A compliance alapkérdései: Az etikus vállalati működés elmélete és gyakorlata – 4. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cikkünkben a visszaélések vállalatokon belüli kezeléséről és a visszaélés-vizsgálat magyar szabályozásáról olvashatnak.

Részlet “A compliance alapkérdései” című, a Wolters Kluwer Kiadó gondozásában megjelent könyvből

V. Fejezet: A vállalati belső visszaélés-vizsgálat (internal investigation)

1. Visszaélések kezelése a vállalatokon belül

A vállalaton (közintézményen) belül, annak javára vagy épp terhére elkövetett visszaélések esetén – jóllehet e cselekmények gyakran beleillenek akár a Btk. valamely bűncselekményi tényállásának keretei közé – meglehetősen ritkán indul (büntető)eljárás. Ez azonban korántsem jelenti, hogy a vonatkozó magatartások csupán szórványosan fordulnának elő. Hatósági felderítésük és bizonyításuk ugyanakkor szokatlanul nehéz, ezért a látencia ezen a területen kiemelkedően magas.

A látencia oka elsősorban az, hogy ezen, általában bűncselekményt is megvalósító vállalati visszaélések[1] jellemzően nem jutnak a hatóságok tudomására, mégpedig azért, mert ehhez a vállalatnak nem fűződik szervezeti érdeke, sőt az esetek nagy részében a vállalat jelentős érdeksérelem bekövetkezését kockáztatja azzal, ha a szervezete keretei között elkövetett (bűn)cselekmények a (nyomozó) hatóságok és akár a köznyilvánosság tudomására jutnak. Könnyű belátni, hogy azokban az esetekben, amikor a bűncselekményt a vállalat javára követik el a munkatársak,[2] a vállalat a (büntető)jogi szankciókon túlmenő, komoly pénzügyi veszteséget jelentő érdeksérelmet is szenvedhet. Elveszítheti jó hírnevét (reputációját), üzleti partnerei és ügyfelei bizalmát, az eljárások jelentős időráfordítással és költséggel járhatnak stb. Mindez természetesen akkor is igaz lehet, ha a vállalat maga is kárt szenved a munkatársa által elkövetett visszaélés következtében, például úgy, hogy a banki munkatárs közreműködésével történik az ügyfelek és maga a bank megkárosítása. Összegezve elmondható, hogy a vállalatok elemi érdeke „házon belül” tartani a bűncselekmény-gyanús eseteket (és egyéb jogsértéseket). A vállalatok pedig jellemzően olyan, jól szervezett, zárt entitások, amelyek erre alkalmasak. Vállalatokon belül elkövetett bűncselekmények és egyéb visszaélések globális elterjedtsége és komplexitása, az általuk okozott összgazdasági és társadalmi kár mértéke indokolttá teszik annak vizsgálatát, hogy – alapvetően szabálykövető attitűdöt feltételezve – a vállalatok mit tehetnek és mit tesznek a szerv…


Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom csak regisztrált felhasználóink számára érhető el, a regisztráció INGYENES!

Ha már rendelkezik felhasználónévvel kérjük, jelentkezzen be felhasználói nevével és jelszavával. A tartalom azonnali eléréséhez kérjük, regisztráljon. A regisztráció ingyenes.




Kapcsolódó cikkek