleti felén. Munkáját a World Press Photo a hetvenes években arany- és ezüstéremmel honorálta. E mostani tárlatán drámai erejű, szociografikus portré- és eseményképeket láthatunk Moszkvából, Ceaușescu Romániájából, Amszterdamból, Párizsból.
Meglepetéseket ígér Reiner Riedler Fake Holidays című kiállítása is (Egy, a tárlat képei közül: Window of the World – China)
A fesztivál hetei, hónapjai alatt több mint két tucat tárlatot láthatunk, rendezvényeken vehetünk részt múzeumokban, kiállítótermekben, galériákban, kulturális, fotográfiai központokban, külföldi nagykövetségek intézményeiben.
Kiemelkedő esemény lesz a 42. Magyar Sajtófotó Kiállítás 2024. április 12-étől június 2-áig a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. Az Osztrák Kulturális Fórum április végétől négy hónapon át ad teret Reiner Riedler fotográfiákon teremtett képzeletbeli vakációinak. A Vasarely Múzeumban Maurer Dóra fotói láthatók 2024. május 10-étől augusztus 31-éig.
*
A 8. Budapest FotóFesztivál weboldala itt található.
A fesztivál katalógusában minden eseményről részletes információk találhatók. A katalógus online elérhető, lapozható itt.