Iskolaszövetkezetek fordított adózása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Kúria a 2019. szeptember 19-én meghozott ítéletében kimondta, hogy fordított adózás hatálya alá az iskolaszövetkezet által nyújtott szolgáltatások közül azok tartoznak, amelyek által más adóalany részére munkaerőt kölcsönöz, munkaerőt rendel ki, személyzetet biztosít, vagy ezekhez hasonló szolgáltatást nyújt.

Az alapügy

A felülvizsgálat alapjául szolgáló tényállás szerint a felperesi iskolaszövetkezet munkaerő-kölcsönzéssel és -közvetítéssel foglalkozik, külső szolgáltatásai teljesítéséhez alvállalkozót is igénybe vesz. Az alvállalkozója által végzett raktározási kiegészítő szolgáltatás ellenértékét – a tagjai által végzett munka ellenértékével együttesen – a fordított adózás szabályai szerint – számlázta megrendelőjének.

Az adóhatóság azt állapította meg, hogy kizárólag a felperessel tagsági viszonyban álló diákok munkavégzésével megvalósuló szolgáltatások tartoznak a fordított adózás hatálya alá, az alvállalkozói teljesítésről, mint közvetített szolgáltatásról, a felperesnek az egyenes adózás szabályai szerint kellett volna megrendelői felé a számláit kiállítania.

WK - III. Versenyjogi Konferencia

Az elsőfokú bíróság jogerős ítéletével az alperes határozatát az elsőfokú határozatra kiterjedően megsemmisítette és az elsőfokú hatóságot új eljárásra kötelezte. Ítélete indokolásában kifejtette, hogy az Áfa tv. 142. § (1) bekezdés c) pontjának nyelvtani értelmezése szerint az iskolaszövetkezettől származó termék beszerzőjének, illetve a szolgáltatás igénybevevőjének kell megfizetnie (fordított adózás). A törvény a fordított adózás szabályainak alkalmazását nem korlátozza az iskolaszövetkezet bizonyos tevékenységeire, ezért az alperes határozata jogszabálysértő.

Az adóhatóság felülvizsgálati kérelme folytán eljárt Kúria az iskolaszövetkezetre és a fordított adózásra vonatkozó közösségi és nemzeti szabályok áttekintése és értelmezése alapján megállapította, hogy ezen adózási mód alkalmazására csak a Héa-irányelvben kifejezetten megjelölt termékek és szolgáltatások, valamint a tagállam részére adott különös intézkedésre való felhatalmazásban szereplő körben kerülhet sor, ezért a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte és a keresetet elutasította.

(kuria-birosag.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. március 5.

Elfogadás küszöbén az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete

A Mesterséges Intelligencia Rendelet (AI Act) közel három évig tartó uniós vitája és előkészítése február elején zárult le. Az egyeztetések során Magyarország következetesen azt az álláspontot képviselte, miszerint az európai vállalkozásokat és fejlesztéseket támogató szabályozásra van szükség, amely nem növeli feleslegesen a bürokráciát, továbbá kellő mozgásteret biztosít a tagállamok számára.