A közösségi média fizetni fog a hírekért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Újabb részletek derültek ki a hirdetési bevételek megosztásáról, miután a techcégek megállapodtak a legnagyobb ausztrál kiadóval.

A Rupert Murdoch News Corp szerint az ausztrál tartalomszolgáltatásért járó díj megfizetésére vonatkozó, a Facebook-kal kötött hároméves megállapodás alapvetően alakítja át a kereskedelmi újságírást.

A Facebook állítólag titkos megállapodást kötött Ausztrália legnagyobb hazai tulajdonú médiaóriásával, a Nine Entertainment-tel is, de az anyavállalat nem kommentálta a megállapodás létrejöttét. A Sydney Morning Herald and the Age arról számolt be, hogy kiadója, a Nine több hetes feszült tárgyalás után aláírta a tartalomért járó díj megfizetésére vonatkozó szándéknyilatkozatot. A cég addig nem erősíti meg a megállapodás tényét, amíg nem jön létre a hosszú távú megállapodás a Facebook-kal, és nem tájékoztatják a tőzsdét – nyilatkozta a szóvivő.

A News Corp vezérigazgatója, Robert Thomson szerint az ügyletnek „lényeges hatása lesz” az ausztrál üzleti tevékenységükre. „Rupert és Lachlan Murdoch globális vitát kezdeményeztek, míg a többiek az iparágban csak hallgattak vagy nem törődtek az üggyel, a digitális problémák pedig azzal fenyegettek, hogy az újságírók által készített tartalom ingyenes közkincs lesz” – tette hozzá Thomson.

Az üzlet véget vet a Facebook és a hírkiadók közötti csatározásnak, amely a techcég hirdetési bevételinek ausztrál sajtóorgánumokkal való megosztása miatt robbant ki. Az Ausztrál Értékpapír- és Beruházási Bizottsághoz benyújtott dokumentumok szerint a Google tavaly Ausztráliában 4,3 milliárd dolláros bevételt ért el, a Facebook pedig 0,7 milliárd dollárt.

Bizalmi vagyonkezelés - webinárium és könyv

A News Corp Australia a legnagyobb ausztrál médiavállalat, amely megállapodást kötött a Facebook-kal, mióta a Morrison-kormány elfogadta azt a jogszabályt, amely kötelezte a Google-t és a Facebook-ot, hogy tárgyalásokat folytasson a kiadókkal. A törvényjavaslat hatására a Facebook nyolc napra eltávolította a platformjáról az ausztrál híreket, amely tilalmat csak a szövetségi kormánnyal folytatott magas szintű tárgyalások után oldott fel. A tárgyalások két hétig álltak, miután a Facebook jelezte, hogy megállapodott a Seven West Media-val és három független kiadóval – a Private Media-vl, a Schwartz Media-val és a Solstice Media-val.

A Facebooknak most a Nine Entertainmenttel, az ABC-vel, az SBS-szel és a kisebb független kiadókkal kellene megállapodnia, hogy megfeleljen z új ausztrál hírmédia törvénynek. ” Mark Zuckerberg és csapata megérdemli, hogy szerepet játszanak az újságírás jövőjének kialakításában, amely több mint egy évtizede kényszerhelyzetben van” – tette hozzá Thomson.

Az ügylet során a Facebook megjeleníti az ausztrál híroldal, a news.com.au cikkeit, a főbb fővárosi médiumok, a Daily Telegraph, a Herald Sun, a Courier-Mail, valamint regionális és közösségi lapok által szolgáltatott tartalmat a Facebook News-ban.

„Hálásak vagyunk Scott Morrison ausztrál miniszterelnöknek, Josh Frydenberg pénzügyminiszternek, és Rod Sims az ausztrál Verseny- és Fogyasztóvédelmi Bizottság elnökének és munkatársaiknak, hogy kiálltak a kis és nagy, vidéki és városi kiadók, így Ausztrália mellett” – nyilatkozta Thomson. „Ez a digitális megállapodás már több mint egy évtizede érett.”

Az Murdoch News Grouppal kötött megállapodás magában foglalja a Facebook és a Sky News Australia közötti hatályban lévő megállapodás meghosszabbítását is. 2019-ben a News Corp külön megállapodást kötött a Facebook-kal a médiavállalat Egyesült Államokban megjelenő tartalmakért, valamint a Facebook News számára nyújtott további tartalmakért fizetendő díjról.

A globális kiadó bejelentette, hogy a Facebook-kal, a Google-lal és az Apple-lel is megállapodott a szolgáltatott hírtartalomhoz való hozzáférésről.

Az ausztrál és új-zélandi hírpartneri kapcsolatok vezetője, Andrew Hunter elmondta, hogy a vállalat elkötelezett a Facebook News Ausztráliában történő bevezetése mellett.

„A News Corp Australia-val és a Sky News Australia-val kötött megállapodások együttesen azt jelentik, hogy a Facebook felhasználói hozzáférhetnek a News Corp országos, nagyvárosi, vidéki és külvárosi hírkiadóinak hálózatából a prémium hírcikkekhez és a legfrissebb hírvideókhoz” – jelentette be Hunter.

A hírmédiatörvényt úgy alkották meg, hogy kezelje a hagyományos médiavállalatoktól a nagy techcégekhez áramló hirdetési bevételek miatt a kiadóknál jelentkező bevételkiesést: az ausztrál szabályozás értelmében minden 100 dolláros online hirdetési bevételből 53 dollár jut a Google-nak, 28 dollár a Facebooknak és 19 dollár mindenki másnak, a többi a kiadókat illeti.

A Google és a Facebook által fizetett díj több újságíró alkalmazását teszi lehetővé, és továbbra is támogatja a közérdekű újságírást Ausztráliában – állítják a kiadók.

(theguardian.com)




Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.