390 millió euróra büntették, de még azon túl is vaskos összeget bukhat a Meta
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az EU 390 millió eurós bírságot szabott ki az Instagramot és a Facebookot üzemeltető Metára, miután megállapították, hogy a személyre szabott hirdetéseket a törvényt megszegve erőltette a felhasználóira. A vaskos büntetésen túl a vállalat kénytelen lesz átalakítani az uniós piacának hirdetésalapú funkcióit, ami további bevételkiesést okozhat.
Az EU bírsága nem meglepő, mivel a 2016-ban hatályba lépő, 2018-tól pedig kötelezően alkalmazandó általános adatvédelmi rendeletet (GDPR) éppen azért vezették be, hogy a Meta és a hozzá hasonló multinacionális vállalatok ne tudjanak büntetlenül hozzájutni a felhasználók személyes adataihoz a felhasználók beleegyezése nélkül.
Az EU szerdai döntése nem ír elő konkrét lépéseket a Metának, de sanszos, hogy a Facebook és az Instagram majd a felhasználókra hárítja a döntést, hogy adataikat rábízzák-e a platform üzemeltetőjére vagy nem. Amennyiben a válasz sokak részéről nemleges, úgy a Metának látható bevételkiesése lehet hirdetői oldalról.
Max Schrems, osztrák adatvédelmi szakértő az EU döntésével kapcsolatban azt nyilatkozta a CNBC-nek, hogy a Meta három hónapon belül köteles lesz olyan verziót fejleszteni az alkalmazásaiból, amely nem használ személyes adatokat reklámozásra. „Ez hatalmas csapás a vállalat uniós bevételeire – közölte. – A döntés egyenlő versenyfeltételeket biztosít más hirdetőkkel szemben is, akiknek szintén beleegyezést kell kérniük a felhasználóiktól.”
Az Európai Adatvédelmi Testület októberi tervezetében 28 és 36 millió euró közti büntetést javasolt, ehhez képest még a nagyobb összegnek is több mint a tízszeresét szabták ki a vállalatra.
(hu.euronews.com)