Szlovén mediáció a bírósági közvetítés árnyékában – 1. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bíróságokhoz kötődő közvetítés összességében csökkentette a szlovén mediációs gyakorlat társadalmi hatékonyságát.


A mediáció története Szlovéniában 2001-ben kezdődött a Ljubljanai Kerületi Bíróság próbaprojektjével. A 2008/52/EC számú európai mediációs irányelvnek nagy hatása volt az igazságügyi közvetítés fejlődésére, amit a 2008. június 21-én hatályba lépett, a Mediáció polgári és gazdasági ügyekben című törvény megalkotásával ültettek át a nemzeti jogba. A jelenleg is hatályban lévő mediációs törvény célja, hogy ösztönözze a viták békés rendezését, valamint elősegítse az ADR- (Alternative Dispute Resolution) eljárásokhoz való könnyebb hozzájutást a közvetítői és a bírósági eljárások közötti kiegyensúlyozott kapcsolat biztosításának révén. A szlovén jogszabály különös rendelkezései kitérnek a mediáció reguláira a polgári, gazdasági, munkaügyi, családi, illetve a tulajdonjogi vitákban. Ezen ügycsoportok ismérve, hogy tekintettel a felek közötti szoros emberi, jogi vagy szakmai érdekviszonyra, a kapcsolat valamelyes működése mindkét fél közös érdeke a jövőre nézve – ez a cél pedig leginkább a konfliktus bírósági tárgyalótermen kívüli, de mégis hivatalos keretek közötti feloldása, az ellentétes érdekek humánus körülmények között való mediálása, illetve az azt a lehető legrövidebb időn belül záró békés egyezség útján érhető el.

A Szlovéniában egy év alatt lefolytatott, bírósághoz kötődő mediációk számát 2500-ra becsülték 2011 novemberében (Mediációs Szakemberek Gyűlése, Milánó). Szlovénia, Olaszország, Spanyolország, az Egyesült Királyság, Bulgária, Románia, Görögország is résztvevője az Európai Unió által támogatott Eirene Projectnek, amelynek célja a fenntartható és hatékony európai mediációs kultúra fejlesztése. ,,Azért választottuk Eiréné, a béke ókori görög istennőjének nevét, mert hiszünk abban, hogy a mediáció a megfelelő eszköz a konfliktusok és az erőszak leküzdésére” (Mediation Europe, Eirene Project) A kép forrása: Wikipedia Commons

A 2009. december 15-én hatályba lépett, az Alternatív vitarendezés bírósági ügyekben című törvény egyrészt az úgynevezett ADR-programok bevezetésével forradalmasította a szlovén polgári igazságszolgáltatást az első- és másodfokú bíróságokon, másrészt a már folyamatban lévő perekben ösztönzi a jogviták ADR-eljárások, így mediáció útján történő feloldását. Egyéb jogszabályok rendelkeznek az alternatív vitarendezésről a közigazgatási eljárás, a közigazgatási per, a munkajog, a biztosítási jog, a szerzői jog, illetve a büntetőeljárás területén. Ez utóbbi esetében például a mediáció igénybevételekor lehetőség nyílik a vád felfüggesztésére is egyes esetekben. A betegjogi törvény is bevezette a mediációt mint egy, a beteg és az egészségügyi szolgáltató közötti jogviták rendezésére szolgáló eszközt, amelyet a Betegjogvédelmi Bizottság biztosít a felek számára. Ezeken kívül Szlovéniában 2009 óta zajlik a szlovén Fogyasztóvédelmi jogviták alternatív rendezése című törvény előkészítése is.

Per közbeni mediációra utalás

A szlovén Polgári Eljárásjogi Törvény szerint a bíróság köteles az eljárás minden szakaszában vizsgálni a bírósági egyezség lehetőségét (306. cikk), legalább egy egyezségi ülés pedig kötelező része az eljárásnak (305. a. cikk). Az egyezségi ülés legfőbb célja a jogvita békés rendezésének elősegítése többek között azzal, hogy a bíró tájékoztathatja a feleket a mediáció mint alternatív vitarendezési eljárás lehetőségéről, illetve ennek menetéről. A bíróság emellett felfüggesztheti a polgári eljárást legfeljebb 3 hónapra, ha a felek beleegyeznek, hogy az ADR-eljárások egyikével próbát tesznek vitájuk peren kívüli megoldására (305. cikk).

Az Alternatív vitarendezés bírósági ügyekben nevű törvény rendelkezései ösztönzőket és szankciókat is tartalmaznak. Amellett, hogy a speciális, mediációról szóló tájékoztató ülésen való részvétel a bíróságok által kötelezővé tehető, a mediáció költségmentes a felek számára családjogi és egyes munkajogi vitákban, egyéb jogvitákban pedig az első három óra ingyenes lehet. Ez az állami támogatás nem vonatkozik a kereskedelmi jogvitákra.

Ptk. Mesterhármas – Családjog

Élettársi kapcsolat, mint szerződés; az élettársi kapcsolat családjogi hatásai; házastársi és élettársi tartás; rokontartás
Szülői felügyeleti jog szabályozása, gyakorlásának elvei; gyermek elhelyezése harmadik személynél; kapcsolattartás szabályozása
Házassági vagyonjogi rendszer

2015. március 24., Budapesti Ügyvédi Kamara

Részletek és jelentkezés >>

Az informális tájékoztató ülés a polgári peres eljárás szabályai szerint bármikor megtartható a per folyamán, amit a bíró vagy az asszisztense vezet le (18. cikk). A bíróság intézkedése lehet a mediációra utalás. Erre először akkor van lehetőség, amikor a keresetlevél a bírósághoz érkezik. Ilyenkor a keresetlevelet a bíróság az alperesnek már egy, a közvetítői eljárásra való hivatkozással és tájékoztatással küldi meg. A mediációra utalásra az első tárgyaláson is sor kerülhet, miután a bíró már tájékoztatta a feleket. Eme ülés után tehát bíróság dönthet úgy, hogy ,,erősen javallja” a vita mediálásának megkísérlését. Ez azért nem tekinthető kötelezésnek, mert a felek tiltakozhatnak e döntés ellen. Ebben az esetben a közvetítői eljárást nem lehet elkezdeni, azonban az a fél, aki ésszerűtlenül utasítja vissza a mediáció alkalmazását az adott jogvitában, a bírósági gyakorlat szerint elmarasztalható lehet a perköltségben, pernyertességtől függetlenül (19. cikk).

A szlovén mediációs törvény 16. cikke alapján következménnyel jár, ha a felek mediációban egyeztek meg, illetve kifejezetten felvállalták, hogy nem indítanak keresetet az adott jogvitában meghatározott ideig vagy bizonyos esemény bekövetkeztéig, és ezt nem tartják be. A bíróság az alperes kifogása esetén elutasítja az ennek ellenére benyújtott keresetet, kivéve, ha a felperes bizonyítja, hogy ez számára visszafordíthatatlan kárral járna. A bíróság ezen kívül akkor is elutasítja a keresetet, ha törvény kötelező mediációt ír elő.

Az egyezség végrehajthatósága

A szlovén szabályozás különlegessége, hogy a felek akkor is köthetnek bíróság előtt egyezséget, ha nem történt keresetindítás. A Polgári Eljárásjogi Törvény alapján, aki keresetet szándékozik indítani, megpróbálhat egyezséget kötni egy helyi bíróságon (306. cikk). A bíróság ilyenkor is vizsgálja az illetékességét, amit a másik fél lakóhelye határoz meg. Az a bíróság, amelyhez egyezségi kezdeményezés érkezik, megidézi a másik felet, és közli vele az egyezség feltételeit. A felek együtt is kezdeményezhetik a ,,bírósági egyezség” megkötését, ami az ítélethez hasonlóan végrehajtható.

A közvetlenül végrehajtható közjegyzői okirat egy másik lehetőség azok számára, akik a közvetítői eljárás útján tető alá hozott egyezségüknek érvényt akarnak szerezni. A közjegyzői törvény szerint egy közjegyzői okirat végrehajtható, ha az a személy, akinek az okiratban előírt kötelezettsége van lejárt követelés teljesítése iránt, hozzájárul annak közvetlen végrehajthatóságához ugyanazon vagy másik közjegyzői okiratban (4. cikk).
Madocsai Kinga Blanka

Források, tanulmányok a szlovén mediációról
Szlovén egyéni mediátorok és mediációs szervezetek publikációi:
http://www.sodisce.si/mma_bin.php?static_id=20100702130542
http://www.socialnidialog.si/UserFiles/File/mediacija/Mediacija.pdf
http://www.sodisce.si/mma_bin.php?static_id=20100602101640
A szlovén Igazságügyi és Közigazgatási Minisztérium honlapja a mediáció jogi kereteiről, a mediáció gyakorlati kivitelezéséről és a bírósági programokban részt vevő, közel 350 tagot tartalmazó mediátorok nyilvános központi jegyzékéről:
http://www.mp.gov.si/si/obrazci_evidence_mnenja_storitve/alternativno_resevanje_sporov/mediacija_v_praksi/
További angol nyelvű források:
Eirene Project

http://www.mediation-eirene.eu/summary/?lang=en
mediation.net:
http://mediation-net.eu/index.php?option=com_content&view=section&id=6&Itemid=6&lang=en

Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.