Hirdethető-e jogszerűen ingyenesként és biztonságosként a Viber?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított annak kiderítésére, hogy a Viber alkalmazással kapcsolatos egyes kereskedelmi gyakorlatok tisztességtelennek minősültek-e.

A versenyhatóság az eljárás során azt vizsgálja, hogy jogszerűek-e a chatalkalmazást üzemeltető Viber Media S.á.r.l. kereskedelmi gyakorlatának egyes elemei. A vállalkozás ugyanis a szolgáltatásról azt állítja, hogy

  • az alkalmazás ingyenes – például az „ingyenes és biztonságos hívások és üzenetek” szlogen használatával. A rendelkezésre álló információk alapján azonban az alkalmazás elérésének feltétele, hogy a fogyasztói regisztráció, illetve a szolgáltatások használata során a fogyasztók adataikat a vállalkozás rendelkezésére bocsássák. Valószínűsíthető, hogy az adataik átadásával a felhasználók ellentételezést nyújtanak a szolgáltatásért, azaz, a vállalkozás megtéveszthette a fogyasztókat az ingyenesség állításával.
  • az biztonságos, azonban feltételezhető, hogy az ezt garantáló, a végpontok közötti titkosítás nem érvényesül alkalmazáson belüli valamennyi beszélgetés vonatkozásában (pl. chat-bot-ok használatakor vagy a közösségen belüli interakció alatt). Így a cég szintén megtéveszthette a felhasználókat.

A vállalkozás továbbá nem tette magyar nyelven is hozzáférhetővé a Viber alkalmazás igénybevételének legfontosabb feltételeire (pl. az adatkezeléssel érintett adatokra, a végpontok közötti titkosítással érintett beszélgetések körére) vonatkozó tájékoztatásokat a magyarországi fogyasztók számára, ami szintén minősíthető tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatásának.

Decemberben a GVH 1,2 milliárdos bírságot szabott ki a Facebook-ra, amiért ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és Súgóközpontjában, miközben nem hangsúlyozta, hogy a fogyasztóktól nyert adatokból a vállalkozás hasznot húz, így a felhasználók adataikkal fizettek a szolgáltatásért.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

(gvh.hu)


Kapcsolódó cikkek

2021. július 30.

Megbírságolta a TikTokot a holland adatvédelmi hatóság

A holland adatvédelmi hatóság (DPA) 750.000 euró bírságot szabott ki a TikTokra gyermekek személyiségi jogainak megsértése miatt. A TikTok által az alkalmazás telepítésekor és használatakor a holland felhasználóknak – akik közül sokan kisgyermekek – szolgáltatott információk angolul voltak csak elérhetők, így nem voltak számunkra könnyen érthetők.

2021. július 29.

Elítéltek egy román-moldovai embercsempészt

Három év börtönbüntetésre ítélt és hat évre kiutasított Magyarország területéről egy román-moldovai kettős állampolgárságú embercsempészt a bíróság – közölte a Veszprém Megyei Főügyészség.

2021. július 28.

Egy év tíz hónap fogház netes csalásért

A Tatabányai Járásbíróság jogerős büntetővégzésben 1 év 10 hónap, végrehajtásában három év próbaidőre felfüggesztett fogházbüntetéssel sújtotta azt a miskolci nőt, aki huszonkilenc ember pénzét csalta ki internetes vásárlás ígéretével.