A védőhöz való jog


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

„Minden bűncselekménnyel gyanúsított személynek joga van – legalább – arra, hogy személyesen, vagy az általa választott védő segítségével védekezhessék. Ha nem állnak rendelkezésére eszközök védő díjazására – és az igazságszolgáltatás érdekei ezt kívánják –, joga van a terheltnek arra, hogy hivatalból és ingyenesen rendeljenek ki számára ügyvédet.” /EEJE 6. cikk (3) bekezdés c) pont/


Az Emberi Jogok Európai Egyezménye (Egyezmény) értelmében a terhelt szabadon választhatja meg, hogy személyesen védekezik, vagy ügyvédet hatalmaz meg. Ugyanakkor a kontinentális jogrendszerekben az eljárási törvények nagy része meghatározott bűncselekmények és bűnelkövetők esetében kötelezően előírják a védő igénybe vételét az eljárásban. (Lásd a kötelező védelem eseteit!) A terheltnek tehát ezekben az esetekben nem áll módjában eldönteni (ahogy az Egyezmény szövege mondja), hogy személyesen, vagy az általa választott védő segítségével, védekezzen. Paul Mahoney szerint ezek a jogrendszerek megfosztják az eljárás alá vont személyt a szabad választás jogának gyakorlásától, és a terheltre ráerőltetik a kirendelt védőt. (Mahoney, Paul: Right to a fair trial in criminal matters under article 6 E.C.H.R. Judicial Studies Institute Journal, vol. 4, no. 2, 2004, 19.)

A magyar Alkotmánybíróság az alaki védelem megítélésénél nem a terhelt önrendelkezési jogát fogadja el. Az AB egyik határozatában kimondta, hogy a védő a jogait – bár a terhelt érdekében, de – annak akarata ellenére is gyakorolhatja. (Lásd az 1320/B/1993. AB-határozatot!)

A Nemzetközi Büntetőbíróságnak (ICC) a tisztességes eljárás általánosan elfogadott normáit tartalmazó Statútuma szerint ugyanakkor a vádlott elutasíthatja védő közreműködését, és személyesen védekezhet. (Lásd a Statútum 67. cikk 1/d. pontját!)

Lemondás kötelező védelemről

Vajon melyik felfogást kell elfogadnunk? Kötelező védelem esetén lemondhat-e a terhelt arról, hogy védő járjon el az eljárásban?

A magyar büntetőeljárásban az Alkotmánybíróság által is kimondott felfogás él, vagyis a terhelt kötelező védelem esetén nem mondhat le az alaki védelemről, mert a kötelező védelem, ahogy Bárd Károly is írja, elsődlegesen nem a vádlott pozícióját, hanem „az igazságszolgáltatás iránti bizalom erősítését szolgálja. A kötelező védelem funkciója így az, mint ami a nyilvánosságé, ezért a terhelt érvényesen nem utasíthatja vissza”. (Bárd Károly: Emberi jogok és büntető igazságszolgáltatás Európában. A tisztességes eljárás büntetőügyekben. Emberijog-dogmatikai értekezés. Budapest, 2007. 145.) Persze tegyük ehhez hozzá, ha a terhelt párhuzamosan védőt hatalmaz meg, akkor ez felülírja a kirendelést.

A Croissant kontra Németország-ügyben például a terhelt két ügyvédnek adott meghatalmazást, és éppen azért élt panasszal, mert a bíróság mégis kirendelt számára egy új védőt annak érdekében, hogy ne maradjon el a tárgyalás a meghatalmazott védők távolléte miatt. Az Emberi Jogok Európai Bíróság (EJEB, Bíróság) szerint a nemzeti bíróság helyesen járt el a kirendeléssel az eljárás elnapolásának elkerülése érdekében. Döntésében kimondta, fő szabály szerint a terhelt saját kívánsága szerint hatalmazhat meg védőt, de ez a joga nem feltétlen, így a védekezés módjának megválasztása nem abszolút jog. Az igazságszolgáltatás érdekében kirendelt védő szükségességéről az eljáró bíróság dönt, akár a terhelt akarata ellenére is (ügyszám: 13611/88, 1992. szeptember 25.).

A kirendelt védői díj

A magyar büntetőeljárásban az Alkotmánybíróság által is kimondott felfogás él, vagyis a terhelt kötelező védelem esetén nem mondhat le az alaki védelemről, mert az elsődlegesen nem a vádlott pozícióját, hanem „az igazságszolgáltatás iránti bizalom erősítését szolgálja”

Ugyanebben az ügyben merült fel a kirendelt védői díj megfizetésének kérdése.

Az EJEB szerint nem ütközik az Egyezménybe, ha a terhelt büntetőjogi felelősségét megállapító ítéletben kötelezik őt a kirendelt védő díjának megfizetésére, feltéve, hogy az anyagi helyzete ezt lehetővé teszi.

Az ingyenesen igénybe vehető kirendeléseknél a Bíróság az alábbi szempontokat veszi figyelembe:
–    súlyos-e a bűncselekmény, illetve a várható büntetés,
–    mennyire bonyolult az ügy ténybeli és jogi megítélése,
–    a terhelt személyi körülményei indokolják-e védő kirendelését (Quaranta kontra Svájc, ügyszám: 12744/87, 1995. május 24.).

A „practical and effective” contra „theoretically and illusory” védői eljárásról

Az Artico kontra Olaszország-ügyben a Bíróság ítéletében kimondta, hogy a jogi segítségnek praktikusnak és hatékonynak („practical and effective”) kell lennie, nem elegendő az elméleti és látszólagos („theoretically and illusory”) védői eljárás. Ha a nemzeti bíróság azt látja, hogy a kirendelt védő nem jól végzi a munkáját, akkor az alaki védelem megfelelő érvényesítése érdekében a bíróságnak aktívan kell fellépnie, és új védőt kell kirendelnie (ügyszám: 6694/74, 1980. május 13.).

A Wlodarczyk kontra Lengyelország-ügyben sem volt megfelelő a kirendelt védő eljárása, mert a terhelt kérése ellenére sem nyújtott be fellebbezést az elsőfokú ítélet ellen, ezért az EJEB megállapította az Egyezmény megsértését (ügyszám: 16286/07, 2011. október 11.).

Titkos adatgyűjtés a büntetőeljárásban

Kis László kötete a büntetőeljárás egy nagyon vékony, ám annál szerteágazóbb kérdésének, a titkos adatgyűjtésnek próbálja felfedni minden vonulatát.

További információ és megrendelés >>

A Brennan kontra Egyesült Királyság-ügyben ugyanakkor kimondta a Bíróság, hogy nem sértették meg a 6. cikk 1. pontját (tisztességes tárgyaláshoz való jog) és 3/c. pontját (védőhöz való jog) a kérelmezőnek az ügyvéddel való kapcsolatfelvétel késleltetése tekintetében. Nem sértették meg továbbá a 6. cikket a rendőrségi kihallgatások tekintetében sem. Megsértették azonban a 6. cikk 1. és 3/c. pontját azzal, hogy egy rendőr hallótávolságon belül jelen volt, amikor a kérelmező a letartóztatása után először beszélt ügyvédjével. A rendőr jelenléte ugyanis „a kihallgatásnál szükségszerűen akadályozhatta, hogy a kérelmező ügyvédjével nyíltan beszélhessen, és okot adhatott arra, hogy a kérelmező vonakodjon szóba hozni olyan kérdéseket, amelyek az ellene folyó ügyben esetleg jelentősek lehetnek. A kérelmezőt és ügyvédjét is egyaránt figyelmeztették, hogy nem említhetnek meg neveket, és a megbeszélést azonnal megszakítják, ha bármi olyan elhangzik, amiről a rendőrség úgy ítéli meg, hogy akadályozza a nyomozást. Nem volt jelentősége annak, hogy nem hivatkoztak konkrét témákra, amelyet a kérelmező és ügyvédje ezáltal nem tudtak megvitatni. Kifejezetten korlátozták a terhelt ama lehetőségét, hogy védőügyvédjével szabadon beszélhessen. A kérelmező a védővel való találkozást megelőzően és az után is beismert bizonyos dolgokat az üggyel kapcsolatban. Vitathatatlan tehát, hogy abban az időben szüksége volt jogi tanácsra. Továbbá vitathatatlan az is hogy a kérelmező válaszai, amelyeket olyan későbbi kihallgatások során tett, ahol ügyvédje nem lehetett jelen, a továbbiakban jelentősek lehettek a tárgyalás során, és esetleg helyrehozhatatlan hátrányt is okozhattak volna a védelemnek” (http://kuria-birosag.hu/hu/ejeb/ohara-egyesult-kiralysag-elleni-es-brennan-egyesult-kiralysag-elleni-ugye-3755597).


Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.