Jogszabályfigyelő – 19. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikkünkben a 2016. május 9-ei hét legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.


Tartalom:

Új jövedékiadó-törvény a parlament előtt

A munkáltatónak kell bizonyítania a kárfelelősség alóli mentesülés feltételeinek a fennállását

Csatornadíj-fizetés csőtörés esetén a fővárosban

 

Új jövedékiadó-törvény a parlament előtt

Június elején kerülhet sor a jövedéki adó szabályait tartalmazó új törvény elfogadására. A kormány által előterjesztett javaslat a keretrendszerű szabályozás révén egyszerűbb, a korábbi törvénynél rövidebb, valamint a teljes elektronizáció megvalósítására törekszik – derül ki a törvénytervezethez fűzött általános indokolásból. További újdonságként értékelhető a biztosítéki rendszer szabályainak a módosítása, az engedélyek számának a csökkentése, a kisüzemi bortermelő kategória bevezetése. Az engedélyek kiadásának a határideje egységesen 15 nap lesz a javaslat elfogadása esetén.

A jelenlegi tervek szerint az átmeneti rendelkezések 2016. november 1-jén, míg a „lényegi rendelkezések” 2017. január 1-jén, a vámhatósági adómegállapításra vonatkozó rendelkezés pedig 2018. január 1-jén lép majd hatályba.

Joganyag: T/10539. számú törvényjavaslat a jövedéki adóról

Módosítja:

Megjelent:

Hatályos: –

Megjegyzés: törvényjavaslat

 

A munkáltatónak kell bizonyítania a kárfelelősség alóli mentesülés feltételeinek a fennállását

Egy konkrét ügyben az orvosi vizsgálat a munkavállalónál csonttöréseket állapított meg, a társadalombiztosítási kifizetőhely határozatával a balesetet üzemi balesetként ismerte el. Ezt követően a munkavállaló a balesettel összefüggésben vagyoni és nem vagyoni kártérítési igényt terjesztett elő. Az elsőfokú bíróság a keresetet elutasította. Utalt arra, hogy a munkáltató ellenőrzési körébe eső ok vezetett ugyan a balesethez, amely azonban elháríthatatlan, és előre nem látható ok volt. A felperes fellebbezése folytán eljáró törvényszék az elsőfokú ítéletet helybenhagyta. Álláspontja szerint a felperes a munkáltató ellenőrzési körén kívül végezte a munkáját, amelynek során balesetet szenvedett.

Ezt követően a felperes felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő és a jogszabályoknak megfelelő közbenső ítélet meghozatalát kérte. A Kúria a felülvizsgálati kérelmet megalapozottnak tartotta. Megállapította, hogy a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 166. § (1) és (2) bekezdése alapján a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a munkaviszonnyal összefüggésben okozott kárt. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy azt az ellenőrzési körén kívül eső olyan körülmény okozta, amellyel nem kellett számolnia és nem volt elvárható, hogy a károkozó körülmény bekövetkezését elkerülje, vagy a kárt elhárítsa, illetve a kárt kizárólag a károsult elháríthatatlan magatartása okozta. A fenti rendelkezésből következően tehát a munkáltató kártérítési felelőssége objektív azzal azonban, hogy lehetősége van a mentesülésre bizonyos feltételek bizonyítottsága esetén – mutatott rá a Kúria. Kiemelte ugyanakkor, hogy a felelősség megállapíthatóságának egyebek mellett az a feltétele, hogy bizonyított legyen a károkozó magatartás. A munkáltató károkozó magatartása pedig olyan, az Mt.-ben vagy egyéb jogszabályban előírt kötelezettség megszegését vagy elmulasztását jelenti, amely a károsodás közvetlen kiváltó oka lehet. Ilyen például a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény megsértése is. Ezt azonban nem a munkavállaló köteles bizonyítani, az Mt. 166. § (1) bekezdése a felelősség feltételeként ugyanis csak a munkaviszonnyal fennálló összefüggést rögzíti – emeli ki a szóban forgó határozat. A munkáltatónak kell tehát bizonyítania, hogy a kár az „ellenőrzési körén kívül eső körülmény miatt következett be, amellyel nem kellett számolnia, és nem volt elvárható, hogy a károkozó körülmény bekövetkezését elkerülje, vagy elhárítsa, illetve hogy a baleset oka kizárólag a munkavállaló magatartásában keresendő.”

A fentiekre tekintettel az adott ügyben további bizonyítási eljárás lefolytatására volt szükség, így a Kúria e körben a közigazgatási és munkaügyi bíróságot új eljárás lefolytatására és új határozat hozatalára utasította

Joganyag: EBH2016. M.9.

Módosítja:

Megjelent: Bírósági Határozatok (Kúriai Döntések) 2016/4. szám

Hatályos: –

Megjegyzés: elvi iránymutatás

 

Csatornadíj-fizetés csőtörés esetén a fővárosban

Az ivóvízvezeték meghibásodásából eredő szivárgás miatt elfolyt vízmennyiség nem számítható be a csatornadíj alapjába – állapította meg a Kúria Önkormányzati Tanácsa egyik közelmúltban napvilágot látott határozatában. Az önkormányzati tulajdonú vízi-közműből szolgáltatott ivóvíz, valamint az önkormányzati tulajdonú vízi-közmű által biztosított szennyvízelvezetés, szennyvíztisztítás és kezelés legmagasabb hatósági díjának Budapest főváros közigazgatási területén történő megállapításáról, továbbá a díjalkalmazás további feltételeiről szóló 4/1995. (II. 13.) Fővárosi Közgyűlési rendelet (a továbbiakban: 4/1995. Föv.Kgyr.) 2. § (2) bekezdés második mondatát – tekintettel arra, hogy az más jogszabállyal ellentétes – a Kúria megsemmisítette.

Eljárására egy konkrét ügyben, az adott perben eljáró bíróság indítványa folytán került sor. A perben az alperes arra hivatkozott, hogy a felperesnek azért nem tartozik, mert csőtörés miatt szivárgott a víz a környezetbe. Álláspontja szerint a csőtörést megelőző időszakra csupán átalányfizetési kötelezettség terheli, ugyanis a fent hivatkozott önkormányzati rendelet alapján az ivóvízdíj fizetésének alapjául szolgáló ivóvíz mennyiséget vízmérővel, vízmérő hiányában átalánnyal kell meghatározni. Ellenben a csatornadíj számításának alapját képező, mért szennyvízmennyiség szivárgás, elfolyás miatt a hivatkozott jogszabály értelmében nem csökkenthető.

A fenti tényállásra és jogszabályi előírásokra tekintettel az eljáró bíróság az eljárást felfüggesztette és a Kúria Önkormányzati Tanácsához fordult. Álláspontja szerint az a rendeleti előírás, amely szerint a csatornadíj nem csökkenthető szivárgás, vagy elfolyás miatt ellentétes a per elbírálásakor hatályos, (egyezően az indítvány megtételekor is hatályos) kormányrendelet előírásainak.

Fővárosi Önkormányzat álláspontja szerint a 4/1995. (II. 13.) Fővárosi Közgyűlési rendeletet az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény felhatalmazás alapján alkották meg, amelynek 2011. december 31-étől hatályos módosítása folytán azonban „az önkormányzatnak már nincs felhatalmazása e tárgykörben rendeletalkotásra, mivel ennek a szolgáltatásnak a hatósági ármegállapítási joga a vízi-közmű szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény 65. § (1) bekezdése értelmében miniszteri hatáskörbe került. A törvény rendelkezése több módosításon is átesett, melynek következtében 2013. május 10-étől az a szabály az irányadó, mely szerint a vonatkozó miniszteri rendelet hatálybalépéséig a nem lakossági felhasználók vonatkozásában a vízi-közmű szolgáltató a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott díjakat alkalmazhatja.” A miniszteri rendelet hiányában azonban az önkormányzati álláspont szerint a 4/1995. Föv.Kgyr.-t a mindaddig hatályban kell tartani, amíg a felsőbb szintű jogszabályok ezeket a kérdéseket nem rendezik.

A Kúria az indítványban megjelölt rendelkezést annak jogszabállyal [már nem hatályos, de az adott a perben alkalmazandó, a közműves ivóvízellátásról és a közműves szennyvízelvezetésről szóló 38/1995. (IV. 5.) Korm. rendelettel és a jelenleg hatályos vízi-közmű szolgáltatásokról szóló 2011. évi CCIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelettel] ellentétes volta miatt megsemmisítette. Megállapította továbbá, hogy nem alkalmazható az indítvány alapját képező ügyben, valamint a megsemmisítés időpontjában valamely bíróság előtt folyamatban lévő egyedi ügyben. A döntés elvi tartalmát akként rögzítették, hogy: „az ivóvízvezeték meghibásodásából eredő szivárgás miatt elfolyt vízmennyiség nem számítható be a csatornadíj alapjába.”

Joganyag: Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5065/2015/4. számú határozata

Módosítja:

Megjelent: MK 2016/66. (V. 10.)

Hatályos: 2016.05.10.

Megjegyzés: jogalkalmazás egységesítése

Változásfigyeltetés

Ne maradjon le!

Használja Változásfigyeltetés szolgáltatásunkat az Önt érdeklő jogszabályok, jogterületek és tárgyszavak figyeltetésére!

Megrendelés >>


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.