Növekvő bírságok járnak az adatvédelmi jogsértésekhez


A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) közzétette a 2022. évre vonatkozó beszámolóját, melyből számos tanulság is leszűrhető. Az első figyelemre méltó szempont az, hogy az adatvédelmi bírságok emelkednek. Az esetek egy részében pedig a bírságok adatvédelmi incidenshez kapcsolódnak. Emellett bizonyos területek fokozottan előtérbe kerülnek. Ezen tanulságokkal összefüggésben a legfontosabb körülményeket az alábbiakban mutatjuk be.

Jellemzően nem jogszerűen működnek a közterületi kamerarendszerek

A NAIH az önkormányzatok közterületi térfigyelő kamerarendszereivel kapcsolatos hiányosságokat évről-évre összefoglalja. Az egyik legfontosabb körülmény az, hogy a rendszert a közterületfelügyelet üzemeltetheti és kezelheti (mely működhet az önkormányzat keretein belül vagy önállóan), más személy, így például a polgármester, adatkezelési tevékenységet nem folytathat. További fontos szempont, hogy az adatkezelés megkezdéséhez szükséges a közterület-felügyelet előterjeszté­se alapján hozott képviselő-testületi döntés a képfelvevő elhelyezéséről, vagyis a térfigyelő rendszer alkalmazásáról, valamint a megfigyelt közterület kijelölésé­ről. Ezen túlmenően a képfelvevők elhelyezéséről és a megfigyelt közterületről tájékoztatni kell a rendőrséget, és e tájékoztatást a polgármesteri hivatal honlapján is közzé kell tenni. Emellett a Hatóság tapasztalatai szerint gyakran nincs jogosultsági nyilvántartás, hiányos a hozzáférések (manuális/elektronikus) naplózása az önkormányzati rendszereknél, és olyan kamerák térfigyelő rendszerbe integrálása is előfordul, amelyek alkalmazása számos kockázatot hordozhat. Végezetül a Hatóság értelmezése szerint a bűnmegelőzési célból rendszeresített kamerarendszer adatkezelésének a jogalapja az Infotv. és nem a személyes adatok védelmét szabályozó 2016/679. számú Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR).

Számos jogsértés és bírság a kamerás megfigyelések területén

Az elektronikus megfigyelőrendszerek működése kiemelt vizsgálati fókusz, a vizsgálatok során számos esetben szabnak ki magas adatvédelmi bírságot.

Az egyik ügyben az adatkezelő egy kávézó és az ahhoz tartozó terasz területén működtette a kamerarendszert. A NAIH a vizsgálatot lezáró döntésében kiemelte, hogy a vendégek elvárhatják, hogy ne figyeljék meg őket nyilvános helyeken, különösen akkor, ha ezeket a helyeket jellemzően szabadidős tevékenységek céljára használják. Az éjszaka és a rendes munkaidőn kívül üzemelő megfigyelőrendszer azonban jogszerű lehet és az általában szükséges és alkalmas az adatkezelő vagyonát fenyegető veszélyek elkerülésére. Kiemelte azonban azt is, hogy a hangrögzítés éjszaka és a rendes munkaidőn kívül sem tekinthető jogszerű adatkezelési módnak. A kamerák helyzetétől függetlenül érvényesülő szempont, hogy a megfigyelt területre belépéskor figyelmeztető ikont kell elhelyezni (megfigyelés ténye, célja, jogalapja, érintetti jogok megjelölésével) összhangban az Európai Adatvédelmi Testület 3/2019. számú iránymutatásában foglaltakkal, illetve utalni kell arra, hol érhető el a további, részletes tájékoztatás (ún. kétszintű tájékoztatás elve).

Egy másik ügyben a Hatóság egy balatoni szálláshely kamerahasználatát vizsgálta. Megállapította, hogy bizonyos, csupán élőképet közvetítő kamerák látószögébe kizárólag az ingatlan olyan részei estek bele, ahol a szállóvendégek csak áthaladnak, illetve ahol – a NAIH álláspontja szerint – a kamerák ténylegesen alkalmasak vagyonvédelmi célok betöltésére (pl. parkoló). Emellett, mivel a kamerák az utcafrontról is láthatók, így visszatartó erővel is bírnak az ingatlan területére való illetéktelen behatolással, illetve egyéb vagyon elleni bűncselekmények elkövetésével szemben. A Hatóság álláspontja szerint azáltal, hogy rendszer csak élőképet közvetít, az érintettek magánszférájába való beavatkozás jelentősen kisebb foka valósul meg, mint ha sor kerülne a személyes adataik rögzítésére. A hangrögzítés azonban ebben az esetben is jogellenesnek minősült. Az étkezőben elhelyezett kamera tekintetében a Hatóság rámutatott arra, hogy az az elérni kívánt céllal nem arányos és a vendégek elvárásaival is ellentétes. A recepciós pult feletti kamera útján megvalósuló adatkezelés szükségességét a Hatóság elfogadta, tekintettel arra, hogy a felvételek alapján ténylegesen történik a helyszínen készpénzforgalom, illetve a pénzkazetta is a kamera látószögébe eső szekrényben került elhelyezésre. Megállapította azonban, hogy az érintettek nem kaptak átlátható és könnyen hozzáférhető tájékoztatást.

Egy további ügyben egy fogorvosi rendelő kamerás megfigyelését vizsgálta a Hatóság, az ügyben helyszíni szemlét is tartott. A helyszíni szemle során a Hatóság nem észlelt a váróteremben olyan értékes tárgyat – ital automatát, külső recepciós pultot, számítógépet, festményt, bútort stb. – amelyek megfigyelése megfelelne a vagyonvédelmi célnak, és ebből az indokból a kamerák a védendő vagyontárgyakra irányulhatnának. A váróterem egészének kamerás megfigyelését a Hatóság szintén nem tartotta elfogadhatónak. A kezelő/rendelő helyiségben történő megfigyelés esetében (a Hatóság korábbi állásfoglalásai szerint is) a kamera nem mutathatja/rögzítheti kezelés közben azonosítható módon a pácienst, kivéve annak kifejezett írásos hozzájárulása esetét pl. tudományos, oktatási célból. A kezelőhelyiségben a vagyonvédelem és a személybiztonság mint munkáltatói jogos érdeket alátámasztó célok a Hatóság által tapasztaltak alapján nem indokoltak. A vagyonvédelmi célzatú megfigyelés rendelési időben csak a készpénz átadásának vagy annak őrzésére szolgáló helyre irányulhat, nem életszerű, hogy rendelési időben nagyobb értékű fogászati felszerelést tulajdonítanának el. Ezen túlmenően a kamerarendszer üzembe helyezése előtt az adatkezelő köteles felmérni, hogy hol és mikor szükséges feltétlenül kamerák alkalmazása. A fogászati kezelés költségének kifizetése, a készpénz őrzése valóban indokolhatja a kamerás megfigyelést, de ebben az esetben a vagyonvédelem jogszerű célként csak akkor lenne elfogadható, ha a kamera látószöge valóban csak a pénz átadására, illetve annak őrzésére szolgáló helyre irányulna. Végezetül a Hatóság azt is kifogásolta, hogy a megfigyelés (kamerák látószöge) alkalmas a munkavállalók munkájának folyamatos megfigyelésére, ami aránytalan és indokolatlan adatkezelést jelentett. Végezetül a bejáratnál nem került piktogram elhelyezésre, így az alapvető tájékoztatási követelmény is sérült.

A cikk folytatásában egészségügyi és marketinges adatvédelmi incidensekről, valamint az adatvédelmi szabályok ismeretének fontosságáról olvashat.

Forrás: Dr. Kéri Ádám ügyvéd, MKKOK


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

NMHH: továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (NMHH) által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését – közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága.

2024. május 2.

Az EJEB megerősítette Olaszország jogát az amerikai Getty Múzeumban tárolt szoborra

Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) csütörtöki ítélete megerősítette Olaszország jogát arra, hogy visszaszerezze az amerikai Getty Múzeumban tárolt, i.e. 4. századból származó görög bronzszobrot, amelyet az olasz hatóságok szerint illegálisan vittek ki az országból – közölte a strasbourgi székhelyű szervezet.

2024. május 2.

Több évre visszamenőleg fizet jogdíjakat az előadóknak az EJI

A most lezárt jogosultkutatás során az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) csaknem 210 millió forint, 2016 és 2022 között beszedett jogdíj jogosultját azonosította be és fizette ki pótlólag. Az EJI folytatja a tavaly beszedett jogdíjak felosztását is.