A szerkezetátalakítási eljárás megindításáról gyakorlati szemmel I.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Telex pénteken megjelent cikkében számolt be arról, hogy egy komplex KRESZ-módosítási csomag részeként elkészült az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozási javaslat, ami gordiuszi megoldással vágja szét a vitát: kerékpár vagy segédmotoros kerékpár legyen-e az e-roller?
Elkészült és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ módosító csomag, ami többek között az elektromos rollerek problémáját is megoldja, mondta lapunknak Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelő kormánybiztos.
Miért fontos, hogy kiderüljön, mi is az elektromos roller?
A legutolsó hivatalos állásfoglalás szerint – amit 2019 végén Pintér Sándor belügyminiszter jelentett be a Parlamentben képviselői kérdésre -, az e-roller a segédmotoros kerékpárnak felel meg. A rendőrség számos esetben ennek megfelelően jár el ma is, ami azért probléma, mert az e-rollerrel közlekedők 99 százaléka rögtön büntethetővé is válik.
A segédmotoros kerékpár ugyanis nem közlekedhet kerékpárúton, vezetéséhez jogosítvány kell, bukósisakot kell rajta viselni, ráadásul indexszel, féklámpával kell felszerelni. Ilyen rollert és rollerest, aki mindennek megfelel, lámpással kell keresni. Márpedig a járvány első hulláma után ismét egyre népszerűbb az elektromos roller, csütörtökön mutatkozott be a harmadik Budapestre érkező rollermegosztó szolgáltatás. A fővárosban már több mint ezer bérroller szaladgál, és várhatóan gyorsan tovább növekedni fog a számuk.
Teljesítménytől függően kismotor vagy kerékpár
Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója lapunknak azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek.
A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel. Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.
Ügyészségi iránymutatás már született
Bár a jelenlegi szürkezónában ma is bátran surrognak a rolleresek, és ha kedvük úgy tartja, bőszen bírságolnak a rendőrök, azért azokban az ügyekben, amik eljutnak a bíróságig, már egy egységes iránymutatás alapján dolgoznak az ügyészek, ami azonban nem nyilvános. Ezért megkerestük a Legfőbb Ügyészség sajtóosztályát, válaszukkal frissítjük majd a cikket.
Úgy tudjuk, hogy az iránymutatás gondolatmenete hasonlít Ambrus Istvánnak, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar Büntetőjogi Tanszék docensének nemrég kiadott, Digitalizáció és büntetőjog című könyvében leírt érvrendszerhez. A könyvben Ambrus István azt írja, hogy szerencsés lenne, ha az elektromos roller önálló járműkategória lenne a KRESZ-ben. Az addig fennálló joghézag átmenetileg orvosolható, ha az e-rollerre a hozzá legközelebb eső járműkategória (a kerékpár vagy a segédmotoros kerékpár) szabályai vonatkoznak.
A két kategória közötti választásban segítségünkre van a KRESZ, ami meghatározza a kerékpár fogalmát: „olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti”. Mivel az elektromos roller Ambrus István szerint a kerékpár műszaki adottságaitól, rendeltetésétől, használatától lényegesen nem tér el, ezért – amennyiben 300 W-ot meg nem haladó teljesítményű elektromos motorral van felszerelve – irányadóak lehetnek rá a kerékpárosokra vonatkozó szabályok. A 300 W-nál nagyobb teljesítményű e-rollerekre pedig értelemszerűen a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat lehet vonatkoztatni.
Ambrus István jogi levezetése és a készülő KRESZ-módosítási javaslat tehát lényegében nem különbözik, csak egy nagyon kis részben: a teljesítményhatárt a két kategória között az egyik 300, a másik 350 W-ban szabná meg. De egyik sem egyezik a rendőrség által hivatalosan alkalmazott gyakorlattal.
(telex.hu)
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Alábbi cikkünkben a 2024/104–106. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!