Fogyasztóvédelmi ellenőrzések a Black Friday ideje alatt is


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ITM IT Laboratóriuma az egész évben ellenőrzi a webáruházakat, a Black Friday időszak kezdete előtt pedig kiemelten vizsgálja az elállási, szállítási és fizetési feltételekről szóló tájékoztatást, az árképzést. A próbavásárlások és a honlapok ellenőrzése alapján a leggyakrabban az elállással, jótállással kapcsolatban merülnek fel problémák, sokszor  hiányos a vitarendezési lehetőségekről szóló tájékoztatás is. 

Novemberben és decemberben a Black Friday mellett számtalan akcióval és kedvezményes vásárlási lehetőséget biztosító napokkal találkoznak a vásárlók. A fogyasztóvédelmi hatóság emiatt az év végén fokozza a jelenlétét az online térben.
Az ITM IT Laboratóriuma az egész évben ellenőrzi a webáruházakat, a Black Friday időszak kezdete előtt pedig kiemelten vizsgálja az elállási, szállítási és fizetési feltételekről szóló tájékoztatást, az árképzést. A próbavásárlások és a honlapok ellenőrzése alapján a leggyakrabban az elállással, jótállással kapcsolatban merülnek fel problémák, sokszor  hiányos a vitarendezési lehetőségekről szóló tájékoztatás is.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: „A Black Friday idején a magyar fogyasztók elsősorban online üzletekben vásárolnak, ezért a fogyasztóvédelmi jelenlét itt kiemelten fontos. Az ITM IT Laboratóriuma a hatósággal közösen már több mint 2300 webáruházat ellenőrzött, ennek is köszönhetően a hazai online piacon nem jellemzőek a kirívó jogsértések. Az ellenőrzések és próbavásárlások célja az ünnepi időszakban is a jogsértések megelőzése, a fogyasztók mellett a tisztességes vállalkozások védelme.”
A november-decemberi, akciókkal teli időszakban a vásárlás előtt célszerű meggyőződni arról, hogy a kereskedő által kínált kuponok, utalványok, leértékelések valóban érdemi kedvezményt tartalmaznak-e, és arról is, hogy az üzlet vagy webáruház teljes árukészletére, vagy csak meghatározott termékekre, termékkörökre érvényesek.
A Black Friday kapcsán és az adventi időszakban megszaporodnak azok a honlapok, amelyek jellemzően egyszerű felépítésűek, nagyon kedvezőnek tűnő ajánlatokkal kecsegtetnek, ám teljesítés helyett becsapják a vásárlókat.
A fogyasztók megtévesztése miatt a hatóság eljárást indít, azonban a nehézségek elkerülése érdekében érdemes fokozott elővigyázatossággal eljárni az olyan honlapokról történő rendelés esetén, amelyek feltűnően nagy árengedménnyel csábítanak vásárlásra, miközben nem található rajtuk konkrét információ az eladóról, és közvetlen kapcsolat sincs feltüntetve.
Az IT Laboratórium tapasztalatai szerint gyakran csak egy űrlapon lehet kommunikálni az eladóval, nincs fizikai címe, e-mailes elérhetősége, telefonszáma a vállalkozásnak. Az adatok közlése azért is fontos lenne, mert a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem jelenti egyértelműen azt, hogy hazai webáruházból vásárolunk.
Karácsonyi ajándéknak rendelt termék esetén pedig figyelembe kell vennünk azt is, hogy ha külföldről rendelünk, akkor a szállítási idő hosszabb. Az online vásárlások előtti tudatos vásárlói döntést segíti az ITM online adatbázisa (www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu). A mintegy 600, jogsértést elkövető webáruház több mint háromnegyede már teljesítette a határozatban foglaltakat, tehát jogkövetően működik.
Az e-kereskedelemhez fűződő legalapvetőbb fogyasztói jog az elállási jog. Ha bármilyen okból nincs szükség a megrendelt termékre, akkor az az átvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldhető a kereskedőnek. Az elállási jog a vásárlót a megrendelés és kiszállítás közötti időszakban is megilleti. Elálláskor a termék ára mellett a kiszállítás díját is vissza kell kapnia a fogyasztónak, a fizetéssel azonos módon a termék visszaérkezését követő 14 napon belül. A kereskedő az elállási jogot nem kötheti többletfeltételhez, mint például a bontatlan csomagolás, számla megléte stb. Az elállási jog azonban nem korlátlan, például CD-re, DVD-re, egyedileg készített termékre nem vonatkozik.
Ha a körültekintő vásárlás ellenére mégis probléma merül fel, érdemes az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központot felkeresni az info@magyarefk.hu címen. A külföldi és magyar fogyasztók határon átnyúló panaszaik eredményes kezelése nyomán több mint 10 millió forintot kaptak vissza a Központ segítségével. Ha magyar vállalkozással merül fel probléma, és azt nem sikerül közvetlenül a céggel rendezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez kell fordulni.
Az ITM kiemelt célja, hogy aktív fogyasztóvédelmi jelenléttel, rendszeres ellenőrzésekkel, próbavásárlásokkal járuljon hozzá a magyar családok nyugodt ünnepi felkészüléséhez. A tárca a fogyasztók tudatos magatartását e-kereskedelmi fogyasztóvédelmi kisokos összeállításával is segíti.

Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A magyar kartelljog fejlődéséről szervezett szakmai konferenciát a GVH

A kartelljog hazai fejlődését járta körül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által életre hívott Magyar Compliance Akadémia (MCA) második rendezvénye. A szakmai esemény keretében a GVH szakértői és hazai jogi szakértők vitatták meg a kartelljog témakörét, kiemelten fókuszálva a jogterület fejlődésére – tájékoztott csütörtökön a versenyhatóság.