Nem jogszerű az oltásellenesek adatkezelése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az „Egyetértek azzal, hogy védőoltásra senkit ne lehessen kötelezni, és annak hiánya miatt senkit ne lehessen büntetni vagy korlátozni.” elnevezésű országos aláírásgyűjtés során az adatkezelők megsértették az átlátható adatkezelés és az elszámoltathatóság elvét, valamint az érintetteket sem tájékoztatták megfelelően.

A NAIH az Együttműködő közösségek az élhető világért egyesület és dr. Gődény György (a továbbiakban együtt: adatkezelők) szervezésében zajló „Egyetértek azzal, hogy védőoltásra senkit ne lehessen kötelezni, és annak hiánya miatt senkit ne lehessen büntetni vagy korlátozni.” országos aláírásgyűjtés (a továbbiakban: aláírásgyűjtés) során megvalósuló adatkezelés jogszerűségének vizsgálata során megállapította, hogy a https://alairasgyujtes.online oldalon keresztül zajló „Egyetértek azzal, hogy védőoltásra senkit ne lehessen kötelezni, és annak hiánya miatt senkit ne lehessen büntetni vagy korlátozni.” aláírásgyűjtéssel összefüggésben jogalap nélkül gyűjtik az érintettek személyes adatait, megsértve ezáltal a GDPR 6. cikk (1) bekezdését és 9. cikk (1) bekezdését.

A NAIH szerint az adatkezelők azáltal, hogy az adatkezelés célját nem határozták meg egyértelműen, megsértették a GDPR 5. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti célhoz kötöttség elvét.

A NAIH kifejtette, hogy azáltal, hogy az adatkezelők nem nyújtanak az érintetteknek egyértelmű, megfelelő és valós tájékoztatást a papír alapon és online történő aláírásgyűjtéssel összefüggésben megvalósuló adatkezelés valamennyi lényeges körülményéről, megsértik a GDPR 5. cikk (1) bekezdés a) pontja szerinti átláthatóság elvét és a 13. cikk (1) –(2) bekezdéseit.

A NAIH megállapította, hogy azáltal, hogy az adatkezelők adatkezelői minősége tisztázatlan volt, az érintetteket megtévesztő módon tájékoztatták az adatkezelő kilétéről és az adatkezelés céljáról, megsértették a GDPR 5. cikk (1) bekezdés a) pontja szerinti tisztességes eljárás elvét.

GDPR

A NAIH az elszámoltathatóság elvével kapcsolatban arra a következtetésre jutott, hogy az adatkezelők azáltal, hogy a NAIH irányába nem igazolták az adatkezelés jogszerűségét és átláthatóságát, megsértették a GDPR 5. cikk (2) bekezdését.

A NAIH a GDPR 58. cikk (2) bekezdés g) pontja alapján utasította az adatkezelőket, hogy a határozat véglegessé válásától számított 30 napon belül dokumentált módon töröljék az aláírásgyűjtés során az érintettektől mind a kezdeményezés céljából, mind a kapcsolattartási célból online-módon gyűjtött valamennyi személyes adatot.

A papír alapú aláírásgyűjtéssel kapcsolatosan a NAIH kötelezte az adatkezelőket, hogy korábban papír alapú íveken személyes adataikat megadó érintettektől kérjenek megerősítő hozzájáruló nyilatkozatot és/vagy érintetti hozzájárulás hiányában dokumentált módon töröljék a papír alapú aláírásgyűjtő íveken az érintettektől mind a kezdeményezés céljából, mind a kapcsolattartási célból gyűjtött valamennyi személyes adatot.

A fenti jogsértésekre tekintettel a NAIH fejenként 3.000.000,- Ft bírságot szabott ki mindkét adatkezelőkre.

(naih.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.