Hová tűntek a plázákból a dohányboltok?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jogszabályban meghatározott feltételeknek meg nem felelő dohánybolt működési engedélyének visszavonása jogszerű – a Kúria eseti döntése.


Ami a tényállást illeti, a felperes egy 2500 négyzetméter alapterületet meghaladó eladóterű bevásárlóközpontban rendelkezett dohányüzlettel, amely külön bejáratú egységként az utcáról közvetlenül megközelíthető volt.

A vonatkozó szabályok [a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárás egyes szabályairól szóló 181/2013. (VI. 7.) számú kormányrendelet 1. számú mellékletének 2.5. a) pontja] alapján dohánybolt nem létesíthető olyan építményben, illetve nem választható le olyan építményből, amelyben 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű eladótérrel rendelkező üzlet működik. Nem létesíthető dohánybolt továbbá a 2.5. pontban meghatározott építményhez kapcsolódó (azt kiegészítő) üzletsoron sem, ha az egyébként a 2.5. pontban meghatározott építménytől fizikailag elkülönül [1. számú mellékletének 2.6.]. Ha a dohánybolt (elkülönített hely) a vámhatósági engedély megszerzésekor hatályos jogszabályoknak megfelelő módon és helyen lett kialakítva, de egyébként nem felel meg a 2.5., illetve a 2.6. pontban foglaltaknak, úgy e helyen dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet legfeljebb 2014. május 30-ig lehet(ett) folytatni.

Az alperes 2014. június 11-én jövedéki ellenőrzést tartott a felperesnél, aki a dohányboltra vonatkozóan szüneteltetés iránti kérelmet terjesztett elő, amelynek a hatóság helyt adott 2014. július 3-án. Az alperes 2014. július 11-én ismételt ellenőrzést tartott a dohányboltban, és azt állapította meg, hogy felperes a tevékenységét nem szünetelteti, továbbra is üzemel, így a felperes dohánytermék-kiskereskedelmi engedélyét 2014. július 29-én a telephelyre visszavonta.

Az elsőfokú bíróság eljárása

A felperes a határozat hatályon kívül helyezését, és az alperes új eljárásra kötelezését kérte. Álláspontja szerint a bevásárlóközpont 3 különböző helyrajzi számon, három különböző épületből áll, így esetében a kormányrendeletben írt 2500 négyzetméterre vonatkozó korlátozások nem állnak fenn. Az elsőfokú bíróság a keresetet elutasította.

A felülvizsgálati kérelem tartalma

A felperes szerint dohányboltja nem része a bevásárlóközpontnak, és nem is kapcsolódik hozzá, mivel nemcsak külön helyrajzi számon helyezkedik el a két egység, de külön épületben is található, ezért üzlete jogszerűen működött.

A Kúria megállapításai

Nagykommentár a cégtörvényhez

A szerzők gazdasági és cégügyekkel foglalkozó bírák, akik a joggyakorlat szemszögéből, a módosításokat objektíven, de kritikusan szemlélve segítik a jogalkalmazókat a gazdasági jog értelmezésében. 

További információ és megrendelés >>

A Kúria kiemelte, hogy a kormányrendeletben az építmény fogalma az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti építmény fogalmának alkalmazásával értelmezhető, ezért az, hogy a bevásárlóközpont funkcionálisan egy építmény, ítéleti bizonyossággal megállapítható tény. A kormányrendelet 1. melléklete 2.5. és 2.6. pontjában meghatározottaknak meg nem felelő dohányboltok működésének végső határideje – a rendelet alapján – 2014. május 30-a volt. Mindezek alapján sem az alperesnek, sem az elsőfokú bíróságnak további bizonyítási eljárást nem kellett lefolytatnia, így az alperes határozatában jogszerűen rendelkezett az engedély visszavonásáról.

Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.

Az ismertetett döntés (Kúria, Kfv. V. 35.657/2015.) a Kúriai Döntések 2016/7. számában 188. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Papírból PDF – az új ingatlan-nyilvántartás

A jelenlegi ingatlan-nyilvántartásunk egy 1997-es törvényen alapul, és jogosan vetődik fel bennünk a kérdés, hogy ez a több mint két évtizedes szabályozás releváns rendelkezéseket tartalmaz-e. Az ezzel kapcsolatban felmerülő igény, illetve a COVID által okozott válsághelyzet következtében a szükség is egyre jobban nőtt egy gyors, hatékony, egyszerű és legfontosabbak közt elektronikus rendszerre, hogy hivatalos ügyeinket tudjuk intézni. Az Ars Boni cikkpályázat keretében készült írásban ezt az új és modern, elektronikus világba lépő jogintézményt szabályozó és véglegesnek tűnő 2021.évi C. törvényt fogom összehasonlítani eredeti, kihirdetéskori szövegével, illetve a jelenleg hatályos – de nemsokára „régi”-nek aposztrofált – ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvénnyel.

2024. december 6.

Perújítás az alapügyben távollévő terhelttel szemben folytatott eljárás miatt

Ha a terhelt az elsőfokú bírósági eljárásban valamennyi tárgyaláson részt vett, érdemi vallomást tett és kizárólag az ügydöntő határozat kihirdetésekor nem jelent meg, a bizonyítás megismétlése nem válik szükségessé a terhelt távollétén alapuló perújítási eljárásban. A perújítás célja ebben az esetben a terhelt vallomástételi, észrevételezési és indítványozási jogának biztosítása és az ez alapján szükségessé váló bizonyítás lefolytatása – a Kúria eseti döntése.

2024. december 4.

Kamerás adatkezelés szálláshelyen

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság egymillió forint adatvédelmi bírságot szabott ki egy szálláshellyel szemben az érintett ingatlanra felszerelt kamerarendszerrel összefüggő adatkezelés jogszerűségének vizsgálata során. A döntést az indokolta, hogy a szálláshely nem nyújtott a hazai és regionális előírások szerint könnyen hozzáférhető és átlátható tájékoztatást az általa működtetett kamerarendszer kapcsán megvalósuló adatkezelésről.