Sérti a magánélethez való jogot az adózók feketelistája
Az EJEB szerint a jogalkotó nem mérlegelte a köztartozással rendelkezők személyes adatainak védelmét, ezért jogsértő a NAV adótartozók listája.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
A brit fellebbviteli bíróság jogellenesnek nyilvánította a Home Office (brit belügyminisztérium) által bevezetett szabályokat, amelyek uniós polgárok millióit sodorhatják munkahelyük elvesztéséhez vagy akár a a Brexit utáni kitoloncoláshoz.
A jelenlegi uniós letelepedési rendszer szerint azoknak az uniós polgároknak, akik kevesebb mint öt éve tartózkodtak az országban a Brexit előtt, és akik „előzetes letelepedési státusszal” rendelkeztek, újra kellett volna kérelmezniük a státuszuk „letelepedett státuszra” minősítését, miután elérték az öt év tartózkodást az Egyesült királyságban.
Ellenkező esetben a belügyminisztérium szabályai szerint automatikusan elveszítették volna a tartózkodási, munkavállalási, ingatlanbérlési vagy a közszolgáltatásokhoz való jogaikat, beleértve az egészségbiztosítást is.
A fellebbviteli bíróság által hozott ítéletében azonban Lane bíró úgy fogalmazott, hogy „hibás a jogszabály, és ennek megfelelően az EU letelepedési rendszere jogellenes”, mivel „a tartós tartózkodási jog megszerzésének ellehetetlenítését célozza”.
Lane bíró úgy ítélte meg, hogy a tartózkodási jogot csak nagyon speciális körülmények között lehet elveszíteni, amelyeket a kilépési megállapodás egyértelműen meghatároz.
A jogokat nem lehet tehát megvonni azért, mert valaki nem jelentkezett az ideiglenesen letelepedett státusz helyett a letelepedett státusza megszerzéshez.
A brexit-kilépési megállapodás értelmében az Egyesült Királyság és az EU megállapodott abban, hogy mind az Egyesült Királyságban tartózkodó uniós polgárok, mind az EU-ban tartózkodó brit állampolgárok jogszerűen maradhatnak azokban az országokban, ahol éltek, ha a Brexit előtt ott telepedtek le.
A bíróság tudomása szerint azonban csak az Egyesült Királyság és Szlovénia követelte meg az állampolgároktól, hogy másodszor is kérelmezzék a tartózkodásukat, ha öt évnél rövidebb ideig tartózkodtak az országban.
Lane bíró szerint nincs oka kételkedni abban, hogy a Belügyminisztérium támogatni fogja a kiszolgáltatott, ideiglenesen letelepedett státuszú embereket, de a kilépési megállapodás „kizárta” a belügyminisztérium számára, hogy további szabályozást írjon elő az országban való tartózkodás „feltételeként”
e jogok fenntartásáért”.
Lane bíró kiemelte, „ha a vádlottnak igaza van, nagyon sok ember szembesül a legkomolyabb bizonytalansággal.”
Lord Murray belügyminiszter kijelentette, hogy a kormány „nagyon komolyan veszi az [EU-polgárok] jogainak biztosítására vonatkozó kötelezettségeit.
Az uniós rendezési rendszer túlmutat a kilépési megállapodásban foglalt kötelezettségeinken, védi az uniós polgárok jogait, és utat biztosít számukra az Egyesült Királyságban való letelepedéshez.
„Csalódottak vagyunk az ítélet miatt, amely ellen fellebbezni kívánunk.”
A Home Office megállapodás-értelmezésének bírósági felülvizsgálatát a Független Ellenőrző Hatóság (IMA), az uniós polgárok jogainak védelmére létrehozott törvényes testület végezte el.
Az IMA vezérigazgatója, Kathryn Chamberlain szerint „örömteli, hogy a bíró felismerte, milyen jelentős hatást gyakorolhat a probléma az Egyesült Királyságban ideiglenesen letelepedett állampolgárok életére és megélhetésére”.
„Amikor megindítottuk ezt a bírósági felülvizsgálatot, az volt a szándékunk, hogy egyértelműséget biztosítsunk az ideiglenes letelepedett státusszal rendelkező polgárok számára, akikből több mint 2,4 millióan voltak, amikor 2021 decemberében elindítottuk ezt az ügyet. Ez az ítélet, miszerint a jelenlegi rendszer jogellenes, ezt az egyértelműséget biztosítja, ” – tette hozzáadta.
A the3million kampánycsoport a következőket mondta: „Nagyon üdvözöljük ezt az ítéletet, amely azon kiszolgáltatott polgárok védelmét szolgálja, akik az EU letelepedési rendszere alapján ideigelnes letelepedési státuszt kaptak, és akik elveszíthetik jogukat a munkához, a bérléshez, az utazáshoz, a juttatásokhoz, az egészségügyi ellátáshoz és egyebekhez.
– csak azért, mert az elkövetkező években nem nyújtanak be további kérelmet.
„Örülünk, hogy a bíró egyetért a the3millions-szal abban, hogy az uniós elszámolási rendszer lényege, hogy egyértelmű különbséget tegyen a kilépési megállapodás kedvezményezettjei és azok között, akik nem azok.
Ha egyszer a kilépési megállapodás garantálja a jogaikat az emberek nem veszíthetik el azokat, amiatt, hogy elfelejtenek benyújtani egy második brit bevándorlási kérelmet – a kilépési megállapodás ezt nem teszi lehetővé.”
Az ügyet támogató csoport szerint egy ilyen szabály hatással lenne a társadalom legsebezhetőbb rétegeire, köztük a gyermekekre és idősekre, a családon belüli erőszak áldozataira, akiknek nem voltak irataik, és azokra, akiknek valamilyen okból nem voltak irataik.
A belügyminisztérium szeptemberi negyedéves adatai szerint a Brexit utáni státusszal rendelkező 6 millió uniós polgár közül 2,7 milliónak voltak „ideiglenes letelepedett státusza”.
Az EJEB szerint a jogalkotó nem mérlegelte a köztartozással rendelkezők személyes adatainak védelmét, ezért jogsértő a NAV adótartozók listája.
Bár a növényvédő szerek EU-s jóváhagyási folyamata világszerte a legszigorúbbak közé tartozik, bizonyos ügyekben mégis szükséges a vonatkozó rendelkezések luxembourgi jogértelmezése.
Oroszország nem ratifikálta az ICC-t létrehozó egyezményt és nem írta alá a szervezet alapító okiratát sem, ezért nem ismeri el a szervezet joghatóságát az orosz katonák által elkövetett háborús bűncselekmények kivizsgálására.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!