Valótlan ígéretekért és burkolt reklámért bírságolt a GVH


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A GVH 25 millió forintos bírságot szabott ki egy hajhullást csökkentő sampon német gyártójára és hazai forgalmazójára, amiért az egészségre vonatkozó, valótlan állításokkal reklámozták terméküket.

A nemzeti versenyhatóság most lezárult eljárásában a hölgyeknek szánt Parusan hajhullást csökkentő kozmetikumokat (stimuláló sampont és energizáló tonikot) népszerűsítő televíziós, nyomtatott és online sajtóreklámokat, e-DM leveleket, Facebook- és Google hirdetéseket, Youtube-videókat és moziban elhelyezett reklámhordozókat vizsgálta.

Az eljárás során a termékeket gyártó német Dr. Theiss Naturwaren GmbH és leányvállalata, a hazai forgalmazó Naturprodukt Kft. nem tudták megfelelően alátámasztani egyes egészségre vonatkozó állításaikat – így azt, hogy a termékek fokozzák a fejbőr vérkeringését és tápanyag-ellátottságát, erősítik a hajszálakat és teljesen megszüntetik a hajhullást. A kozmetikumok ugyanakkor – mind a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok hazai szabályozása, mind a vonatkozó uniós ágazati jogszabály alapján – kizárólag olyan tulajdonságokkal reklámozhatóak, amelyek valósságát a forgalmazó igazolni tudja.

Fogyasztóvédelmi Jog Online

A vizsgálat feltárta azt is, hogy a vállalkozások a Patika Tükör magazinban szerkesztői tartalommal – a nyári hajápolásról szóló, fiktív olvasói levélre válaszoló cikkel – összekötött reklámban hirdették a kozmetikumokat. A reklámhoz kapcsolódó cikk fizetett jellege ugyanakkor nem került megjelölésre, bár a sampon-forgalmazó befolyást gyakorolt annak tartalmára. A burkolt hirdetés így szintén jogsértőnek bizonyult: ugyanis az olvasók számára egyértelmű és könnyen észlelhető módon meg kell jelölni, ha egy sajtótartalom a hirdetővel együttműködve készült.

A GVH 25 millió forintos egyetemleges bírságot szabott ki a német gyártóra és magyar leányvállalatára. A Versenytanács a bírság kiszabásakor figyelembe vette, hogy a jogsértőnek talált állítások a kampány kisebb részét érintették, mert a termékek hajhullás csökkentésére vonatkozó alkalmasságát – mint a reklámok fő üzenetét – a cégek megfelelően igazolták, a forgalmazó pedig vállalta, hogy számos intézkedéssel biztosítja a jövőbeni jogkövetést. A burkolt reklámot közzétevő Patika Tükör Kft.-re a GVH 185 ezer forintos bírságot szabott ki, tekintettel arra, hogy a cég már korábban is közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott hirdetést. A hatóság ugyanakkor figyelembe vette többek között azt is, hogy a magyar vállalkozás elismerte a jogsértést.

(gvh.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. november 22.

Aláírták a négyoldalú megállapodást az igazságügyi reformhoz kapcsolt béremelésről

A négyoldalú megállapodás alapján a bírák és az igazságügyi alkalmazottak 2025. január 1. és 2027. január 1. között három ütemben kapnak béremelést. Így 2027-re a bírák az átlagos jövedelme 48 százalékkal, a bírósági titkároké és fogalmazóké 82 százalékkal, míg a bírósági tisztviselőké 100 százalékkal emelkedhet. 

2024. november 22.

Feltárták a szervezett bűnözés trendjeit

A szervezett bűnözés elleni aktuális rendészeti feladatokról, a szükséges nemzetközi együttműködésekről, az online világ térhódításáról, valamint a szervezett bűnözés áldozatairól is szó esett a Nemzeeti Közszolgálati Egyetem rendészeti eszmecseréjén – olvasható a ludovika.hu-n.