Jogalkotási változások 2014-ben – II. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2014-ben jelentősen megváltozott a törvényalkotási eljárás menete. Az eljárás fontosságára való tekintettel érdemes megismerni, jelenleg hogyan zajlik az Országgyűlésben a jogszabály-alkotási eljárás.


3.3.1. Általános vita

Az általános vitára vonatkozó generális szabályok közül a leglényegesebbek közé tartozik az, hogy a törvényjavaslat benyújtása és az általános vita megkezdése közötti ülésnap között legalább hat napnak kell eltelnie.[Lásd: Lábjegyzetek 1] Jelen esetben ez nem valósult meg, mivel május 23-án nyújtotta be kezdeményezője a javaslatot, és 26-án megkezdődött az általános vita, a sürgősségi tárgyalásnak megfelelően.

Az általános vita célja „a törvényjavaslat egésze vagy egyes részei szükségességének és szabályozási elveinek” megvitatása.[2] A felszólalási rend is szabályozott, elsőként a javaslat előterjesztője fejtheti ki álláspontját, ezután a kormány képviselője, ha az előterjesztő nem a kabinet volt. Ezt a képviselőcsoportok tagjai, illetve a független képviselők követhetik, ha előzetesen bejelentették erre vonatkozó igényüket. A sorrend a kormánypárti és az ellenzéki képviselők között váltakozó rend szerint zajlik, vezérszónoki felszólalásokkal.[3] Természetesen más szereplők is szólásra emelkedhetnek, rájuk speciális szabályok vonatkoznak.[4]

Az általános vita időtartamára lehetséges időkeretet meghatározni,[5] azonban a vizsgált törvényjavaslat vonatkozásában erre külön nem volt szükség, mivel a sürgősségi tárgyalásra vonatkozó indítvány tartalmazta az általános vita aznapi lezárásának követelményét, tehát mindenképpen oly módon kellett a felszólalások időkereteit meghatározni, hogy még azon a napon le lehessen zárni az általános vitát.

A vizsgált törvényjavaslat általános vitája a következők szerint alakult. Először Vejkey Imre szólalt fel, az előterjesztők nevében, kiemelve, hogy a törvényjavaslat célja az új kormány megalakulásához biztosítani a kabinet szervezetalakítási szabadságát, mivel álláspontja szerint „… a kormány az alkotmányos rendelkezések szerint nagyfokú szabadságot élvez a tekintetben, hogy az egyes, a kormány hatáskörébe tartozó államigazgatási feladatok ellátását, irányítását, vezetését és felügyeletét mely miniszter, illetőleg mely minisztérium hatáskörébe utalja, vagy ezek melyikét tartja saját hatáskörében.”[6] Felhívta a figyelmet arra, hogy a törvényjavaslat szabályozza a miniszterek helyettesítését, a kormányzati változások miatti átadás-átvétel szabályait, valamint kitért arra is, hogy sarkalatos törvény módosítására is kiterjed a törvényjavaslat.[7]

Ezután Rétvári Bence, az akkori közigazgatási és igazságügyi minisztérium parlamenti államtitkára szólalt fel, hiszen lévén szó önálló képviselői indítványról, a kormány volt a következő a felszólalók sorában. Az államtitkár azzal kezdte mondandóját, hogy a kabinet támogatja a javaslatot, mely a kormány működésének lényegi feltételeit tartalmazza. A deregulációra hivatkozva érvelt amellett, hogy nagyobb legyen a kormány szervezetalakítási szabadsága.[8] Álláspontja szerint belső ügy, hogyan szervezik a munkát, hiszen ez a javaslat „nem az állampolgárok alapvető hétköznapi jogairól szól, hanem az állam szervezeti-működési szabályairól.” [9]

Őt Tuzson Bence követte a Fidesz vezérszónokaként. Kiemelte, a minisztériumok felsorolását tartalmazó törvényhez kapcsolódik ez a javaslat, mely kicsit jobban megköti az Országgyűlés kezét a tekintetben, hogy milyen hatásköre van a kormány működésére vonatkozóan. Véleménye szerint ez a törvény lehetővé teszi a végrehajtó és törvényhozó hatalom tiszta szétválasztását.[10]

Lázár János a Minsizterelnökség tárcavezetője. Új törvényalkotási eljárás kezdődött 2014-ben

Bárándy Gergely az MSZP vezérszónokaként azt sérelmezte, hogy az előző, minisztériumokra vonatkozó és a jelenlegi törvényjavaslat sem tartalmazza, hogy az egyes tárcákhoz milyen feladatkörök tartoznak, erről a képviselőknek nincsenek információik, főleg a Miniszterelnökség vonatkozásában. Aggodalmának adott hangot a centralizáció miatt, valamint annak, hogy megfelelő szabályozás hiányában nem fogják tudni a képviselők, kihez forduljanak interpellációikkal.[11] Staudt Gábor a Jobbik vezérszónokaként a rendeleti kormányzás irányába mutató lépések miatt aggódott, álláspontja szerint jobb lett volna, ha ez a törvény a minisztériumok felsorolását tartalmazó törvénnyel együtt kerül a testület elé.[12]

Az első felszólalói kör után Z. Kárpát Dániel, a Jobbik képviselője kapott szót elsőként, aki szerint a részletes indokolás egy „ömlesztett sajt”, és kiemelte, hogy a Kárpát-medencei gazdasági övezet fogalmának kivezetése a különböző törvényekből negatív tendencia.[13] Végül Szabó Szabolcs független képviselő szólalt fel, aki a tárca nélküli miniszterek feladatkiszabási rendszerének, valamint a tárca nélküli miniszterek utasításadási jogának szabályai után érdeklődött.[14]

Ha „valamennyi képviselőcsoportnak, az elsőként szólásra jelentkezett független képviselőnek, valamint – a nemzetiségek érdekeit, jogait érintő napirendi pont esetében – a nemzetiségeket képviselő bizottság által felkért nemzetiségi képviselőnek vagy szószólónak lehetősége volt álláspontja kifejtésére”[15], úgy a vita lezárható – feltéve, ha azt az indítvány előterjesztője vagy legalább öt képviselő írásban javasolja. Ezután még lehetőség van rövid felszólalásokra,[16] ha nem időkeretes a tárgyalási rend.

A vizsgált törvényjavaslat esetében nem volt további felszólalás vagy reagálás, tehát az elnök lezárta az általános vitát.[17]

3.3.2 Módosító javaslatok

Az általános szabályok szerint törvényjavaslathoz módosító javaslatot képviselő, a tárgyaló bizottság és a törvényalkotási bizottság nyújthat be, „azon ülés napirendjének elfogadását követő harmadik munkanap 16 óráig (…), amely ülés napirendjén a törvényjavaslat általános vitájának lezárása szerepel.”, megjelölve a megvitató bizottságot.[18]

Jelen esetben módosító javaslatot az általános vita lezárásáig lehetett benyújtani a sürgősségi tárgyalás miatt. A rövid határidő ellenére is érkeztek módosítók, szám szerint három. Ilyet nyújtott be Tóbiás József, Gúr Nándor és Varga László az MSZP-frakcióból. Javaslatukban a 2011. évi CXCIX. törvény módosítását változtatták meg, nem vezetnék be az 54/A. § (3)-(4) bekezdését és az 54/B. paragrafust, mivel álláspontjuk szerint a törvényjavaslat csökkenti a tartós külszolgálaton levők munkajogi védelmét, amikor nem a felmentés, hanem a lemondás szabályait rendeli alkalmazni, ez – indoklásuk szerint – joggal való visszaélésnek minősíthető.[19]

Kluwer International
Külföldi jogi e-könyvek

 

Egy kattintásra Öntől!

 

A jobbikos Staudt Gábor is készített módosító javaslatot, mely szintén a 2011. évi CXCIX. törvényre vonatkozik, csak más részére. Véleménye szerint az 59. § (4) bekezdésében a helyettes államtitkárok alapilletményének lehetséges megemelése a törvényjavaslatba foglalt 30 százalék helyett inkább 15 százalék legyen, mivel álláspontja szerint ez „bőségesen elegendő”.[20]

Tuzson Bence, a Fidesz-frakció tagja is nyújtott be módosítót. Javaslata két kodifikációs és nyelvtani pontosítást tartalmazott.[21] Ezeket az általános vita lezárulásáig nyújtották be a sürgősségi eljárás miatt, így másnap meg is kezdődött a részletes vita.

A szerző PhD-hallgató a Szegedi Tudományegyetemen

Lábjegyzetek:

[1]Házszabály 34. § (1) [2] Házszabály 34. § (2) [3] Házszabály 36. § (1)-(2) [4] Házszabály 36. § (7) – (10) [5] Házszabály 37. § [6]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D68%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D68 (2015. 06. 24.) [7]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D68%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D68 (2015. 06. 24.) [8] Ezt kissé problematikusnak érzem, hiszen a dereguláció célja nem a jogszabályok alacsonyabb szintre való „átcsoportosítása”, hanem „Az, hogy áttekinthető, koherens legyen a jogrendszer a jogállam követelményei szerint. Ezért a jogállamok mindegyikében szükség van a jogrendszer karbantartását segítő eszközre, valamint az európai integrációval összefüggő vállalások rendszeres követésére:

(a) a túlszabályozás csökkentése, a szabályozási akadályok lebontása (pl. a versenyelvű piaci működés előtt),

(b) az idejét múlt, már teljesült szabályok kiiktatása (különösen a rendszerváltás és az uniós integráció miatt),

(c) a nemzetközileg vállalt kötelezettséggel ellentétes szabályok megszüntetése,

(d) az európai közösségi, uniós jogi aktus (közvetlen) érvényesülésének biztosítása, a jogharmonizáció,

(e) a jogalkotási hiba korrigálása, a diszfunkciók felszámolása,

(f) nem csak a jogi szabályozás terjedelmének csökkentése, hanem a szabályozandó életviszonyok körének is a szűkítése, a jogi kötöttségek lazítása, feloldása, ha az már nem szükséges (állami szerepfelfogás függvénye pl. a jóléti, szükségletkielégítő államban).” Tóth Judit: Jogalkotástan, Egyetemi Jegyzet, Szegedi Tudományegyetem, ÁJTK, 2014, 126.

[9]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D70%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D70 (2015. 06. 24.) [10]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D72%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D72 (2015. 06. 24.) [11]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D74%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D74 (2015. 06. 24.) [12]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D76%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D76 (2015. 06. 24.) [13]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D78%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D78  (2015. 06. 24.) [14]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D80%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D80 (2015. 06. 24.) [15] Házszabály 39. § (1) [16] Házszabály 39. § (2) [17]http://www.parlament.hu/iromanyok-lekerdezese?p_auth=l6bvQFha&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D5%26p_felsz%3D81%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D81 (2015. 06. 24.) [18] Házszabály 40. – 41. §§ [19] T/135/4 iromány [20] T/135/5 iromány [21] T/135/6 iromány

Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Papírból PDF – az új ingatlan-nyilvántartás

A jelenlegi ingatlan-nyilvántartásunk egy 1997-es törvényen alapul, és jogosan vetődik fel bennünk a kérdés, hogy ez a több mint két évtizedes szabályozás releváns rendelkezéseket tartalmaz-e. Az ezzel kapcsolatban felmerülő igény, illetve a COVID által okozott válsághelyzet következtében a szükség is egyre jobban nőtt egy gyors, hatékony, egyszerű és legfontosabbak közt elektronikus rendszerre, hogy hivatalos ügyeinket tudjuk intézni. Az Ars Boni cikkpályázat keretében készült írásban ezt az új és modern, elektronikus világba lépő jogintézményt szabályozó és véglegesnek tűnő 2021.évi C. törvényt fogom összehasonlítani eredeti, kihirdetéskori szövegével, illetve a jelenleg hatályos – de nemsokára „régi”-nek aposztrofált – ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvénnyel.

2024. december 6.

Perújítás az alapügyben távollévő terhelttel szemben folytatott eljárás miatt

Ha a terhelt az elsőfokú bírósági eljárásban valamennyi tárgyaláson részt vett, érdemi vallomást tett és kizárólag az ügydöntő határozat kihirdetésekor nem jelent meg, a bizonyítás megismétlése nem válik szükségessé a terhelt távollétén alapuló perújítási eljárásban. A perújítás célja ebben az esetben a terhelt vallomástételi, észrevételezési és indítványozási jogának biztosítása és az ez alapján szükségessé váló bizonyítás lefolytatása – a Kúria eseti döntése.

2024. december 4.

Kamerás adatkezelés szálláshelyen

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság egymillió forint adatvédelmi bírságot szabott ki egy szálláshellyel szemben az érintett ingatlanra felszerelt kamerarendszerrel összefüggő adatkezelés jogszerűségének vizsgálata során. A döntést az indokolta, hogy a szálláshely nem nyújtott a hazai és regionális előírások szerint könnyen hozzáférhető és átlátható tájékoztatást az általa működtetett kamerarendszer kapcsán megvalósuló adatkezelésről.