VW ID.5 – Way to Zero


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ID.5 nem egyszerűen csak bővíti a sikeres ID. családot, a Volkswagen újdonsága tovább, és egyúttal egy új piaci szegmensbe vezeti a márka járműflottájának elektromosítását.

A Volkswagen a divatirányzatnak megfelelően az ID.4 alapjait figyelembe véve kupét faragott az elektromos SUV-ból. Külső szemlélőként nagy változás nem történt, a 4,6 méter hosszú SUV-kupé a tetővonal megereszkedésével egy dinamikusabb dizájnt képvisel. Érdemes itt egyből leszögezni, hogy a kupé szóból egy 2+2 személyes autóra gondolunk, ami inkább csak elöl kényelmes, és a csomagtartó is csak látszatértékű. Ebben a kategóriában ez már abszolút nem jellemző, sőt az ID.5 kimondottan jól szerepel ebben a témában.

VW ID.5

4599 mm hosszú a Volkswagen e-SUV coupé, az ID.5-öt hátul hajtja meg egy 204 lóerős állandó mágneses szinkronmotor (A szerző felvételei)

Egyetlen hátránya, hogy a kilátás hátrafelé édeskevés, de a csomagtartó 549 literes, ami komoly előnyt ad számára, hiszen a konszerntárs Sportback Audi Q4 is csak 535 literrel büszkélkedhet, míg a márkatárs ID.4 is pár literrel kisebb nála; ez igaz akkor is, ha további bővítést tervezünk a kupé utasterének bevonásával, hiszen az ülések ledöntésével 1564 literig bővíthető. Továbbá csomagtérhálók és más rendezők segítségével okosan pakolható, de a kábeleknek csak a padló alatt jutott hely, hiszen az ID.5 orrában nincs lehetőség ennek kialakítására. Kupék másik hátránya lehet a második sor utasainak kényelme, szerencsére figyeltek rájuk, az ülések kényelmesek, az ülőlap hosszúsága megfelelő, és mivel a padló mélyen van, az alacsony üléspozíciót kihasználva a fejtér is rendben van. 180 centiméteres magasság felett lehet, hogy passzentos – ami amúgy talán egy ujjnyival kisebb, mint a kombi fazonú ID.4-ben –, valamint felnőttek részére az ajtónyílás kissé szűkös.

VW ID.5

Dinamikus megjelenésű az ID.5, sportcsomag révén adaptív lengéscsillapítás-szabályozást kapunk, komfort-, normál-, sport-funkciókkal

VW ID.5

Szoftveres fejlesztéseknek köszönhetően 135 kW-tal is tölthető az ID.5, AC-töltőről a maximális teljesítmény 11 kW, amivel picivel több, mint 6 órát várakozik

Eddig úgy tűnik, nem került hátrányba a kupés karosszéria, a kifejezően sportos dizájn a már említett, erősen szűkös hátsó ablak miatt nézhetünk szembe nehézségekkel. Öröm lenne, ha ennek leküzdésére az alapfelszereltség részét képezné a tolatókamera, sajnos nem az. Ráadásul önálló tételként sem vehető meg, csomag részeként juthatunk hozzá. Az 581 ezer forintos Asszisztens-csomag egyik fontos tétele a kulcs nélküli nyitás/zárás és a park assist mellett. Ha ezen is szeretnénk túltenni, Asszisztens Plusz-csomaggal is vigasztalhatjuk magunkat, ami már térben mutatja nekünk az autó mozgását parkolás közben, igaz, ehhez még 1,2 milliót kell kifizetnünk, de ez számos plusszal is jár, mint a multifunkciós fűthető bőrkormány, sávváltást felügyelő rendszer, valamint a bővített tartalmú, parkolást segítő rendszer memóriafunkcióval.

VW ID.5

Jellegzetes karfás ülések, mint egy Multivanban, az összeszerelés minősége és az anyagválasztás kívánnivalót hagy, de összességében szimpatikus a belső tere

Amúgy nincs változás a korábban bemutatott ID.4-modellhez képest, maradtak a kényelmes karfás ülések, kis képernyő a vezető előtt és háromszor akkora középen. Annak ellenére, hogy az ID.5 már egy komolyabb, 3.0 verziószámú szoftverrel érkezik, amellyel más funkciók mellett javul a töltési teljesítmény és elérhetővé válik a hangvezérlés is, de lehetővé teszi a felhőből történő frissítéseket és további, később választott opciók aktiválását is. Viszont ami maradt, az a gombnélküliség netovábbja. Nincsenek gombbal elérhető funkciók, ami klassz meg dizájnos, csak esetleges hiba esetén kijelző nélkül használhatatlan az autó.

VW ID.5

Az első fejtámlák az ülésbe lettek integrálva, de a ergoActive-ülések elektromosan állíthatók és masszázsfunkcióval, pneumatikus gerinctámasszal is ellátták őket

Pontosabban a kijelző alatt a klímának, a parkoló asszisztensnek és a Drive Mode-rendszernek van érintős gombja külön, de ezeknek a különböző funkcióit szintén a képernyőn tudjuk csak beállítani. Kezelhetősége amúgy jó, a kijelző vezető felőli oldalán gyors elérések vannak, mint az ülésfűtés vagy a hőmérséklet megjelenítése, amik fixen jelentkeznek, bármit is jelenítünk meg a képernyőn. A klíma és a hangerőszabályozó kijelző alatti érintős felülete nem kapott világítást, aminek használata esti vezetésnél nehezített körülménynek számít, úgymint a négy ablakra jutott két gomb kezelése, amihez egy harmadik gomb is társul azért, hogyha eme két gombbal az első vagy a hátsó ablakokat szeretnénk kezelni. Egy 23 millió forintos alapárú autóban fontosabb, hogy 30 színű hangulatvilágítást kapjunk, úgy, hogy az alapfunkciók világítás és gomb nélkül legyenek.

VW ID.5

Az alapok ugyanazok, de a kupé sportosabb fazon, a légellenállása is kisebb, ezáltal a fogyasztása is kedvezőbb, elején az elektromosan vezérelt hűtőnyílások csak akkor nyílnak ki, amikor szükség van rájuk

Ahogyan említettük, csomagokban kínálja az opciókat a Volkswagen az ID.-modellekhez, ennek révén kaphatunk ergoActive első üléseket. Az elektromosan állítható első ülések többek közt az alapfunkciókon túl manuálisan állítható combtámasszal, masszázsfunkcióval és pneumatikus gerinctámasszal teszik kényelmessé a hosszabb utakat. Egy másik csomag részeként pedig a hátsó utasoknak is kedvező, 3 zónás klímát kaphatunk fűthető első-hátsó szélvédőkkel, valamint ablakmosó fúvókákkal.

VW ID.5

Az ülések combtámasza manuálisan növelhető, a rolós rekesz mély, előtte a pohártartó még praktikus is, az elválasztók állíthatók benne

VW ID.5

A hátsó sorban nincs gond a kényelemmel, a fejtér 180 cm felett passzentos, 3 zónás klíma és hatalmas tetőablak kényezteti az itt helyet foglalókat

Persze a külső dizájn sem maradhat ki a csomagáradatból, a Design néven kínált batyu LED-Mátrix-főfényszórót kínál, mely játszi könnyedséggel hárítja el a sötétségből fakadó kellemetlenségeket, szorosan csatlakozik hozzá az egyedi megjelenést erősítve a megvilágított díszléc a fényszórók között.

VW ID.5

Csak a legszükségesebb adatokat jeleníti meg a vezető előtti kijelző, az ID.5-ben már százalékban is megjelenik a töltöttség

A sportcsomag plusz „ajándéka” az adaptív lengéscsillapítók, melyek szépen szűrik az útegyenlőtlenségeket, sportos hangolása nagyobb tempónál előnyös, de a 20 colos kerekek a keresztbordákra kevésbé szépen reagálnak, és ilyenkor a hátsó futómű felől több bizonytalanság érződik.

VW ID.5

A legfrissebb rendszer dolgozik a 30,4 cm átmérőjű érintőképernyőben, ugyanakkor néha lassan vált a témák közt

Sportmódra is válthatunk, de azon kívül, hogy a középső kijelző háttere pirosra vált, sok lényeges dolog nem történik. A kormány egy hajszállal lesz feszesebb, a lengéscsillapítók is keményednek, de nem olyan léptékben, hogy érezhetőbb eredménye lenne. A padlóba varázsolt testes akku miatt a súlypont így is alacsonyan van, és amúgy is elég közvetlen a kormányzása, a sportos vezetés nem áll alapból messze tőle, bár a nagy sebességű kanyarokban kevésbé hajlamos dőlésre, vaskos gumijai ellenére nem bálványozza ezt a fajta felhasználást.

VW ID.5

A csomagtér átlagos méretű, de mégis nagyobb, mint a kombis ID.4 testvéré, állítható a padló magassága, alatta a kábeleknek bőséges hely jut

Ettől függetlenül minden helyzetben kényelmes, dinamikus és meglehetősen fordulékony az ID.5. Pro-verzióban hátsókerék-hajtással remekel, melyhez egy 150 kW-os, 204 lóerős villanymotor 310 Nm nyomatéka adja a löketet. Sportmódban nyolc másodperc környékén éri el a százas tempót, és tompulás nélkül halad tovább a 160 km/h-ban limitált végsebességig.

VW ID.5

A fényes felületek pillanatok alatt koszolódnak, a rear-gomb megnyomásával a két ablakkezelő gombbal a hátsókat tudjuk irányítani

Átlagban 23–25 kWh-s fogyasztással számolhatunk vele, ami 300 kilométeres hatótávot jelent esetében. Városban, főutakon közlekedve viszont meglepően jól, akár 17–18 kWh-s fogyasztás sem lehetetlen feladat vele, ami a 77 kW-os, a két tengely közé épített akkumulátor kapacitása fejében már akár 400 kilométer megtételére is elegendő lehet. Ha a fogyasztókat is teljesen nullára kapcsoljuk, még 1–2 kW spórolás is tetten érhető. A kicsi, vezető előtti kijelző – ami a kormányhoz van rögzítve, állítás közben együtt mozog vele – jobb sarkában kapott helyet az irányváltó, D-állásban vitorlázni tudunk, míg B-állásban energiát nyer vissza nekünk. A billenőkapcsoló alsó része a tolatásra vált, míg a gomb belseje a parkolófunkciót élesíti. Ennél fogva az ID.5 használata rém egyszerű, a kilincs érintésére nyitjuk az autónkat, majd helyet foglalva benne, a fékpedál lenyomására a gyújtás is megvan, már csak az imént említett forgókapcsolón a sor.

VW ID.5

Tesztautónkba csomag csomag hátán lett megrendelve, a vagány kinézetű ID.5 30 millió forintos árral büszkélkedhet

Mindennapi használhatósága remek, amit kényelme már csak tovább fokoz. Pár kellemetlen dolog használata csak megszokást igényel. Szamárságaival együtt is dicsőíthető, nagy belső tere remek családi autóvá teszi, méretéhez és erejéhez képest még dinamikus is, és ha kell, spórolni is nagyon lehet vele. Mindezt 21,3 milliótól élvezhetjük, Pro-felszereltséggel 23,3 milliótól. Tesztautónkba csomag csomag hátán lett megrendelve, a vagány kinézetű ID.5 30 millió forintos árral büszkélkedhet.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.