Újra az ókori Rómában – Itt a Gladiátor II!
Ridley Scott ott folytatja, ahol 25 éve abbahagyta: látványosan, izgalmasan, szórakoztatóan.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Azt kell mondjuk, a megújult Hyundai Tucson nem az előző generáció megfiatalítása, hanem egy igazi új modell, amely csak a nevét örökölte. Formavilága és műszaki felhozatala forradalmi jelentőséggel bír a Hyundai számára.
A negyedik generáció kitett magáért, a dizájn teljesen egyedi. Önállónak számít még a márkán belül is. Rajzolata annyira magával viszi az embert, hogy azzal a lényeges dologgal már nem is foglalkozunk, az újonc nagyobb és szélesebb elődjénél. Az SUV-sziluett megmaradt, de jóval lágyabb formában, izmos kiállással társult, oldalát jellegzetes és éles törésvonalak jellemzik, amelyek a képek alapján akár soknak is tűnhetnek, de az életben egész jól adja magát. A szobrászok nem tétlenkedtek, amikor az orr kialakításáról volt szó, erőteljes és merész megjelenést kölcsönöztek neki. A fényesfekete hűtőmaszk elemei ékkövekként jelennek meg, melynek szélső darabjai formában megegyezően a nappali menetfényt adják.
Egyedi dizájn, ez kétségtelen, de e szó nem fejezi ki, amit igazából láttunk. Extravagáns és friss látvány az utakon az új Tucson, sokan nem hitték, hogy szériamodellel van dolguk (A szerző felvételei)
Árnyékot vetnek a formai alakzatok, határozott és igen merész vonalak egészíti ki az ajtók rajzolatát, a tükröktől kiindulva egészen a C-oszlopig tartó ezüstös vonal hangsúlyos dizájnelemként jelenik meg
Lekapcsolt világítással úgy tűnik, mintha sötét, egybefüggő mintázat borítaná a jármű orrát, képtelenség ilyenkor megkülönböztetni egymástól a LED-es nappali fényeket, amelyek teljes harmóniával olvadnak bele a hűtőrácsba és ebben a közegben rejtőzik az index világítása is. A full LED-es fényszórókat ott helyezték a Tucson esetében el, ahová mások a ködlámpát rakják, így erre a funkcióra nincs is szükség. A kétemeletes fényszóró-egység tökéletes fényt produkál zavaros időjárási körülmények közt is. A hátsó fertály sem unalmas, a lámpákat világító fénycsíkkal kötötték össze, de az előd modelltől eltérően az index és a tolatófény, amely viszont hagyományos izzókat használ, a lökhárító aljában kapott helyet. Eltüntették viszont az ablaktörlőt, amely a tetőben, a féklámpa mögött bújva található, dizájn szempontjából okos megoldás, de haszna kevesebb, piszkos ablak esetében fontos részek maradnak érintetlenül, míg az „eredeti” helyén található márkajel a mögöttes forgalomból takar ki egy falatot.
Közvetlen elődjénél 20 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb, a vadonatúj Tucson tengelytávja is 10 mm-rel nőtt, ennek köszönhetően a hátsó utasok 26 mm-rel megnövelt lábtérnek örvendhetnek
A kép jól illusztrálja, hogy fényesfekete részei nemcsak könnyen koszolódnak, hanem napsütötte időben rettentően tükröződik is az amúgy tetszetős kialakítású, dizájnos és érintésvezérelt középkonzolon
A csomagtérajtón elhelyezett „hybrid” szócska tudatja, hogy a hajtáslánc legerősebb verziójával van dolgunk. A jól ismert 1,6 literes, négyhengeres erőforrás 180 lóerejét egy 44,2 kW teljesítményű villanymotor támogatja. A kombinált rendszerteljesítmény 230 lóerőre gyarapodik, amelyhez 350 Nm nyomaték is társul. A rendszerhez egy öntöltő folyamatot végez, amelyben egy nagy teljesítményű, a hátsó ülések alatt elhelyezkedő 1,49 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor tárolja az energiát, és ha szükséges, táplálja a villanymotort. A rendszer átlagban 50 százalékon tartja a töltöttséget, az átmenet is szépen zajlik menet közben, ha villanyról a benzinmotorra áll át nagyobb terhelés alatt, de akár visszaváltás esetén vagy, ha a töltöttség a teljes kapacitás fele alá esik, indítja a benzinmotort. Ekkor hirtelen értelmetlenül magas fordulatra pörög fel és ilyenkor a hangja sem olyan szép.
A 19 colos felnik már kötelező elemként jelennek meg rajta, látványos rajzolata adja is magát a Tucsonhoz, de ez opciós tétel, alapból 17 colos felnikkel kell beérnünk. A világítótestek elől mind LED-technológiával dolgoznak
A Tucsonhoz hiánytalan biztonsági arzenál társul, van navigációalapú adaptív sebességtartó, ívmenetben is működő távolságtartó-automata és akár távirányítós parkolási rendszer is kérhető
Jól érezni rajta, hogy a nagy teljesítményt nem a sportos menettulajdonságok érdekében kapta, hanem a harmonikus működés érdekében. Utunk során, amikor a helyzet adja, szépen és gyorsan gyűjtögeti az energiát, bárhogy is alakul az indulás, mindig nulla emisszióval kezdődik, alacsony sebesség mellett sokáig fent is tartja, de ezt a külső hőmérséklet is befolyásolja. Hideg időben, ha több fogyasztó is működik, előbb kapcsol. Sportos énjét nem akarjuk ismerni, ilyenkor is kellemetlen hangszintre emeli a motorhangot, néha feleslegesen magas fordulatokkal küzd. Ha ezt nem akarjuk, finom használat mellett észrevétlen működik a rendszer, de csak tényleg finom használat mellett. A kormányzása is ebben a cipőben jár, nagyon kényelmes tekergetni, használata kiváló, pontosan irányítható, de kevés visszajelzéssel biztat minket sportos használatra. Futóműve pont ezen dolgozik, nem mondanánk túl sportosnak, de az átlagnál kicsit keményebb hangolású, szépen veszi az úthullámokat és a kanyarokban is otthonos, de a keresztbordákat nem kedveli.
Okos megoldásokban nincs hiány benne, nemcsak biztonsági arzenálja teljes, de vigyáz is ránk. Városi közlekedésünk során a Lánchíd Váralagútjához érve nem engedte, hogy lehúzott ablakokkal hajtsunk át rajta, magától felhúzta és rögtön kapcsolta a belső keringtetőt
Ajtónyitás után friss dizájn fogad minket. Elfelejthetünk mindent, amiről eddig egy Hyundai jutott az eszünkbe, úgymint a külső dizájn esetében, a Tucson belül is teljesen egyedi és a minőségi anyagokat sem fogták spórolósra. A kormány meglepő dizájnt kapott, ami kellően megosztja a véleményeket. Aki jártas az Európán kívüli modellek forgatagában, annak feltűnhet, hogy az amerikai piacon forgalmazott egyes Hyundai-modellekben található ez a fajta kormánydizájn. De fogása, anyaghasználata és a gombok prémiumminőséget árasztanak, a szürke gombok matt felületet kaptak, míg a felette felsorakozó gombsorhoz fényesfekete anyagot használtak, amin gyorsan nyomot hagy ujjlenyomatunk. A gombsorok közt billenő kapcsolókkal határozottan irányíthatjuk a kiválasztott menüket.
A csomagtérajtó elektromosan mozgatható, a mögöttes tér alapból 616 literes, de az ülések lehajtásával 1795 literesig bővíthető
A menük, amelyek a lapos, síkfelületű, tíz colnál picivel nagyobb digitális műszerfalon jelennek meg, elsőre azt gondolnánk, az egy ott letámasztott tablet, annyira egyszerű az elhelyezése, felületét speciális tükröződésmentes anyaggal látták el, így még árnyékolásra sem volt szükség számára. Tetszetős a rajzolata, tűéles képpel. Alapból ECO-módban kellemes kékes árnyalattal láthatjuk, a Sport aktiválására tüzes pirosban pompázik, míg a hagyományos órák rajzolata közt adatok halmaza variálható a kormányról. Érdekessége indexeléskor jön el, ugyanis a holttérfigyelő-kamera képe jelenik meg abban az oldali órában, amerre indexelünk, addig az adatokat számszerűen jeleníti meg, amit a tükörben nem látunk, az itt azonnal megjelenik. Használat során ennek a funkciónak leginkább a városi használatkor, szűk helyen manőverezve láttuk leginkább hasznát.
Mint Asterix sisakján a szárnyak, világítanak a LED-lámpák nappali fényei, trükkös megoldással vannak kialakítva a testek, ha nem világítanak, ugyanolyan színűek és árnyalatúak, mint a többi lamellák
A középkonzol is dizájnosra sikeredett, a belső tér ékessége, amely a műszerfallal egyező méretű kijelzőt tartalmaz. Megjeleníthetősége kimondottan szép, érintéssel tudjuk vezérelni a navigációt és a magyar nyelven kommunikáló infotainment-rendszert, amely támogatja az Apple Carplay mellett az Android-rendszert is, a kijelző nagysága lehetővé teszi akár két különböző téma megjelenítését is. De okosan, a kijelző alatt a fontosabb funkciók külön gombsort kaptak a gyors elérés érdekében, úgymint alább a klímavezérlés összes funkciója is érintésvezérelt gombsorral rendelkezik.
A kis szigetet Shift-by-wire névre keresztelte a Hyundai, az elektronikus, nyomógombos váltóvezérlés felett található az üzemmód-választó, valamint az extra-listáról kiválasztott funkciók gombjai
Szintén gombokkal vezérelhető a könyöklő előtt található, hatfokozatú automata váltó irányítópultja, amelyhez szorosan tartozik az üzemmód választó kapcsolója, valamint az extrák listájáról válogatott plusz funkciók gombsorai is. Memóriás vezetőülés csak a legmagasabb felszereltségi szinthez érhető el, nincs is panasz rá, a háttámlát kimondottan kényelmesre faragták, de a fűtés mellett szellőztető funkcióval is kényezteti az elöl ülőket. Minden porcikája elektromos mozgatású, amihez egy jól beállítható gerinctámasz is párosul. És ha már kényelem, erre a második sorban sem lehet panasz, amellett, hogy alul-felül elegendő tér áll rendelkezésre, itt is kényelmes ülésekkel van dolgunk, nagyra nőtt legényeknek is jó hátul ülni.
Hátulról nézve is izgalmakban gazdag dizájnnal rendelkezik, kár, hogy az indexlámpa a lökhárítóban külön kapott helyet és nem LED-es, mint a fénycsíkok. A hybrid jó móka, átlagfogyasztása nehezen mozdítható ki a 6,4 literes átlagból
A háttámla dőlésszöge egy lépésben dönthető egy normál üléspozícióhoz képest, de van nekünk roló az ablakon, háromzónás légkondihoz hőfokszabályzó, kétfokozatú ülésfűtés, széles, pohártartós, puha könyöklő, de élvezhetjük hátul is a hatalmas tetőablak előnyeit, valamint a jól megszokott koreai megoldást, hogy a jobb első ülés a második sorból is állítható a nagyobb lábtér érdekében, persze vicces, hogy akkor is, ha ül rajta valaki.
A 10,25 colos műszerfal alapból látványos, erős napsütésben sem tükröződik, egyedülálló funkcióval is rendelkezik. Az irányjelzőt használva két fő műszere közül az egyikben megjelenik a megfelelő oldali holttér képe
A csomagtérajtó automata, elég csak a Tucson mögött megállni és pár pillanat alatt nyílik az ajtó. A mögöttes tér kellemes mérettel rendelkezik, 616 liter áll rendelkezésre a padló alatti rekeszeket is beleszámítva, ahol egyébként a defektjavító készlet mellett egy átlagos családi bevásárlás eredményét simán el lehet rejteni. Csomagtérbővítésre is egyszerű lehetőség van, a csomagtér oldalán kis karokat meghúzva buknak előre az ülések 60:40 arányban, döntés után síkfelületet kapunk 1795 literes térrel.
A hybrid modell kedvező ajánlattal indul, alapára 10,5 millió forintról rajtol, két kerékhajtással, hatfokozatú automatával és 230 lóerővel tesztautónk Executive-felszereltsége még 2,2 millióval kerül többe
Az új Tucson jól mutat, ez nem kérdés, megjelenésével szintet lép a népes kategóriában, érezni, sok időd fordítottak nemcsak látványos, de apró dolgok finomításával, a hajtáslánc ici-picit finomításra vár, de a dízel erőforrásokhoz fogható hatékonyság mindenképp önmagáért beszél.
Ridley Scott ott folytatja, ahol 25 éve abbahagyta: látványosan, izgalmasan, szórakoztatóan.
Imádja a világ, egyre nő iránta az igény, de a kávécserje termesztése erdőirtással is jár. Az EU új jogszabályokat tervez a környezeti károk megfékezésére.
TikTok-videók hatására a fiatalok majdnem fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel, valamint a fiatalok sok esetben hajlamosak kritikus kétely nélkül valósként elfogadni az online térben eléjük táruló, bizonytalan eredetű információkat – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!