Újra szárnyal a légi forgalom


A világ légi közlekedése már szinte a koronavírus-járvány előtti szinten áll, de a fenntartható üzemanyagok gyors elterjedése még várat magára.

A globális légi forgalom 2023 novemberében elérte a 2019-es szint 99,1 százalékát, az utaskilométerre eső bevétel (revenue passenger kilometers – RPK) alapján. Mindez a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (International Air Transport Association – IATA) 2024 januári sajtóközleményében olvasható. A tavaly novemberi teljes forgalom 29,7 százalékkal nőtt 2022 novemberéhez képest. A legerősebben az ázsiai–csendes-óceáni régió légi közlekedése nőtt, csaknem kétharmaddal. A belföldi forgalom globálisan több mint negyedével, a belföldi harmadával emelkedett. Az európai légitársaságok novemberi forgalma is majdnem 15 százalékkal volt nagyobb az egy évvel korábbi novemberihez képest.

Az eredményekkel igencsak elégedett –  mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója, aki kijelentette: „A gazdasági ellenszél nem tartja vissza az embereket attól, hogy a levegőbe emelkedjenek.”

légi közlekedés, polgári repülés, légitársaságok, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, IATA, turizmus, koronavírus-járvány

Biztató kilátások (Fotó: Falus Tamás)

A legforgalmasabb útvonalak

Az OAG globális utazási adatszolgáltató még a múlt év végén publikálta számait arról, hogy a világ légi útvonalai közül melyeken utaztak a legtöbben. A legforgalmasabb nemzetközi útvonalak az ázsiai térségben találhatók: Kuala Lumpur és Szingapúr között 4,89 millió utas szárnyalt, megelőzve a Kairó–Dzsidda (Szaud-Arábia) járatok 4,79 millió utasát. A Hongkong–Tajpej távon 4,56 millió utast számláltak, de a Szöul (Incheon repülőtere) és Tokió (Narita reptere) közötti kilométereket is négymilliónál többen repülték. Az ázsiaiak után a legvonzóbb Amerika–Európa-útvonal New York-i JFK és a londoni Heathrow között található, a nyolcadik helyen, 3,87 milliónyi utazóval.

A legforgalmasabb repülőterek

Az OAG kimutatása szerint világ legforgalmasabb repülőtereinek listáját Atlanta Hartsfield–Jackson vezeti, ahol 61,2 millió utas fordult meg. Dubaj nemzetközi repterét 56,5 millióan keresték fel, Tokió Haneda repülőterén 52,6 millióan jártak, Londonban, a Heathrow-n 49,3 milliónyian. Dallas Fort Worth légikikötője 48 millió utazót csábított, a denveri 46,7 milliót. Isztambul új repülőtere, ahol 46,3 millió utas járt, megelőzte a Los Angeles-it, ahol 44,4 millió utazó érkezett vagy hagyta el a várost.

Európában a már említett londoni és isztambuli forgalma után a párizsi Charles de Gaulle és a frankfurti repülőtér ért el magas utasszámot (40,3, illetve 37,3 milliót). A sort Amszterdam, Madrid, Barcelona, Róma repülőterei folytatták, több mint 25 millió utazóval.

2050: nulla szén-dioxid-kibocsátás a cél

E számok nem töltik el örömmel a környezetvédőket, akik az utasszállító repülőket az egyik legnagyobb károsanyag-kibocsátók közé sorolják. Tudja ezt a IATA-főigazgató is, aki a kormányoktól várja, hogy segítséget nyújtsanak a repülés szén-dioxid-mentesítéséhez. Ehhez mihamarabb át kell térni a sugárhajtómű-üzemanyagról a fenntartható légi közlekedés üzemanyagára, az SAF-re (SAF= Sustainable Aviation Fuel). Használatával a szén-dioxid-kibocsátás akár 80 százalékkal kevesebb lehet a fosszilis üzemanyagokénál.

Az iparágnak 2030-ig elvileg 5 százalékos szén-dioxid-megtakarítást kell elérnie, 2050-re pedig nettó nulla szén-dioxid-kibocsátás a cél. „Azt várjuk, hogy 2024 legyen az az év, amikor a kormányok nyomon követik saját nyilatkozataikat, és végre átfogó szakpolitikai intézkedéseket hoznak az SAF-gyártás gyors felfuttatásának ösztönzésére” – idézi a Business Traveller Willie Walsh-t.

A IATA adatai szerint 2024-ben várhatóan 1,875 milliárd liter SAF-üzemanyagot állítanak majd elő a világon, mely háromszorosa lesz a tavalyi mennyiségnek, ám ez is mindössze 0,53 százalékát fogja kitenni az iparág idei üzemanyag-szükségletnek. A szövetség szerint az SAF-termelés várhatóan az idén előállított összes megújuló üzemanyag mindössze 6 százalékát fogja kitenni, ráadásul a megújuló termékek döntő többsége más ágazatokba kerül.

légi közlekedés, polgári repülés, légitársaságok, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, IATA, turizmus, koronavírus-járvány, Air France, KLM

2023-ban a légitársaságok közül az Air–France csoport használta fel a legtöbb fenntartható üzemanyagot (Fotó: Air France–KLM)

Az Air France–KLM és a Wizz Air törekvései

A legtöbb fenntartható kerozint különben az Air France–KLM csoport használta fel 2023-ban: 80 ezer tonnát – áll januári jelentésében. Célja, hogy 2030-ra teljes kerozinigényének legalább 10 százalékát alternatív üzemanyaggal váltsa ki.

A Wizz Air arról számolt be, hogy szén-dioxid-kibocsátása 6,8 százalékkal volt kevesebb 2023-ban, mint egy évvel korábban. Az utaskilométerenként számított átlagos 51,5 grammos karbonkibocsátás a légitársaság eddigi legalacsonyabb éves eredménye – fogalmaztak. A légitársaság jelenleg 195 darab Airbus-repülőgépet üzemeltet, melyek átlagéletkora 4,3 év. E számra büszke a cég, mivel az európai légi közlekedési iparágban üzemeltetett gépek átlagéletkora körülbelül 10 év. A Wizz Air is tervezi SAF-üzemanyag vásárlását. Tavaly májusban kereskedelmi forgalomban már tesztelt fenntartható üzemanyagot: öt járatát üzemeltette Budapestről, 37 százalékos SAF-keverékkel.

Megszűnt légitársaságok

S ha már szó esett útvonalakról, repülőterekről, végezetül érdemes megemlíteni azokat a légitársaságokat, amelyek 2023-ban megszűntek, nehogy a jövőben megszokásból, esetleg korábbi kellemes emlékek nyomán ezeknek a járatait keressük.

A Flybe brit légitársaság másodszor is csődbe ment, legutóbb 2023 januárjában.

Az oslói székhelyű fapados Flyr főként Norvégián belül közlekedtetett járatokat három éven át, mígnem január utolsó napján fejezte be pályafutását.

Huszonöt éven át része volt a piacnak a Nova Airlines AB, a svéd légitársaság, mely Novair néven működött. Svédország egyik nagy utazási irodája, az Apollo megbízásából adott szárnyakat a vágyaknak. Charter-gépei a mediterrán térségbe, illetve a Kanári-szigetekre repültek.

Az izlandi Niceair egy év elteltével zárt be. Virtuális légitársaság volt, mely utaztatásaihoz nem tudott elég gépet szerezni.

Az amerikai kontinensen eltűnt az ecuadori Equair, a mexikói Aeromar, a kolumbiai Ultra Air, a Viva Air Colombia, valamint a perui Viva Air Peru. Az Air Guyane az elmúlt esztendőig Francia Guayana helyi kis társasága volt.

Ám úgy tűnik, nélkülük is szárnyalásban van a világ légi forgalma.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.