Klimttel nyit Ausztria Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Újra Gustav Klimtre, a szecesszió nagymesterére irányul a világ figyelme: száz év után tér vissza Ausztriába egyik utolsó festménye, mely előtt Bécs két egymást követő tárlattal is tiszteleg.

Az osztrák fővárosban, a Belvedere Palotában március 25-étől látható a Nő legyezővel – Gustav Klimt utolsó művei című tárlat, melynek középpontjában a művész említett alkotása áll. Szakértők szerint vélhetően ez az utolsó, nagyobbrészt befejezett festménye, eszmei és kulturális értéke egyaránt felbecsülhetetlen.

A kalandos sorsú festmény

A Klimt alkotói pályájának legutolsó szakaszából származó Nő legyezővel valószínűleg még ott volt a festőállványon a mester halálakor, 1918-ban, utoljára pedig 1920-ban volt látható a Bécsi Iparművészeti Múzeumban.

A műalkotás későbbi sorsa rejtélyesen alakult – olvasható Bécs Város Külképviseleti Irodájának tájékoztatójában. A mai ismeretek szerint a festmény az 1920-as éveket követően a svájci Böhler család birtokában lehetett, majd 1950-ben a híres osztrák műgyűjtő, Rudolf Leopold tulajdonába került. Ő azonban adósságai miatt később túladott a képen, melynek holléte azután sokáig ismeretlen volt. A ’90-es években az Egyesült Államokban bukkant fel, és 9,3 millió euróért kelt el 1994-ben egy New York-i árverésen. A hatóságok akkor a kiviteli engedély állítólagos hiánya miatt nyomozást indítottak, de az eljárást leállították, mert az érintetteket nem sikerült felkutatni. A jelenlegi birtokos előtt a festmény előéletét máig homály fedi. A kép ideiglenesen most úgy térhetett vissza Ausztriába, és a kiállítóterembe, hogy az osztrák kormány védettséget ígért a tulajdonosnak a tárlat idejére.

Gustav Klimt – Nő legyezővel c. képe

Gustav Klimt: Nő legyezővel (© Belvedere, Wien, fotó: Markus Guschelbauer)

Klimt számos képének alakját be lehet azonosítani, hiszen gyakorta megrendelésre dolgozott, de hogy a legyezővel látható nő ki is lehetett valójában, arra máig nem derült fény. A szakemberek szerint nem a korabeli Bécs társasági életének valamely ismert nőalakja lehet a képen, talán egy modell lehetett az illető, akit Klimt gyakran festett le tanulmányaihoz.

Számunkra Klimt még karanténban

Talán furcsának tűnhet nem virtuális, hanem igazi kiállításról szólni 2021 tavaszán, amikor Közép-Európában még tombol a járvány. De reményt adhat, hogy mind Ausztriában, mind egész Európában nagyüzemben oltják az embereket, akik egyben leendő kiállításlátogatók is lehetnek.

Ráadásul Ausztria már a részleges nyitást tervezi. Kinyithatnak az állatkertek, a múzeumok is, melyek FFP2-es típusú maszkkal látogathatók. A kijárási korlátozások ugyan este 8 óra és reggel 6 óra között még érvényben maradhatnak, de ez a múzeumok nyitvatartását és a látogatókat nemigen zavarják.

Magyarországról egyelőre még nem utazhatunk turistaként a szomszédos országba – legalább június 1-jéig. A koronavírus-járvány harmadik hullámának tetőzésekor, épp a Klimt-kiállítás megnyitásának idején Ausztria Magyarországot még a magas fertőzöttségű országok kategóriájába sorolja, így nincs lehetőség turisztikai céllal átlépni a magyar–osztrák határt. Az Ausztriába beutazáshoz előzetes, kötelező regisztrációra van szükség, valamint negatív PCR-tesztre, mely 72 óránál nem régebbi, vagy 48 óránál nem régebbi antigéntesztre. A belépőkre emellett 10 napos karantén is vár. Egyszóval Klimt számunkra a tavasz kezdetén még karanténban van. Ám ahogy lecseng a járvány, nő az átoltottság, úgy enyhülnek a korlátozások is, és remélhetően 2021 nyarán és őszén már egy újraéledő, újjáéledő Európát láthatunk, átjárható határokkal.

A Belvedere Palota és New York kincsei

Június elejéig tehát még várnunk kell, míg mi is ott sétálhatunk a bécsi Belvedere barokk palotában, amely méltó helyszíne a legújabb Klimt-kiállításnak. Annál is inkább, mert a palotában található – Egon Schiele és Oskar Kokoschka néhány főműve mellett – a világ legjelentősebb Klimt-festménygyűjteménye, 24 alkotással. Köztük van a 180×180 centiméteres A csók című műremek, mely a Felső-Belvedere ékessége. A festmény 1908/09-ben készült, és a festőt magát ábrázolja Emilie Flöge barátnőjével, szerelmespárként. (A kép itt látható.)

Azonban Ausztria nagy szomorúsága, hogy a Klimt-alkotások sorából nagyon hiányzik egy másik főmű, az Adele Bloch-Bauer I., melyet sokan csak Hölgy aranyban címen ismernek. (A kép itt látható.)

A festő a portréképet Adele-ről, Ferdinand Bloch-Bauer cukorgyáros feleségéről készítette 1907-ben, az iparmágnás felkérésére, s a mű 1938-tól 2006-ig a Belvedere Palota múzeumegyüttesében függött, mint az osztrák állam tulajdona. Egy újságíró azonban kiderítette, hogy 1938-ban, miután a náci Németország elfoglalta Ausztriát, erőszakkal került az államhoz egykori tulajdonosától. Sikerrel nyomozott a volt tulajdonos családja után is, és az Egyesült Államokban bukkant rá a festményen látható hölgy unokahúgára. A rokon kérte Ausztria kulturális irányítóitól, hogy mint jogos örökösnek, fizessék ki számára a kép (és további négy Klimt-mű) eszmei értékét, hogy továbbra is a bécsi palotában maradhasson a festmény. Mivel ezt az osztrák kormány megtagadta, az idős nő beperelte az osztrák államot. Ügyvédjének E. Randol Scheonberget bízta meg, a világhírű, szintén bécsi születésű zeneszerző, Arnold Schönberg unokáját. Mindkettőjük felmenői származásuk miatt voltak kénytelenek az Egyesült Államokba emigrálni.

Nyolcévnyi amerikai pereskedés után végül az Ausztriában ítélkező háromtagú bírói testület elé került az ügy, mely a jogos tulajdonosnak ítélte a képeket. Ez után az örökös felajánlotta, hogy ha az osztrák állam kárpótolja, Ausztriában maradhatnak a képek. Mivel a kormányzatot képviselő politikus ezt visszautasította, a festmények, közöttük a portré a tengerentúlra került. A Hölgy aranyban című festményt egy árverésen végül Ronald S. Lauder üzletember vásárolta meg 135 millió dollárért, s New Yorkban, a Neue Galerie-ben látható. Minderről ebben a cikkben írtunk bővebben.)

A történetet 2015-ben, Hölgy aranyban (Woman in Gold) címmel Simon Curtis filmesítette meg, Helen Mirren és Ryan Reynolds főszereplésével. (A film előzetese itt nézhető meg.)

Visszatérve a Belvedere Palotához: a 2021. március 25-étől megtekinthető kiállítás valójában kettő lesz. A művet először más, befejezetlen Klimt-festményekkel együtt mutatják be, majd október elején új összeállítás következik, amely az ázsiai művészet Klimt kései művészetére gyakorolt hatására összpontosít. Ez a tárlat egészen 2022. február 13-áig tart nyitva.

Klimt utolsó alkotásának megtekintésére lesz tehát idő. Már csak abban bizakodhatunk, hogy ez az idő számunkra is mihamarabb elérkezik.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 30.

Hogyan fogadd jól a visszajelzést – könyvajánló

Világszerte a vállalatok évente 825 millió munkaórát töltenek el a munkavállalók éves értékelések előkészítésével és lebonyolításával. A visszajelzés – a munkahelyi éves értékelésen túl is – elkerülhetetlen része társas életünknek, még akkor is, ha sokszor nem visszajelzésnek hanem megjegyzésnek, jó tanácsnak vagy baráti beszélgetésnek hívjuk.

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.