„Költsék az összes bevételüket az anyjuk sírjára!” – Magyar internetes kommentek és az értük való felelősség Strasbourgban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Emberi Jogok Európai Bírósága kimondta: a magyar bíróságok megsértették a véleménynyilvánítás szabadságát, amikor az Indexet és a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületét felelőssé tették a cikkeik alatt megjelent kommentekért. A strasbourgi bíróság ezúttal is egyezménysérelmet állapított meg egy olyan tényállás alapján, amelyben a magyar Alkotmánybíróság semmilyen jogsérelmet nem talált.


Két okból is figyelemreméltó a strasbourgi székhelyű Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) és Index.hu Zrt. kontra Magyarország-ügyben hozott, e héten közzétett döntése. Egyrészt a strasbourgi bíróság ismét egyezménysérelmet állapított meg egy olyan tényállás alapján, amelyben a magyar Alkotmánybíróság semmilyen jogsérelmet nem talált; másrészt az a testület árnyalta az internetes kommentekért viselt felelősség gyakorlatát, melyet az internetes kommunikációért viselt felelősséget korábban meghatározó Delfi kontra Észtország-ügyben kezdett kidolgozni. A döntésről hírt adó több magyar forrás is az internetes kommentek szabadságának diadalaként tekint a határozatra, ám a kép ennél jóval árnyaltabb.

Miután a strasbourgi bíróság Nagykamarája eldöntötte a Delfi-ügyet, a hozzáértők temetni kezdték az internetes kommenteket. A döntés egy olyan joggyakorlatot vetített előre, amelyben a kommentelést megengedő internetes oldalak akkor is felelnek a mások által írt, de az ő oldalukon publikált hozzászólásokért, ha azok számukra nem ismertek, és ha a jogsértő tartalomról való értesülés után eltávolítják azokat. A magyar személyiségi jogi dogmatika ismerőinek ez a modell nem okozhat nagy meglepetést, a jogsértésért való objektív felelősségi alakzat köszön vissza a strasbourgi döntésben. Ugyanezen logika mellett döntötték el a magyar bíróságok az MTE és az Index.hu ellen az oldalaikon megjelenő kommentek miatt indított személyiségi jogi pert. Végül az alperesek alkotmányjogi panaszt benyújtva kerestek jogorvoslatot az Alkotmánybíróság előtt, sikertelenül.

A Strasbourgba vezető út

A tényállás alapján az MTE állásfoglalást adott ki egy internetes ingatlanhirdető oldal szerződési gyakorlatával összefüggésben, és etikátlannak minősítette azt a gyakorlatot, továbbá a tudatos internethasználtra hívta fel az olvasók figyelmét, hogy ők maguk ne essenek áldozatul hasonló sérelmeknek. A bejegyzéshez olvasói kommentek érkeztek, illetve szemlézte azt az Index is, ahol szintén olvasói vélemények jelentek meg a szöveg alatt. Ezek közül három komment miatt indított személyiségi jogi pert az ingatlanhirdető oldal tulajdonosa a két internetes oldal ellen, amely során az eljárós bíróságok megállapították a jogsértést és többek között a kommentek eltávolítására kötelezték az oldalak üzemeltetőit. Az alperesek úgy érveltek, hogy a tevékenységük az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló (Eker.) törvény hatálya alá tartozik, így pedig közvetítő szolgáltatónak minősülnek. A törvény logikája alapján a közvetítő szolgáltatók a harmadik személyek által az oldalukon közzétett tartalmakért kivételes esetben felelnek csak, hiszen nem kötelesek ellenőrizni az általuk tárolt és a nyilvánosság felé közvetített internetes tartalom – az adott tényállásban minden egyes komment – jogszerűségét. Csupán akkor terheli őket felelősség, ha a jogszerűtlenségre külön felhívják a figyelmüket, ám ezután sem távolítják el a szóban forgó tartalmat. A nemzetközi gyakorlat ezt a felelősségi alakzatot notice-and-takedown, értesítési és levételi rendszernek nevezi.

Ezt az érvelést azonban sem a rendesbíróságok, sem pedig az Alkotmánybíróság nem osztották. A bíróságok a polgári jogi dogmatika keretein belül vizsgálták a kommentekért való felelősséget, vagyis miután azok tartalmát jogsértőnek találták, bárkit, aki a nyilvánosság felé közvetítette azokat, felelősnek találtak a jogsértésért. Ahogy ezt az Alkotmánybíróság megfogalmazta, még az sem lényeges, hogy előzetesen moderálták-e a kommenteket, hiszen a felelősség „egyedül a jogsértő közlés tényén alapszik”. Az Alkotmánybíróság logikája alapján az a szolgáltató, amely lehetővé teszi a kommentelést, vállalja annak kockázatát, hogy jogellenes tartalom jelenik meg az oldalán. Mivel a kommentek szerzői nem voltak beazonosíthatók, így a kommentek számára tárhelyet biztosító internetes oldalakat terhelte a kizárólagos felelősség. Azt, hogy ez az objektív, tehát a jogsértés tényén kívül minden körülményt figyelmen kívül hagyó felelősségi alakzat a sajtószabadság arányos korlátozásával jár-e, az Alkotmánybíróság nem vizsgálta. A határozat megfogalmazása alapján „abból kell kiindulni, hogy a moderált kommentekért való felelősség, a jelenlegi szabályozásban a sajtószabadság legkedvezőbb (legenyhébb), cél elérésére alkalmas korlátozása”. Hogy ez miért van így, és hogy ez alkotmányjogilag – nem pedig a polgári jogi dogmatikai keretein belül – hogyan viszonyul a notice-and-takedown felelősséghez, hallgat a határozat.

Az EJEB szerint bár a kommentek valóban offenzívek, sőt egyikük trágár volt, a stílus megválasztása szorosan hozzátartozik a szólásszabadsághoz

Az EJEB döntése

Ez volt tehát a kiindulópont a strasbourgi döntéshez, amely ellentétes eredményre jutott. Az EJEB nem győzte hangsúlyozni, hogy az Emberi Jogok Európai Egyezménye (EJEE) és az azt kikényszerítő gyakorlat szubszidiárius jellegéből következően a nemzeti bíróságoknak széles mérlegelési szabadságuk van a véleménynyilvánítás szabadságának korlátozása terén, és az EJEB-nek nem dolga felülbírálni a hazai bíróságok döntését abban az esetben, ha az a strasbourgi bíróság által lefektetett elveknek megfelelő vizsgálatot követően született. Ám a hazai bíróságok döntéseinek elemzése a mérlegelés hiányát mutatta.

A hazai bíróságoknak tehát bizonyos tényezőket vizsgálniuk kell a személyiségvédelem – az EJEB gyakorlatában az EJEE 8. cikkében garantált magánélethez való jog – és a szólásszabadság összeütközése esetén, máskülönben az EJEB nem fogja legitimnek találni az alapjog-korlátozást. A hazai bíróságoknak vizsgálniuk kell, hogy az ügy szempontjából hogyan relevánsak a következő szempontok: a vita közérdekűsége, a közlés tárgya, a bírált személy korábbi tevékenysége, a közlés tartalma és megjelenési módja, valamint a hatása. Tovább specifikálta a bíróság, hogy ezen túl a közvetítő szolgáltatóknak a kommentekért való felelőssége milyen, a Delfi-ügyben már megállapított szempontok különös vizsgálata esetén fogadható el. Az itt felsorolt négy szempontot részletesen vizsgálta az EJEB.

A komment kontextusa

Az EJEB kiemelte, hogy a kommentek egy nyilvánvalóan közérdekű vita során születtek, amely egy gazdasági társaság etikátlan gyakorlatával foglalkozott. Ezen felül a kommenteket kiváltó cikkek nem voltak megalapozatlanok, és nem ösztönöztek kifejezetten túlzó kommentelésre. Az EJEB fontosnak tartotta megjegyezni, hogy míg az egyik panaszos – az Index – egy gazdasági társaság volt, amely kifejezetten érdekelt a forgalmat generáló kommentelésben, addig a másik – az MTE – egy non-profit, elsősorban szakmai közeghez szóló egyesület, amely weboldalának tartalma jellemzően nem generált heves vitákat. Az EJEB leszögezte, hogy ezt a különbséget nem vizsgálták a hazai bíróságok.

Az EJEB utalt rá, hogy a magyar bíróságok szerint a kommentek tartalma túllépte a szólásszabadság megengedhető kereteit, mert túlzóan bántóak, sértőek és megalázóak voltak. Osztotta továbbá a hazai bíróságok azon meglátását, hogy a kommentek értékítéletek voltak, és emlékeztetett rá, hogy bár a kommentek valóban offenzívek, sőt egyikük trágár volt, a stílus megválasztása szorosan hozzátartozik a szólásszabadsághoz. Ez utóbbi megállapításnál az EJEB utalt a szintén magyar vonatkozású Uj kontra Magyarország-ügyre, amely világhírűvé tette a „szar bor” kifejezést. Az EJEB emlékeztetett rá, hogy az internetes kommentek sajátja az útszéli stílus, ami csökkentheti az ilyen kommentek hatását. Különösen kritikus volt azzal kapcsolatban: a hazai bíróságok nem vizsgálták, hogy az egyébként is széles körben kritizált gazdasági társaságok hírnevét képesek voltak-e befolyásolni a sérelmezett kommentek.

A szolgáltató közbelépése

Az EJEB hangsúlyozta, hogy vizsgálni kell, milyen feltételek mellett lehet kommentelni az adott oldalon, például regisztrálnia kell-e a felhasználóknak, van-e moderálás, és működik-e hatékony notice-and-takedown rendszer. Megemlékezik a döntés a magyar bíróságok azon megállapításáról is, miszerint a kommentelés megengedésével a szolgáltatóknak egyben azt is feltételezniük kellett volna, hogy egyes kommentek jogsértőek lesznek. Az EJEB számára ez a koncepció egy túlzott és nem gyakorlatias előrelátást követel meg a szolgáltatóktól, ami alááshatja az internetes információközlés szabadságát. Az döntés arra is emlékeztetett, a hazai eljárások felperese nem törekedett arra, hogy kérje az őt sértő kommentek eltávolítását, hanem közvetlenül jogi úton keresett elégtételt. Az EJEB levonta azt a következtetést, hogy a hazai bíróságok egyik fél magatartását sem értékelték döntéseik meghozatala során.

A komment tényleges szerzőjének felelőssége

Mivel a szóban forgó kommentek név nélkül születtek, így a szerzőik felelőssége csak nagy nehézségek árán lett volna kikényszeríthető. Erről az aspektusról nem szól az EJEB döntése, ám érdemes megemlékezni az Alkotmánybíróság határozatáról, amely kifejezetten elsődleges felelősnek nevezi a komment szerzőjét.

Kluwer International
Külföldi jogi e-könyvek

 

Egy kattintásra Öntől!

 

Az eljárás következményei a szolgáltatóra nézve

Az EJEB szerint a tény, hogy az internetes szolgáltatók felelőssé tehetőek a kommentekért, előre láthatóan negatív következményekkel jár az internetes kommentkörnyezetre, ami végső soron dermesztő hatást – a nemzetközi szólásszabadság-irodalomban bevett chillingeffectet – gyakorolhat az internetes szólásszabadságra. Az EJEB erős kritikaként fogalmazza meg a hazai bíróságok döntéseivel kapcsolatban, hogy azok semmiféle mérlegelést nem végeztek a tekintetben, hogy az oldalak üzemeltetőinek polgári jogi felelőssége a kommentekért milyen, a konkrét ügyön túlmutató hatással lehet az internetes szólás szabadságára.

A döntés üzenete

Végső soron az az utolsó érv tűnik az EJEB döntés tételmondatának. A fő kritika a magyar bíróságokkal – köztük az Alkotmánybírósággal – szemben az, hogy gyakorlatilag érdemi indokolás és alapjogi mérlegelés nélkül veszik adottnak a polgári jogi kereteket. Bár a személyiségi jogok védelme valóban egy részletesen kidolgozott dogmatikával rendelkező, áttételesen az emberi méltósághoz való jogot kikényszerítő jogterület, a bíróságok nem hagyhatják figyelmen kívül az ügy nyilvánvaló szólásszabadság-aspektusát, és adott esetben akár a polgári jogi szakjogági dogmatikát lerontó, azt a szólásszabadság szabályaival összebékítő eredményre kell jutniuk. Ilyen eredményre jutott az EJEB, amikor végül kimondta, semmi nem utal arra, hogy ebben az ügyben egy jól működő notice-and-takedown felelősségi rendszer ne lett volna képes megfelelő egyensúlyt teremteni a konkuráló jogok között.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.