Range Rover Sport 2013 – új parancsnok a kategóriában
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Pörögtünk a „jégen” egy XJ Jaguarral, „hegyeket” másztunk egy Range Roverrel, de ez a történet mégis inkább az új Range Rover Sportról szól majd. A nagyon brit szabadidő autó megérkezett Magyarországra.
De ne szaladjunk ennyire előre, maradjunk még a klasszikus Range Rovernél, melynek köszönhetően örök élménnyel gazdagodtam! Sosem hittem volna, hogy valaha személyesen is megtapasztalhatom, hogy nem pusztán jól hangzó mesék, gazdag tulajdonosok által elterjesztett legendák-e a terepjárók koronázatlan királya, hiszen álmodni sem mertem volna arról, hogy valaha is terepre tévedek egy igazi – minimum 31.659.830 forintba kerülő – Range Roverral.
Pedig a múlt szerdán éppen ez történt! Persze, ne egy dakaros nehézségű, aljas és éles sziklákkal vagy csapdaként működő homokdűnékkel telezsúfolt, vad vidékre tessék gondolni, „csak” a Drivingcamp” épített tereppályáján próbálhattam ki a Vogue felszereltségű tesztautó tudását, ami igencsak meggyőző! Amikor az ember a csaknem függőleges emelkedő közepén, a hátsó ülésbe szíjazva „tehetetlenül” visszanéz, majd ugyanezen, siratófal legtetején, mindenféle terepes tapasztalat nélkül a volánnál ülve nekivág a lejtőnek, és nincs előtte semmi, csak a szakadék, sok minden átfut az agyán, s maximum az vigasztalja, hogy a mellettem ülő instruktor mindvégig nyugodtnak tűnik. Látszik, hogy bízik az alatta dolgozó, méregdrága és nagy tudású technikában. Néhány pillanattal később aztán kiderül, hogy abszolút jogosan. Játszi könnyedséggel, tökéletes önkontrollal, szinte magától ereszkedik le a mélybe a terepjáró, hogy fellélegezve vehessem tudomásul: megcsináltam, megcsináltuk.
Innentől kezdve viszont sokkal szárazabb tények, információk jönnek a sztori eredeti főszereplőjéről, a Range Rover Sportról. A klasszikus Range „kistestvére” egy igen népes és erős táborba érkezik, olyan ellenfelekkel körülvéve, mint a Frankfurtban debütált BMW X5, a hamarosan újjászülető Audi Q7, a csillagot viselő Mercedes ML, vagy a tengerentúlról érkező Infiniti FX. A brit szabadidő autónak azonban egy cseppet sincs félnivalója; mindjárt kiderül, hogy miért. Először is – talán – a formája okán. Az új Sport modell a klasszikus Range és az Evoque stílusát keveri remek érzékkel, tegyük hozzá, hogy utóbbinak köszönhető, hogy az indiai kézbe került márka a válság idején is jelentősen növelni tudta eladásait. Ráadásul nemcsak arra figyeltek a tervezők, hogy vonzó köntösbe csomagolják a 4850 milliméter hosszú és 2073 milliméter széles SUV-ot, hanem, hogy a számtalan egyedi kiegészítővel teljesen a vevők igényeihez alakíthassák az autót.
Természetesen ugyanez igaz a luxus kivitelű utastérre is, mely a 2923 milliméteres tengelytávnak köszönhetően nagyvonalú helykínálattal kényezteti a bennülőket. Akár három sorban is, melyből a leghátsó teljesen eltüntethető a csomagtartóban, méghozzá elektromosan, gombok segítségével. Műszerfalból is kétféle van: egy hagyományos és egy TFT virtuális kijelző, plusz annyi kényelmi, biztonsági és vezetőtámogató „extra”, hogy érdemes lenne egy külön cikkben foglalkozni velük. Csak néhányat szemezgetek az alapfelszereltségből a példa kedvéért: Shift by Wire automata váltó, lejtmenet-szabályozás (HDC), hegymenetsebesség szabályozás (GAC), borulásgátló, kulcs nélküli indítás, kétzónás klíma, 8 colos érintőképernyős kijelző, 2 USB csatlakozó, 8 hangszórós hifi, s végül elektronikus légrúgós felfüggesztés – szintszabályozással.
Utóbbi nélkül kényelmetlen is lenne beszállni az alapra a 213 milliméter szabad hasmagasságú Range Rover Sport kabinjába, még jó, hogy nemcsak emelni, hanem süllyeszteni is lehet a 2,1 tonnás „monstrumot”. Aki sokallná az alumínium karosszériás Sport modell tömegét, annak elárulom, hogy pazar felszereltsége és technikai arzenálja ellenére 400 kilogrammot fogyott elődjéhez képest. Visszatérve a szintszabályozós légrúgózáshoz, a beszálló és a normál közúti szint helyett állítható off-road és kiterjesztett off road fokozat is, ilyenkor 278 milliméteres a szabad hasmagasság. A gázlómélység pedig 850 milliméter, melyből már végképp kiderül, hogy az új Range Rover Sport – SUV létére – kőkemény terepjáró.
Nem utolsósorban – motortól és felszereltségtől függően – kétféle összkerékhajtást kínál a terepjáró-specialista az újdonságához. Az egyszerűbb, terepfokozat nélküli osztóművel szerelt Terrain Response, illetve a komolyabb, s értelemszerűen drágább, terepfokozatos osztóművet nyújtó Terrain Response 2 rendszert. Ám egyik esetben sincs nagy szükség komoly vezetői szaktudásra, csak a megfelelő menetprogramot kiválasztásával, szinte minden mást elintéz helyettünk a Range és a 600 Nm-nyi csúcsnyomaték. Az erősebb, 3 literes, 292 lóerős dízelmotor pontosan ennyit mozgósít 2000-es fordulaton. Ezzel az erőforrással ugyanolyan simán végigcsinálja a tereppályát, mint a nagy Range Rover. Ugyanennek van egy gyengébb, 258 lóerős változata is, illetve választhatunk 3 literes V6-os és 5 literes V8-as, egyaránt kompresszorral feltöltött benzinesek közül.
Sok minden kimaradt a bemutatóból: többek között, hogy 784 literes a csomagtartó (5 üléssel), nyolcfokozatú az automata váltó, a vonóhorog pedig elektromosan „bújik” elő, s akár 7,3 liter gázolajjal is beéri a Range Rover Sport 100 kilométerenként. Ami még feltétlenül említést érdemel, hogy hamarosan lesz belőle dízel-hibrid verzió, mely a legerősebb modell teljesítményszintje mellett kívánatosan alacsony fogyasztást ígér.
Forrás: Autosvilág.com
Fotók: Szabó-Jilek Ádám, Buday Dénes