Szeles ünnepeket!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

December 26-án, azaz a Boxing Day napján, mint minden évben, eldördült a startpisztoly a Sidney-i öbölben, hogy fantasztikus vitorlás versenyhajók és hajósemberek vágjanak neki a Tasmánia fővárosáig tartó őrült száguldásnak: ez a Rolex Sydney Hobart Yacht Race, a déli félteke legkeményebb és legjelentősebb vitorlásversenye. Yacht Life magazin Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht- és életmódmagazin. Kapható a nagyobb újságárusoknál vagy előfizethető. A Rolex Sydney Hobart Yacht Race (vagy a „Bluewater Classic”, ahogy Ausztráliában emlegetik népszerű nevén)…

December 26-án, azaz a Boxing Day napján, mint minden évben, eldördült a startpisztoly a Sidney-i öbölben, hogy fantasztikus vitorlás versenyhajók és hajósemberek vágjanak neki a Tasmánia fővárosáig tartó őrült száguldásnak: ez a Rolex Sydney Hobart Yacht Race, a déli félteke legkeményebb és legjelentősebb vitorlásversenye.

Yacht Life magazin
Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht- és életmódmagazin. Kapható a nagyobb újságárusoknál vagy előfizethető.

A Rolex Sydney Hobart Yacht Race (vagy a „Bluewater Classic”, ahogy Ausztráliában emlegetik népszerű nevén) nem tartozik a leghosszabb regatták közé, még csak nem is büszkélkedhet a legnagyobb számú indulóval, de népszerűségben minden bizonnyal az egyik csúcstartó. Ha hasonló fontosságú versenyeket kellene keresnünk, akkor a golf világában talán a US Masters és a British Open, a teniszben pedig Wimbledon mérlegelhetne vele egy súlycsoportba.

Minek köszönheti ezt a kitüntetett figyelmet? Részben annak, hogy idén már 64. alkalommal rendezték meg. De mindenekelőtt az év e szakaszában arrafelé uralkodó kemény, időnként szélsőségesen extrém időjárási viszonyoknak, amikben még a gyakorlott tengeri versenyvitorlázók jellemzően nem elpuhult csapatában is kiderül, hogy valójában ki a legény a gáton. (A nehéz terep, a gyakran kifejezetten erős szél, az időnként tizenméteres hullámok nem éppen sétavitorlázásra csábítanak, de szerencsére csak ritkán tapasztalnak olyan komisz időjárást, mint a tragikus véget ért 1998-as verenyen, amikor a majdnem hurrikán erősségű szélben 5 hajó elsüllyedt, 6 vitorlázó meghalt, és a 115 induló hajóból csak 44 ért be a célba.) Az évvégi ünnepkör biztosította szabad figyelemkapacitás már csak hab a tortán – bár talán éppen ezért az angolszász világban Karácsony másodnapján hagyományosan számos jelentős sporteseményt rendeznek.

Mitől övezte mégis különleges várakozás az idei regattát? Egyrészt az induló 100 kiváló versenyhajóból álló pazar flottának, amelyben tizenegy egység a tengerentúlról érkezett, a két maxi, a már a rajtnál háromszoros címvédőként induló Wild Oats XI és a Skandia között várt, kiélezett viadalnak, továbbá a bőszélben szenzációsan gyors TP52-esek ugyancsak előrejelzett száguldásának. A verseny azonban még számos meglepetést tartogatott.

Az abszolút első helyért vívott csatában a zászló a Wild Oats XI-nek állt, hiszen a 30 méter hosszú, 5,4 méter széles, 5,5 méter merülésű, billenthető tőkesúllyal szerelt karbonépítésű Reichel/Pugh tervezte maxi már három győzelemmel indult, amit korábban csak 1946 és 1948 között a Morna-nak sikerült elérnie, ráadásul az abszolút időrekordot (1 nap 18 óra 40 perc 10 másodperc) is ő tartja. Ellenfele, a Don Jones tervezte, ugyancsak 30 méter hosszú, ám 4,9 méter széles és 5 méter merülésű maxi, a Skandia ugyan 2003-ban megnyerte a versenyt, de a következő évben felborult, és azóta is minden versenyen gondokkal küszködött.

A rajt után a Wild Oats XI vezetett a Skandia előtt. A Sydney-i öbölből a nyílt tengerre érve a 22 csomós északkeleti szélben 19 csomós sebességgel haladtak, így minden adottnak tűnt egy újabb időrekord eléréséhez.

Az éjszaka izgalmát az jelentette, hogy a Georgia ún. „mayday” segélyhívást adott le – elvesztették kormányukat és a hajó elkezdett süllyedni. A 14 fős legénységet a hozzájuk legközelebb haladó Telcoinabox Merit mentette ki miközben a Georgia elsüllyedt.

Az első hat hajó reggelre ért a Bass-szorosba, ahol a két maxi szinte párosversenyt futott, míg a négy üldöző ugyancsak fej-fej mellett haladt. Estére azonban a Wild Oats XI azt jelentette rádión, hogy 20 csomós sebességnél elütöttek egy kétméteres cápát, ami fennakadt a hajó kormánylapátján. Meg kellett állniuk, és hátrafelé haladva tudtak csak megszabadulni a kéretlen útitárstól. A Skandia így szerzett 1,7 mérföldes előnyét azonban hamarosan behozták, és utólag ezt az epizódot tartották a leginkább említésre méltónak negyedik győzelmük elérésében.

Ezzel persze lelőttük a poént, de a pontosság kedvéért leírjuk: 1 nap 20 óra 24 perc és 14 másodperc vitorlázás után Hobart kikötőjébe befutva a Wild Oats XI zsinórban negyedszerre nyerte meg a Rolex Sydney Hobart regattát. A Skandia kicsit több mint egy órával később érkezett, majd abszolút harmadikként újabb egy órára rá jött harmadikként az Ichi Ban, egy módosított 70 lábas hajó.

A TP52-esek versengését – az abszolút győztes után 5 órán belül érkezve – a Quest nyerte (ezzel megszerezve a Tattersall-kupát, ami az IRC-korrigált idő alapján első hajó díja) a Cougar II, a Wot Now és a Ragamuffin előtt.

A 100 induló hajóból végül 92 futott be a célba, még az utolsó is időben a szilveszteri pezsgőpukkanáshoz.

A díjkiosztón külön díjat kapott John Walker, aki 25. Rolex Sydney Hobart versenyét teljesítette, mindegyiket Impeccable névre hallgató hajójával. A 86 éves, azaz a valaha indult legidősebb kapitány a díjkiosztón jelentette be, hogy ez volt utolsó versenye. Ugyancsak külön díjat érdemelt a 81 éves Syd Fischer, aki 40. versenyét teljesítette, és korábban már több ízben nyert, bár a Ragamuffinnal idén csak negyedik lett a TP52-esek viadalában. Az immár 45. versenyét teljesített Tony Cable pedig ezzel a legtöbb versenyen indult kapitány címét tudhatja magáénak, bár kifejtette: „A rekordok nem érdekelnek különösebben. Én azért szállok vízre, mert szeretem a tengert, a csapatot és a versenyt.”

A verseny rendezői külön díjazták még a Telcoinabox Merit csapatát a Georgia legénységének kimentéséért, valamint a legtávolabbról érkezett berlini Walross IV csapatát, akik 2007 októberében indultak világkörüli útra, és az Olimpia után erre a versenyre is eljöttek.

Aki időben elkezd készülni, pár év múlva indulhat. Nézőnek pedig addig is – például a 2009. december 26-án helyi idő szerint 13 órakor rajtoló 65. Rolex Sydney Hobart versenyén.

Körösvölgyi Zoltán

 

Boxing Day

Az elnevezés a box (doboz) szóból ered: hagyományosan a karácsony utáni első napot jelöli az angolszász világban. Ilyenkor hagyományosan szokás megajándékozni a szolgáltatát végzőket (így például beosztottakat, postai és kereskedelmi dolgozókat), valamint a társadalom kevésbé szerencsés tagjait.

Az Egyesült Királyságban ezen a napon hagymányosan teljes programmal jelentkezik a Premier Liga és a Football Liga, valamint a Rugby ligák, és ilyenkor jellemzően helyi csapatok elleni mérkőzéseket játszanak. Ausztráliában a ilyenkor játsszák krikettben a Boxing Day tesztet, valamint ekkor indul a Sydney Hobart verseny, Európában pedig ezen a napon kezdődik a jégkorong IIHF U20 világbajnokság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 17.

Az Élet kulturális Menete

Színházi előadás, kiállítás és egy történelmi kötet révén is lehet emlékezni a holokauszt 80. évfordulójára. 

2024. május 10.

Ferihegy – Újabb útirányok és rekordok

Már 130-nál is több városba repülhetünk el közvetlenül Budapestről, 2025-ben pedig talán Észak-Amerika néhány metropoliszába is újra eljuthatunk.