Paradigmaváltás a hazai energiaszektor szabályozásában – 2. rész.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Magyar Energetikai Társaság Interdiszciplináris Tagozata tanulmányt készített az állami tulajdonú, non-profit alapon működő, holdingalapú közszolgáltatási rendszer megszervezésének előkészítéséhez szükséges intézkedésekről, annak nyomán, hogy augusztus 15-én napvilágot látott a kormány ezzel kapcsolatos határozata. Sorozatunk második részében a nonprofit közműholdingtól várható lehetséges előnyöket ismertetjük


1.1. Fogyasztói-lakossági dimenzió

Véleményünk szerint a villamosenergia-, földgáz- és távhő-szolgáltatás lakossági szegmensét egy integrált, állami, non-profit alapon működő holdingba szervező struktúrával minden bizonnyal a lakossági fogyasztók nyerhetik a legtöbbet – aligha kétséges módon a struktúra elsődleges motivációja is éppen ez. Az állami non-profit holding kialakítása és annak hatásai a közelmúlt hazai és európai uniós (EU) fogyasztóközpontú szabályozási perspektívájába illeszkednek. A legfontosabb közműszolgáltatásnak számító villamosenergia- és földgázszektor működését alapvetően meghatározó úgynevezett „harmadik energiacsomag” már deklaráltan is a szolgáltatások igénybe vevői érdekeinek védelmét jelölte meg első számú célkitűzésének. A 2011-ben elfogadott fogyasztóvédelmi irányelv rendelkezéseinek implementálásával, valamint a fogyasztói jogok érvényesülése szempontjából kiemelkedő új Polgári Törvénykönyv (Ptk.) márciusi hatályba lépésével Magyarországon is jelentősen megerősödött a fogyasztói érdekek jogi védelme. E folyamatba illeszkedve a holdingalapú közszolgáltatási rendszer, megszervezésével jelentős mértékben tovább erősödhet a fogyasztók helyzete speciálisan az energiaszektorban, emellett olyan szinergiák érhetők el, amelyek véleményünk szerint nem csak a lakosság, hanem az állam és a közműhálózat egésze számára is komoly előnyöket jelenthetne, mindenekelőtt az egyes szolgáltatásoknak egy áttekinthető, transzparens és hatékony szervezeti struktúra keretében történő, országosan egységes kereskedelmi feltételekkel való igénybevételének lehetőségével.

Az egyes közmű-szolgáltatások egy intézmény alá szervezésével lehetőség nyílna a védendő fogyasztók következetesebb védelmére. Ehhez kapcsolódóan a jelenleg szétaprózódott ügyfélszolgálati rendszer és a nehézkes fogyasztói érdekérvényesítés egységesítésére is alkalmat adhat: a kisebb településeken is jelen levő, egyablakos ügyintézést („one-stop shop”) lehetővé tevő, gazdaságosan működő, elérhető és lakosságbarát ügyfélszolgálatok biztosításával – valamennyi integrált közmű-szolgáltatásra kiterjedően, ideértve a nyilvántartási és számlázási tevékenység, valamint a panasz- és követeléskezelés egységesítését is – a költséghatékonyság és a fogyasztói tudatosság állami erősítésének nem mellékes lehetőségeivel társulva.

1.2. Szabályozási stabilitás

A következő és igen lényeges szempont – véleményünk szerint – a szabályozási változások következetes kiteljesítése és lezárása a befektetői bizalom és a kiszámíthatóság szükséges javítása okán.

Az ÚJ Jogtár bemutatja: Ügyvédreggeli 2014.         Készüljünk együtt a Ptk. jelentős változásaira!

2014. 10. 03.:  Vállalkozási szerződések – Dr. Barta Judit

2014. 11. 07.:   Vezető tisztségviselők felelőssége az új Ptk.-ban – Dr. Gárdos Péter

2014. 12. 05.:   Adásvételi szerződések – Dr. Kisfaludi András

Helyszín: Hilton Budapest Westend, 1062 Budapest Váci út 1-3.

2010 után az ismert módon az energiaszektor újabb területein (földgáz- és villamos energia egyetemes szolgáltatás, részben a távhő, majd a „rezsicsökkentés”) indult el az állami-központi szabályozás és a hatósági beavatkozás irányába történő átrendeződés. Történt ez akkor, amikor bizonyos aspektusokban már eleve a valós piaci folyamatoktól eltérített, avagy éppenséggel hatósági áras tendenciák érvényesültek (kötelező átvétel, de eredendően az egyetemes szolgáltatás korábbi árképzési rendszere, és a végig hatósági áras távhő is ilyen). A fokozódó állami beavatkozás eltérő ritmikája érezhető iparági és befektetői bizonytalanságot teremtett, mely a növelte a kiszámíthatóság és a tervezhetőség kockázatát. A piaci szereplők, közöttük különösen azok, melyeknek tulajdonosa külföldi cég, e szabályozási változásokat, azok hektikusságát piaci bizonytalanságként élték meg, visszajelzéseiken keresztül bizonyíthatóan a country risk körében értékelve („árazva be”) mindezt. Éppen ezért a szabályozás zártsága és következetessége szempontjából – átfogó jellege miatt – a non-profit közmű megteremtése lehet az a végső és tartós intézkedés, mely a piacot végre megnyugtatva, véglegesen, egységesen és kiszámíthatóan rögzítené az állami-közjogi beavatkozás iparági határát, főként, ha annak intézményi és hatósági-felügyeleti oldala is körültekintően rendeződik. Ezt viszont magának a szabályozás nyelvezetének is egyértelművé kell tennie. Javaslatunk, hogy a szabályozási csomag részeként, akár azt időben követve új, a befektetői bizalmat és a szabályozási stabilitást deklaráló regulázási aktusokat dolgozzanak ki és fogadjanak el – például új befektetés-védelmi törvényt, a jelenleg hatályos, még a rendszerváltás előkészítéseként született jogszabály helyett.

1.3. Gazdálkodási-üzemeltetési dimenzió

Végezetül gazdálkodási és hálózat-üzemeltetési oldalról kétségkívüli előny lehet, ha az egy helyen koncentrálódó bevételek az országban maradva a közműhálózat fejlesztésére, az üzembiztonság és a szolgáltatás színvonalának növelésére, valamint a hatósági árak mérséklésére, további „rezsicsökkentésre” fordíthatóak. E körben érdemes a külföldi példák vonatkozó tanulságaira figyelemmel lenni.

A közműholding gazdálkodásának sikeressége az integráció mélységétől és a lehetséges szinergiák kihasználásától függ majd. A rövidtávon megvalósítható szervezeti szintű racionalizálás mellett hosszú távon a stabil működtetés kiszámítható finanszírozási megoldásokat tesz szükségessé. Utóbbi megvalósítható tarifális alapon is, azonban kedvezőtlen feltételek mellett várhatóan jelentős költségvetési forrásokat igényel a közműholding, amely felveti az EU-s jogszabályoknak való megfelelés kérdéskörét.

Idetartozó fontos szempont, hogy a hatósági árszabályozás és az országos lefedettség olyan működés tervezését eredményezheti, amelyben a szolgáltatást igénybevevők által megfizetett díjak biztosítják a holding számára egyrészt a működési költségeket (önfenntartás), másrészt ezen felül a hálózati infrastruktúra fejlesztéséhez szükséges forrásokat is, kizárva a számos jogi (lásd: tiltott állami támogatás) és gazdasági problémát felvető közvetlen állami vagy önkormányzati transzferek problémáját.

Szerzők: dr. Bálint Norbert, Herczeg András MBA, dr. Tóth Máté LLM, Gebhardt Gábor

A teljes tanulmány megtalálható a http://e-met.hu/images/banner/719b4a85e55637af44c3c8313bfd6ba0.pdf oldalon.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.