Gesztust tett az EU az Egyesült Államoknak a globális minimumadó érdekében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság felfüggeszti a digitális adózás bevezetésére irányuló tervét azért, hogy ne veszélyeztesse a globális minimumadóval kapcsolatos hétvégi megállapodás végrehajtását.

A döntés azután született, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztere, Janet Yellen megkérte az EU-t a tervek elhalasztására. Washington azért kérte fel a bizottságot a terv felfüggesztésére, mivel az alááshatja a globális minimumadóról szóló megállapodást, és bonyolíthatja annak jóváhagyását az amerikai kongresszusban.

„Együtt fogunk dolgozni azon, hogy globális egyezségre jussunk. Tájékoztattam Yellen pénzügyminiszter asszonyt a döntésünkről. A cél az, hogy koncentráltan, együttműködve az utolsó métereket is megtegyük ennek a történelmi jelentőségű egyezségnek a létrehozásához” – mondta Paolo Gentiloni, az unió gazdaságpolitikáért felelős biztosa.

Az EU-s adózási tervek háttérbe szorítását a német pénzügyminiszter, Olaf Scholz is helyesnek tartja.

„A legfontosabb lépés az, hogy megvan a megállapodás a globális minimumadóról, és arról is egyezségre jutottunk, hogy hogyan tudjuk jobban megadóztatni a nagy, rendkívül profitábilis vállalatokat, köztük a techóriásokat” – nyilatkozta.

A technológiai cégekre kivetendő új adó javaslatát július 20-án jelentette volna be az Európai Bizottság, hogy forrásbevételben részesüljön koronavírus-járvány utáni helyreállítást célzó, 750 milliárd eurós helyreállítási csomagjához.

EU Jog online

Történelmi megállapodás küszöbén

A gazdaságilag legfejlettebb húsz ország, a G20-as csoport a múlt hétvégén Velencében tanácskozó gazdasági és pénzügyminiszterei közölték: közel állnak a megegyezéshez a globális minimumadóról. Bruno La Maire francia gazdasági miniszter szerint az egyezség létrejöttével „végre megadóztathatják a technológiai óriásvállalatokat, amelyek eddig elkerülték ezt, és véget vethetnek a multinacionális cégek adóelkerülésének és adóoptimalizálásának. Ezek a vállalatok eddig egy adott országban tettek szert haszonra, és egy másik országban, rendszerint egy adóparadicsomban fizették be az adókat.”

Janet Yellen hétfőn az eurócsoporthoz tartozó országok brüsszeli egyeztetése során sürgette az Európai Unió országait, hogy írják alá a társasági adózás átalakításáról szóló globális megállapodást, tartsák fent a költségvetési támogatást és a kiadások növelését a járvány okozta gazdasági bizonytalanság leküzdéséhez.

„Olyan fenntartható bevételi forrásokra van szükségünk, amelyek nem a munkabérek további adóztatásán alapulnak – jelentette ki Yellen. Hozzátette: „véget kell vetni annak is, hogy a vállalatok tőkejövedelmeket alacsony adózású országokba helyezzék át, és meg kell állítanunk azokat a számviteli trükköket, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy elkerüljék a méltányos részesedésük megfizetését.”

A globális minimumadóról szóló elképzelések két alapon nyugszanak: egy legalább 15 százalékos minimumadó bevezetésén, illetve olyan rendszer kialakításán, amely a lehető legigazságosabb módon osztja el ezt az adót. Az uniós tagállamok közül Magyarország és Írország nem támogatja a globális javaslatot.

(hu.euronews.com)




Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.

2024. május 22.

A releváns piac-meghatározás jelentősége az EU versenyjogának állami támogatási jogában

A releváns piac kifejezése a lehető legmindennapibb fordulat a versenyjogban, azonban leginkább az antitröszt területén taglalják, az állami támogatások joga vonatkozásában a legtöbb szakirodalom és gyakorló jogász adós és néma marad. Lássuk, hogyan szomszédosak egymással a versenyjog alterületei a releváns piac határai mentén, s hogyan válik a releváns piac meghatározása perdöntővé a versenyjog kevésbé ismert területén is.