Nyaralás a vizen


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A csatornahajózás kényelmes lakóhajókon a magyar utazók körében is egyre népszerűbb nyaralási forma. Mindenki kipróbálhatja, hiszen hajóvezetői engedély nem kell hozzá.


Sokan viszont még nem is ismerik. A csatornahajózás kifejezés hallatán a vitorlázók a La Manche-csatorna és az úgynevezett Csatorna-szigetek angol felségvizeire gondolnak. A lakóhajó elnevezés pedig a holland úszó lakásokat juttathatja az eszünkbe, amelyek egy adott helyen dekkolnak, romantikusan, mint az adriai világítótornyokban bérelhető apartmanok.

A lakóhajózás, avagy csatornahajózás ennél jóval több. A bérelhető hajókkal Európa belvizein, folyókon és tavakon, a túrahajózásra kialakított csatornákon hajózhatunk, úszó apartmanunk a tengeri vitorlásokhoz hasonlóan egyben a közlekedési eszközünk. Míg a tengeren dacolunk a széllel, a hullámzással, számolnunk kell az áramlással, esetleg az árapályszint-változással, mindezen nehézségektől mentes a csatornahajós nyaralás. A kihívást a zsilipeken és hidakon való áthaladás jelentheti és a kulturális és természeti látnivalók sokasága – utunkat biciklizéssel és gasztronómiai élvezetekkel fűszerezve.

Jogilag azért nem szükséges hajóvezetői engedély a lakóhajók vezetéséhez, mert csak a hivatásos, kereskedelmi forgalomtól mentes vizeken ­hajózhatunk. Ma már az Európát behálózó mesterséges vízi utakon, a csatornákon velünk szemben is csak kedvtelési célú hajók jönnek fedélzetükön nyaraló turistákkal, hogy a vidéket és a városokat a vízről fedezzék fel. Vízi dodzsemünk úszó apartman, amely luxus szállásunk és egyben közlekedésünk eszköze is.

Bár a hajózási csatornák építésének gondolata az ókori időkbe nyúlik vissza, Franciaországban a legelső csatorna, a Canal de Briare építése 1604-ben kezdődött, 57 km hosszan a Loire és a Szajna-folyók között. Ebben az évben született Pierre Paul Riquet, az a középkori géniusz, aki az Atlanti-óceánt és a Földközi-tengert összekötő Canal du Midi-t, azaz a híres Midi-csatornát tervezte és a munkálatait le is vezényelte. 12 ezer ember ásta kézzel és horda el öszvérek hátán a földet 14 éven át, míg 1681-ben 240 km hosszan hegyen-völgyön át megnyílt a patinás vízi út. Mára 400 éves az a platánfasor, amelyet két partjára ültettek a nagy elődök. A szintkülönbséget egy- vagy többlépcsős zsilipekkel hidalták át. A teherszállító hajókat lovak vontatták a partról. A csatornahálózat kiépítése Francia­országon belül szállítási és vízgazdálkodási célzattal a XIX. században virágzott, az 1900-as évek elejére behálózta az egész országot. A vasút megjelenésével az uszályokat vontató lovakat a gőzmozdonyok váltották fel. A síneket mai napig felfedezhetjük a csatornák mentén. Az évszázadok során olyan építészeti remekművek készültek el, mint a világ első vízi alagútja, a 165m hosszú Tunel de Malpas (Camargue-térség, Dél-Franciaország), a világ egyik leghosszabb vizes hídja, a 662 m hosszú Briare-híd, ahol a hajók mennek hídon és alattuk folyik a ­Loire-folyó, megy át a közút, a vasút (Burgundia, Közép-Franciaország), az 1960-as években épített Arzviller-i hajólift, amely 17 zsilipet helyettesít és a fogaskerekű szerkezet a hajónkat a vízzel és hajókkal teli teknővel együtt 45 méterrel magasabbra emeli fel (Elzász-térség, ÉK-Franciaország) stb.

A kereskedelmi célú hajózásnak a kis csator­nákon Franciaországban úgy 50–60 éve leáldozott. Felváltotta azonban a turisztikai célú hajózás, megjelentek az első kis lakóuszályok, kedvtelési célú csatornahajók. Nyugat-Európában a csatornahajós nyaralás azóta már a kisgyerekesek és a nyugdíjasok sportja, aktív kikapcsolódás a szerényebb pénztárcájúaknak is. A hajózással és zsilipeléssel kap­csolatos izgalmas csapatmunkából mindenki kiveheti a részét. Bárhol kiköthetünk, fürödhetünk, napozhatunk, akár horgászhatunk is. A hajónkhoz tartozó bicikliken vagy gyalog felfedezhetjük a környék szépségeit, hangulatos falvait, történelmi kisvárosait. A hajóút mentén jól felszerelt kikötők ­várják szolgáltatásaikkal az érkezőket. A kikötői díj egy hajóra egy éjszakára kb. 10 euró. A zsilipelés Franciaországban ingyenes, más térségekben leg­feljebb 2 euró. A hollandiai felnyíló hidaknál is önkéntes a fizetés, borravalóból élnek a hídnyitogatók. A csatornahajózás az összkomfortos, fűtéssel is felszerelt hajókon kora tavasztól késő őszig, sőt egyes térségekben télen is lehetséges. Európa-­szerte több száz hajó és számtalan úti cél közül lehet választani.

A lakóhajózás térségei

  • Franciaország
  • Belgium
  • Hollandia
  • Németország
  • Olaszország
  • Anglia
  • Írország
  • Skócia
  • Csehország
  • Lengyelország
  • Finnország
  • Spanyolország
  • Portugália

A lakóhajózás térségei közül az alábbi szem­pontok szerint érdemes választani:

  • az odajutás repülővel vagy autóval, esetleg vonattal egyszerűbb és olcsóbb
  • kulturális látnivalókban bővelkedjen
  • természeti szépségekkel legyen megáldva
  • strandolásra is nyíljon lehetőség
  • gasztronómiai élvezeteket nyújtson
  • vagy mindenből egy kicsit.

A LEGKÖZELEBBI térségek:

Prága (Csehország) 530 km, Velence-környéke (Olaszország) 600 km, Brandenburg (Németország) 900 km, Elzász (Franciaország) 1100 km, Amsz­terdam (Hollandia) 1400 km, Canal du Midi és Camargue (Franciaország) 1600 km stb.

REPÜLŐVEL DIREKT járatok Budapestről:

Párizs (Franciaország), Brüsszel (Belgium), Amszterdam (Hollandia), Berlin (Németország), London (Anglia), Dublin (Írország), Velence (Olaszország), Prága (Csehország).

KULTURÁLIS LÁTNIVALÓK:

Canal du Midi (Franciaország), Burgundia (Franciaország), Gent és Brugge (Belgium), Amszterdam (Hollandia), Velencei-lagúna (Olaszország), Brandenburg (Németország), Prága (Csehország).

TERMÉSZETI SZÉPSÉG:

Lot-vidék, Aquitánia, Bretagne, Camargue (Franciaország), Friesland (Hollandia), Mecklenburg (Németország), Pó-delta (Olaszország), Mazuri-tavak (Lengyelország), Shannon-folyó (Írország), Loch Ness (Skócia).

CSATORNA-ÉPÍTÉSZETI REMEKMŰVEK:

Elzász (Franciaország.), Canal du Midi és Camargue (Franciaország), Amszterdam (Hollandia).

STRANDOLÁSI lehetőség tengerben, folyóban vagy tóvidéken:

Camargue és egész Burgundia (Franciaország), Velence-környéke (Olaszország), Amszterdam (Hollandia), Mecklenburg (Németország), Mazuri-tavak (Lengyelország), Lago Grande (Portugália) stb.

GASZTRONÓMIAI szempontból:

Charente és Aquitania (Franciaország) stb.

Általános tudnivalók

A lakóhajók

A lakóhajók minden kényelmi berendezéssel el vannak látva. 2-3 ágyas kabinokkal, meleg vizes belső zuhanyzókkal, WC-vel, tágas és világos szalonnal rendelkeznek. A szalon része a jól felszerelt konyha, ahol gáztűzhely, sütő, hűtőszekrény és mosogató is található. A hajók 2-12 személyesek, gyakran külső kormányállásuk is van (fly bridge). Néhány típusban fűtés, légkondicionálás, TV is emeli a színvonalat. A hajótestet körben pufferek és vastag gumicsíkok védik a sérülésektől. Több hétre elegendő üzemanyaggal, több napig elég vízkapacitással rendelkeznek. Vizet bármely zsilipnél vagy a pilotkönyvben megjelölt helyen vételezni tudunk. Diesel ­motorral üzemelnek, maximális sebességük 8–12 km/h. A lakóhajók ára minden esetben tartalmazza az ágyneműt és a komplett konyhai felszerelést. A hajók tiszta állapotban, leltárlista szerinti hibátlan és hiánytalan felszereléssel kerülnek átadásra.

Foglalás

A csatornahajókat már előző év szeptemberétől előfoglalási kedvezménnyel foglalhatjuk a flották magyarországi képviselőinél. Ezek az utazási irodák teljes körű felvilágosítással szolgálnak a rendelkezésre álló hajókról, és mivel maguk is behajózták a legtöbb térséget, autentikus információval szolgálnak a lakóhajózást kezdő ügyfél számára. Európa szerte kb. 1500 hajó dolgozik, amelyek száma a korlátozott vízterület miatt nem növekedhet, mint a tengeri bérhajók száma. Márciusban már Hollandiába nem találunk a nyárra szabad hajót és a szezon közeledtével a többi térségben is vészesen fogynak a lehetőségek.

Megérkezés, parkolás

Járműveinket az indulási kikötők biztonságos par­kolóiban hagyhatjuk. Sok helyen fedett garázsok is rendelkezésre állnak. A repülővel vagy vonattal érkező vendégeket személytranszfer viszi a hajókhoz.

Hajóátvétel

A hajót a kiválasztott indulási kikötőben vehetjük át délután 15 és 18 óra között. A hajó birtokba vé­tele után az átadó személyzet minden szükséges információval ellát bennünket, betanít. A kezdő kapitányok indulás előtt egy rövid gyakorlati oktatáson is részt vehetnek. Utunk során hajózási kézikönyvek, útvonaltérképek segítik a navigációt.

A hajó vezetése

A lakóhajók vezetése egyszerű, biztonságos, nem igényel előzetes hajóvezetői tapasztalatot. Németország bizonyos térségeit kivéve hajóvezetői en­gedély nem kell hozzá. Minden 18. életévét betöltött személy vezetheti, Írországban a korhatár mi­nimum 21 év.

A hajózás ára, ideje

A lakóhajózás ára jóval a tengerhajózás ára alatt marad. A bérleti díj függ a hajótípustól, az időponttól és a választott térségtől. Kedvezményt kapnak a kisgyerekesek, a nagycsaládok és a nyugdíjasok! A hajók bérelhetők 1 vagy több hétre, a főszezon kivételével hosszú hétvégére és hét közbeni pár napra is. Az átvétel kezdő nap 15 órától, a visszaadás utolsó nap reggel 9 óráig történik. A csatornák többsége márciustól novemberig hajózható, július–augusztus a főszezon.

A zsilipek és a felnyíló hidak

Általában minden nap 9–19 óra között vannak nyitva 1 órás déli ebédszünettel. Használatuk Francia­országban ingyenes. Hollandiában, Belgiumban, Angliában a zsilipek és hidak használatáért 1-2 ­eurót kell fizetni. A zsilipelés egyszerű, kb. 15–20 percig tart, völgymenetben könnyebb. A hajós társaság térség információjában megtalálható, hogy napi hány órás hajózással teljesíthető az előttünk álló szakasz és hány zsilip van rajta.

Körutak és one-way hajózás

Alapesetben a hajót az indulási kikötőben kell visszaadni, azaz egy adott szakaszon hajózunk végig oda-vissza. Hollandiában lehetőség van körútra is. A többi térségben javasolt a one-way hajózás, amikor 100–150 euro felár ellenében hajónkat eleve úgy foglaljuk, hogy a túra végén egy másik bázison adhatjuk le, így az utunk során végig újat láthatunk. Ilyenkor autóinkat térítés ellenében utánunk szál­lítják vagy megoldott a két bázis közötti személytranszfer is.

Milyen messzire hajózhatunk, mennyit tudunk menni naponta?

Általában napi 4–5 óra hajózással érdemes szá­molnunk. Mivel a lakóhajók sebessége 8–12km/h, így a zsilipek számának függvényében 25–50 kilométert tudunk megtenni kényelmesen 1 nap alatt. A napi út megtervezésénél számolnunk kell a zsilipek és a felnyíló hidak nyitva tartásával, a zsilipőr ebédidejével, az augusztusi főszezoni zsúfoltsággal és hogy a hajók menetfényekkel nem rendelkeznek, sötétedés után nem közlekedhetnek.

 

FRANCIAORSZÁG

Franciaország a turisták legkedveltebb célpontja Európában, a lakóhajózóknak is. A csatornahajózást itt „találták fel”, hiszen az eredetileg kereskedelmi hajózásra épített csatornahálózatot könnyen áta­lakíthatták élményutakká még az 1960-as években. Franciaország-szerte a zsilipelés ingyenes.

Bármely területet is választjuk, a történelmi, kulturális látnivalók, a híres francia konyha helyi különlegességei, a természeti értékek tárháza vár ránk.

– Midi: A híres Canal du Midi csatornán hajóz­hatunk, melyet Paul Riquet tervei alapján kézzel ­ástak ki több mint 400 éve. Főbb látnivalók: Carcassone középkori vára, Fonserannes 9 zsilipje, Narbonne városa, a világ első vízi alagútja, réges-régi zsilipek, alacsony kőhidak, hídon folyó vízi hajóút.

– Camargue: Franciaország legnagyobb nemzeti parkja a Rhône folyó deltája. A csatorna itt a tengerparttal párhuzamosan fut, kb. 2–5 km távolságra. Nyáron a tengerben is fürödhetünk. Főbb látnivalók: Étang de Thau természeti szépségei, Beziers, Adge és Aigues-Mortes középkori városa. A legérdekesebb csatornahajós szakasz a Midi-Camargue one-way út.

– Aquitánia: A Canal du Midi folytatásán vagy a Baise folyón hajózhatunk. Főbb látnivalók: Nérac-ban IV. Henrik vára, Moissac apátsága, Toulouse.

– Lot-vidék: A Lot a legvadregényesebb francia ­hajózható folyó. Főbb látnivalói: a román kori Valentré-híd, St. Cirq-Lapopie, Cahors középkori városnegyede, Luzech kastélyai, a folyóparti ­sziklák, az atlanti-óceáni apály-dagály jelenség. Csak haladóknak ajánlott!

– Charente: A lustán hömpölygő Charente folyót I. Ferenc királysága a legszebb folyójának ne­vezte. Főbb látnivalók: Cognac, Pineau és pincéi.

– Bretagne: A misztikumok földjén több folyó és csatorna is hajózható, változatos útvonalak kínálkoznak. Főbb látnivalók: Redon, Nyugat Velencéje, Josselin vára, La Gacilly, az Yves-Rocher városa.

– Anjou, Pays de la Loire: 3 folyón több mint 300 km vízi út, kevés zsilip, kis forgalom, sok virág: ez jellemzi Anjou-t. Főbb látnivalók: Angers, Laval városa, Plessis-Mace vára, Le Mans.

– Somme-Picardy: Az I. világháborúból hírhedtté vált Somme-i csatának már nyoma sincs. Békés tájon hajózhatunk Párizstól mindössze 100 km-re északra. Főbb látnivalók: Amines az egyik legrégibb francia város és egy sor gótikus templom.

– Ardennek: A belga határon átnyúló Ardennek az erdőségéről híres. A Meuse-folyón és csatornáin hajózhatunk a kristálytiszta levegőn. Főbb látnivalók: Verdun, Sedan erődítménye, Reims-i katedrális.

– Elzász-Lotharingia: A legkevésbé francia táj­egység. Főbb látnivalók: St. Louis-Arzviller és Rechicourt-Le-Chateau hajóliftjei, Strassbourg, Saverne és Nancy belvárosa, Lutzelbourg és a dombvidék romkastélyai. Saarbrücken felé (át Németországba) hajóvezetői engedély-köteles rész, a csatornából száraz nyarakon eltűnik a víz.

– Burgundia, Loire-völgy: A Loire-folyóval párhuzamosan haladó Loire csatornán hajózhatunk. A folyó kerékpárral könnyen elérhető, nyáron fürödhetnek a homokpadokkal teli folyóban. Főbb látnivalók: Nevers, Briare városai, az Eiffel által tervezett csatornahíd, Rogny régi zsilipjei. Plagny és Decize városáig kevés a zsilip. A közismert Loire-kastélyok 200 km-rel arrébb találhatók!

– Burgundia, Nivernais: Franciaország legromantikusabb vízi útja a Canal du Nivernais. A Morvan Nemzeti Park szívében vezet a Nivernais-csatorna, majd belefolyik a Yonne folyóba. Főbb látnivalók: Auxerre, a három templom városa, Vermenton. A Corbigny-Joigny szakaszon ren­geteg a zsilip, fél kilométerenként sorakoznak.

– Franche Comté: a Saone-folyón és mellékfo­lyóján, a Seille-en kényelmesen hajózhatunk, ­hiszen kevés a zsilip. A Jura hegységben folyó Doubs folyó csak részben hajózható, ezért építették a Canal du Rhóne au Rhin csatornát, hogy Franciaország két legnagyobb folyóját összekössék. Ma részben a Doubs-folyón, részben a csatornán lehet hajózni. Főbb látnivalók: Louhans, Tournus, Auxonne városa, Ray-sur-Saone vára, Besançon, Dole, Baumes-les-Dames városok. Kihagyhatatlan a kirándulás Dijon-ba, a burgundi hercegek fővárosába.

HOLLANDIA

Hollandiában az élet természetes része a hajózás, váljunk hát hollandokká egy kis időre! Se hossza, se vége a vízi úthálózatnak. Itt mindenkinek van hajója.

Áthajózhatunk Amszterdamon, megannyi élményt szerezve a holland fővárosban. Utrecht-től Alkmaar-ig, Amszterdamtól Frieslandig szélmalmok szegélyezik utunkat a tulipánok földjén.

Tavasszal különleges élmény a Keukenhof-i park több mint 6 millió tulipánnal, jácinttal és nárcisszal. Körutunk során a híres sörök (Heineken, Amstel) és a tradicionális sajtkészítő városok (Gauda, Edam) piacai várnak.

Biciklizés, vízi sportok, nyáron fürdőzés teszi ­változatossá a hajózást a zsilipektől szinte mentes holland tájon. Csak a felnyíló hidak állják utunkat. A hídkezelők hajódudánk hallatán megállítják a közúti forgalmat és felnyitják előttünk a hidat, csak tegyünk egy kis baksist a horgászbotjuk végén lévő fapapucsba.

BELGIUM

Hollandiához hasonlóan Belgiumot is komoly csa­tornahálózat szeli át, összesen 1500 km hosszan, az Iser és a Deule folyók mentén, számtalan hajózási útvonalat kínálva.

A világhírű városok, Brugge és Gent mellett a kevésbe ismert kisvárosok (Kotrijk, Veurne, Diskmuinde, Nieuwpoort, Oostende, Deinze) is különleges hangulattal, fantasztikus főtérrel, hihe­tetlen csokoládé- és sörválasztékkal várják az odalátogatókat.

Franciaország északi részéről, az Ardennek-ből Belgium déli részét fedezhetjük fel, a Meuse folyón hajózva.

ANGLIA

Dél-Angliában a Királyok Útjaként emlegetett Temze-folyón hajózhatunk, Oxford és a királyi család otthona, a fenséges Windsor között. Útvonalanként legalább 30 zsilippel kell számolni.

Vagy hajózhatnak Anglia legnépszerűbb vízi ­útjain Norfolkban, a Bure folyón és mellékfolyóin. Az érintetlen természet, a középkori műemlékek és a tipikus norfolki falvak együttese adja a terület ­értékét. Mindezt zsilipek nélkül élvezheti.

SKÓCIA

A skót felföld fővárosa, Inverness és a tőle 100 ­km-re délkeletre lévő Fort William között hajóz­hatunk a Kaledóniai-csatornán, amelynek része a híres-hírhedt Loch Ness, továbbá a Loch Oich és Loch Lochy.

A csodálatos kelta vidéken csak pár zsilip és ­számos whisky-ivóhely állja utunkat.

Az indulási bázis 73 km-re van Inverness-től, 200 km-re Glasgow-tól. A reptérről taxi transzferrel, bérautóval, vagy akár vonattal juthatunk el a ­kikötőnkbe.

ÍRORSZÁG

Írországot annak leghosszabb folyóin, a Shannon-folyón és az Erne-folyón hajózva fedezhetjük fel.

Ír történelmi városok, vendégszerető falvak, zöl­dellő golfpályák mentén vezet a hajóút.

A horgászatot kedvelők paradicsoma. A sok tó, folyó és csatorna halban bővelkedik. A hajónkhoz bérelhető horgászcsónak külmotorral és horgász­felszerelés is. A zsilipek száma 5–10.

OLASZORSZÁG

A csatornahajózás Grado-tól Porto Levante-ig ­lehetséges az Adriai-tenger partjával párhuzamosan. A Sile- és a Brenta-folyók Trevisóból és Padovából a Velencei-lagúnába vezetnek.

A 118 szigetre épült Velence, Murano, Burano, Jesolo, Choggia és más kisvárosok tárulkoznak fel a víz felől. Gondolák, vízi taxik és vaporettók között hajózhatunk.

Velence városába saját hajónkon érkezni egyedülálló lehetőség. A Szent Márk térrel szemben lévő Szent Giorgio szigetén köthet ki a hajónk, 5 csillagos panorámával Velence szívében.

Marano-i vagy precenicco-i indulással Grado és Aquileia műemlékeit, az Adria homokos strandjait és a Maranoi-lagúna bájos halászfalvait élvezhetjük.

A sok kulturális látnivalót követően, a nyüzsgő történelmi helyektől és népszerű üdülőtelepektől távol, a Pó deltájának természeti parkjában pihenhetünk.

PORTUGÁLIA

A spanyol határ mentén, portugál oldalon található Európa legnagyobb mesterséges tava, a Grande Lago.

83 km hosszú, területe 250 km2. Tiszta vize fürdésre, horgászásra kiválóan alkalmas. Itt mindig süt a nap!

Természeti és történelmi látnivaló akad egyaránt, zsilip viszont egy sem.

SPANYOLORSZÁG

Barcelonától 180 km-re, Tarragonától 80 km-re található az indulási bázisunk az Ebre-folyón.

A 80 km hosszú folyószakasz hemzseg a különböző fajtájú, méretes halaktól, Katalóniában a horgászok paradicsoma. Az itt bérelhető hajók nagy része is a horgászáshoz lett kialakítva.

A hajózható szakasz zsilipektől mentes. Az Ebre-folyó deltája a francia Camargue után Európa leg­jelentősebb vízimadár-világának ad otthont.

NÉMETORSZÁG

Németország északkeleti felén fekszik Mecklenburg és Brandenburg vidék, tavakkal és erdőkkel teli táj: 15 ezer hektár erdő borítja, a 33 tó együttesen 54 km2-es vízterületet alkot.

A Müritz-tó Németország legnagyobb tava, a Müritz Nemzeti Park része. Élővilága gazdag, sík vidék dűnékkel, útvonaltól függően 10–20 zsilippel. A horgászat szerelmesei komplett horgászfelsze­relést bérelhetnek a hajókhoz. Nyáron 20–21 °C hőmérséklete fürdésre is alkalmassá teszi. Vízi sportok tekintetében ez a „német Velencei-tó”, bár 2x akkora és a legnagyobb vízmélység eléri a 31 ­métert. A víz minősége és tisztasága híres.

Aki történelmi városokat kíván meglátogatni, ­indulhat Berlinből és az UNESCO örökség részének nyilvánított Potsdamban is partra szállhat.

A Potsdam–Berlin szakasz viszont belvízi hajó­vezetői-engedély köteles. Hajóbérlés itt csak hajósoknak!

CSEHORSZÁG

Látta már Prágát lakóhajóról? A cseh fővárostól 30 km-re található Kralupy bázisunkról akár hét­végére, akár egész hétre bérel hajót, a szépséges Prágát, a Vltava és Labe folyók melletti történelmi városokat járhatja be a 300 km hosszú hajózható úton.

Prága mellett feltétlenül megtekintésre érdemes a Slapy-tó, Ludmilla hercegnő városa Mel­nik, Nelahozeves, Roudnice és Veltrusy kastélyai, Stara Boleslav zarándoktemploma. Ne hagyjuk ki Podebrady-t sem, a cseh történelem egyik legje­lentősebb városát!

A cseh sör világhírű, de próbálja ki a borokat is. A Labe-folyón Pistany felé hajózva szőlőkertekkel borított dombok között folyik a vízi út.

LENGYELORSZÁG

Mazuriát, a lengyel tóvidéket az „ezer tó országának” is nevezik. A tavakat folyók, csatornák kötik össze, amelyeken 2010-től már belvízi hajóvezetői engedély nélkül is hajózhatunk.

Elsősorban a természet szerelmesei által ismert a terület, mert állatvilága egyedülálló Európában (hiúzok, bölények, hódok természetes élőhelye). Ugyanakkor történelmi és kulturális emlékekben is rendkívül gazdag.

Élvezze a kristálytiszta vizet, a jó levegőt, a hangulatos kisvárosokat, a hagyományos lengyel vendégszeretet! Gdanks mellett az Elblag-csatorna ­páratlan látványossággal szolgál: ahol már túl magas a hegy, a csatorna véget ér és hajóinkat sínre teszik, egy motoros kisvonat visz át a hegy túl fe­lére, ahol a vízi út folytatódik.

(A cikk az Ügyvédvilág 2012. decemberi számában jelent meg.)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Az energiatermelés zöldítése mellett a keresletet is indokolt átstrukturálni

Magyarország napelem kapacitása az utóbbi években látványosan fejlődött, és már 2023-ra meghaladta a korábban kitűzött 2030-as célt. Jelenleg közel 7850 MW megújuló villamosenergia-termelési kapacitás áll rendelkezésre. Globálisan azonban ijesztő az elmaradás a Párizsi Megállapodás céljainak eléréséhez szükséges erőfeszítések terén.