Gyülekezés rendőrség által lezárt területen


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Önmagában nem elegendő egy terület lezárását elrendelő TEK határozat a gyülekezési jog megakadályozásához – a Kúria eseti döntése.


Ami a tényállást illeti, a felperes, mint szervező 2014. december 7-én gyülekezési jog hatálya alá tartozó rendezvényt jelentett be tett az illetékes rendőrkapitányságon. A rendezvény a Kossuth tér hosszabb időszakot érintő használatára irányult. A bejelentett időszakon belüli időpontra és a helyszínre esett egy nemzetközi állami esemény, ami miatt a Terrorelhárítási Központ (TEK) személy- és létesítménybiztosítási intézkedés keretében 2015. február 2-án 0:00 órától 18:00 óráig elrendelte e terület lezárását. A rendőrségi törvény értelmében a rendőrség, valamint a rendőr a védett személy biztonsága érdekében útvonalat, közterületet a forgalom elől elzárhat, a forgalmat korlátozhatja, illetve területet lezárhat, és megakadályozhatja, hogy oda bárki belépjen vagy onnan távozzék, illetőleg az ott tartózkodókat távozásra kötelezheti [1994. évi XXXIV. törvény 46. § (1) bekezdés a) és d) pont, a továbbiakban: Rtv.]. Ennek hatására a rendőrség (alperes) a területen tartott tárgyakat elszállíttatta, az ott tartózkodó személyek eltávoztak.

A felperes keresetében sérelmezte, hogy a rendezvény feloszlatására a kellő indokok mérlegelésének hiányában, aránytalanul került sor. Álláspontja szerint a rendezvény feloszlatására csak a gyülekezési törvény szerinti okok fennállta esetén kerülhet sor, ha az intézkedés szükségességéről és arányosságáról a rendőrség meggyőződött, ami ebben az ügyben nem állt fenn. Az alperes érvelése szerint a rendezvény korlátozása csak időleges volt, ezért nem tekinthető feloszlatásnak.

Az elsőfokú eljárás

A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság elutasította a keresetet, és jogszerűnek találta a rendőri intézkedést. Ennek alátámasztására a gyülekezési törvény azon rendelkezését hívta fel, amely szerint a gyülekezési jog gyakorlása nem járhat mások jogainak és szabadságának sérelmével [2. § (3) bekezdés]. Mivel az ügyben a nemzetközi állami esemény érdekében történt a gyülekezés korlátozása, ezért az intézkedésre jogszerűen került sor.

 

A felülvizsgálati kérelem tartalma

A felperes szerint a rendezvény feloszlatása csak akkor lett volna jogszerű, ha az alperes megállapítja a gyülekezési törvényben foglalt bármelyik előírás sérelmét. Nevezetesen, hogy a gyülekezési jog gyakorlása a jogszabályi tilalom ellenére bűncselekményt vagy bűncselekmény elkövetésére való felhívást valósít meg, valamint mások jogainak és szabadságának sérelmével jár. Ilyen megállapításra ugyanakkor az alperes részéről nem került sor. Kiemelte továbbá, hogy a jogszabály nem ad lehetőséget egy másik szerv intézkedése alapján feloszlatás elrendelésére, ezért az elrendelt személy- és létesítménybiztosítási intézkedés nem vonhatja automatikusan maga után azt, hogy ne lehetne gyülekezni a lezárt területen. Abból a körülményből, hogy a TEK intézkedése jogszerű volt, nem következik az alperes feloszlatási kötelezettsége, mert ilyen intézkedés meghozatala előtt a hatóságnak mérlegelnie kellett volna, hogy az intézkedést olyan módon is végrehajthatja-e, hogy a feloszlatásnál enyhébb korlátozásokat alkalmaz.

[htmlbox pp_termekek]

 

A Kúria megállapításai

A Kúria alaposnak találta az érvelést. Leszögezte, a személy- és létesítménybiztosítási intézkedés jogszerűsége és a rendezvény gyülekezési törvény szerinti feloszlatásának jogalapja elkülönült vizsgálatot igénylő kérdések. A közigazgatási bíróság a gyülekezési törvény szerinti perben köteles vizsgálni a feloszlatás jogszerűségét, azonban ez nem azt jelenti, hogy ebben a perben más eljárásra tartozó kérdésekben is jogosult dönteni, hiszen más szerv hatáskörét nem vonhatja el. A TEK intézkedéssel kapcsolatos jogorvoslati rendszert az Rtv. határozza meg. Amennyiben a rendőri intézkedést az ügyfél panasszal támadja, de panasza nem vezet eredményre, úgy az az alapján tett intézkedést jogszerűnek kell tekinteni. Abban egyetértett a Kúria az elsőfokú bírósággal, hogy a gyülekezési törvény alapján folyó eljárásban a személy- és létesítménybiztosítási intézkedés jogszerűsége nem vizsgálható, azonban ebből nem következik szükségszerűen a rendezvény feloszlatásának jogszerűsége.

A rendezvény feloszlatására okot adó esetek közül vizsgálni kellett volna, hogy jár-e mások jogainak és szabadságának sérelmével önmagában egy meghatározott helyszínen való tartózkodás. Ezt a Kúria szerint nem lehet pusztán a személy- és létesítménybiztosítási intézkedés jogszerűsége alapján ezt fennállónak elfogadni anélkül, hogy a bíróság vizsgálná a gyülekezési jog feloszlatás általi korlátozásának szükségességét és arányosságát. Vizsgálni kellett volna, hogy a gyülekezési jog feloszlatáson keresztüli korlátozása valóban szükséges-e az intézkedés céljainak megvalósulásához, azzal arányos-e, vagy megvalósítható az intézkedés szerinti cél az alapjog kisebb fokú korlátozása mellett is.

A TEK határozatának indokolása szerint a diplomáciai kapcsolatokról szóló nemzetközi szerződésben foglalt kötelezettség teljesítése érdekében a kérdéses helyszín csak a területre belépők fokozott ellenőrzésével, a belépés és a bent tartózkodás korlátozásával biztosítható. Azonban a Kúria szerint a határozat szövegéből megállapítható, hogy nem kizárt fokozott ellenőrzés után a belépés és bent tartózkodás.

A Kúria úgy ítélte meg, vizsgálni kellett volna, hogy a fentiek tükrében szükséges és arányos volt-e a rendezvény feloszlatása, ezen belül pedig azt is, hogy meghatározott korlátokkal való belépés és ott-tartózkodás járt volna-e a védett személy jogainak és szabadságának sérelmével. Ennek során nem elegendő annak csupán feltételezés szintű megfogalmazása, hogy ezáltal sérült volna más joga és szabadsága. Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte, és a bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára utasította.

 

Az ismertetett döntés (Kúria, Kfv.III.37.999/2016.) a Kúriai Döntések 2017/12. számában 416. szám alatt jelent meg. 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.