A szerkezetátalakítási eljárás megindításáról gyakorlati szemmel I.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Alábbi cikkünkben a 2018/52. számú Magyar Közlöny újdonságai, valamint az elfogadásra váró törvényjavaslatok, illetve az adóhivatali tájékoztatók közül válogattunk.
E heti összeállításunkban a kulturális örökség védelmének új szabályairól, a toronyházépítési tilalomról, valamint a menedzserszűrések díjának adójogi megítéléséről olvashatnak.
Tartalom:
A kulturális örökség védelmének új szabályai
A toronyházépítési tilalom tervezett szabályai
A kifizető által finanszírozott menedzserszűrések díjának adókötelezettsége
A kulturális örökség védelmének új szabályai
Új kormányrendelet született a kulturális örökség védelméről szóló törvény végrehajtására vonatkozóan. A jogszabály meghatározza az örökségvédelmi hatósági feladatokat ellátó szerveket és az örökségvédelmi tanácsadó testületeket. Hatálya kiterjed a kulturális örökség védelmével kapcsolatos nyilvántartásokra, a védetté nyilvánítás és a régészeti feladatellátás szabályaira, a régészeti lelőhely és a lelet megtalálója anyagi elismerésének a szabályaira, a műemléki értékekkel, valamint a kulturális javak védelmével kapcsolatos szabályokra is.
A rendelet a kihirdetését követő napon lépett hatályba. Néhány előírását azonban a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát vesztette a kulturális örökség védelmével kapcsolatos szabályokról szóló 496/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet.
Joganyag: 68/2018. (IV. 9.) Korm. rendelet a kulturális örökség védelmével kapcsolatos szabályokról
Módosítja: –
Megjelent: MK 2018/52. (IV. 9.)
Hatályos: 2018. 04. 10.
Megjegyzés: új jogszabály
A toronyházépítési tilalom tervezett szabályai
Tárgysorozatba vette a parlament az építési törvény tervezett módosítását, amelynek értelmében toronyházépítési tilalmat vezetnének be júliustól. Természetesen meghatározza a javaslat a toronyházzal kapcsolatos kritériumokat is, amely leegyszerűsítve a 65 métert meghaladó épületmagasságot jelenti.
Az új előírásokat fő szabályként a módosítás hatálybelépését követően kell alkalmazni, de az új előírások kiterjednek azokra az építési ügyekre is, amelyekben a végleges építési engedély alapján az építési napló megnyitására a törvénymódosítás hatálybalépéséig még nem került sor.
A tervezet a tulajdonos és a haszonélvező állami kártalanítását írja elő a korlátozással összefüggésben, amelyet az építési engedély jogosultja kérelmezhet majd. A kártalanítás részletszabályainak megalkotására a Kormány kap felhatalmazást a tervezet szerint.
Joganyag: 2018. évi ….. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvénynek a magasházak építésének szabályozásával kapcsolatos módosításáról (T/20360.)
Módosítja: –
Megjelent: http://www.parlament.hu/irom40/20360/20360.pdf
Hatályos: –
Megjegyzés: tárgysorozatba vett törvénytervezet
[htmlbox Változásfigyeltetés]
A kifizető által finanszírozott menedzserszűrések díjának adókötelezettsége
Az adóhatóság által a napokban közzétett tájékoztató a kifizető (munkáltató) által fizetett egészségbiztosítás keretében igénybe vett menedzserszűrés adójogi megítéléséről szól.
A szűrővizsgálatok ugyanis a szja-törvény alapján egyébként bérjövedelemként vagy egyes meghatározott juttatásként adóköteles juttatásnak minősülnek. Ellenben, ha ezt olyan egészségbiztosítás keretében veszik igénybe, amely esetében a „biztosítási megoldás lényege az, hogy a biztosító elhanyagolhatónak tekinthető kockázat vállalása mellett lehetővé teszi a teljes körű szűrővizsgálatot”, és így annak árát a kifizető biztosítási díjként fizeti meg, akkor a szűrővizsgálat díja ebben a konstrukcióban adómentes. Ennek célja azonban „egyértelműen a jogszerűtlen adóelőny elérése” – az adóhatóság álláspontja szerint.
A betegségbiztosítás (egészségbiztosítás) ugyanis alapvetően a véletlenszerűen, váratlanul bekövetkező betegségekre, balesetekre nyújt biztosítási védelmet, természetesen annak részét képezheti a szűrővizsgálat is. Ugyanakkor, ha betegségbiztosítás túlnyomórészt csak a szűrővizsgálatok díját fedezi, tehát nem vagy alig van a konstrukcióban „valódi kockázatot jelentő biztosítási esemény”, akkor a biztosítás valójában csak ezen szolgáltatások „becsomagolását” szolgálja – olvasható a tájékoztatóban – tehát a betegségbiztosítási szerződés színlelt biztosítási jogviszony létrehozására irányul.
Ilyen szerződés esetében a szűrővizsgálat díja nem tekinthető adómentesnek, hanem munkaviszonyból származó jövedelemként, illetve egyes meghatározott juttatásként adókötelessé válik.
Joganyag: –
Módosítja: –
Megjelent: www.nav.gov.hu
Hatályos: –
Megjegyzés: adóhatósági tájékoztató
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Alábbi cikkünkben a 2024/104–106. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!