Több mint sportjog
A legendás professzorra emlékeztek a VI. Sárközy Tamás Sportjogi Konferencián.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Sorozatunk tizennegyedik részében Szabó Attila írását ajánljuk figyelmükbe, amely a Polgári Jog Online szakfolyóirat 2023. évi 1-2. számában jelent meg.
Tíz évvel ezelőtt, 2014. március 15-én lépett hatályba a 2013-ban elfogadott polgári törvénykönyv. Ebből az alkalomból közlünk szemelvényeket a 2016-ban útjára indított Polgári Jog Online szakfolyóiratból, amelynek középpontjában olyan kérdések állnak, amelyeket az újrakodifikált kódex előkészítésének folyamata vetett fel, és amelyek esetleg máig nem kerültek nyugvópontra, vagy a törvény alkalmazási gyakorlata hozott felszínre. Sorozatunk tizennegyedik részében Szabó Attila írását ajánljuk figyelmükbe, mely a Polgári Jog Online szakfolyóirat 2023. évi 1-2. számában jelent meg.
Már elérhető a Ptk. 10. évfordulójára összeállított Polgári Jog Modul, mely nagykommentárokkal, magyarázatokkal, szakkönyvekkel és szakcikkekkel, továbbá iratmintákkal és társasági jogi navigátorokkal nyújt segítséget a mindennapi munkához.
A jelen tanulmány a Ptk. 2:42. § (2) bekezdése kapcsán megvizsgálja, hogy van-e speciális felelőssége a sajtónak, médiatartalom-szolgáltatónak, ha megsérti egy jogalany jóhírnevét. A tanulmány azt mutatja be, hogy ebben a jogviszonyban hatnak-e és ha igen, akkor hogyan a sajtó működését szabályozó közjogi normák a bírói gyakorlatra. Vizsgálja azt is, dogmatikailag helyes-e, ha hatnak. A tanulmány következtetése, hogy a sajtónak, a rá vonatkozó közjogi szabályok miatt fokozott polgári jogi felelőssége van ezekben az esetekben. Ezt a következtetést a szöveg a polgári jogon esetlegesen túlmutató alkotmányos érveléssel támasztja alá. A tanulmány végül ennek a viszonyrendszernek néhány speciális esetét veszi górcső alá: a „citizen journalist”, a közmédia, az ún. propagandamédia és a közösségek kollektív jóhírneve kapcsán jelzi az ezekhez kapcsolódó nehézségeket.
Hivatkozott jogszabályhelyek: Alaptörvény IX. cikk (2) bek., 15. cikk (4) bek., Ptk. 2:42. § (2) bek., 2:45. § (2) bek., 2:53. §, 2:54.§ (5) bek., Smtv. 1. § 7. és 8. pontok, 4. § (3) bek., 10. §, 13. §, Mttv. 5. §, 12. § (3) bek. és 83. §
4.1. Az alkotmányos érték
[30] A sajtó szabadságát vagy a sajtó véleménynyilvánítási szabadságát[24] korlátozhatja objektív intézményvédelmi kötelezettség (az állam kötelezettsége az emberi méltóság védelmére), úgynevezett államcél (a sajtó objektivitásának célja) vagy alkotmányos érték. Az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdése ugyanis azt mondja meg, hogyan kellene működnie a sajtónak ahhoz, hogy egy alkotmányos demokráciában élhessünk. Két kérdés merül fel azonban ezzel kapcsolatban: (i) arányos-e a korlátozás, (ii) miképpen hat ez ki a polgári bíróság polgári jogi ítélkezésére, ha a személyiségi jogok szerkezete abszolút. [31] Kazai Viktor a következőképpen összegzi az államcélok korlátozó mivoltával kapcsolatos arányossági aggályokat:„[a]z igazi nehézség ugyanakkor a [szükségesség-arányosság – Sz. A.] teszt utolsó részénél, a jogkorlátozás arányosságának megítélésénél jelentkezik. Van olyan szakirodalmi vélemény, amely semmilyen körülmények között nem tartja megengedhetőnek, hogy valamely közérdek (ideértve az államcélokat is) érvényesülése fontosabb legyen egy alapjog védelménél. A magunk részéről inkább azzal az állásponttal értünk egyet, amely szigorú korlátok között, de elfogadhatónak tartja az alapjogok korlátozását az államcélok által megtestesített közérdek előmozdítására hivatkozással. Eszerint a jogkorlátozás csak akkor állja ki az alkotmányosság próbáját, ha (i) az államcél alaptörvényi szinten rögzítve van, (ii) általánosságban az alapjogok védelme nagyobb súllyal esik latba a közérdeknél a mérlegelés során, valamint (iii) elfogadjuk, hogy az alapjogoknak van egy sérthetetlen belső magja, amelybe semmilyen körülmények között nem lehet behatolni.[25]”
[32] A tesztet alkalmazva a tanulmány apropójául szolgáló Menedék-ügyön, azt láthatjuk, hogy a sajtó véleménynyilvánítási szabadsága nagy súllyal esett a latba, hiszen nem az egész közleményt ítélte jogsértőnek a bíróság, hanem csak annak bizonyos, ténybeli alapot nélkülöző elemeit. Azt is láthatjuk, hogy a véleménynyilvánítási szabadság magjába nem hatol be az ítélet, hiszen objektív ténybeli alapon álló (az érintettet is megszólaltató) véleményt a bíróság nem ítélt jogsértőnek. [33] A második kérdés, hogy az alkotmányos korlát miként hat a polgári jogi bíróság ítélkezésére. A fenti tapasztalatok azt mutatták, hogy manifeszt módon nem hat arra, hiszen nem jelenik meg az ítéletekben ezzel kapcsolatos érvelés. [34] Ugyan jóhírnevükben érintett természetes vagy jogi személyek emberi méltósága is érintett az ügyekben, de ezt a bíróság eleve védi a Ptk. jó hírnevet védő szabályain keresztül, így az addicionális külső, közjogi korlátok figyelembevételét alapesetben ez nem indokolhatja. Ha azonban a média nem teljesíti a kötelezettségét és nem a rá vonatkozó közjogi szabályoknak megfelelően jár el, akkor az ítélkező bíróság nem hagyhatja figyelmen kívül, hogy a két jog (a sajtószabadság kereteit rögzítő közjog az egyik, és a személyiségi jog a másik oldalon) közül az egyik valójában nem kell mérlegelésre kerüljön. Ha ugyanis a sajtó nem az alkotmányosan igazolt közjogi szabályoknak megfelelően gyakorolja a szabadságát, akkor az nem a sajtószabadság, véleménynyilvánítási szabadság körében védendő joggyakorlás, hanem valamilyen ezeken túl eső magatartás, amihez nincsen joga. A személyiségi jog megsértése körében tehát azt szükséges először vizsgálni, hogy valójában az azt megsértő médiatartalom-szolgáltató a sajtószabadság alkotmányos keretein belül maradt-e a közlésével, híresztelésével vagy túllépett azon. Ha a bíróság arra jut, hogy a hatályos közjogi szabályok szerint ezen túllépett, akkor a sajtó- és véleménynyilvánítás szabadsága mellett szóló érveket már nem vizsgálhatja, hiszen azok alkotmányos keretek között nem merülhetnek fel. [35] Ez persze nem jelenti azt, hogy a sajtószabadság alkotmányos kereteiből való kilépés szükségszerűen személyiségi jogi sérelemmel is jár, csak annyit jelent, hogy egy ilyen helyzetben a sajtószabadság melletti érvek már nem eshetnek latba a polgári bíróság mérlegében akkor, amikor egy médiatartalom-szolgáltató lehetséges személyiségi jogi jogsértésével kapcsolatban ítélkezik. [36] Kifejezetten problémákhoz vezethet, ha a polgári bíróság nem kidolgozott keretek között alkalmaz alkotmányjogot vagy alkotmányos érvelést.[26] Mégis, ha felmerül az ügyben, hogy a személyiségi jogsértés pusztán a sajtószabadság gyakorlása miatt nem következett be, akkor a polgári bíróságnak be kell lépnie az alkotmányjog területére és közjogi szabályok, valamint alkotmányos érvek alapján azt előzetes kérdésként el kell döntenie, hogy egyáltalán szó lehet-e a sajtószabadság alkotmányos gyakorlásáról az adott ügyben vagy ilyesmiről szó sem lehet, mert a médiatartalom-szolgáltató nem a közjogi szabályokon, alkotmányos kereteken belül végezte a vitatott tevékenységét. [37] Ez utóbbi esetben a polgári bíróság már pusztán a polgári jogi szabályok alapján kell, hogy eljárjon, hiszen a sajtószabadság melletti alkotmányos érveket nem kell a továbbiakban figyelembe vennie. Sőt, mint később látni fogjuk, a polgári jogi dogmatikán belül még egy tény valótlanságának megállapítása körében is lehet annak jelentősége, hogy a valótlanságról a médiatartalom-szolgáltatónak a közjogi szabályok betartása mellett tudomást kellett-e szereznie.4.2. Az Alaptörvény által teremtett polgári jogi keretek
[38] Az látszik tehát, hogy az Alaptörvény IX. cikkének (2) és (4) bekezdései az Smtv. és az Mttv. releváns normáin keresztül vagy ez utóbbiaktól függetlenül az alkotmányos keretrendszeren belül cizellálják, sőt módosítják a médiatartalom-szolgáltatók személyiségi jogi felelősségét. A sajtónak ugyanis kötelessége a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit biztosítani. Hogy ez az egyes médiatartalom-szolgáltatókra nézve milyen általános kötelezettséget ró, az persze kérdéses, hiszen a médiapluralizmus biztosítása az állam feladata és nem az egyes médiatartalom-szolgáltatóké.[27] Az azonban biztos, hogy ez a kötelezettség a személyiségi jogi perekben meg kell, hogy jelenjen felelősségként. [39] Az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdés közvetve megteremti azt az alkotmányos környezetet, amelyben az Smtv. és az Mttv. releváns normái a teljes jogrendszerre hatást gyakorolnak, mert a sajtóra vonatkozó szabályok betartása nélkül a sajtót alkotó egyes médiatartalom-szolgáltatók nem működhetnek olyan értelemben jogszerűen, ahogyan ez az Alaptörvényből következik. [40] A bíróság vagy közvetlenül az Alaptörvényből vezetheti le az objektivitásra törekvő tájékoztatási kötelezettség szükségességét, vagy arra is juthat, hogy a létező és az Alaptörvénnyel összhangban lévő közjogi korlátok alkalmazásától nem tekinthet el. A lényeg, hogy a sajtó alkotmányos funkciójának a személyiségi jogi felelősség vizsgálatakor meg kell jelennie.5.1. Felelősség vagy kötelesség?
[41] A tanulmány az eddigiekben arra jutott, hogy amennyiben médiatartalom-szolgáltató (sajtószerv) a Ptk. 2:45. § (2) bekezdése szerinti jóhírnév sértés alperese, akkor vizsgálni kell, hogy a sérelmezett közzétételhez kapcsolódóan betartotta-e az Smtv. és az Mttv. vonatkozó normáit. Azt azonban még nem tisztáztam, hogy ezeknek a normáknak a betartása az adott médiatartalom-szolgáltatónak csupán közjogi kötelessége vagy a kötelességen túl még a személyiségi jogi felelősségét is megteremti. Az vitán felül áll, hogy a médiatartalom-szolgáltatóknak kötelessége a rá vonatkozó jogszabályok és alkotmányos elvárások szerinti működés. A kérdés az lehet, hogy felelős-e azért polgári jogi értelemben is, ha nem így jár el. [42] A tanulmány korábbi részeiből, a bemutatott jogesetből az tükröződik, hogy a közjogi normák megsértése járhat polgári jogi felelősség keletkezésével. A felelősséget természetesen nem a közjogi normák teremtik, hanem a Ptk. irányadó szabályai. A Ptk. 2:53. § szerint, aki személyiségi jogainak megsértéséből eredően kárt szenved, a jogellenesen okozott károkért való felelősség szabályai szerint követelheti a jogsértőtől kárának megtérítését. Ez azonban pusztán azt jelenti, hogy objektíven felel az okozott sérelemért a jóhírnevet sértő személy, de hogy a sérelem meglétét mely objektív kritériumrendszer szerint kell vizsgálni, ahhoz ez a szabály nem jelent támpontot. [43] A Ptk. 2:45. § (2) bekezdésének sértő, valótlan tényt állít vagy híresztel, vagy valós tényt hamis színben tüntet fel fordulata objektív felelősséget teremt ugyan, de azzal kapcsolatban, hogy mi a valótlan tény, nem állapít meg semmit. Mivel azonban egy tény valótlanságáért az azt állító vagy híresztelő objektíven felel, ezért nem az a lényeges a tényállás szempontjából, hogy tudott-e a tényállítás valótlanságáról vagy sem. A lényeges az, hogy a tényállás valótlan-e vagy sem. Ebben jelent jelentős különbséget az, hogy a híresztelő médiatartalom-szolgáltató kötelessége az Smtv. 4. § (3) bekezdésének, az. Smtv. 10. §-nek és az Mttv. 5. §-ban foglalt tájékoztatási kötelezettségnek is megfelelni. Ebből következően pedig a médiatartalom-szolgáltató köteles a New York Times szabálynak megfelelően megkísérelni az állított tények valóságtartalmának feltárását. Ha ezt nem teszi meg, akkor nem sajtóként működik, hanem a sajtó erejét használja fel a jogsértéshez. [44] Tehát nem csak azért felelős a médiatartalom-szolgáltató a jóhírnév megsértéséhez kapcsolódóan, hogy valótlan tényt híresztelt-e, hanem azért is, hogy megkísérelte-e a tény valóságtartalmát ellenőrizni. Továbbá, az is az objektív felelősség része, hogy teret biztosítson az adott ügyben személyiségi jogában potenciálisan érintett cáfolatának közlésére. Ezt következik egyébként az Alkotmánybíróság korábban hivatkozott 34/2017. (XII. 11.) határozatának elvi tételéből is, ami szerint az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdésében foglalt sajtószabadságból fakadó alkotmányos követelmény, hogy a közéleti szereplők sajtótájékoztatóján a közügyek vitájában egymást érintően tett kijelentésekről hűen, saját értékelés nélkül tudósító, a közlések forrását egyértelműen megjelölő és a jóhírnevet esetleg sértő tényállításokkal érintett személy cáfolatának is helyet biztosító (vagy a válaszadás lehetőségét felkínáló) médiatartalom-szolgáltató tevékenységét nem lehet a személyiségi jogsértés polgári jogi szankcióit megalapozó híresztelésként értékelni. [45] Mindezek alapján megállapítható, hogy azok a kötelezettségek, amiket a vizsgált közjogi szabályok a médiatartalom-szolgáltatókra rónak, felelősségként jelennek meg, ha egy médiatartalom-szolgáltató a híresztelésével személyiségi jogot sért. Azaz, a közjogi normák megsértését a felelősség objektív elemeinek körében szükséges értékelni a médiatartalom-szolgáltató esetében. A bíróságnak tehát nem csak a tényállítás valótlanságát kell vizsgálnia objektív elemként, hanem azt is, hogy elvégezte-e a médiatartalom-szolgáltató a rá az Smtv. és az Mttv. szabályai alapján háruló objektív kötelezettséget.5.2. Speciális helyzetek
[46] Végül fontoljunk meg röviden öt olyan helyzetet, amelyek napjainkban nagyon is reálisak és az eddigieket érdemes a vonatkozásukban mutatis mutandis alkalmazni.5.2.1. A közösségek jogai
[47] A Ptk. 2:54. § (5) bekezdése szerint a közösség bármely tagja jogosult a személyisége lényeges vonásának minősülő, a magyar nemzethez, illetve valamely nemzeti, etnikai, faji vagy vallási közösséghez tartozásával összefüggésben a közösséget nagy nyilvánosság előtt súlyosan sértő vagy kifejezésmódjában indokolatlanul bántó jogsérelem esetén a jogsértés megtörténtétől számított harmincnapos jogvesztő határidőn belül személyiségi jogát érvényesíteni. Mi a helyzet akkor, amikor a sajtó egy – a taxatív felsorolásban szereplő – közösség személyiségi jogát sérti meg?[28] [48] A fentebb részletezett kötelezettségi-felelősségi viszonyrendszer a hatályos jogszabályok alapján a nevesített közösségek kollektív személyiségi jogának megsértésekor is alkalmazandó. Ha azonban a médiatartalom-szolgáltató egy egész közösségre nézve kíván olyasvalamit közölni, ami érintheti annak kollektív személyiségi jogát (mert például súlyosan sértő jellegű), akkor kérdés lehet, hogy ki az, akit meg kell keresnie az ellenvélemények bemutatásához. [49] A fentiekben a tanulmány arra jutott, hogy az objektív tájékoztatási kötelezettségből fakadóan, ha ilyen helyzet áll elő egy jogi vagy természetes személlyel kapcsolatban, akkor a sajtónak meg kell őt keresnie, meg kell próbálnia bemutatni az ő véleményét, témához kapcsolódó nyilatkozatait. Ez egy jogi személyiséggel, így képviselettel nem rendelkező, a Ptk. 2:54. § (5) bekezdésben felsorolt közösség esetében nehézségekbe ütközik, hiszen annak nincsen egyértelműen beazonosítható képviselője. [50] Egy példával rámutatva a nehézségre: ha egy médiatartalom-szolgáltató azt szeretné közölni, hogy egy adott vallási közösség tagjai mind hajlamosak valamilyen társadalmilag elítélendő magatartásra, akkor nincsen, akit kifejezetten az ellenvélemény megfogalmazása céljából megkereshet, hiszen a vallási közösség tagjai nem azonosak az egyébként jogi személyként adott esetben létező egyházzal. [51] Álláspontom szerint a pontos tájékoztatásról szóló kötelezettség léte azt alapozza meg, hogy észszerű keretek között kell az adott közösség tagjait megkeresni ahhoz, hogy a személyiségi jogi felelősségre vonást az adott médiatartalom-szolgáltató elkerülje. Megfelelhet ennek az elvárásnak, ha például az adott közösség több tagját is megkeresi és az ő véleményeiknek teret ad. Szintén megfelelhet ennek, ha az az adott közösségben vezető, hangadó szerepet betöltő természetes vagy jogi személy számára biztosít teret az ellenvélemény, eltérő álláspont megfogalmazásához. Ha ez megtörténik, akkor a sajtó teljesítette a közjogból fakadó kötelezettségét és így nem lesz felelős azért a közlésért, ami e nélkül jogsértő volna.[29]5.2.2. Továbbhíresztelés
[52]A fentebb már hivatkozott Magyar Jeti Zrt. kontra Magyarország ügyben az EJEB azt állapította meg, hogy [s]úlyosan akadályozza a sajtó alapvető fontosságú „őrkutya” szerepének gyakorlását, ha hazai szinten nem áll rendelkezésre megfelelő jogi keret annak biztosítására, hogy az újságírók az internetről szerzett információt bármely büntetéstől való félelem nélkül felhasználhassák.[30] Ebből az következik, hogy aki internetes sajtószervként hiperlinkkel utal egy személyiségi jogot sértő cikkre, tartalomra, az maga nem felel a személyiségi jogsértésért. Ez a megközelítés abból indul ki, hogy a hivatkozott (linkelt) tartalom közlője már vállalja annak jogszerűségért vagy a jogellenességéért a felelősséget. [53] Ez alapján megállapítható, hogy egy adott közlést először közzétevő médiatartalom-szolgáltató felelős a közléssel érintett személy személyiségi jogainak tiszteletben tartásáért. Az utánközlő, továbbhíresztelő sajtó kötelezettsége a pontos hivatkozás. [54] Azt természetesen egyedi ügyekben vizsgálandó, hogy rosszhiszemű volt-e a továbbközlés. Ha például egy olyan, alig olvasott médiatartalom-szolgáltató közöl jogsértő tartalmat, amely adott esetben következmények nélkül megszüntetheti a működését, akkor kérdésként merülhet fel, hogy nem szándékosan közöltette-e a jogsértő tartalmat vele egy másik médiatartalom-szolgáltató, annak érdekében, hogy ő az utánközlés révén mentesüljön a felelősség alól. Vagy nem csak felelősséghárításból veszi-e át az érintett tartalmat az azt aztán továbbhíresztelő médiatartalom-szolgáltató. Érdemes azt is rögzíteni, hogy a nyomtatott sajtó felelőssége az utánközlések, továbbhíresztelés esetben is ugyanaz, mint az eredeti közlést közzétevő médiatartalom-szolgáltatóé.5.2.3. A citizen journalist
[55] A citizen journalist[31] olyan blogger vagy más, internetes felületeket üzemeltető személy, aki híreket, véleményeket ír ugyan az interneten, de közjogi értelemben nem minősül sajtónak. Ebből következik, hogy rá normatív értelemben nem hatályosak az Smtv. és az Mttv. szabályai, így nincsen arra irányuló kötelezettsége, hogy pontosan, hitelesen tájékoztasson. Mindamellett egy adott ügyben a bíróság természetesen vizsgálhatja, hogy más szakmai, hivatásbéli normák irányadóak-e a személyiségi jogot sértő citizen journalist-ra és ha igen, akkor ezek a kötelezettségek árnyalhatják a személyiségi jogi felelősségét. Ha azonban nincsen ilyen norma, akkor a citizen journalist személyiségi jogi felelőssége az általános személyiségi jogi szabályok szerint alakul.5.2.4. A közszolgálati műsorszolgáltató
[56] A közszolgálati műsorszolgáltató (közmédia) felelőssége viszont fokozott a sajtó személyiségi jogi felelősségéhez képest is. Az Mttv. 83. § és a Közszolgálati Kódex (a továbbiakban: Kódex)[32] ugyanis további olyan szabályokat tartalmaz,[33] amely az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdéséből az állami közszolgálati műsorszolgáltatóra vonatkozó speciális követelményeket határoz meg.[34] [57] A Kódex a közszolgálati médiaszolgáltatásra vonatkozó alapvető elveket és az Mttv. meghatározott közszolgálati célok pontosítását tartalmazza. A dokumentum alapvető rendeltetése, hogy a közszolgálati médiaszolgáltató számára iránymutatást adjon a törvény keretei között a közszolgálati médiaszolgáltatás megfelelő működési elveire vonatkozóan [Közszolgálati Kódex, 3. oldal (1) bekezdés]. [58] A Kódex tehát az Mttv.-n keresztül az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdése absztrakt, elvi szintű rendelkezéseinek értelmezésével, előírásainak konkretizálásával nem pusztán erkölcsi, hanem a jog normativitásával bíró kötelezettségeket fogalmaz meg, jogi állásfoglalást közvetít. Ebből fakadóan a közszolgálati műsorszolgáltatásra a sajtó személyiségi jogi többletfelelősségével kapcsolatban kifejtettek fokozottan vonatkoznak. A közszolgálati műsorszolgáltató elsődleges feladata ugyanis a Közszolgálati Kódexben meghatározott elvek szerinti hírszolgáltatás és ennek explicit részét kell képezze az eltérő álláspontok megjelenítése még olyan esetekben is, amikor az adott téma kapcsán esetlegesen nem merülhet fel személyiségi jog megsértése.5.2.5. A propagandacélokat szolgáló sajtó felelőssége
[59] A propagandacélokat szolgáló sajtó felelőssége is speciális. Az ebben a pontban felvetett álláspont komolyabb továbbgondolást igényel, mert a probléma érzékelése mellett is fontos azt látni, hogy az elhatárolás propaganda és sajtó között mind elméleti, mind gyakorlati szempontból rettentő kihívásokat tartogat.[35] [60] Szabó Máté Dániel a mellett érvel, hogy a kormány álláspontját a kormány céljainak megfelelően irányítottan bemutató cégek tartalmi értelemben akkor sem minősülnek sajtónak, ha egyébként a jogszabályoknak megfelelően ekként regisztráltatták magukat. Szabó azt fejti ki, hogy ebben a helyzetben a sajtónak tűnő, de valójában kormányzati tájékoztatást szolgáló cégek ugyanazokkal a kötelezettségekkel rendelkeznek, mint a kormány maga. Ugyanezt támasztja alá Polyák és munkatársai hivatkozott műve is azzal, hogy eleve kormánybarát és kormánytól független médiára osztja fel a médiapiac résztvevőit. Ez pedig a fenti kötelezettségeknél is súlyosabb: nem csak arra van kötelezettsége ezeknek a szerveknek, hogy objektíven, pontosan, hitelesen járjanak körül egy témát, hanem érvényes rájuk az a negatív tartalmú kötelezettség is, hogy nem közölhetnek valótlan vagy összhatásában megtévesztő tartalmat akkor sem, ha nem valakinek a személyiségi jogáról van szó. [61] Szabó szerint a mindenkori kormánynak joga van ugyan ahhoz, hogy a nézeteit a közvéleményhez eljuttassa, de „ez a jog nem szabadságjogokból fakad, hanem a kormány tájékoztatási kötelezettségéből, és mindegy, hogy ezt a kormány a saját felületein vagy közvetítőkön keresztül [teszi]. [62] A kormány tájékoztatása is lehet ideológiailag elkötelezett (ahogy a kormányzás maga is az), de szemben mindenki mással, a kormány számára például a hazugság nemcsak morálisan, de jogi értelemben is tilos, és a kormány a tájékoztatás során sem lépheti át a közhatalom-gyakorlás alkotmányos korlátait. Amikor valaki a választásokon közhatalmat nyer, egyúttal felelősséget és korábban őt nem terhelő korlátokat vesz a nyakába.”[36] [63] Természetesen lényeges kérdés, hogy mely sajtóként regisztrált szervet minősíthet a bíróság a kormányzat üzeneteit tendenciózusan közvetítő propagandának. A helyes megközelítés valószínűleg az egyes közlések esetről esetre történő vizsgálata. A 2.Pf.20.757/2020/6. ítéletében például a Fővárosi Ítélőtábla az origo.hu egy közlése kapcsán azt állapította meg, hogy „a szándékos lejáratás indoka a felperes politikus házastársának hiteltelenítése volt […]. Ezen körülmények mellett pedig az alperes vétlensége, illetve jóhiszeműsége fel sem merülhetett.” Azaz, a bíróság beazonosította, hogy a közlés célja nem egy közügy feltárása, bemutatása, hanem olyan politikai lejáratás, amely politikai szereplők érdekét szolgálja. Ez az a munka, amit a bíróságnak el kell végeznie, ha felmerül egy közlés, cikk kapcsán, hogy a sajtóként regisztrált szerv nem sajtó-, hanem propagandatevékenységet folytató szerv. Az más kérdés, hogy a bíróság az érintett ügyben ezt a jóhiszeműség körében vizsgálta. Vizsgálhatta volna a fentebb kifejtettek szerint a valótlanság megállapítására vonatkozó kötelezettség körében is. [64] Az ilyen esetekben, azaz a propaganda terjesztésekor, a sajtóként regisztrált szervre vonatkozó személyiségi jogi kötelezettségek a közmédiával egyenértékűek. Az államot megtestesítő kormány vagy a mögötte álló kormánypárt(ok) érdekében eljáró médiatartalom-szolgáltató tehát nem járhat el a releváns normákban előírt körültekintés nélkül, hiszen egy ilyen szervezet nem sajtóként, hanem az állami szervezet részeként működik. Az állami tájékoztatás elsődleges feladata pedig – ahogyan fentebb kifejtésre került – a kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos, sokoldalú, időszerű, megbízható és felelős hírszolgáltatás és ennek explicit részét kell képezze az eltérő álláspontok megjelenítése. Mivel egy propagandacikk az ezzel járó kötelezettségeket értelemszerűen megsérti, ezért az ezzel kapcsolatos személyiségi jogi felelőssége fokozott kell, hogy legyen.Lábjegyzetek:
[1] Lásd ehhez legutóbb egy példán keresztül: Boros Ilona – Jovánovics Eszter: Az állami szervek objektív személyiségi jogi felelősségét relativizáló joggyakorlatról. Polgári Jog, 2021/11-12. sz., 44-50. o.
[2] A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény és a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény definícióitól némileg eltérve, a sajtó alatt a sajtószabadság absztrakt alanyát, a sajtótermékek és a médiatartalom-szolgáltatók összességét értem. Médiatartalom-szolgáltató alatt viszont kifejezetten a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény 1. § 7. és 8. pontokból meghatározható entitást értem
[3] Az elhangzott valótlanságoknak az elemzés szempontjából nincsen relevanciája, de összefoglaló elérhető itt: [online] https://tasz.hu/cikkek/nem-hazudhatnak-buntetlenul-a-civilekrol-a-kozmediaban (letöltve: 2022. november 1-jén)
[4] A közlemény itt olvasható [online]: https://menedek.hu/hirek/kozlemeny (letöltve: 2022. november 1-jén)
[5] A tanulmány során a sajtószabadság alatt a sajtó működésének szabadságát értem, amelynek részeként kezelem a véleménynyilvánítás és a szólás szabadságát. A terminológiai kérdésekhez lásd: Koltay András: A véleménynyilvánítás szabadsága [online]. In: Jakab András – Fekete Balázs (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia (Alkotmányjog rovat, rovatszerkesztő: Bodnár Eszter – Jakab András); http://ijoten.hu/szocikk/a-velemenynyilvanitas-szabadsaga (2018). Különösen [1]-[16]. (letöltve: 2022. november 1-jén)
[6] Lásd részletesen kifejtve és alkotmánybírósági gyakorlattal indokolva a Fővárosi Ítélőtábla 1.Pf.21.060/2019/5/II. ítéletében
[7] Érdemes itt tisztázni, hogy a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. a közmédiát működtető társaság, amelynek a közmédia jellegből fakadóan további speciális felelőssége is van, de ez a jelen elemzésnek nem tárgya. A közmédia speciális felelősségével kapcsolatban lásd a következő alkotmánybírósági amicus curiae beadvány IV. pontját [online]: http://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/2d95146d4b448a44c1258787004a6361/%24FILE/IV_3900_3_2021_amicus_TASZ_anonim.pdf (letöltve: 2022. november 1-jén)
[8] ABH 2017, 37, 2058-2059.
[9] Kúria Pfv.IV.20.791/2020/6. ítélet
[10] ABH 2020, 20, 2093-20101.
[11] Az Smtv. 13. §-a a kiegyensúlyozott tájékoztatásról szól, aminek alkotmányos tartalmát a határozatban részletesen kibontja az Alkotmánybíróság. Az Mttv. 12. § (3) bekezdése pedig azt tiltja meg a médiaszolgáltatóknak, hogy véleményt fűzzenek a hírműsorokban a politikai hírekhez
[12] Koltay András: A közügyek vitáinak szabadsága és a személyiségi jogok védelme. Pázmány Law Working Papers [online]. 2019/4. sz., 20-21. o. [online]; https://plwp.eu/files/PLWP_2019_04_Koltay.pdf (letöltve: 2022. november 1-jén)
[13] Az Alkotmánybíróság 3052/2022. (II. 11.) AB határozata, ABH, 2022, 5, 340-353.
[14] Magyar Jeti Zrt. v. Hungary (application no. 11257/16), December 4., 2018. [online]; https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-195037 (letöltve: 2022. november 1-jén)
[15] Lásd pl. Voorhoof, Dirk: European Court Of Human Rights: Magyar Jeti Zrt. v. Hungary [online]; https://merlin.obs.coe.int/article/8467 (letöltve: 2022. november 1-jén). Vagy MAGYAR JETI ZRT. V. HUNGARY: THE COURT PROVIDES LEGAL CERTAINTY FOR JOURNALISTS THAT USE HYPERLINKS [online]; https://strasbourgobservers.com/2019/01/18/magyar-jeti-zrt-v-hungary-the-court-provides-legal-certainty-for-journalists-that-use-hyperlinks/ (letöltve: 2022. november 1-jén). Vagy tárgyilagos összefoglalásként Magyar Jeti Zrt. v. Hungary [online]; https://globalfreedomofexpression.columbia.edu/cases/magyar-jeti-zr-v-hungary/ (letöltve: 2022. november 1-jén)
[16] Lásd pl. Kóczián Sándor: Magyar Jeti Zrt. Magyarország elleni ügye. Fundamentum, 2019/1-2. sz., 161-165. o. vagy Koltay András: A közügyek vitáinak szabadsága és a személyiségi jogok védelme. Pázmány Law Working Papers, 2019/4. sz., 20-21. o.
[17] Kúria Pfv. 20.011/2015/3.
[18] A jogfejlődés természetesen egy hosszabb folyamat volt. Lásd ehhez: Gosztonyi Gergely: Cenzúra Arisztotelésztől a Facebookig. Gondolat Kiadó, Budapest, 2022. Különösen: 185-195. o. és 210-212. o. Illetőleg, más szempontból: Council of Europe: Ethical Journalism And Human Rights. [online] https://rm.coe.int/16806da54a (2011). (letöltve: 2022. november 1-jén)
[19] ABH 1994, 219.
[20] ABH 2014, 7, 230-250.
[21] Lásd ehhez: Koltay András: A véleménynyilvánítás szabadsága [online]. In: Jakab András – Fekete Balázs (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia (Alkotmányjog rovat, rovatszerkesztő: Bodnár Eszter, Jakab András); http://ijoten.hu/szocikk/a-velemenynyilvanitas-szabadsaga (2018). Különösen [35]-[38] (letöltve: 2022. november 1-jén)
[22] Vö.: 64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 297.
[23] A sarkalatos törvények esetében, csakúgy, mint a korábbi Alkotmány alapján, felmerül az a kérdés, hogy jogforrástani szempontból van-e különbség az egyszerű többséggel és a minősített többséggel elfogadott törvény között. A korábbi Alkotmány esetében az Alkotmánybíróság gyakorlata is megerősítette, hogy az ilyen törvények a jogforrási hierarchiában nem állnak a többi törvény felett, és bármilyen szavazataránnyal elfogadott törvény egyenrangú [4/1993. (II. 12.) AB határozat]. Az Alaptörvény esetében a kérdést az Alkotmánybíróság még nem rendezte, de a jogszabályhoz fűzött indokolásból egyértelműen az derül ki, hogy a jogalkotó szándéka alapján a sarkalatos törvények a jogforrási hierarchiában a többi törvénnyel azonos szinten helyezkednek el. Ugyanakkor továbbra is irányadó az 1/1999. (II. 24.) AB határozat, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy bár jogilag nincsen hierarchia az egyszerű és minősített többséggel elfogadható törvények között, gyakorlatilag azonban mégis érvényesül ilyen. Az egyszerű többséggel elfogadható törvény ugyanis nem tartalmazhat a minősített többséggel elfogadható törvényekkel ellentétes rendelkezést. Ebben az esetben ugyanis alkotmányellenes helyzet állna elő, hiszen az egyszerű többséggel megalkotott törvény nem helyezheti hatályon kívül és nem módosíthatja a széles körű egyetértést reprezentáló minősített többségű törvényt, amelynek megtartása alkotmányos garancia. In: Árva Zsuzsanna: Nagykommentár Magyarország Alaptörvényéhez (Wolters Kluwer, Budapest, 2013. T), cikk kommentár. Persze jelen esetben nem arról van szó, hogy a normák lennének ellentétesek, hanem arról, hogy a polgári jogi szabályok megengedhetik a kétharmados normával ellentétes gyakorlat kialakítását
[24] Nem szükséges annak eldöntése, hogy adott esetben a kettő közül melyikről van szó
[25] Kazai Viktor: Államcél [online]. In: Jakab András – Könczöl Miklós – Menyhárd Attila – Sulyok Gábor (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia (Alkotmányjog rovat, rovatszerkesztő: Bodnár Eszter – Jakab András); http://ijoten.hu/szocikk/allamcel, [35] (letöltve: 2022. november 1-jén)
[26] Lásd: Vékás Lajos – Vincze Attila: A Legfelsőbb Bíróság döntése az alapvető jogok polgári jogviszonyokban való alkalmazásáról. Jogesetek Magyarázata, 2011/4. sz.
[27] Koltay András: A véleménynyilvánítás szabadsága [online]. In: Jakab András – Fekete Balázs (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia (Alkotmányjog rovat, rovatszerkesztő: Bodnár Eszter – Jakab András); http://ijoten.hu/szocikk/a-velemenynyilvanitas-szabadsaga [128]-[137]. (letöltve: 2022. november 1-jén)
[28] A kérdés alkotmányjogi, alapjogi vetületéhez lásd: Gárdos-Orosz Fruzsina – Pap András László: Gondolatok a gyűlöletbeszéd polgári jogi szabályozásának jogi és jogpolitikai környezetéről. Állam- és Jogtudomány, 2014/2. szám, 16-20. o.
[29] A polgári jogi igényt persze később az érintett közösség bármely tagja megpróbálhatja érvényesíteni. Ennek megtörténte esetén szükséges lehet azt mérlegelni, hogy a közösség valamely tagját megkeresték-e az alfejezetben kifejtettek szerint
[30] Magyar Jeti Zrt. v. Hungary (application no. 11257/16), December 4., 2018. [online]; https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-195037 [66] bekezdés (letöltve: 2022. november 1-jén)
[31] Tudomásom szerint ennek a kifejezésnek nincs pontos és szabatos magyar megfelelője. A tartalmi megközelítéshez lásd: Tófalvy Tamás: Digitális technológia, kultúra és az újságírás határai: Hogyan formálja a kultúra a technológiát? Médiakutató. 2015/3. sz., különösen a 57-60. o. A tanulmány fontos megállapítása, hogy [minden] tendencia abban az irányban hatott és hat, hogy a bloggerek és az online újságírók közötti határ mára már gyakorlatilag teljesen elmosódott
[32] Közszolgálati Kódex [online] http://nmhh.hu/dokumentum/169246/kozszolgalati_kodex_2016_januar_1_tol.pdf (letöltve: 2022. november 1-jén)
[33] A legfontosabbak: Közszolgálati médiaszolgáltatás céljai (b. pont): kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos, sokoldalú, időszerű, megbízható és felelős hírszolgáltatás, valamint tájékoztatás. Közszolgálati médiaszolgáltatás alapelvei (B. pont): A közszolgálati médiaszolgáltató által szolgáltatott műsorszámokban a pártok, politikai mozgalmak, társadalmi szervezetek, illetve képviselőik szerepeltetése, álláspontjaik kiegyensúlyozott ismertetése az állampolgárok sokoldalú tájékoztatása érdekében kötelező. Ennek megfelelően a közszolgálati médiaszolgáltatások törekszenek arra, hogy az eltérő álláspontokat úgy jelenítsék meg, hogy a hallgatóknak és a nézőknek lehetőségük legyen a különböző vélemények összehasonlítására
[34] Lásd ennek részletes kifejtését az Alkotmánybíróság 3350/2022. (VII. 25.) határozatának alapjául szolgáló ügyben (ABH 2020, 20, 2093-2101) benyújtott amicus curie beadványban. Elérhető: http://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/2d95146d4b448a44c1258787004a6361/%24FILE/IV_3900_3_2021_amicus_TASZ_anonim.pdf (letöltve: 2022. november 1-jén)
[35] Lásd ehhez még Gábor Polyák – Ágnes Urbán – Petra Szávai: Information Patterns and News Bubbles in Hungary. Media and Communication, 2022/10. sz., 133-145 o., különösen a 137. oldalon található (4.3.) Media Categorisation alfejezetet
[36] Szabó Máté Dániel: A propagandamédia maga a kormány [online]; 2017. https://index.hu/velemeny/2017/12/08/sajtoszabadsag_propagandamedia_tasz_vitazaro/ (letöltve: 2022. november 1-jén)
A legendás professzorra emlékeztek a VI. Sárközy Tamás Sportjogi Konferencián.
Alábbi cikkünkben a 2024/112–114. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!