Jogellenesen kezelték az olasz pizzafutárok adatait


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az olasz Foodinhónak, a GlovoApp23 leányvállalatának módosítania kell a futárok adatainak kezelési gyakorlatát a digitális platformon keresztül, és ellenőriznie kell, hogy az élelmiszer- és egyéb termékek megrendelésének fogadására és kiosztására használt algoritmusok nem vezetnek-e megkülönböztetéshez.

A társaságot 2,6 millió eurós bírsággal sújtotta a Garante (Garante per la protezione dei dati personali- olasz adatvédelmi hatóság) döntésében és vizsgálja még az olaszországi fő élelmiszer-szállító vállalatok munkavállalói adatainak kezelését.

A Garante az átfogó ellenőrzés keretében vizsgálatot folytatott az olasz székhelyű Foodinhónál is és megállapította a munkáltatói és alkalmazotti kapcsolatokról szóló olasz törvény, valamint a digitális platformokat használó munkavállalók védelmére a közelmúltban elfogadott jogszabályok számos megsértését.

A Garante emellett közös vizsgálatot folytatott le a spanyol hatósággal (AEPD) a GDPR alapján, hogy feltárja a holding tulajdonban lévő digitális platform, a GlovoApp23 adatkezelését. Számos súlyos jogsértést állapítottak meg az adatvédelmi hatóságok, különös tekintettel az alkalmazottak személyes adatainak jogszerűtlen kezelésére használt algoritmusokra. Például a vállalat elmulasztotta megfelelően tájékoztatni alkalmazottait a rendszer működéséről, és nem hajtott végre megfelelő technikai és szervezési intézkedéseket az algoritmikus eredmények pontosságának és tisztességességének biztosítására, amelyeket a futárok teljesítményének értékelésére használtak. Ezenkívül a vállalatnak nem voltak olyan eljárásai, amelyek érvényre juttatták volna az emberi beavatkozás kérelmezéséhez való jogot, a munkavállalók és futárok nem fejthették volna ki álláspontjukat és nem támadhatták meg az ezen algoritmusok által hozott döntéseket – ami egyes esetekben a futárok kizárását jelentette a munkafeladatokból.

Ennek megfelelően a Garante arra kötelezte a társaságot, hogy vezessen be intézkedéseket a futárok jogainak és szabadságainak védelmére az automatizált döntéshozatallal szemben, ideértve a profilalkotást is. Elrendelték, hogy a Foodinhó ellenőrizze a rendszer által használt adatok pontosságát és relevanciáját – csevegések, e-mailek és telefonhívások a futárok és az ügyfélszolgálat között, földrajzi helymeghatározás 15 másodperces időközönként, az útvonalak feltérképezése, a becsült és a tényleges szállítási idő, a szállítás kezelésének részletei, aktuális és korábbi megrendelések, visszajelzések az ügyfelektől és a partnerektől, az eszköz akkumulátorának töltöttsége stb. Ennek célja a hibák és torzítások kockázatának minimalizálása is, amelyek például azt eredményezhetik, hogy csökkentik bizonyos futároknak kiosztott szállítási megbízásokat, vagy kizárják a futárt a platformról.

A szóban forgó minősítési rendszerrel egy matematikai képleten alapul, amely negatív pontokat oszt azoknak a futároknak, akik nem fogadják azonnal a megrendeléseket, vagy elutasítják azokat, miközben előnyben részesíti azokat a futárokat, akik időben fogadják a rendeléseket, vagy a legtöbb megrendelést szállítják ki. A minősítés figyelembe veszi a leadott megrendeléseket, az egyes lefoglalt idősávokon belül néhány perccel a rés kezdete után végrehajtott bejelentkezéseket, a kiosztott megrendelés 30 másodpercen belüli elfogadását.

A vállalatnak intézkedéseket kell tennie, amelyek megakadályozzák a megrendelők és üzleti partnerek negatív értékelésének nem megfelelő vagy diszkriminatív alkalmazását.

A Foodinhóra a megállapított jogsértések miatt kiszabott 2,6 millió euró összegű bírság kiszámításakor a Garante figyelembe vette a társaság által a vizsgálatok során tanúsított együttműködési készség hiányát, valamint az Olaszországban érintett futárok jelentős számát – ami körülbelül 19 000 futárt jelentett az ellenőrzés idején. A spanyol GlovoApp23 céget külön eljárásnak vetik alá, amelyet az AEPD vezetett az olasz SA-val együttműködve.

A Garante 60 napos határidőt adott a Foodinho számára az általa feltárt súlyos hiányosságok orvoslásához szükséges intézkedések végrehajtásának megkezdésére, míg további 90 napot biztosítottak az algoritmusok átalakítására.

(edpb.europa.eu)




Kapcsolódó cikkek