A Házassági Vagyonjogi Rendelet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Wolters Kluwer gondozásában megjelenő Magyarázat a nemzetközi magánjogról című kiadvány a nemzetközi magánjog egészét átfogó jogszabálymagyarázat, mely a nemzetközi magánjogról szóló törvényt részletesen és tematikusan elemzi, együttesen a szabályozás gerincét adó uniós jogi aktusokkal és a vonatkozó nemzetközi egyezményekkel, valamint a kapcsolódó joggyakorlattal. Az alábbiakban a magyarázatnak a családi viszonyokkal foglalkozó fejezetéből olvashatnak egy részletet a Házassági Vagyonjogi Rendelet alapvonásairól, hatályáról és annak fogalmi készletéről. A fejezet szerzője dr. Szeibert Orsolya.

Magyarország nem részese annak az Unión belüli megerősített együttműködésnek, amelynek keretei között 2019. január 29-étől alkalmazni kell a Házassági Vagyonjogi Rendeletet.

2016. június 24-én két rendelet együttes elfogadására került sor a megerősített együttműködési eljárás keretében: ezek a házastársak vagyoni viszonyaira és a bejegyzett élettársak vagyoni viszonyaira vonatkozó rendeletek [az (EU) 2016/1103 tanácsi rendelet és az (EU) 2016/1104 tanácsi rendelet]. Mindkét rendelet – a jogbiztonság és a kiszámíthatóság érdekében – a lehető legátfogóbb szabályozást tartalmazza, hiszen nemcsak kollíziós jogi előírásokat állapítanak meg, hanem eljárásjogi kérdéseket is rendeznek, így a joghatóság, a határozatok elismerése és végrehajtása kérdéseit is.[1] A két rendelet párhuzamosan került előkészítésre és megalkotásra, s sorsuk is összekapcsolódott, ami azt jelentette, hogy a tagállamok nem „válogathattak” abban a tekintetben, hogy mindkét rendeletet alkalmazni kívánják-e, vagy csak az egyiket. Az a tagállam tehát, amelyik akár a házastársak, akár a bejegyzett élettársak vagyoni viszonyaira vonatkozó rendeletet nem kívánta alkalmazni, a másiknak sem lehetett a részese. A Házassági Vagyonjogi Rendelet 70. cikk (2) bekezdése is rögzíti a két rendelet összekapcsolt jellegét: „ezt a rendeletet azon tagállamokban kell alkalmazni, amelyek az (EU) 2016/954 határozatban adott felhatalmazás alapján részt vesznek a nemzetközi párok vagyonjogi rendszerei tekintetében a joghatóság, az alkalmazandó jog, valamint a határozatok elismerése és végrehajtása területén létrehozandó, a házassági vagyonjogi rendszerekre és a bejegyzett élettársi kapcsolatok vagyonjogi hatásaira egyaránt kiterjedő megerősített együttműködésben.”

2016. január 29-étől a következő, a megerősített együttműködésben részt vevő tagállamokban kell a fenti hivatkozott rendeletet (rendeleteket) alkalmazni: Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Luxemburg, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Szlovénia, Spanyolország, Svédország. Nem csatlakozott Magyarországon kívül Dánia, Észtország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia és Szlovákia.

A rendelet jelentősége a hazai állampolgárok számára

Miután a Házassági Vagyonjogi Rendelethez (és a bejegyzett élettársi kapcsolatos vagyonjogi joghatásaira vonatkozó rendelethez) nem csatlakoztunk, a hazai bíróságoknak e jogszabályt értelemszerűen nem kell alkalmazniuk. Ellenben mindez nem jelenti ugyanakkor azt is, hogy a rendelet ne érinthetne magyar állampolgárokat (magyar állampolgársággal rendelkező házas személy, illetve házasok tekintetében sor kerülhet ugyanis a rendelet alkalmazására olyan tagállamban, amelyben alkalmazzák azt). Igaz ugyanakkor az is, hogy a nemzetközi magánjogról szóló törvény szabályozása is alkalmazható lesz olyan magyar állampolgárokra, akik más tagállamban rendelkeznek szokásos tartózkodási hellyel. (Ez a helyzet kétségkívül a nemzetközi magánjog töredezettségét is jelzi.[2])

A következőkben a kiadvány a Házassági Vagyonjogi Rendelet legfontosabb általános jellegű szabályait, joghatósági, alkalmazandó jogra vonatkozó és elismeréssel kapcsolatos fontosabb rendelkezéseit ismerteti. (Cikkük csak az általános rendelkezésekkel foglalkozó részt közli. A szerk.).

Miután a rendelet csak 2019 januárjában lépett hatályba, alkalmazásával, értelmezésével kapcsolatban az Európai Unió Bírósága ez idáig még nem hozott döntést.

A rendelet hatálya és fogalmi készlete 

a) A házasság, a házassági vagyonjogi rendszer fogalma

A Házassági Vagyonjogi Rendelet 1. cikke a jogforrás hatályát a házassági vagyonjogi rendszerekre nézve állapítja meg, kiemelve, hogy nem alkalmazandó – különösen – adó-, vám- és közigazgatási ügyekre. Az nem kérdéses, hogy a rendelet nem vonatkozik egyéb, a házasságtól különböző partnerkapcsolatokban élők vagyoni viszonyaira (így az élettársak vagy a bejegyzett élettársak vagyoni viszonyaira), a házasság tekintetében ugyanakkor nem korlátozódik a különneműek házasságára. Ezt a Házassági Vagyonjogi Rendelet (17) preambulumbekezdése fogalmazza meg, utalva arra, hogy a rendelet nem definiálja a „házasság” fogalmát, mert azt a tagállamok nemzeti joga határozza meg. Ebből pedig az következik, hogy azokban a tagállamokban, ahol az azonos nemű partnerek is házasságot köthetnek, ott mind a különnemű, mind az azonos nemű házastársak vagyoni viszonyaira alkalmazni kell a rendeletet. (Az a tény, hogy a rendelet a házasságfogalom meghatározását a tagállamok családjogi anyagi jogi rendelkezéseire hagyja, s nem ad egyfajta nemzeti jogok feletti házasságfogalmat, olyan elgondolás volt, amelyet a rendelet előkészítésének, megalkotásának teljes folyamata során fenntartottak, lehetővé téve lényegében azt, hogy a rendelet alkalmazhatósága ne korlátozódjék a különnemű házastársak kapcsolatára).

b) A házassági vagyonjogi megállapodás fogalma

A fogalmakat sorra vevő, a Házassági Vagyonjogi Rendelet 3. cikke a házasság fogalmát ugyan nem, de a házassági vagyonjogi rendszer és a házassági vagyonjogi megállapodás fogalmát meghatározza, így ezeknek a kifejezéseknek „önálló, autonóm” fogalma van a rendelet alkalmazási körében. A házassági vagyonjogi rendszer „a házastársak egymás közötti, illetve harmadik személyekkel fennálló, házasság vagy annak felbontása következtében létrejött vagyonjogi viszonyaival kapcsolatos szabályok összessége”, a házassági vagyonjogi megállapodás pedig „a házastársak vagy a házasulandók között létrejött olyan megállapodás, amelyben azok házassági vagyonjogi rendszerükről rendelkeznek”. A Házassági Vagyonjogi Rendelet (18) preambulumbekezdése kifejezetten utal arra, hogy a „házassági vagyonjogi rendszer”-t tág értelemben kell felfogni (lényegesen tágabban, mint például a hazai családjogban), hiszen idetartoznak a kógens és választható vagyonjogi rendelkezések, a házasfelek egymás közötti és harmadik személyekkel szemben fennálló viszonyai, a vagyonkezelés kérdései, továbbá a házassági vagyoni viszonyok bontás vagy különválás idejére történő rendezésének vagyoni következményei is.

c) A rendelet hatálya

A Házassági Vagyonjogi Rendelet több olyan ügyet is kifejezetten kizár a hatálya alól, amelyek kapcsolódnak a házassági vagyonjoghoz, és egyúttal előkérdésnek is tekinthetők lehetnének. A Házassági Vagyonjogi Rendelet 1. cikk (2) bekezdése értelmében a rendelet nem alkalmazható a házastársak jogképességére, a házasság létezésére, érvényességére, illetve elismerésére. Nem tartoznak továbbá a rendelet hatálya alá a más Európai Uniós rendeletekkel rendezett, de a házassági vagyonjoghoz kapcsolódó ügyek, mint a tartási kötelezettségek és az elhalt házastárs utáni öröklés. A Házassági Vagyonjogi Rendeletnek és az öröklési rendeletnek éppen ez a kapcsolódási pontja merült fel a Mahnkopf-ügyben (C‑558/16 szám, ECLI:EU:C:2018:138, ítélet), amelynek a közszerzeményi rendszerben élő házastársak egyikének a halála utáni helyzetben az volt a központi kérdése, hogy az európai öröklési bizonyítványban fel kell-e tüntetni, hogy az özvegyet az elhunyt hagyatékának az egynegyed része a közszerzeményi rendszer alapján illeti meg. Annak vitatása során, hogy ez a kérdés az öröklési rendeletre tartozik-e, az Európai Unió Bírósága rögzítette, hogy a „[…] rendeletet ugyanis, jóllehet, (18) preambulumbekezdése értelmében, azért fogadták el, hogy kiterjedjen a házassági vagyonjogi rendszerekkel kapcsolatos valamennyi olyan polgári jogi szempontra, amely a házastársak vagyonának mindennapi kezelését, valamint a vagyonjogi rendszer – különösen a pár különválásából vagy a házastársak egyikének halálából fakadó – megszüntetését, hatálya alól, 1. cikke (2) bekezdésének d) pontja értelmében, kifejezetten kizárja »az elhunyt házastárs utáni öröklést«.”

Nem vonhatók a rendelet hatálya alá a szociális biztonsággal kapcsolatos kérdések, továbbá az olyan jogosultságok, amelyek bizonyos országokban a tág értelemben vett házassági vagyonjogi rendszer részét képezik (a házasság időtartama alatt megszerzett és a házasság időtartama alatt nyugdíjjövedelmet nem generált öregséginyugdíj-jogosultság vagy rokkantságinyugdíj-jogosultság házastársak közötti átruházására vagy kiigazítására vonatkozó jog a házasság felbontása, különválás vagy a házasság érvénytelenítése esetén).

Miután a házassági vagyonjogi szabályok jellegüknél fogva szorosan, számos esetben (különösen a házastársi vagyonközösségnél) elválaszthatatlanul kapcsolódnak az adott nemzeti jogrendszer dologi jogi szabályaihoz, a hatály meghatározása körében két további elhatárolást is megtesz a Házassági Vagyonjogi Rendelet 1. cikke. Ennek megfelelően nem alkalmazható a rendelet vagyontárgyra vonatkozó dologi jogok természetére, továbbá az ingatlannal vagy ingósággal kapcsolatos jogok nyilvántartásba vételére, az e nyilvántartásba vételre vonatkozó jogi követelményekre, valamint az ezen jogok nyilvántartásba vételének vagy nyilvántartásba vétele elmulasztásának a joghatására. (Az, hogy miként lehet a házassági vagyonjogi jogokat elhatárolni a dologi jogtól, megjelenik a Házassági Vagyonjogi Rendeletben a dologi jogok megfeleltetésének később említett szabályánál is.) A nyilvántartásba vétel kapcsán – többek között – az is lényeges eltérést jelenthet, hogy a nyilvántartásba vétel konstitutív vagy „csupán” deklaratív hatályú aktus.

d) A bíróság és a határozat fogalma

A Házassági Vagyonjogi Rendelet (29) preambulumbekezdése a bíróság fogalmának tág értelmezését követeli meg annak érdekében, hogy a rendelet hatálya attól függetlenül kiterjedhessen a tagállami hatóságok eljárására, hogy milyen megoldást alkalmaznak és működtetnek a házassági vagyonjogi rendszerrel kapcsolatos ügyek rendezésére. A bíróság fogalmába így nemcsak a szó szoros értelmében vett, igazságszolgáltatási feladatokat ellátó bíróságok tartozzanak bele, hanem például egyes tagállamokban azok a közjegyzők is, akik bizonyos házassági vagyonjogi rendszerrel kapcsolatos ügyekben a bírósághoz hasonlóan igazságszolgáltatási feladatokat látnak el, továbbá azok a közjegyzők és jogi szakemberek is, akik egyes tagállamokban a bíróság felhatalmazásával az adott házassági vagyonjogi rendszer tekintetében igazságszolgáltatási feladatokat látnak el. Ugyanakkor – éppen a közjegyzőket illetően rögzíti a fent hivatkozott preambulumbekezdés, hogy a „bíróság” fogalmába nem tartoznak bele a tagállamoknak a nemzeti jog szerint házassági vagyonjogi rendszerrel kapcsolatos ügyekben való eljárásra feljogosított nem igazságügyi hatóságai, például a közjegyzők a tagállamok többségében, ahol általában nem látnak el igazságszolgáltatási feladatokat. (Ennek megfelelően az, hogy valamely tagállamban a házassági vagyonjogi rendszerrel kapcsolatos ügyekben hatáskörrel rendelkező közjegyző eljárására vonatkozik-e a rendelet, attól függ, hogy a közjegyző a fentieknek megfelelően ellát-e igazságszolgáltatási feladatokat.)

A határozat fogalma a Házassági Vagyonjogi Rendelet 3. cikk (1) bekezdés d) pontja értelmében: a házassági vagyonjogi rendszerrel kapcsolatos ügyben valamely tagállam bírósága által hozott határozat, az elnevezésére való tekintet nélkül, ideértve a költségeknek és kiadásoknak valamely bírósági tisztviselő általi meghatározására vonatkozó határozatot is.

(A részlet szerzője dr. Szeibert Orsolya)

[1] A rendeletek megalkotásának előzményeiről lásd: Wopera Zsuzsa – Tóth Barbara: A nemzetközi párok vagyoni viszonyainak uniós rendezése. In: Raffai Katalin (szerk.): Határokon átnyúló családjogi ügyek. Nemzetközi személyes és családjogi kérdések a XXI. században. Pázmány Press, Budapest, 2018, 189–196. o.

[2] Lásd erről: Boele-Woelki, Katharina: What family law for Europe? RabelsZ, 2018/1. sz., 8–9. o.




Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.