Megújuló jogrendszerünk, avagy mi lesz a hatályos joganyag 2018. január 1-jén?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Erre a kérdésre jelenleg még nem lehet pontos választ adni, de annyi bizonyos, hogy a trendek már jól láthatóak, hiszen számos új, kiemelt jogszabály, így a polgári perrendtartás, a közigazgatási perrendtartás, az általános közigazgatási rendtartás és a nemzetközi magánjogi törvény 2018. január 1-jei hatálybalépését már kihirdették. Ezek a nagy ívű változások újabbakat generálnak, hiszen a rendszerszerűen megreformált, koncepcionálisan is új alapokra helyezett kódexekhez kell igazítani a jogrendszer tárgyban kapcsolódó minden jogszabályát, törvényi és rendeleti szinten is.


Az általános közigazgatási rendtartásról és a közigazgatási perrendtartásról szóló törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat jelenleg 245 törvény módosítását tartalmazza. Az ágazati szabályok széles spektrumán végigvonuló korrekciók érintik többek között az Flt.-t, a Szoctv.-t, a Földforgalmi tv.-t, az MNBtv.-t, az Étv.,-t, az Inytv.-t, az Evectv.-t, a Hetv.-t, a Fémtv.-t, az E-ügyintézési tv.-t, a Kbftv.-t, a Tpvt.-t, a Kttv.-t, sőt még a Ptk.-t is.

 

A Pp.-saláta egyelőre még nem látható, de az új eljárásjogi kódexben rögzített, a bírósági peres és nemperes eljárásokra adott általános meghatalmazások országos közhiteles nyilvántartásáról szóló előterjesztés már olvasható az IM honlapján. A nyilvántartásban szereplő adatok kezelésének célja az általános meghatalmazáson alapuló képviseleti jog tényének és az általános meghatalmazás terjedelmének igazolása. 2018. január 1-jétől elegendő lesz az általános meghatalmazást egyetlen bíróság előtti eljárásban bejegyeztetni, ez mentesíti az érintett személyeket a további adminisztrációs tehertől. A jövőben nem kell külön felhívni a felet a képviseleti jogának igazolására, az a bírósági nyilvántartásból közvetlen hozzáféréssel ellenőrizhető. Az OBH elnökének feladatköre bővül az új nyilvántartási rendszer működtetésével.

 

A jövő év első napjáig nemcsak a legújabb kódexek szabályanyagával és az általuk indukált további változásokkal kell szembenézni, hanem számos más fontos törvény módosítása is formálódik napjainkban.

A csődtörvény, valamint az azzal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló javaslat a belső és a kapcsolódó törvényekkel való összhang megteremtését tűzte céljául. A jogalkotói szándék egyértelművé tétele és a joggyakorlat egységessége érdekében vizsgálták felül a jelenlegi szabályozást. Érdemben változik a jogalkalmazásban sok problémát okozó Csődtv. 33/A. §-a, de az egyes bekezdések sorrendjét is megváltoztatják annak érdekében, hogy e szakasz felépítése érthetőbb és logikusabb legyen. Az indokolás szerint a módosítás egyértelművé teszi a zálogjogi bizományos, továbbá a hitelbiztosítéki nyilvántartásba bejegyzett biztosítéki célú vételi jog és biztosítéki célú jogátruházás jogosultjának helyzetét a fizetésképtelenségi eljárásokban. Ez utóbbi jogszerzésre jogosultak tekintetében szükségessé válik a hitelbiztosítéki nyilvántartás szabályainak kiegészítése is.

 

A cégtörvényt jelenleg több törvénymódosító kezdeményezés is érinti. Az előző bekezdésben említett javaslat indokolása szerint a hatályos Ctv. 118/B. §-ának szövegében nem értelmezhető a „hitelezői érdekek sérelmére” vonatkozó vélelem tartalma. Ehelyett azt kell kimondani, hogy ha a kényszertörlési eljárást végelszámolás előzte meg, és a volt vezető tisztségviselő nem teljesítette vagy nem megfelelően teljesítette a számviteli, adójogi kötelezettségeit vagy megszegte a végelszámoló számára történő iratátadási kötelezettségét, akkor azt is neki kell bizonyítania, hogy a vezető tisztségviselői jogviszonya alatt nem következett be vagyonvesztés. A Ctv. 118/B. § új, (7) bekezdésének tervezett szövege a Ptk. szerződésen kívüli kártérítési felelősségi szabály érvényesíthetősége érdekében kerül e szakasz rendelkezései közé, ahogy a Csődtv. 33/A. §-ába is.

A Ctv. másik változása a BRIS irányelven alapul. Egyrészt biztosítani kívánja, hogy az egyes tagállami nyilvántartásokból bárki információhoz jusson, másrészt előírja, hogy a tagállami nyilvántartások egymásnak adatot adjanak át a határokon átnyúló jelentőségű változásokról (fizetésképtelenségi eljárás, nyilvántartásból való törlés). Új cégadat lesz az úgynevezett EUID, vagyis a cég európai egyedi azonosítója. A javaslat egyszerűsíti és észszerűsíti azon változásbejegyzési kérelmek elbírálását, amelyek egyben korábbi székhely szerinti cégbíróság illetékességének megszűnésével járnak.

 

Mindez csak ízelítő a most, 2017 áprilisában már látható jogszabályi változásokból.

 

A Jogi Szakvizsga Rendszer főoldalán a következő tájékoztató áll: „Felhívjuk a Tisztelt Vizsgázók figyelmét, hogy a vizsga anyagát minden esetben a vizsga napján hatályos joganyag képezi.” A jogi szakvizsgáról szóló 5/1991. (IV. 4.) IM rendelet 1. § (2) bekezdése szerint a jogi szakvizsga célja, hogy a jelölt – a joggyakorlati idő eltelte után – számot adjon elméleti jogi ismereteinek, szaktudásának gyakorlati alkalmazásáról és jogértelmezési készségéről.

Ha a fentiek nemcsak a szakvizsgázókkal szemben megfogalmazott elvárások, hanem a hivatásukat gyakorló jogászok számára is fontosak a mindennapi munkájuk során, akkor ennek teljesítése kapcsán a III. Wolters Kluwer Jogi Konferencia lehet a megfelelő partner. Két nap alatt átfogó képet nyújt az új kódexek koncepcionális változásairól, az új jogintézményekről, az új jogi terminológiáról és a megváltozott eljárásjogi folyamatokról közvetlenül a törvény-előkészítésben részvett szakemberektől. A konferencia nélkülözhetetlen alap az összefüggések könnyebb megértéséhez és a további szakmai elmélyüléshez, tanulás és konzultációs lehetőség egyszerre. A rendezvény az új törvényeken kívül a jelentősebb jogszabály-módosításokra is hangsúlyt helyez, miközben mindig szerepel a választható kínálatok között az új Polgári Törvénykönyv valamely szeletét gyakorlati szempontból elemző szeminárium is.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.