Kártérítés a közbeszerzésben?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A magánjogi jogérvényesítés fogalmát a versenyjogi jogsértések károsultjai által érvényesíthető kártérítési igényekhez szokás kapcsolni. Az elnevezés azonban szélesebb értelemben használandó, magába foglalja mindazon kárigények érvényesítését, amelyek támogatják a közjogilag tilalmazott cselekmények hatékony szankcionálását. Ennek kiváló példáját adják a közbeszerzési eljárásokban jogsérelmet szenvedett ajánlattevők lehetséges kártérítési igényei.


A jogsértően eljáró ajánlatkérők megbírságolása nem ad kárpótlást a sérelmet szenvedett károsultaknak. A közbeszerzési eljárásokban a hatékony jogorvoslatot a jogszerűtlen kiválasztási eljárások eredményeként létrejött szerződések joghatásának megtagadása jelenti. Ennek eszközei a szerződéskötési moratórium, a szerződéskötés megtiltása, a semmisség eseteinek törvényi szabályozása vagy a megtámadási jog biztosítása. Mindezek az eszközök azonban nem jelentenek jogorvoslatot, ha a szerződés aláírásra és esetleg már teljesítésre is került. Az esetek egy részében az érvénytelenség megállapítása sem tekinthető jogorvoslatnak, mert a szerződéskötés előtti eredeti állapot már nem állítható vissza.

A tényleges jogorvoslatra egyetlen lehetőség marad, a kártérítés érvényesítése. Ezt a lehetőséget az uniós jogalkotás már a 2007/66/EK irányelv alapján módosított 89/665/EGK és 92/13/EGK irányelvek hatálybalépése óta ismeri. A német jogrendszer rendszertanilag is megkülönbözteti az elsődleges, azaz a közjogi jogvédelmet a másodlagos, azaz kártérítési jogérvényesítéstől.

A közbeszerzési törvény a kártérítés lehetőségét soha nem zárta ki, az irányelv erre vonatkozó előírását pedig idejében és tartalmában is megfelelően átvette. A kártérítés polgári jogi kérdés ezért a Kbt. is utaló szabályt tartalmaz az egyéb polgárjogi igények érvényesíthetőségére.

A magyar bírói joggyakorlat azonban vonakodik az ilyen kárigények elismerésétől. Ennek oka részben a közbeszerzési törvényt megelőző és az állami vagyon értékesítését szabályozó jogszabályokból származik. Ez a felfogás abból indul ki, hogy a pályáztatási folyamat, nem hoz létre szerződést, csupán a szerződéskötés lehetőségét legitimálja a győztes részére. Ez a jogértelmezés hosszútávon aláaknázza a kiválasztási folyamat tisztességébe és hatékonyságába vetett bizalmat. A pályáztatási eljárások jogszerűsége olyan jogpolitikai indok, amely szükségszerűen kikényszeríti a kártérítések pönalizáló jellegét. Erre kényszerít bennünket az uniós jog alkalmazása és az állam kárfelelősségi szerepe egyaránt. Egyes tagállami jogrendszerek (pl. a francia jog) az ajánlatkérők magatartásáért érzett felelősség miatt az elmaradt haszonra kiterjedő kártérítést biztosítanak mindazon ajánlattevők részére, akiknek esélyük volt a szerződés elnyerésére. Ez alapján nem csupán a feltételezett nyertes, hanem akár több potenciális jogaiban sértett ajánlattevő is kaphat kártérítést. Kirekesztve csupán azok az ajánlattevők vannak, amelyeknek eleve nem volt esélyük a szerződés elnyerésére. Ilyenek tipikusan az érvénytelen ajánlatot tevők.

A közbeszerzési károsultak kárigényének érvényesíthetősége során felmerülő nehézségek jogrendszertől függetlenek. A kártérítéshez minden esetben a kár és az okozatosság bizonyítása szükséges. Egyik lehetséges út annak elismerése, hogy a nyerési esély önmagában létező kárfogalom, és az esélytől történő megfosztás maga a jogcím. A másik lehetőség az okozatossági bizonyítás megkönnyítése annak érdekében, hogy hidat verjünk a kár és a jogellenes magatartás között. Mindkét megoldásra vannak működő példák. A Kbt. 177. § (2) bekezdése alapján, ha a károsult csupán az ajánlat összeállításával kapcsolatos kárárának megtérítését kéri úgy elég bizonyítania, hogy esélye volt a szerződés elnyerésére, és a jogellenes magatartás azt befolyásolta. Ez a rendelkezés a jogorvoslati irányelvből származik és ez alapján több tagállamban több ajánlattevő kaphat kártérítést ugyanazon eljárásban elszenvedett károk esetén is. Ez a jogcím példája annak, hogy az uniós jog feltétlen érvényesülése, még a hagyományos kárfogalmat is befolyásolja. A közbeszerzési eljárásban arra van példa, amelyben bizonyossággal megállapítható, hogy a jogsértés hiányában mely ajánlattevőnek kellett volna odaítélni a szerződést. Ez utóbbi a közvetlen kauzalitás esete.

A Wolters Kluwer jogász konferenciáján bemutatásra kerülnek a közbeszerzési kártérítésekkel foglalkozó átfogó tanulmány megállapításai. A vizsgálati eredmények azt jelzik, hogy a bírói joggyakorlat hozzájárulhat a kárigények elismeréséhez és a jogorvoslatok hatékonyságához.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.