Modernizálják a váltójogi szabályokat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kormány a váltójog egységes hazai szabályrendszerének érvényesítése érdekében törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek, amely a tervek szerint 2018. január 1-től hatályba lép. A Javaslat rendelkezik többek között a váltóperek szabályairól, módosítja a váltódíj mértékét és a fizetés valamint a kiállítás helyét is pontosítja.


A hatályos váltójogi szabályozást az 1930. évi genfi nemzetközi váltójogi egyezményt kihirdető 1965. évi 1. törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Tvr.) és az annak felhatalmazása alapján megalkotott, a váltójogi szabályok szövegének közzétételéről szóló 1/1965. (I. 24.) IM rendelet (a továbbiakban: Vár.) tartalmazza. Az egységes nemzetközi szabályozásból következik, hogy a hazai váltójogi szabályok jelentős részét eltérést nem engedő módon állapítja meg a Tvr. A nemzetközi szerződés alapján a magyar jogalkotó az anyagi váltójogi szabályok túlnyomó többségét belső jogszabály formájában fenntartani köteles. Lehetőség van ugyanakkor a váltójogi szabályok modernizálására és pontosítására olyan kérdésekben, amelyeket a genfi egyezmény nem szabályoz, esetleg kifejezetten a nemzeti jogalkotás számára biztosított.

[multibox]

A váltójog eljárási oldalának szabályozása a fentiek alapján teljes egészében a magyar jogalkotó hatáskörébe tartozik. Az anyagi váltószigor érvényesülését magától értetődően befolyásolja, hogy a váltókövetelést milyen keretek között lehet és kell érvényesíteni. A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) előkészítése során a jogalkotó azt a döntést hozta, hogy a váltóperekre vonatkozó különleges eljárási szabályokat külön törvényben helyezi el.

A váltótörvény megalkotása lehetőséget biztosít arra, hogy a fenntartással saját nemzeti jogalkotói hatáskörbe vont kérdéskörökben (ilyen a váltódíj, illetve a biztonság hiánya miatti megtérítési váltókereset jogi előfeltételeinek körülírása) a jogalkotó a hatályos szabályanyagot módosítsa, másrészt olyan kérdéseket, melyeket sem az egyezmény, sem a Vár. nem rendezett, jogszabályi szinten szabályozzon. A váltójogi normatételek törvényi szintű megalkotása azért indokolt, mert a váltópereket szabályozó rendelkezések és az egyes váltójogi szabályok és sok esetben a jogintézmények is eltérnek a Ptk-tól. 

A váltójog a Ptk-ban rögzített egyes kötelmi jogintézményeket speciális tartalmú váltójogi jogintézményekként engedi alkalmazni (például elévülés, váltókamat, váltókezesség). A Tvr-ben kihirdetett egyezménnyel egységes szerkezetű normaszöveg megalkotása a jogalkalmazást hivatott segíteni. A kormány Javaslata (továbbiakban: Javaslat) alapján egyes szabályok más jogszabályban kerülnek elhelyezésre, ilyen például a közjegyzői óvás szabályainak kiegészítése.

A Javaslat megváltoztatja a leszámolóhelyre vonatkozó rendelkezéseket. Az eddigi szabályozás alapján a leszámolóhely kizárólag a Magyar Nemzeti Bank volt. Az új szabályozás értelmében a jogalkotó azt a hitelintézetet minősíti leszámolóhelynek, amely az egyenes váltóadós számára fizetési számlát vezet.

A Javaslat pontosítja a megtérítési igényre vonatkozó rendelkezéseket, amely szerint megtérítési igény érvényesíthető a váltóátruházók, a kibocsátó és a többi kötelezettel szemben, ha a címzett ellen – akár elfogadta a váltót, akár nem – csődeljárás, adósságrendezési eljárás, illetve bírósági határozat alapján a jogutód nélküli megszűnését eredményező eljárás indul, vagy fizetéseit megszünteti, még, ha ez utóbbit bírói határozat nem is állapította meg, avagy ha a vagyonára vezetett végrehajtás sikertelen maradt. A jogi irodalom és a legtöbb elérhető eseti döntés indokolása szerint kényszerfelszámolás elrendelése alatt a felszámolási eljárás megindítását kell érteni. A jogalkotó szerint azonban pontosítani szükséges ezt a fogalmat, hogy ugyanez irányadó legyen például a kényszertörlés és civil szervezetek vonatkozásában a kényszer-végelszámolás eseteire, gyűjtőfogalommal élve bármely bírósági határozat alapján jogutód nélküli megszűnést eredményező eljárásra.

A Javaslat a váltódíj követelés összegét az eddig háromezrelékes díjról egy százalékra, de maximum egymillió forintra emeli. A jogalkotó célja, hogy igazságos fedezetet alakítson ki a kis és nagy összegű váltók megfizetésének elmaradása esetén felmerült költségekre, erősítve a jogintézmény kárátalány jellegét, egyben ellensúlyozva a váltókamat piaci kamatoktól jelentősen elmaradó mértéke esetén a jogosult részére járó alacsonyabb összeget. A váltódíj mértékének növelése a jogalkotó szerint továbbá alkalmas elősegíteni a fizetési fegyelem javulását, amely váltószigor érvényre jutását is erősítheti.

A jogalkotó kitér arra a problémára is, hogy a váltó kiállításának és fizetésének helyeként csak a település kell megjelölni a hatályos szabályok szerint, amely egy esetleges jogvita esetén megnehezítette a felek felkutatását. A Javaslat erre reagálva rögzíti: Mindazon cselekmények, amelyek a jelen törvény szerint a váltóból eredő jogok érvényesítése vagy fenntartása végett valamely személynél teljesítendők, a váltócselekményre megszabott településen belül a természetes személy tartózkodási helyén, ennek hiányában lakóhelyén, jogi személy esetében belföldi székhelyén, ennek hiányában telephelyén teljesítendőek. A Javaslat szerinti a fenti váltócselekmények a teljesítésükre megszabott település más helyiségében csak az érdekelt beleegyezésével teljesíthetők. A beleegyezést a váltóbirtokosnak kell bizonyítania. Óvás esetében azonban az érdekelt beleegyezését megadottnak kell tekinteni, ha az óvásról felvett közokiratból az ellenkezés ki nem tűnik.

Az óvással kapcsolatosan a jogalkotó új részletszabályokat határoz meg. Eszerint ha az óvás felvétele érdekében felkeresendő természetes személy pontos címét a váltóokirat nem tartalmazza, a lakcím, tartózkodási hely megismerése végett a közjegyző a személyiadat- és lakcímnyilvántartást vezető hatóságot keresi meg a szükséges adatok közlése végett. Ha az adatszolgáltatás nem vezet eredményre, a közjegyző e körülményre utalással veszi fel az óvást.

A jogalkotó a váltóperekre vonatkozó a Pp-től eltérő szabályozást is beépíti az új Javaslatba.

A Javaslat szerint váltóperben a bíróság hivatalból veszi figyelembe, ha

a) az okirat jogszabályban meghatározott kötelező kellékek hiányában nem váltó,

b) a megtérítési igény érvényesítéséhez szükséges óvás hiányzik,

c) a beszámítás e törvény alapján kizárt,

d) az anyagi jogi kifogás e törvény alapján nem érvényesíthető.

A Javaslat a beszámítással kapcsolatosan rögzíti, hogy váltóköveteléssel szemben csak

a) végrehajtható határozattal megállapított,

b) közokiratba foglalt,

c) a váltóbirtokos által elismert, vagy

d) lejárt váltón alapuló

követelést lehet beszámítani.

A jogalkotó a váltóperekre a törvényszék kizárólagos illetékességét állapítja meg, amelyet a felperes a váltó fizetési helye szerint illetékes bíróság előtt is megindíthat. Ha a felek a váltóhoz kapcsolódó alapjogviszonyban valamely bíróság illetékességét kikötötték, az a váltóperre nem terjed ki.

A Javaslat a hatályos szabályozáshoz hasonlóan előírja a bíróság számára a soron kívüli eljárást. A váltóperek esetében bíróság által megállapított határidő, meghosszabbítással együtt, sem lehet hosszabb harminc napnál. A jogalkotó egy kivételt határoz meg, ha a szakvélemény elkészítése hosszabb határidőt tesz szükségessé.

A Pp. szabályaihoz képest, váltóperben a szünetelés tartama legfeljebb egy hónap lehet és beavatkozásnak, viszontkeresetnek, valamint egyesítésnek nincs helye. A beszámítást tartalmazó irathoz vagy nyilatkozathoz csatolni kell az ellenkövetelésről kiállított okiratot vagy elismerő nyilatkozatot, váltó esetében annak másolatát.

A Javaslat szerint váltóra alapított keresetet nem váltójogi keresettel nem lehet összekapcsolni.  A keresetlevélhez pedig a váltó másolatát is csatolni kell. Váltóperben nincs helye olyan keresetváltoztatásnak sem, amelyben a fél a keresetével nem váltójogi igényt kíván érvényesíteni.

A jogalkotó az írásbeli ellenkérelem és beszámítást tartalmazó irat előterjesztésére harminc napos határidőt ír elő, amely legfeljebb tizenöt nappal hosszabbítható meg.

A Javaslat szerint a bíróság az írásbeli ellenkérelem kézbesítésével egyidejűleg felhívja a felperest, hogy az eredeti váltót nyolc napon belül csatolja az iratokhoz, amelynek megőrzéséről a bíróság köteles gondoskodni.

A bírósági meghagyással szemben nyolc napos határidő áll rendelkezésre az ellentmondásra, a Pp-ben meghatározott tizenöt nap helyett.

Váltóperben a Javaslat értelmében a tárgyalási időköz nyolc nap lesz, a tárgyalás kitűzésére vonatkozó határidő pedig egy hónap.

A Javaslat rögzíti, hogy ha a bíróság a perfelvételt perfelvételi tárgyalás mellőzésével kívánja lezárni, a felek az erről szóló tájékoztatás kézbesítésétől számított három napon belül kérhetik perfelvételi tárgyalás tartását.

A jogalkotó a Javaslatban a bíróság határozatában megállapított kötelezettség teljesítésére nyolcnapos határidőt szab. A bíróság az ítéletét annak meghozatalától és kihirdetésétől számított tizenöt napon belül foglalja írásba, az ítélet meghozatalát és kihirdetését legfeljebb tizenöt napra halaszthatja el.

A Javaslat értelmében, ha a fellebbezést vagy a felülvizsgálati kérelmet tárgyaláson bírálják el, akkor a bíróságnak a tárgyalást úgy kell kitűznie, hogy a fellebbezésnek az ellenfél részére történő kézbesítése a tárgyalás napját legalább nyolc nappal megelőzze, valamint a tárgyalás az iratoknak vagy az ellenfél tárgyalás tartását kérő nyilatkozatának a másodfokú bírósághoz érkezésétől számított egy hónapon belül megtartható legyen.

A felülvizsgálati kérelemre vonatkozó Pp. szabályoktól úgy tér el a Javaslat, hogy a felülvizsgálati kérelem és felülvizsgálat engedélyezése iránti kérelem előterjesztésére harminc napos határidőt állapít meg, amelynek elmulasztása miatt igazolási kérelemnek nincs helye.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.