Jogszabályfigyelő 2017 – 22. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Alábbi cikkünkben a 2017/76-81. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságait dolgoztuk fel.


E heti összeállításunkban a cégnyilvántartással összefüggő egyes rendeletek módosításait és a székhelyszolgáltatás változásait ismertetjük, valamint összefoglaljuk az Országos Rendőr-főkapitányság mint központi bírságkezelő szerv feladatait.

 

Tartalom:

Az európai cégnyilvántartások összekapcsolását szolgáló változások a cégeljárásban

Az e-Justice portálon hozzáférhető céginformációk költségtérítése

Júliustól változik a székhelyszolgáltatás

Az Országos Rendőr-főkapitányság a központi bírságkezelő szerv

 

Az európai cégnyilvántartások összekapcsolását szolgáló változások a cégeljárásban

A korlátolt felelősségű társaság, a részvénytársaság, az európai részvénytársaság, továbbá az Európai Unió más tagállamában bejegyzett vállalkozás által alapított fióktelepe és kereskedelmi képviselete a cégjegyzékszám mellett olyan európai egyedi azonosítót kap (a továbbiakban: EUID), amely lehetővé teszi a cég egyértelmű azonosítását a tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül. Ennek érdekében az alábbiakban hivatkozott IM rendelet többek között a következők szerint módosul. A cég európai egyedi azonosítója (EUID) az alábbi, egymást követő elemekből áll: rövidített országkód (HU); a cégnyilvántartás azonosítója (OCCSZ); a cég cégjegyzékszáma. A cég cégjegyzékszámának változása nem jár az EIUD változásával.

A cégbíróság a kérelem érkeztetésekor – az informatikai rendszer útján, automatikusan – megvizsgálja a kérelemben feltüntetett természetes személyek és szervezetek tekintetében azt, hogy szerepelnek-e az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedésekről hozott határozataiban. Az adatokat első ízben 2017. július 3-án veti össze a cégbíróság. A cégbíróság a magyar cégek EUID-jának bejegyzéséről az állami adóhatóságot és a Központi Statisztikai Hivatalt összesített formában értesíti.

Joganyag: 21/2006. (V. 18.) IM rendelet a cégbejegyzési eljárás és a cégnyilvántartás egyes kérdéseiről

Módosítja: 6/2017. (VI. 1.) IM rendelet

Megjelent: MK 2017/80. (VI. 01.)

Hatályos: 2017. 06. 08.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

 

Az e-Justice portálon hozzáférhető céginformációk költségtérítése

Az EUID-val rendelkező cég létesítő okiratához (létesítő okirat módosítása, egységes szerkezetű létesítő okirat) való hozzáférés az e-Justice portálon keresztül a cégiratnak a céginformációs szolgálat által a kérelmező által megadott elektronikus címre történő megküldésével, vagy a cégbíróságnak a cégjegyzék részét képező számítógépes nyilvántartásából (elektronikus irattár) a kérelmező általi kiválasztása útján biztosított. Az e-Justice portálon keresztül hozzáférhető az EUID-val rendelkező cég cégkivonata, továbbá a cég elektronikus irattárban tárolt bármely irata. Az e-Justice portálon keresztül hozzáférhető céginformációért – közokirati és nem közokirati formára tekintet nélkül egyaránt – 2000 és 4000 forint közötti közzétételi költségtérítést kell fizetni.

Joganyag: 1/2006. (VI. 26.) IRM rendelet a Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat működéséről, valamint a céginformáció költségtérítéséről

Módosítja: 6/2017. (VI. 1.) IM rendelet

Megjelent: MK 2017/80. (VI. 01.)

Hatályos: 2017. 06. 08.

Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás

[htmlbox Változásfigyeltetés]

 

Júliustól változik a székhelyszolgáltatás

2017. július 1-jétől kezdődően a székhely biztosítására kizárólag a rendeletben foglaltaknak megfelelő tartalmú, írásba foglalt megbízási szerződés köthető a székhelyszolgáltatást igénybe vevő (megbízó cég) és a székhelyet biztosító (megbízott) között. Az ilyen szerződéssel egy tekintet alá esik a felek bármely szerződése, ha annak eredményeként biztosítja a cég a székhelyét, azonban az ingatlant ténylegesen nem használja, és a székhelyhez kapcsolódó jogszabályi kötelezettségeknek nem a cég törvényes vagy szervezeti képviselője vagy alkalmazottja tesz eleget.

A székhelyszolgáltatási szerződés nem lehet határozott idejű, kivéve, ha a céget is határozott időre létesítették. Fontos szabály továbbá, hogy a felek a szerződés megkötését követő egy éven belül nem gyakorolhatják a rendes felmondás jogát. Székhely csak olyan ingatlan lehet, amely a megbízott székhelyszolgáltató kizárólagos tulajdonában áll, vagy amelyre a használati jogát az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezték.

A cég a szerződésben köteles meghatározni azon iratait (azok fajtáit), amelyeket a székhelyen kíván őrizni, rendelkezésre tartani. Ezen iratok köre a rendelet szerint legalább a cég cégiratait, hatósági engedélyeit, az adóhatósághoz történő adatbejelentési kötelezettségeivel összefüggő iratait, valamint a számviteli törvény szerinti beszámolóját jelenti.

A megbízott köteles biztosítani, hogy a cég cégtábláját az ingatlanon, jól látható helyen kifüggesszék, köteles továbbá a cég iratait és esetleges ingóságait az egyéb megbízók, illetve a saját irataitól, ingóságaitól elkülöníteni, valamint tételes és naprakész iratjegyzéket és ingóságra vonatkozó jegyzéket vezetni azokról az iratokról és ingóságokról, amelyeket a szerződés alapján tart magánál. A szerződés megszűnésekor a megbízott kötelezettsége a nála lévő iratok, ingóságokat jegyzékkel együtt történő átadása. A legfontosabb feladata, hogy köteles gondoskodni a cégnek címzett küldemények átvételéről és erről egy munkanapon belül értesítenie kell a céget. Kiemelendő ugyanakkor, hogy nincs helye a küldemények megbízott általi továbbküldésének és átirányításának.

A megbízó az adózás rendjéről szóló törvény szerint köteles az állami adóhatóságnak bejelenteni a székhelyszolgáltatásra vonatkozó adatokat.

A 2017. július 1-jén már fennálló székhelyszolgáltatásra vonatkozó jogviszonyt a felek kötelesek legkésőbb 2017. augusztus 31-éig a rendeletben előírt feltételeknek megfelelően módosítani, és ha írásbeli szerződés korábban nem jött létre közöttük, akkor a szerződést írásba foglalni. Ez a kötelezettség nem vonatkozik arra az esetre, ha a székhelyszolgáltatásra vonatkozó jogviszony 2017. augusztus 31-éig megszűnik.

Joganyag: 7/2017. (VI. 1.) IM rendelet a székhelyszolgáltatásról

Módosítja:

Megjelent: MK 2017/80. (VI. 01.)

Hatályos: 2017. 07. 01.

Megjegyzés: új jogszabály

 

Az Országos Rendőr-főkapitányság a központi bírságkezelő szerv

Az alábbi rendelet értelmében 2017. június 6-ától kezdődően a Kormány központi bírságkezelő szervként az Országos Rendőr-főkapitányságot jelölte ki. A központi bírságkezelő szerv a szabálysértési eljárások során kiszabott pénzbírságból, szabálysértési költségből, rendbírságból, valamint a helyszíni bírságból származó bevételt kezeli. Ennek megfelelően feladata:

– az általános szabálysértési hatóság által kiszabott pénzbírság, helyszíni bírság, rendbírság, megállapított szabálysértési költség;

– a bíróság által kiszabott pénzbírság, rendbírság, megállapított szabálysértési költség;

– a hivatásos katasztrófavédelmi szerv ügyintézője által kiszabott helyszíni bírság; továbbá

– a szabálysértési törvényben meghatározott szervek, illetve személyek által kiszabott és a végrehajtási eljárás során befizetett helyszíni bírság

kezelése.

Joganyag: 117/2017. (V. 29.) Korm. rendelet a központi bírságkezelő szerv kijelöléséről

Módosítja: –

Megjelent: MK 2017/76. (V. 29.)

Hatályos: 2017. 06. 06.

Megjegyzés: új jogszabály


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.