A bírósági rendszer kritikája miatt kapott fegyelmit a bolgár bíró


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az EJEB megállapította, hogy a bíró ugyan szabálysértést követett el, amikor nem hozott időben ítéletet, de a fegyelmi büntetése összefüggésben volt a bírósági vezetők kinevezése és a bírósági ügyelosztás kapcsán megfogalmazott kritikai véleményével is.

Az alapügy

A kérelmező, egy bolgár bíró, aki 1999 óta tölti be a tisztséget és a tényállás idején a szófiai városi bíróság büntető csoportjában dolgozott.

2009 októberében a kérelmezőt a bírák fő szakmai szövetségének, Bolgár Bírói Szövetségének (BUJ), elnökévé választották. Ebben a minőségében számos alkalommal tett nyilvános nyilatkozatokat bírálta a Legfőbb Bírói Tanács (SJC) döntéseit, különösen bizonyos bírósági elnöki kinevezések kapcsán, valamint a kormány igazságügyi politikáját is.

2009 utolsó hónapjaiban, majd 2010 -ben a BUJ elnökének közvetítésével több nyilvános nyilatkozatot tett elítélve az akkori belügyminiszter sajtóban tett kijelentéseit.

2010. szeptember 14 -én a szófiai fellebbviteli bíróság elnöke küldött egy listát az SJC vizsgálójának, amely azokat a folyamatban lévő ügyeket tartalmazta, amelyekben már ítéletet hoztak, de azokat a kihirdetésük után három hónappal még nem közölték a felekkel, amely akadályozta őket abban, hogy fellebbeznek.

Az SJC főfelügyelője elrendelte a bűnügyi ügyelosztás ellenőrzését a Szófiai Városi Bíróságon. 2010 novemberében a BUJ nyilvánosan bírálta a kinevezési eljárást, amely alapján a legfelsőbb közigazgatási bíróság új elnökét, G. K. -t nevezeték ki.

2011 júniusában, a szófiai városi bíróság elnökének kinevezési eljárása során, a kérelmező és sok más bíró ellenezte V.Y., ismert bíró kinevezését, aki a belügyminiszter közeli barátja, és kifejezték, hogy a másik jelöltet támogatják.

2011. július 26 -án az SJC főfelügyelője javaslatot nyújtott be az SJC -nek fegyelmi eljárás megindítására azon bírák ellen, akik jelentős ügyhátralékot halmoztak fel.

A fegyelmi bizottság feltárta, hogy a kérelmező 57 ügyben késlekedett a bírósági határozatok meghozatalával vagy az indokolással, amely az igazságszolgáltatási törvényben foglalt „határidők szisztematikus be nem tartásának” minősült. A testület azt javasolta, hogy az SJC fegyelmi büntetésként rendelje el a kérelmező fizetésének 15% -os csökkentését két év időtartamra. 2012. január 19 -én a SJC 18 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett, elfogadta a javaslatot.

A kérelmező a Legfelsőbb Közigazgatási Bírósághoz fordult az SJC döntésével szemben. A kérelmező fellebbezett az SJC azon döntése ellen, hogy fegyelmi büntetésként csökkentsék a fizetését, amelyet elsőfokon megvizsgálva a Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság három bíróból álló tanácsa úgy döntött, hogy hatályon kívül helyezi az SJC döntését. Az SJC fellebbezett a döntéssel szemben és a Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság öt bíróból álló fellebbviteli tanácsa hatályon kívül helyezte az elsőfokú ítéletet és elutasította a fellebbezést. A két évre szóló 15% -os fizetéscsökkentés jogerőre emelkedett.

A Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság miután megállapította, hogy a kérelmező három ügyben felelős volt a jelentős késésekért és hogy utasításokat adott a hibás adatok bevitelére a bíróság elektronikus nyilvántartásába, a fegyelmi tanács azt javasolta, hogy az SJC a lehető legsúlyosabb fegyelmi szankciót szabja ki a kérelmezővel szemben, vagyis bocsássák el őt az állásából.

  1. július 12 -én az SJC 19 igen és 3 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett úgy döntött, hogy megszüntetni a kérelmező bírói tisztségeit.

A kérelmező a Legfelsőbb Közigazgatási Bírósághoz fordult, hogy helyezze hatályon kívül ezt a határozatot. A kérelmező, az SJC elbocsátását elrendelő határozata elleni fellebbezésében arra hivatkozott, hogy a SJC pártatlansága sérült és a határozat összeegyeztethetetlen az anyagi és eljárási joggal, valamint a törvény céljával. A Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság elutasította ezt a fellebbezést. A kérelmező ismét fellebbezett. 2013. július 16 -i ítéletével a Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság öt bíróból álló tanácsa, kijelentette, hogy a kérelmezőt jogszerűen vonták felelősségre a jelzett késésekért. A kérelmezőt végül 2013. július 18-án helyezték vissza hivatalába.

A Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság előterjesztését követően a fegyelmi tanács azt javasolta, hogy az SJC 25% -os fizetéscsökkentést szabjon ki a kérelmezőre két évre. Az SJC a kérelmezőt kétéves időszakra alacsonyabb szintű bíróságra való áthelyezéssel büntette (Szófiai Kerületi Bíróság).

A kérelmező a Legfelsőbb Közigazgatási Bírósághoz fordult e határozat hatályon kívül helyezése miatt a szankció végrehajtásának felfüggesztését kérte, és azt állította, hogy a közérdek azt kívánja, hogy befejezhesse a függőben lévő ügyeit. A Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság három bíróból álló tanácsa megvizsgálta a határozat hatályon kívül helyezésére irányuló keresetet, és részben engedélyezte azt. A tanács úgy ítélte meg, hogy a lefokozás megfelelő szankciónak minősül, de annak időtartamát egy évre kell csökkenteni. Az felperes és az SJC eltérő okból fellebbeztek a döntéssel szemben. A Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság elutasította a felperes fellebbezését, és helybenhagyta a kétéves időtartamot.

bíróságok függetlensége

Az EJEB döntése

Ami a kérelmező által, az ügyek elosztási rendszerével kapcsolatosan, megfogalmazott bírálatot illeti, különösen azt, hogy az előadó bírót nevezték ki véletlenszerűen, a tanács többi tagját azonban nem az EJEB rámutatott arra, hogy az ügyek bíróságon belüli elosztásának szabályozása az adott tagállam mérlegelési jogkörébe tartozik és a kérelmező nem nyújtott be olyan bizonyítékokat, amellyel arra utalnak, hogy ügyében ítélkező bírák nem voltak pártatlanok.

Az EJEB megállapította, hogy a legfőbb közigazgatási bíróság függetlensége vagy pártatlansága nem sérült, ezért nem állapította meg a 6. cikk megsértését.

Az EJEB ugyanakkor nem hagyta figyelmen kívül, hogy a szankciókat formálisan a szakmai kötelezettség súlyos megsértése miatt szabták ki a kérelmezővel szemben, de az EJEB szerint

a kérelmező ellen indított eljárást nyilvános nyilatkozataival kapcsolták össze.

Az eljárásoknak és szankcióknak visszatartó hatása lehetett a felperes véleménynyilvánítási szabadságának gyakorlására, amely egyúttal korlátozta az igazságszolgáltatás minden tagjának véleménynyilvánítási szabadságát.

Az elbocsátás hatályon kívül helyezésére vonatkozó végzés egy évig alkalmazták, amely alatt a kérelmezőt felmentették hivatalából.

Az EJEB figyelembe vette hogy az SJC által elrendelt elbocsátás és e szankció azonnali végrehajtása megtörtént, amely vitathatatlanul bénító hatással volt a kérelmezőre és más bírákra is, elrettentve őket attól, hogy kritikai véleményt fogalmazzanak meg az SJCS tevékenységéről, vagy általánosabban a bíróságok függetlenségéről.

Az EJEB szerint úgy ítélte meg, hogy a hazai hatóságok és bíróságok nem indokolták megfelelően, hogy a fegyelmi eljárás és a kérelmezővel szemben kiszabott szankciók szükségesek és arányosak voltak-e a jogszerű célokkal.

Figyelembe véve a véleménynyilvánítás szabadságának alapvető fontosságát a közérdekű kérdésekben mint például az igazságszolgáltatás működése vagy a bírói függetlenség védelmének szükségessége, az EJEB arra a következtetésre jutott, hogy a kérelmező elleni fegyelmi eljárás és a vele szemben kiszabott szankciók beavatkozást jelentettek a kérelmező a szólásszabadsághoz való jogának gyakorlásába, amely nem volt „szükséges egy demokratikus társadalomban” a kitűzött legitim célok elérése érdekében

Az Egyezmény 10. cikkét azonban nem úgy kell értelmezni, hogy az kizárja a bíró ellen indítható eljárás lehetőségét a szakmai kötelességének megszegése esetén, amely a véleménynyilvánítás szabadságának gyakorlásából ered, feltéve, hogy az ilyen fellépés nem jelent megtorlást a véleménynyilvánítás alapvető jogának gyakorlása miatt. A jelen ügyben a Bíróság megállapította az Egyezmény 10. cikkének megsértését.

(echr.coe.int)




Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.