A jog a magánegészségügyben
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Miközben úgy tűnik, hogy csak a hollywoodi szériafilmek uralják a filmpiacot, azért háttérben csendesen bekúszik a mozikba egy-egy figyelemreméltó távolkeleti és orosz filmalkotás. Ezekből kiderül, hogy a kínai filmgyártás is képes maradandó alkotásokra – lásd például az Oscar-díjat is kapott misztikus Tigris és sárkányt – és az orosz filmes hagyományokat sem kell eltemetni. A közelmúltban bemutatott Mongol című német–kazahsztáni–orosz–mongol filmdráma mindkét filmes stílust ötvözi, ügyesen kikerülve a hollywoodi filmeknél megszokott kliséket. A film fogadtatása mindenesetre vegyesnek mondható. Vontatottnak tűnő stílusa…
Miközben úgy tűnik, hogy csak a hollywoodi szériafilmek uralják a filmpiacot, azért háttérben csendesen bekúszik a mozikba egy-egy figyelemreméltó távolkeleti és orosz filmalkotás. Ezekből kiderül, hogy a kínai filmgyártás is képes maradandó alkotásokra – lásd például az Oscar-díjat is kapott misztikus Tigris és sárkányt – és az orosz filmes hagyományokat sem kell eltemetni. A közelmúltban bemutatott Mongol című német–kazahsztáni–orosz–mongol filmdráma mindkét filmes stílust ötvözi, ügyesen kikerülve a hollywoodi filmeknél megszokott kliséket.
A film fogadtatása mindenesetre vegyesnek mondható. Vontatottnak tűnő stílusa nehezen emésztető azoknak, akik a sűrű, pattogó vágásokhoz szokott akciófilmeken nőttek fel, de aki már járt keleten, rögtön érzi, hogy a vontatott szerkezet hangulatközvetítő elemként tökéletesen funkcionál, a professzionálisan megkonstruált csatajelenetek pedig az akcióhívőket is kárpótolják. Mindezeket azért írom le, mert ezt a filmet más szemmel kell nézni, mint a kortársait. Akik emlékeznek Tarkovszkij Andrej Rubljovjában a harangöntő jelenet finom mozdulatira, tudják miről beszélek.
A Mongol egy Dzsingisz Kán életéről szóló monumentális filmtrilógia első része, Dzsingisz Kán – Temudjin – gyermek és fiatalkorának hányattatásait kíséri végig a gyermekkori feleségválasztástól, a rabszolgaságon keresztül a mongol törzsek egységbe kovácsolásáig.
Sergei Bodrov rendező kínosan ügyelt a részletekre, ezt nem csak én éreztem így néhány kalandos nyugat-mongóliai horgásztúra élményeim alapján, hanem Enkhbat, mongol születésű ügyvédjelöltem is megerősített ebben. Néhány kekec filmkritikus azért talált kisebb fogásokat, például Börte, a feleség ruhája állítólag pár száz évvel későbbi kollekció. A filmet mégsem az eredeti helyszínen forgatták, mert a mongol önérzet közbeszólt, a mongol kultuszhivatalnokok megsértődtek a film néhány elemén, például azon, hogy a főszereplőt nem mongol, hanem japán színész Tadanobu Asano játssza. Temudjin kínai rabszolgaéveinek bemutatását is nehezményezték, pedig a történészek szerint tényleg eltűnt 5–6 évre, amivel nem tudnak elszámolni, és amikor előkerült, mérhetetlenül gyűlölte a kérdéses kínai tartományt. Az a finom utalás sem jött be mongol részről, hogy a feleség, Börte, minden bizonnyal prostitúcióból volt kénytelen fenntartani magát Temudjin rabszolgaévei alatt, és ilyen formán szedte össze a pénzt a férje kiszabadítására is. Ezért a felvételeket a mongol felföldhöz hasonló kazah pusztákon forgatták. Megdöbbentő élmény, hogy a mongol sztyeppén még ma is ugyanazt a jurtát és fakerekes kocsit használják, mint majd 900 éve, és a mai vidéki Mongólia ritmusa sem sokban különbözik az akkoritól, legfeljebb a nőrablóktól és a többi ellenséges törzstől nem kell már tartani.
A filmet mélyen átszövi az ősi mongol hiedelemvilág, Temudjin útját az időnként farkasként megjelenő Tengri, a Ég Kék Istene egyengeti. A farkas most is szerencsét jelent a mongol sztyeppéken, ezt személyesen is tapasztaltam, amikor három hétig bolyongtunk a mongol vizek misztikus halát, a Taiment kutatva, eredménytelenül. Egyszer megjelent egy fehér farkas a sátrunk mellett. Farkas az jót jelent, örvendett meg Batchuk, a vezetőnk, és estére horogra is akadt az első Taimen, majd rögtön utána még kettő.
A közhelyszerűnek tűnő ősi erények példázata – barátság, becsület, szerelem, hősiesség – is bőven belefér a történetbe, cseppet sem teszi csöpögőssé, nyálkássá, akit érdekel a magyarra hasonlító mongol őstörténet hiteles lenyomata, annak mindenképpen ajánlott.
dr. Bodolai László
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Ridley Scott ott folytatja, ahol 25 éve abbahagyta: látványosan, izgalmasan, szórakoztatóan.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!