EUB-verdikt a vádlott távollétében meghozott ítéletről
Az EU luxembourgi bírósága szerint megfelelő feltételek mellett a vádlott fellelhetetlensége esetén, távollétében is megtartható a tárgyalás vagy hozható büntetőítélet.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Alábbi cikksorozatában a szerző a digitális társadalom különböző aspektusait tárja elénk, igyekezve lényegre törően bemutatni szerkezetének fontosabb csomópontjait, és összegezni a tudásrendszerek, az internet, a mesterséges intelligencia, a hálózati társadalmak fontosabb, a jogalakulás szempontjából releváns mozgásait. Ezúttal a digitális társadalom tudásvilágát tárja elénk.
Tudás a digitális társadalomban
A tudásrendszer változásai egy adott szintet elérve kulminálódtak, és új rendszerré álltak össze. Elnagyolt gondolatmenetünk, és a sokakat minden bizonyára kritikára serkentő, a lényeges trendeket összetömörítő modellalkotásuk a digitális társadalom (DT) tudásszerkezeti modelljének leírásában kamatozik.
A DT-korszak tudásvilágáról számos elemzés olvasható. A leírások nagyrészt a korábbi társadalmi időszakokra jellemző attribútumok ellentétpárjai. A DT tudásrendszere nem átlátható és nem vehető birtokba. Senki sincs abban a helyzetben, hogy a tudást mint egészet uralja, még – itt ellent kell mondani Foucault-nak – a hatalom sem. A szervezőelv ugyanis a hálózati logika, ami nem lezárt és soha nem lesz vége. Legitimitásának forrása, hogy a világhálón van, valóságtartalma, igazságértéke, az objektivációkhoz való viszonya nem érdekes. Az évszázadok óta – főleg a technikai fejlődésnek köszönhetően – felgyülemlő pragmatikus ismeretek léptek fel központi szereplőként. Az Arisztotelész által magasra tartott, és általa axiológiai tudásnak nevezett (Platónnal: az értékek tudása) tudás elveszett, a mindennapi problémákat megoldó gondolkodás előtérbe lépett.[1] A hálózati tudás azonban egyenlőtlen erősségi csomóponti eloszlást követ[2], így sem a tudás megosztásának, sem felhalmozódásának egyenlőségéről (demokratizmusáról) nem beszélhetünk. Minden tudás, akár tapasztalati, akár érzéki, akár gondolati, akár információ, akár vélemény (doxa), akár sejtés, akár ábránd – a lényeg az, hogy a neten legyen. A tudás nem tárgy-intencionált, hanem user friendly (felhasználó-orientált), ha a felhasználhatónak ér valamit igaz, ha nem, akkor közömbös. Más számára esetleg fontos lehet (valamikor), de addig a tudáspanel megbújik a web lappangó peremvidékein.
A tudás a társadalom szerkezeti felépítésében és működésében (működtetésében) többszörösen elvesztette jelentőségét. A tudás társadalma – a XXI. század első évtizedének szakirodalma szerint – kudarc, blöff, be nem váltott álom.[3] A tudásrendszerek koherencia-igénye elveszett, mert egy átláthatatlan hálózati társadalomban a hálózatokhoz kapcsolódó tudások megismerhetősége szintén esetleges. Nem léteznek különböző tudástípusok, a mesterségbeli jártasság felhasználható az életbölcsességek területén, a szakember, a kuruzsló, az orvos és a vírustagadó egyaránt rendelkezik követőkkel, like-okkal, hívekkel és támogatókkal. Fizika, metafizika, létfaggatás és kutyaeledel-tippek közötti preferencia a felhasználó dolga, eleve fel kell tételezni róla a helyes döntést. A digitális bennszülöttek már ebben a rendben szocializálódtak, ismereteik és tudásaik forrása a diffúzzá vált episztemológia.
A tudás forrása nem egyértelmű, lehet ugyan individuális, de a digitális illegalitás[4] miatt ez nem jelenti a forrás személyességét. Elvész így a beazonosítható felelős is, tudásként szolgáló álhírek, vélemények és értékelések áramolhatnak a kibertérben. A tudás tárgyi körének kimerítése sem kötelező többé, a részleges, de mindenki által érthető (féligazságok) kijelentések (megfelelő formájuk a Twitter-üzenet, korábban az sms világa) lépnek be az analitikus megismerés helyébe. A web (net) tudásnak mondott tartalmait mindenki előállíthatja, lehet bárki blogger, vlogger, és még beszélnie, írnia sem kell a szabályok szerint, ha van követője (így pénze), de szükségtelen az iskolák elvégzése, szaktanfolyamok vagy más médiasulik (gyorstalpalók) látogatása. Diploma egyébként on-line szintén szerezhető, a nagy egyetemek hálózata mellett ellenőrizhetetlen és áttekinthetetlen intézmények osztják ki a végbizonyítványokat. A tudásmonopólium megszűnt, senki nem rendelkezik az autentikus, valódi véleménnyel (már kimondani is rémisztő), s a folyamat lassan eléri a sokáig elitnek tekintett tudomány berkeit. Videók az atomfizika kérdéseiről (igaz, jó néhány ismeretterjesztő, tankönyvpótló), és komoly állásfoglalások egyetemi tankönyveket sohasem látott emberek (politikusok) részéről a genetika, a mikrobiológia vagy az űrkutatás, asztrofizika kérdéseiben. Úgy tűnik, a tudomány új szabadságharcára lesz szükség a jövőben.
A tudás a hálózaton örök, a usernek addig, amíg fel nem használja, vagy rá nem kattint a következő web-lapra. Az informálódást a web-lapok tartalma irányítja, s nem könnyű utánajárni, mikor és hol vezetik meg a felhasználót. A net ugyanis nem felejt, legfeljebb töröl, de az emlékezete gépi, nem emberi. Így háborítatlanul megtalálhatók az évek óta nem gondozott tartalmak, lehet, a fejlesztő sem emlékezik már rá, amikor egyszer csak valaki behívja. A példa: az internetes bankkártyás vásárlások megváltoztatták a banki azonosítás rendszerét. Szükség van az sms-ben kapott kód mellett az úgynevezett Telekódra. A Telekód név alatt a Google számos magyarázó oldalt dob fel, ebből meglehet tudni, az nem más, mint a bankkártya utolsó három számjegye. Nos, nem az, mert ez egy speciális kód, és a bank internetes felületén, vagy a bankfiókban kell beállítani, ennek hiányában (három sikertelen kísérlet után) érvénytelenítik a kártyát. Érvénytelen és érvényes tudás váltakozva cserél helyet, a hálózatnak nincs olyan korrekciós eszköze, lehetősége, amely megakadályozná a hamis tudás érvényességét.
Sokáig az ember valóságfelfogásának kerete a tér is az idő kategóriái voltak. Még akkor is uralták a hétköznapi életet, amikor a tudomány (jelesül a fizika) meg- és elmozdította a kategória tartalmát a megszokott, a látható és érzékelhető tér- és időfelfogástól (Einstein). A hálózati társadalmakban, a DT korszakában azonban a tér és idő kategóriái, úgymint a világlátás és világfelfogás kategóriái, radikálisan átalakulnak, ám most már nem a tudományos életet, hanem a hétköznapi (mindennapi) életet rendezik el új dimenziókban. Nem pusztán arról van szó, hogy a hálózati társadalomban a tér szervezi az időt (Castells), hanem magának a térnek és az időnek a sajátos paradigmarendszere szerveződik újjá.[5] A tér integrációja a hálózaton keresztül decentralizált egységeket olvaszt össze dinamikus egésszé, globalizálja a társadalmi és gondolkodási tereket. A lokációs stratégiák az „újító miliők”[6] gazdag rendszerét hozzák létre, ahol a társadalmi többlettermék az együttműködés hálózatából tevődik össze. A térbeli folytonosság a kölcsönös függőség és függetlenség globális rendszerében alakul, egy új erőtér szüntelenül változó és sohasem konstans szerkezetében. Az „áramlás tere” ez, írta Castells, amely nem a társadalom fénynyomata, hanem maga a társadalom. E tér a szereplők érdekei, törekvései, értékei által szintén tagolódhat, alakzatait befolyásolja a különböző társadalmak többszintű szerkezete, rétegződése. A tér „megkövült idő”, mivel a tér és idő nem önmagában, nem magánvaló dologként létezik, hanem a posztmodern (és digitális) társadalom gyakorlatában.[7] Amennyiben a tér virtualizálódott, úgy az idő is virtuális idővé vált. Időtlen idővé, ahogy Castells fogalmaz, mert a virtuális tér-idő szerkezetében egyszerre van jelen pillanat és örökkévalóság. Másodpercek alatt milliónyi tőkepiaci művelet zajlik, de e másodperc a tőkeműveleteket végző ember életidejében mérve semmit nem jelent. Különböző tér- és különböző időstruktúrák, időtlen idő és az áramlások tere. Messze vagyunk a világnézetünk alapjait alkotó tér és idő objektív, avagy magában valóságát hirdető kategóriáitól.
A tudás ebben a tér-idődimenzióban, a különböző lapozások (kattintások) világában a megszakítottság és a folytonosság dimenziójában olyan szerkezeti kapcsolódásban öltött alakot, melyet hipertextualitásnak nevezett el a szakirodalom. A hipertextualitás minden kétséget kizáró módon lényeges fejlemény az emberi tudás és gondolkodás történetében. Nem jött volna létre a technikai bázis nélkül, az internet döntő módon befolyásolta kiépülését.[8] Kétségtelenül korábban is voltak kereszthivatkozások, utalások, vonatkozások (idézetek), ám a web korszakában minden a tudásrendszer lényegévé vált. Összefüggések keresése és kimutatása távoli, látszólag össze nem kapcsolható tudáspanelek között, a felhasználó döntésétől függő tudásszerkezet-kialakítás a tudásáramlások terében. Igaz, számos, korábban a tudást pozitívan kamatoztató társadalmi előnyt fel kellett ezért adni. Így fel kellett adni a tudás-abszolútum gondolatát, mert mindig van további út, fel kellett adni a tudás forrásának megszerezhetőségét, mert ha nincs újabb lap, akkor nem lehet továbbmenni, a forrás kiapadt. Léteznek olyan esetek, amikor e helyzettel a Google sem tud mit kezdeni, web-lap hiányában nincs kapcsolódó vagy originális tudás. A tévedés fogalma szintén átalakult, tévedni nem emberi dolog, hanem rossz útválasztás. Mindezek a döntések azonban a web önjáró automatizmusaitól függenek, a felhasználó ehhez maximum asszisztálhat. A tévedés, a forrás kiapadása, vagy éppen a keresett tudás megtalálása a láncolati hálóktól, útválasztói sorozatoktól, és hivatkozásoktól függ, ha erre a web-lapok alkalmasak.
A tudás érvénytelensége többé már nem önmagában jelentkezik. Láttuk, kritériumai nem igen mérhetők, mert a felejteni nem tudó világháló a tudást még akkor sem teszi a múlt töredékévé, ha az már régen nem aktuális. Az aktualitás pedig valójában nem azonos az érvényességgel, így a nem-aktuális – a történetileg létező – sem azonos az érvénytelenséggel. Mindennek megváltozott a kritériumrendszere, mivel e fogalmak tartalmai a felhasználó (ember), a világháló lapjai, a láthatatlan szerkesztők interakciójának és a technikai átjárások lehetőségének kapcsolataiban formálódik. A felhasználó nem képes átláthatóságot teremteni, ezt külön tanulnia kell, s voltaképpen ezt kellene tanulnia a DT iskolarendszereiben.
A tény–bizonyíték–következtetés hármasságának működésére a hipertextualitás korában nincs lehetőség. A tény már nem az emberi gondolkodás konstrukciója, hanem elfogadási döntés kérdése. Számos hálózaton rögzült információ közül lehet dönteni arról, mi a tény. Nincs idő a megfontolt konstruktivitásra. A tény választása egyúttal az út, a gondolkodás – a következtetés – választása, az útról visszatérni nem lehet, újraépíteni a következtetést szigorúan új tény választása esetén lehetséges. Nincs idő eldönteni a tény valódiságát, fennállását, megengedhetőségét sem, a „rajta van a neten” bizalmat kölcsönöz bárminek. A hipertextuális-hálóban a közvetlen érzékelésnek csak szélsőséges esetekben lenne kritikai feladata, mondjuk, ha piros hó esik, de tudjuk, esett már. És rajta volt a neten, a YouTube videó-megosztón meg lehet tekinteni. Normális esetben <<a minden hó fehér>>, illetve a <<minden hattyú fehér>> (tapasztalati) induktív állítássorozat véget ér a fekete hattyú vagy a piros hó megjelenésével, azonban a digitális társadalomban ezek nem zárják ki egymást. Nem kell persze az indukciót sem elvetni, elég, ha az induktív gondolkodás útelágazásainál megyünk másik irányba, a filozófusok pedig hadd vitatkozzanak azon, hogy a tapasztalat milyen általánosítható kijelentésekre adhat alapot, és melyekre nem.[9] Legfeljebb az igazság fogalma relativizálódik, vagy ez nem igazából érdekes többé.
Minden tudásrendszert egy-egy domináns média tart fent. A digitális társadalom tudásrendszere az internethez mint médiához kötődik. Az internet azonban csak az egyik oldalról média, más oldalait nézve kiderül, sokkal több ennél. Hálózati társadalmat szervező, a hálózatban létező virtuális világ. Kibertér, a kapcsolati társadalmak eseményeinek, folyamatainak, szervezeteinek, devianciáinak tere. Globálisan összeköt, lokálisan szétválaszthat (eltérő nyelveken futhat), ám individualizálhat az elszigetelés és elszigetelődés értelmében. Fejlődése öntörvényű, hálózatelemzésekkel írható le, jelenségei modellezhetők a matematika eszközeivel. Sajátos belső egyenlőtlenséggel rendelkezik, automatizmusai újra osztják vagy újból elosztják a tudást és a társadalmi képességeket. Használatának előnyei egyre inkább nyilvánvalóvá válnak, de egyre gyakrabban hallani használatának hátrányairól. Adatokat, adatrendszereket tartalmaz, közvetít, gyűjt, tárol, elemzéseket, személykövetéseket, a magánszféra felnyitását teszi lehetővé. A tudás ebbe a közegben forog, ez a társasága. Mivel a hang, a videó látványa, a dokumentum olvasása része az internetes adathálózatnak, akár a szóbeli, akár a képi, akár a textuális kultúra közvetítésére alkalmas. Megszűnt tehát a monopolmédia és a monopolhelyzetben lévő tudás összekapcsolódása, a Gutenberg Galaxis a Google vagy más kiadók e-book formáiban reinkarnálódott. Az új helyzetben az új helyzet érzékelésére, más és eltérő tudásgyűjteményekre van szükség.
Az egyik lehetséges alternatíva a Wikipédia, amely alkalmas válasz a fent vázolt új helyzetre. Laikusok és szakértők, tudománnyal foglalkozók és a tudománytól intakt amatőrök szerkesztik egy megfelelő ellenőrző és visszajelző rendszeren belül. Egyik erőssége a rendszerbe foglalt hipertextualitás, a végtelenül bejárható tudástér kiépítése. A munkatársak anonimitása, a szerkesztők háttérmunkája nem akadálya annak, hogy akár bázis-tudástárként, akár enciklopédiaként működjék. Rendszeréről, kialakulásáról, szerkesztéséről és lapjainak funkcióiról a következő részben írunk.
A cikksorozat első részét itt, a másodikat pedig itt olvashatja el.
Lábjegyzetek:
[1] Csepeli György: Ember 2.0. A mesterséges intelligencia gazdasági és társadalmi hatásai. Kossuth Kiadó – Felsőfokú Tanulmányok Intézete, 2020
Ropolyi László: Az internet természete. Typotex Kiadó, Budapest, 2006
[2] Barabási Albert László: Behálózva. A hálózatok új tudománya. Libri, Budapest, 2016
[3] Hans-Dieter Kübler: Mythos Wissensgesellschaft. Gesellschaftlicher Wandel zwischen Information, Medien und Wissen. Eine Einführung. VS Verlag für Sozialwissenschaften. Wiesbaden, 2009
[4] A fogalom kifejtése: Gyekiczky Tamás: Jogrendszerek a Digitális Társadalomban. Wolters Kluwer Kiadó, Budapest, 2020
[5] Manuel Castells: A hálózati társadalom kialakulása. Az információ kora. Gazdaság, társadalom és kultúra. I. kötet. Gondolat – Infonia, Budapest, 2005
[6] A fogalomról vö. Castells id. mű. 507. old
[7] David Harvey: The Condition of Postmodernity. Blackwell, Oxford, 1990
[8] Egyes források szerint már a Biblia is hipertextuális szerkesztésű, teológiailag évek alatt gyúrták egybe a különböző idősíkú szövegeket. A Biblia azonban egy tudáspanelen belül működik így, az internet a tudáspanelek között és bennük egyaránt. Larry W. Hurtado: The Earliest Christian Artifacts. Manuscripts and Christian Origins. William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapid, Michigen, Cambridge, UK. 2006
[9] A filozófiai probléma lényege a következő: amennyiben szigorúan az egyedi esetek megfigyeléséből és a megfigyelés tapasztalataiból akarunk általános, univerzális következtetéseket levonni, mi az ideális esetszám a megalapozott következtetés levonásához. Továbbgondolva: a nem megvizsgált esetekről tapasztalat hiányában nem tudunk nyilatkozni, így annak a kijelentésnek az érvényessége, miszerint „minden hattyú fehér”, megdől, amennyiben egy fekete hattyút látunk. Következő kérdés, ha fekete hattyút találtunk, de az absztrakciós kijelentés a „minden hattyú fehér”, akkor ez a madár hattyú-e? Az indukciós elméleteket felsorolni még röviden sem lehet, fontos azonban látni, a gépi tanulás vagy a tanulásra épülő mesterséges intelligencia esetében ez egy alapvető kérdés. Az önvezérelt autók esetében élet és halál kérdése a korábban még nem tapasztalt jelenség (közlekedési információ) felismerése és értelmezése, a felmerülő konkrétumnak egy adott absztrakciós fogalom alá sorolása. Bővebben: Csapó Benő: Az induktív gondolkodás fejlődése. Magyar Pedagógia 94. évf. 1-2. sz. 53.-80. (1994.) ill. Pásztor Attila: Az induktív gondolkodás technológia alapú mérése és fejlesztése. PhD-értekezés. http://doktori.bibl.u-szeged.hu/3191/1/PasztorA_2016_disszertacio.pdf. 2020. 11. 08. letöltés.
Az EU luxembourgi bírósága szerint megfelelő feltételek mellett a vádlott fellelhetetlensége esetén, távollétében is megtartható a tárgyalás vagy hozható büntetőítélet.
Technológiai vezetők találkoztak az amerikai törvényhozókkal a Capitol Hillben, hogy megvitassák az AI szabályozás jövőjét.
Egy férjezett, menekült kiskorú lány családegyesítési jogával kapcsolatban született döntés az Európai Unió Bíróságán egy Belgiumban kezdődött humanitárius vízumkérelmi ügy nyomán.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!