Több millió megtévesztő reklám tűnt el az online térből Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok koordináltan fésültek át weboldalakat azzal a céllal, hogy feltárják, az Európai Unió fogyasztóit hol célozzák hamis állítások vagy átverések a koronavírussal kapcsolatba hozható termékeket érintő hirdetésekben.

Az átfésülés (sweep) eredményei azt mutatják, hogy az Európai Bizottság korábbi felhívása eredményes volt: a platformok megtévesztő reklámok millióit törölték vagy blokkolták. Az európai fogyasztóvédelemmel rendelkező hatóságokat tömörítő CPC Hálózat tagjai által lefolytatott ellenőrzés két részből állt: az egyik az online platformok áttekintése, míg a másik bizonyos, a koronavírussal összefüggésben magas keresletet generáló termékek reklámjainak, valamint az ilyen termékeket értékesítő weboldalak mélyebb elemzése volt. Kiemelt figyelem övezte a védőmaszkokat és védősapkákat, a fertőtlenítő géleket és a COVID-teszteket népszerűsítő ajánlatok mellett a koronavírussal összefüggésbe hozhatóan gyógyhatással felruházott élelmiszerek, étrend-kiegészítők és egyéb, nem élelmiszernek minősülő termékek ajánlatait.

A sweep főbb megállapításai:

A hatóságok 38 esetben találtak a koronavírussal összefüggésben megtévesztően hirdetett termékekre vonatkozó gyanús ajánlatokat vagy reklámokat, a termékek vírusfertőzés megelőzésére és gyógyítására való alkalmasságára utaló állításokat és túlzó árazási gyakorlatokat.

A fentiek mellett a vizsgálat feltárta, hogy számos csaló forgalmazó olyan új technikákat alkalmazva teszi még nehezebbé a felismerésüket, mint például gyógyhatásra utaló, fényképpel is ellátott konkrét állítások vagy grafikai illusztrációk vagy éppen szándékos elgépelések alkalmazása annak érdekében, hogy az automatikus szövegalapú szűrőket kijátsszák.

Mindazonáltal a vizsgálat azt mutatta, hogy a Bizottság felhívása a platformok felé hatásos volt. A Google például globálisan 80 millió koronavírussal összefüggő reklámot, az eBay pedig több mint 17 millió, termékre vonatkozó keresési találatot blokkolt vagy tüntetett el a globális piacteréről, melyek az EU fogyasztóvédelmi szabályaiba ütköztek. Az Amazon a március 2-i állapottal összehasonlítva 77%-os csökkenést figyelt meg a koronavírussal összefüggő állításokkal megjelenő új termékmegjelenések heti számában.

A hatóságok a 268, mélyebb elemzésbe bevont weboldal közül 206-ot jelöltek meg további, az uniós fogyasztóvédelmi szabályok megsértésével kapcsolatos vizsgálatok lefolytatása céljából:

  • 88 weboldalon jelentek meg a koronavírus fertőzés megelőzésére vagy annak gyógyítására vonatkozó állítások,
  • 30 weboldal tartalmazott helytelen állítást a készlethiányra vonatkozóan,
  • 24 weboldal esetében merült fel a túlzó árazás gyanúja.

39 esetben az derült ki, hogy az eladási ár és az egységár nem egyértelműen, könnyen beazonosítható módon és világosan volt feltüntetve. A fentieken túl az is megfigyelhető volt, hogy a fogyasztók nem kaptak egyértelmű és teljes körű információt az olyan lényeges tulajdonságokról, mint például a kereskedő kiléte (58 weboldal), a kereskedő székhelye (62 weboldal) vagy a kereskedővel való kapcsolatfelvétel részletei (58 weboldal).

A Bizottság felszólította a platformokat, hogy maradjanak továbbra is éberek és adjanak rendszeresen visszajelzést a Bizottságnak és a fogyasztóvédelemmel foglalkozó hatóságoknak.

A sweep hátteréről itt olvashat.

(gvh.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Az Európa Tanács nemzetközi egyezményt fogadott el a mesterséges intelligenciáról

Az Európa Tanács elfogadta az első olyan nemzetközi, jogilag kötelező érvényű szerződést, amelynek célja, hogy a mesterséges intelligenciát (MI) használó rendszerek alkalmazása során biztosítsa az emberi jogok, a jogállamiság és a demokrácia jogi normáinak tiszteletben tartását -közölte pénteken a strasbourgi székhelyű nemzetközi szervezet.

2024. május 17.

Döntött a Kúria: fizessenek a pervesztesek!

Sokan ismerhetik akár saját kárukon azt a jelenséget, hogy a bíróságok jellemzően mérséklik a pernyertes számára megítélt ügyvédi munkadíjakat. Ezzel a pernyertesnek indokolatlan veszteséget kell elkönyvelnie, közvetetten pedig piactorzító hatása is van. Most a Kúria precedensértékű, tehát kötelező döntésben reagált erre a jelenségre. Nézzük előbb a legfontosabb fejleményeket, majd azt, hogy mindez hogyan hat a perstratégiára!

2024. május 17.

Gyermek külföldre vitele: akár vissza is fordíthatnak a határon, ha nincs nálunk a megfelelő papír

Ha csak az egyik szülővel utazik egy kiskorú külföldre, akár csak néhány napra, érdemes hozzájáruló nyilatkozatot kérni a másik szülőtől is, hogy ne érje kellemetlen meglepetés az utazókat. Hosszabb külföldi tartózkodás, például munkavállalás vagy tanulmányok folytatása esetén mindenképpen szükség lesz a nyilatkozatra, de egy rövidebb kiruccanás esetén is kérhetik a hatóságok, és ennek hiányában akár meg is tagadhatják a határátlépést. Elvált szülők esetén, ha a különélő szülő viszi el a gyermeket, még büntetőügy is lehet abból, ha a külföldre utazás a gyermeket nevelő szülő hozzájáruló nyilatkozata nélkül történik.