Jogszabályfigyelő 2021 – 20. hét Veszélyhelyzet
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Alábbi cikkünkben a 2021/90–95. számú Magyar Közlönyök legfontosabb újdonságai közül válogattunk.
E heti összeállításunkban a koronavírus-járvány miatt elrendelt korlátozások lépcsőzetes feloldásának következő üteméről, illetve egyes veszélyhelyzeti szabályok meghosszabbításáról, valamint egy új törvényről és a Kúria három polgári jogi jogegységi határozatáról olvashatnak.
Tartalom:
- Járványügyi időszak alatti utazási korlátozások módosítása
- Védettségi igazolványok egyoldalú elismerése
- Védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldása ötödik fokozatának hatálybalépése
- Veszélyhelyzeti szabályokról szóló törvény hatályának meghosszabbítása
- Unió területére belépő, azt elhagyó készpénz ellenőrzése
- Védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldásának ötödik fokozata
- Határellenőrzés megszűnése
- Védőoltást igazoló applikáció egyenértékűsége
- Veszélyhelyzeti intézkedések hatályának újbóli meghosszabbítása
- Georgiába és Mongóliába is lehet már védettségi igazolással utazni
- Csak a hiteldíjmutató teljes hiánya alapozza meg a kölcsönszerződés semmisségét
- A deviza alapú fogyasztói kölcsönszerződések felmondása jogszerűségének megítélése
- A felszámolás kezdő időpontjában folyamatban lévő végrehajtási eljárás csak az árverés lefolytatása után szüntethető meg
Járványügyi időszak alatti utazási korlátozások módosítása
A rendelet hatálya alól kikerültek azok a személyek, akik olyan ország által kiállított védettségi igazolással rendelkeznek, amelyek esetében a védettségi igazolványok kölcsönös elfogadásáról hazánk kétoldalú megállapodást kötött vagy amelyek viszonylatában Magyarország a védettségi igazolványoka egyoldalúan elismeri. Szintén nem tartoznak a rendelet hatálya alá az előbbiekben említett személyekkel együtt utazó és a felügyeletük alatt álló kiskorúak.
Azon államok listáját, amelyek védettségi igazolását Magyarország egyoldalúan elismeri, külgazdasági és külügyminiszter rendeletben állapítsa meg.
Joganyag: 408/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet a járványügyi készültségi időszak utazási korlátozásairól
Módosította: 273/2021. (V. 22.) Korm. rendelet
Megjelent: MK 2021/95. (V. 22.)
Hatályos: 2021. 05. 22. napján 22 óra
Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás
Védettségi igazolványok egyoldalú elismerése
Magyarország a védettségi igazolásokat Románia tekintetében egyoldalúan elismeri.
Joganyag: 17/2021. (V. 22.) KKM rendelet a védettségi igazolások egyoldalú elismeréséről
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/95. (V. 22.)
Hatályos: 2021. 05. 22. napján 22 óra
Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás
Védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldása ötödik fokozatának hatálybalépése
Az ötmilliomodik COVID-19 elleni védőoltás első dózisának beadása 2021. május 22. napján bekövetkezett, így a védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldásának ötödik fokozatára tekintettel a veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedéseket szabályozó kormányrendeletek módosításáról szóló 264/2021. (V. 21.) Korm. rendelet hatálybalépésének napja 2021. május 23-a.
Joganyag: 4/2021. (V. 22.) BM határozat a védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldásának ötödik fokozatára tekintettel a veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedéseket szabályozó kormányrendeletek módosításáról szóló 264/2021. (V. 21.) Korm. rendelet hatálybalépéséről
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/95. (V. 22.)
Hatályos: –
Megjegyzés: hatálybalépés időpontjának megállapítása
Veszélyhelyzeti szabályokról szóló törvény hatályának meghosszabbítása
A Parlament a 2021. évi őszi országgyűlési ülésszak első ülésnapját követő 15. napjáig meghosszabbította a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló törvény hatályát. A hatályvesztés pontos időpontját az igazságügyért felelős miniszter a Magyar Közlönyben közzétett határozatával állapítja meg.
A módosítás rögzíti ugyanakkor, hogy a törvény nem érinti a Kormány azon jogkörét, hogy a veszélyhelyzetet a fenti időpontnál hamarabb megszüntesse.
Joganyag: 2021. évi I. törvény a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről
Módosította: 2021. évi XL. törvény
Megjelent: MK 2021/94. (V. 21.)
Hatályos: 2021. 05. 22.
Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás
Unió területére belépő, azt elhagyó készpénz ellenőrzése
Az Országgyűlés 2021. május 18-án fogadta el az alábbiakban hivatkozott törvény, amely az Unió területére belépő, illetve az Unió területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről és az 1889/2005/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018/1672 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges vámhatósági rendelkezéseket állapítja meg. Hatályát veszti egyidejűleg a 2005. október 26-i 1889/2005/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló 2007. évi XLVIII. törvény.
Joganyag: 2021. évi XLI. törvény az Unió területére belépő, illetve az Unió területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről és az 1889/2005/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2018/1672 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásáról
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/94. (V. 21.)
Hatályos: 2021. 06. 07.
Megjegyzés: új jogszabály
Védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldásának ötödik fokozata
Az 5 milliomodik beoltott után a kijárási tilalom megszűnik; az üzletek/vendéglátó üzletek kötelező zárási időpontja megszűnik; eltörlik a közterületi maszkviselést; szabaddá válik a közterületi sporttevékenység (egyéni, csapatsport is); magán- és családi rendezvény legfeljebb 50 fő, lakodalom legfeljebb 200 fő részvételével korlátozás nélkül tartható azzal, hogy szállodában vagy étteremben tartott rendezvény esetén az üzemeltető köteles gondoskodni a magánrendezvényen részt vevők elkülönítéséről; egyéb zárt téri rendezvény csak védettségi igazolvánnyal látogatható; szabadtéri rendezvény legfeljebb 500 fő részvételével korlátozás nélkül tartható (gyűlés is), 500 fő felett azonban csak koronavírus ellen védett személyek vehetnek részt a szabadtéri rendezvényen; a zenés-táncos rendezvény csak védettségi igazolvánnyal látogatható; 16–18 évesek védettségi igazolvány birtokában felügyelete nélkül járhatnak például étterembe, moziba.
Joganyag: 264/2021. (V. 21.) Korm. rendelet a védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldásának ötödik fokozatára tekintettel a veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedéseket szabályozó kormányrendeletek módosításáról
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/94. (V. 21.)
Hatályos: az ötmilliomodik COVID-19 elleni oltóanyaggal történő védőoltás első dózisa beadásának napját követő naptól, 2021. 06. 14.
Megjegyzés: 4 kormányrendelet módosítását tartalmazó jogszabálycsomag
Határellenőrzés megszűnése
- június 23-án hatályát veszti a határellenőrzés ideiglenes visszaállításáról szóló kormányrendelet.
Joganyag: 407/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet határellenőrzés ideiglenes visszaállításáról
Módosította: 265/2021. (V. 21.) Korm. rendelet
Megjelent: MK 2021/94. (V. 21.)
Hatályos: 2021. 05. 22.
Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás
Védőoltást igazoló applikáció egyenértékűsége
A védettségi igazolvány felmutatásával egyenértékű, ha az érintett a koronavírus elleni védettségét a koronavírus elleni védettség igazolásáról szóló 60/2021. (II. 12.) Korm. rendelet szerinti védőoltást igazoló applikációval igazolja – derül ki Kormányalábbiakban hivatkozott rendeletéből.
Joganyag: 266/2021. (V. 21.) Korm. rendelet egyes kormányrendeleteknek a védőoltást igazoló applikáció veszélyhelyzet idején történő használatával összefüggő módosításáról
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/94. (V. 21.)
Hatályos: 2021. 05. 22.
Megjegyzés: 3 kormányrendelet módosítását tartalmazó jogszabálycsomag
Veszélyhelyzeti intézkedések hatálynak újbóli meghosszabbítása
A Kormány a 2021. február 8. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedéseket tartalmazó tételes felsorolt (összesen 116) rendelete hatályának a meghosszabbításáról döntött.
Joganyag: 271/2021. (V. 21.) Korm. rendelet a 2021. február 8. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának újbóli meghosszabbításáról
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/94. (V. 21.)
Hatályos: 2021. 05. 22., 2021. 05. 25., 2021. évi I. törvény hatályvesztése napjától
Megjegyzés: 3 kormányrendelet módosítását tartalmazó jogszabálycsomag
Georgiába és Mongóliába is lehet már védettségi igazolással utazni
A Georgia, illetve Mongólia és Magyarország 2010. május 21-étől kölcsönösen elfogadja a másik fél által kiállított védettségi igazolásokat.
Joganyag: 7/2021. (IV. 29.) KKM rendelet a védettségi igazolások kölcsönös elfogadásának megállapításáról
Módosította: 16/2021. (V. 20.) KKM rendelet
Megjelent: MK 2021/93. (V. 20.)
Hatályos: 2021. 05. 21.
Megjegyzés: kis terjedelmű módosítás
Csak a hiteldíjmutató teljes hiánya alapozza meg a kölcsönszerződés semmisségét
A fogyasztási, lakossági kölcsönszerződés a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény 213. § (1) bekezdés b) pontja alapján akkor semmis, ha az éves, százalékban kifejezett teljes hiteldíjmutatót egyáltalán nem tartalmazza – derül ki a Kúria polgári jogegységi határozatából.
Álláspontjuk szerint: „[a fenti jogszabályhely] értelmezésével lehet állást foglalni abban a kérdésben, hogy a szigorú semmisségi jogkövetkezmény levonására csak akkor van mód, ha a lakossági, fogyasztási kölcsönszerződés egyáltalán nem tartalmazza a THM-et, vagy akkor is, ha az nem a jogszabályok által elvárt módon számított THM-et tartalmazza.”
A Kúria a jogszabály rendelkezés értelmezése folytán arra a következtetésre jutott, hogy csak a THM teljes hiánya jár semmisséggel. „Önmagában az, hogy a THM-nek a kölcsönszerződésben feltüntetett mértéke téves, a szerződés [fent hivatkozott jogszabályhelyen alapuló] semmisségét nem eredményezi. A valósnál alacsonyabb mértékű THM megjelölése lehet ugyan megtévesztő, de ez nem okozza a szerződés semmisségét, ilyenkor egyéb jogkövetkezmények alkalmazására kerülhet sor. Ha pedig a feltüntetett THM magasabb a valósnál, nem a fogyasztó, hanem a pénzügyi intézmény kerülhet emiatt hátrányos helyzetbe a más pénzügyi intézmények által tett ajánlatokhoz képest, ez pedig a fogyasztó érdekében előírt jogkövetkezmény levonásának eleve nem lehet a hivatkozási alapja. A THM-et feltüntető szerződések esetén a nem valós, vagy nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően feltüntetett THM vizsgálatára és jogi következményeinek levonása nem a semmisség, hanem az érvénytelenséget kiváltó megtámadási okok közé tartozó tévedés, megtévesztés alapján kerülhet sor.”
Joganyag: 6/2021. PJE határozat a fogyasztási, lakossági kölcsönszerződés semmisségének egyes kérdéseiről
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/92. (V. 19.)
Hatályos: –
Megjegyzés: joggyakorlat egységesítése
A deviza alapú fogyasztói kölcsönszerződések felmondása jogszerűségének megítélése
A deviza alapú fogyasztói kölcsönszerződések részleges semmissége miatti elszámolási kötelezettséget előíró 2014. évi XL. törvény szerinti elszámolás nem zárja ki, hogy a bíróság a polgári jog szabályai szerint utólag vizsgálja, hogy alapos volt-e az adós fizetési késedelmére alapított felmondás. A Kúria rámutat arra, hogy: „A törvény – sem közvetve, célján keresztül, sem pedig a konkrét szabályozási tartalma révén – nem tér ki, nem rendezi a szerződő felek, így a hitelező pénzügyi intézmény felmondási jogát, annak mikénti gyakorlását, nem rendelkezik az elszámolás eredményének a kölcsönszerződés korábbi felmondására vonatkoztatható hatásáról. […] nincs jogszabályi akadálya annak, hogy a fogyasztó a felmondás jogellenességének, a jogviszony fennállásának megállapítása iránt keresetet indítson. Ebben a perben érdemben vizsgálható, hogy a felmondásban megjelölt indok fennállt-e, és alkalmas volt-e arra, hogy a jogviszony megszüntetését megalapozza, a felmondás pedig mindezekre figyelemmel alapos volt-e. […] A jogegységi tanács megjegyzi, ha az állapítható meg, hogy az adósnak a felmondáskor fennállt olyan lejárt tartozása, amely – az arányosság követelményét is figyelembe véve – megalapozhatta a felmondást, a felmondás jogszerűnek minősül, tekintet nélkül arra, hogy a tényleges tartozás összege esetlegesen kisebb a felmondásban, illetve a megelőző fizetési felszólításban közöltnél.”
Joganyag: 4/2021. PJE határozat a deviza alapú fogyasztói kölcsönszerződések felmondása jogszerűségének megítéléséről
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/90. (V. 17.)
Hatályos: –
Megjegyzés: joggyakorlat egységesítése
A felszámolás kezdő időpontjában folyamatban lévő végrehajtási eljárás csak az árverés lefolytatása után szüntethető meg
A Kúria döntése értelmében, ha a felszámolás kezdő időpontjában folyamatban lévő végrehajtási eljárásban az adós az ingatlanát harmadik személyre átruházza, és a tulajdonosváltozás bejegyzésére a végrehajtási jognak az ingatlannyilvántartásba való bejegyzését követően kerül sor, akkor a végrehajtási eljárást csak a végrehajtási árverés lefolytatását követően lehet megszüntetni.
A jogegységi határozat meghozatalára az adott indokot, hogy: „A végrehajtási eljárásban a későbbi felszámolási eljárás adósa az ingatlana feletti rendelkezési jogát nem veszíti el, azt másra átruházhatja, és az új tulajdonos a tulajdonjogát a végrehajtási jognak az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzését követően szintén bejegyeztetheti. A bírói gyakorlat szerint azonban, ha az ingatlan-nyilvántartásba végrehajtási jog van bejegyezve, a bejegyzés ranghelyét követő időpontban az átruházással szerzett tulajdonjog az árverési vevő tulajdonszerzéséhez képest csak feltételes lehet. A feltételes szerzésre tekintettel a szerző nemcsak az árverést, hanem az időközben feltétellel bejegyzett joga megszűnését is köteles tűrni (Kfv.III.37.481/2011/8. – EBH 2014.K.20.). Ha a végrehajtó az ingatlant árverésen értékesíti, akkor az árverési vevő tulajdonjogának a bejegyzésével egyidejűleg a végrehajtási jog bejegyzését követő jogszerzést hivatalból törölni kell. Ha a végrehajtási eljárás az ingatlan értékesítése nélkül szűnik meg, akkor a további jogszerző tulajdonjogának a bejegyzése végleges hatályúvá válik.
A Csődtv. 38. § (1) bekezdése kimondja, hogy az adós ellen a felszámolás kezdő időpontjában folyamatban lévő – a felszámolás körébe tartozó vagyonnal kapcsolatos – végrehajtási eljárásokat a végrehajtást foganatosító bíróságnak (hatóságnak) haladéktalanul meg kell szüntetni, a lefoglalt vagyontárgyakat és a befolyt, a végrehajtás költségeinek levonása után fennmaradó, de még ki nem fizetett pénzeszközöket a kijelölt felszámolónak kell átadni. Az adós ingatlanán, illetve bírósági, hatósági nyilvántartásba vett vagyontárgyán fennálló végrehajtási jog a felszámolás kezdő időpontjában megszűnik. A rendelkezés célja, hogy a felszámolás kezdő időpontjában az adóssal szemben fennálló követeléseket csak a felszámolási eljárás keretében lehessen érvényesíteni. […] A Csődtv. 38. § (1) bekezdésében foglaltak mögött húzódó jogalkotói szándék nem irányult arra, hogy a végrehajtási eljárást akkor is haladéktalanul meg kelljen szüntetni, ha annak az a következménye, hogy a végrehajtási eljárás alatt az adós részéről elidegenített ingatlan e miatt végrehajtási árverés útján már nem értékesíthető, és így az időközben szerző tulajdonjogának a bejegyzése végleges hatályúvá válik.”
A Kúria kötelező érvénnyel mondta ki, hogy: „[…] a felszámolás kezdő időpontja után a felszámoló a végrehajtó által a még nem értékesített, de időközben az adós részéről a végrehajtási eljárás során átruházott ingatlan értékesítésére nem jogosult. A végrehajtási jog ugyanis a végrehajtó által gyakorolható, ezért a végrehajtási eljárás alatti további jogszerzés bejegyzésének a hatálya a végrehajtó eljárásának az eredményétől függ, így csak a végrehajtási árverési vevő tulajdonjoga bejegyzése esetén lehet törölni a korábbi feltételes tulajdonszerzésen alapuló bejegyzéseket.
A fentiekből következően a jövőben a Kúria Pfv.I.20.839/2017/5. számú határozata és az abban foglaltakkal egyező jogi álláspontot tartalmazó más határozatok kötelező erejűként már nem hivatkozhatók.”
Joganyag: 5/2021. PJE határozat a felszámolás kezdő időpontjában az adós ellen folyamatban lévő végrehajtási eljárás megszüntetéséről
Módosította: –
Megjelent: MK 2021/90. (V. 17.)
Hatályos: –
Megjegyzés: joggyakorlat egységesítése