Hurrá, nyaralunk! – Így vigyázzunk magunkra, így vigyáznak ránk Koronavírus
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Ha elfogadjuk az új óvintézkedéseket, idén is kellemesen pihenhetünk megszokott szállodánkban, panziónkban.
A járvány lecsengésével a veszély nem múlt el; nyári üdülésünkkor óvatosabbnak, türelmesebbnek kell lennünk. Ahhoz is hozzá kell szoknunk, hogy vendéglátó szállásunk munkatársai is elővigyázatosabban viselkednek majd velünk egészségünk megőrzése érdekében, szerte a világon. Magyarországon biztosan!
Az első jó tanács: ha 2020-ban többnapos nyaralásra, kikapcsolódásra indulunk, olyan szálláshelyet válasszunk, ahonnan van hová kimozdulnunk, ahonnan kirándulásokat szervezhetünk, sok időt tölthetünk a szabad levegőn; nagyokat sétálhatunk erdőben, túraútvonalakon, apró településeket fedezhetünk fel, tó körüli gyaloglásokkal, kerékpározással gyűjthetünk új élményeket. Ezúttal nem szerencsés, ha úgy menekülünk el a nagyvárosból, hogy bezárkózunk egy szállodába wellness-hétvégére vagy egy egész hétre, és zárt épületben töltjük el szabadságunk napjait. Még akkor sem, ha az a hotel minden földi jóval igyekszik szolgálni kényelmünket.
Fontos a kellő távolság betartása (Illusztrációk: COVID-19 Kézikönyv)
Új idők, új hozzáállás
Nem kell csodálkoznunk, ha az elmúlt évekhez képest szokatlan jelenségekkel találkozunk szálláshelyünkön. Ugyanis mindegyikük javasolja az érintésmentes kapcsolattartást, és a távolságtartást, amennyire csak lehetséges. Ha online jelentkezünk be és hasonló módon jelentkezünk ki, akkor minimálisra csökkenthetjük a találkozást a recepcióssal, ha átutalással egyenlítjük ki a számlát, még kártyával és PIN-kódja beütésével sem kell bajlódnunk, nemhogy készpénzzel.
(„A mielőbbi talpra állás záloga a szemléletváltás: új időkhöz új hozzáállással kell igazodni akkor is, ha ez szöges ellentétben áll korábbi szokásainkkal. A mi szakmánkban a rugalmasság, a szolgáltatások személyre szabása mindig is fontos volt” – Anek Dóra, a Mamaison Hotels & Residences budapesti értékesítési igazgatója.)
Óhatatlan azonban, hogy a vendég ne találkozzon a személyzet valamely tagjával – recepcióssal, pincérrel, séffel, bárpultossal, takarítóval. Arcukat maszk takarja el a vendégek megóvása érdekében. Valószínűleg kevesebb szóval tartjuk velük a kapcsolatot, nem látjuk mimikájukat, kedvességüket kevéssé érzékelhetjük majd.
A takarítás új értelmet nyer
Korábban csak néhány hotelben helyeztek el a közösségi terekben alkoholos fertőtlenítőszer-adagolókat, ma már ez természetes, így arra járva bármikor áttörölhetjük kezünket. Mivel a szállodákban, panziókban szigorodott a takarítási protokoll, a folyosókon, a liftekben, a lobbykban gyakrabban találkozhatunk takarítókkal, akik a nyomógombokat, a kilincseket, a korlátokat is szinte folyamatosan tisztítják. Ne lepődjünk meg, ha éppen előttünk törlik át a bárpultot, az üres bárszéket. Az is csak a mi javunkat szolgálja, ha éttermi asztalunkon kézfertőtlenítő kendőt találunk – és azt használjuk is.
Ami a szállodai szobák takarítását illeti, a vendégek számára javasolják, hogy ne kérjék a napi takarítás felfüggesztését, s az ágyhuzatok, törülközők napi cseréjét is vegyék természetesnek ezen a nyáron. Környezetvédelmi okokból tehát kivételesen ne jelezzék a napi törülközőcsere elhalasztását.
(„A takarítás korábban szinte láthatatlan volt, most azonban láttatni kell, hogy a szálláshelyek és vendéglátóhelyek gondoskodnak a higiéniáról – ekkor alakulhat ki a vendégekben a bizalom. A jelen helyzetben olyan takarítási módszerekre kell ráállni, amelyek hosszabb távon is fenntarthatóak, és az üzemeltetőknek olyan emelt higiéniát kell bevezetniük, amit ők maguk is elvárnának vendégként” – Tóth Viktor, Il Contatto Kft.)
A pincérek is maszkot viselnek
A japán svédasztalos kísérlet
Azon sem kell meglepődnünk, ha a korábban jól megszokott és vonzó büféasztalos étkezéssel a korábbi formájában nem találkozhatunk.
Japánban egyszerű kísérlettel tették szemléletessé, milyen veszélyforrást is jelenthet egy egyszerű svédasztalos étkezés. Egy UV-fényben világító folyadék helyettesítette a koronavírust, s a képzeletbeli vírusgazda kezét ilyen festékkel kenték be. Ő megfogta a közös merítőkanalakat, ételszedő csipeszeket, kancsókat, s a többiek is szabadon válogathattak az ételek között. Fél óra elteltével leoltották a normál lámpákat, bekapcsolták az UV-fényeket, és a festék láttatta, milyen riasztóan nagy mértékben terjedt el „vírus” az étkezők körében. (Lásd ezen a videón!)
Reggeli vagy vacsora idején türelmesebbnek kell lennünk. A szálláshelyek a büféasztalt á la carte tányérszervizes kiszolgálással váltják ki, vagy az asztalokról már nem mi vehetjük el tetszés szerint az ételeket, hanem azokat kérésünkre séfek vagy pincérek szolgálják fel maszkban, kesztyűben. Az egyes fogásokat plexi- vagy egyéb elválasztófallal különíthetik el. Azt is meg kell szoknunk, hogy mielőtt belépünk az étterembe, udvariasan figyelmeztetnek minket: kézfertőtlenítővel tisztítsuk át kezünket. Fogadjuk el, hogy esetleg turnusokban mehetünk reggelizni, vacsorázni, hogy egyszerre ne legyünk annyian az étteremben. Sőt, már csak azért sem lehetünk annyian, mert a kellő távolságtartás érdekében az asztalokat egymástól nagyobb távolságra helyezik el, így kevesebb a férőhely, s egyszerre eleve kevesebb ember tud egy időben étkezni.
De el is kerülhetjük az éttermet, ha például reggelinket szobaszervizzel kérjük a szobánkba, még akkor is, ha nyaralásaink során korábban ezt még sohasem tettük meg. Előző este leadott rendelésünket a kért időpontban másnap reggel tálcán hozzánk a szobánkba.
Megváltozhatnak kávézási szokásaink is
Megváltozhatnak délutáni kávézási, teázási szokásaink is. Ne sértődjünk meg, ha elegáns szállodában sem porceláncsészéből, hanem eldobható, higiénikusabb papírpohárból ihatunk, sőt el is vihetjük a poharat, hogy ne fedett térben ücsörögjünk.
Akad olyan szállodalánc, melynek hoteljeiben „pihenésbiztosok” felelnek azért, hogy a megváltozott körülmények között munkatársaik betartsák a szigorúbb higiéniai követelményeket, és akiket a vendégek megszólíthatnak: tanácsot kérhetnek tőlük, vagy épp javaslataikkal segíthetik a vendéglátást.
A wellness-részlegek ezen a nyáron is nyitva állnak a szállodákban a vendégek előtt, de csak olyan kültéri és beltéri vízforgatós medencék fogadhatnak minket, amelyekben tartható a másfél méteres távolság. (Töltő-ürítő rendszerű medencék nem nyithatók meg.) Az üzemeltetőknek a víz minőségét, klórszintjét folyamatosan ellenőrizni kell, a zárt medence- és pihenőtereket óránként átszellőztetik. A magunk és vendégtársaink érdekében fokozatosan ügyeljünk arra, hogy medencébe lépés előtt és után zuhanyozzunk.
Szakkiadványok az érdekünkben
2020 júniusában a Pont itt vendéglátóipari szakmai magazin elkészítette Biztonságos vendégvárás A-tól Z-ig című online különszámát, melyben összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat, teendőket, melyeket átböngészve mi, vendégek is felkészülhetünk, mire számítsunk napjainkban pihenésünk során. (Ide kattintva elolvasható, letölthető!)
Korábban, 2020. május elején a Magyar Turizmus Ügynökség is publikálta COVID-19 Kézikönyv címmel kiadványát szálláshelyek üzemeltetői számára, melyet azóta már frissítettek is. (A legújabb változat itt található!)
E kötetben is olvashatunk tanácsokat arról, hogy vendégként mire ügyeljünk, ha szállodában, panzióban nyaralunk.
(„Tudomásul kell venni, mostantól a vendégek egymást is figyelik, hogy a másik miképp tartja be a szabályokat. És nekünk, vendéglátóknak, nem szabad senkit rákényszeríteni arra, hogy a számára megnyugtató, biztonságos komfortzónájából kikényszerítsék” – Márics József, a Danubius Hotels központi üzemeltetési igazgatója.)