Tovább folyik a csata a bűnügyi együttműködés körül

A britek továbbra is hozzá akarnak férni a Schengeni Információs rendszerhez, úgy, hogy közben nem tagjai a Schengeni Övezetnek és nem biztosítják a szabad mozgás jogát.


Az EU tisztviselői azzal vádolják a brit kormányt, hogy fenyegetőzésképpen jelentette be, hogy gyengítik az EU-val folytatott bűnügyi együttműködést, ha az Egyesült Királyság nem kap hozzáférést a súlyos bűncselekmények elleni küzdelmet segítő bűnügyi adatbázisokhoz.

Az Egyesült Királyság várhatóan az év végén elveszíti a hozzáférést a Schengeni Információs Rendszer (SIS II), amelyen keresztül az EU rendőri szervei több millió információt osztanak meg egymással a bűnelkövetőkkel és  gyanúsítottakkal kapcsolatban.

Az EU szerint jogilag lehetetlen, hogy EU-n kívüli országok, amelyek nem részei a szabad mozgás jogát biztosító térségnek, hozzáférjenek az adatbázishoz, és javasolta több alapvető információ megosztását.

A Brexit-tárgyalások legutóbbi fordulójában az Egyesült Királyság képviselői arról tájékoztatták az eu-s partnereiket, hogy az ajánlatot nem fogadják el.

Eu-s források szerint az Egyesült Királyság azzal fenyegetőzött, hogy beszünteti az információmegosztást, ha nem férhet hozzá a Schengeni Információs Rendszer adatbázishoz, amelyet a brit rendőrség jelenleg folyamatosan használ.

„Az Egyesült Királyság alapvetően arra az álláspontra helyezkedett, hogy nem érdekli az EU információcsere korlátozására vonatkozó javaslata, ha nem férhetnek hozzá a SIS II-höz, akkor inkább beszüntetik az együttműködést. Látszik, hogy keményen kitartanak az álláspontjuk mellett”- mondta az egyik EU tisztviselő.

európai unió jogrendszere

„Megbeszéléseket kezdeményeztünk a témában” – mondta egy második uniós forrás. “A britek nem érdekeltek egy olyan együttműködésben, ami nem garantálja az SIS II előnyeit.”

Egy brit forrás „nagyon félrevezetőnek” nevezte az EU nyilatkozatait, de nem tagadta az EU ajánlatának elutasítását.

„Arra törekszünk, hogy egy jövőbeni belső biztonsági megállapodást kössünk az EU-val, amely hasonló lehetőségeket biztosít, mint az SIS II, de attól tartok, hogy az EU adatmegosztási alternatív javaslatai ezzel köszönőviszonyban sincsenek, és korlátozott értékkel bírnak, – tette hozzá a forrás.

A Schengeni Információs Rendszert 1995-ben hozták létre azok az országok, amelyek megszüntették a belső határok ellenőrzését. 2015-ben Theresa May, akkori belügyminiszter kezdeményezésére csatlakozott az Egyesült Királyságot az SIS II-höz, amely egy példátlan és különleges megállapodás volt az Schengeni zónán kívüli országok számára. Az EU-ból való kilépésről szóló népszavazási kampányban a szakértők figyelmeztettek, hogy a Brexittel elveszhet az adatbázishoz való hozzáférés is, amely rontja az Egyesült Királyság képességét a terrorizmus és a bűnözés elleni küzdelemben.

A brit rendőrség és a határőrség az adatbázis harmadik legnagyobb felhasználója, akik 2019-ben 571 millió keresést végeztek (ez egy olyan adat, amely magában foglalja az ömlesztett adatok automatikus keresését) körözött személyek vagy tárgyak után. Az Egyesült Királyság rendvédelmi szervei 2019-ben 36.680 személy körözést és 259.824 gépjárműkörözést bocsátottak ki más rendőri szervek megkeresése alapján.

A brit kormány olyan rendszert akar bevezetni, amely „a SIS II által biztosítotthoz hasonló képességekkel rendelkezik”, vagyis több tízezer ember valós idejű adatainak elérését biztosítja. Az EU ajánlatának ezzel szemben nincs hozzáadott értéke az Egyesült Királyság rendészeti szervei számára.

Az EU tárgyalói továbbra is fenn akarják tartani a bűnügyi adatok megosztását az Egyesült Királysággal, de állításuk szerint meg van kötve a kezük az EUB ítélkezési gyakorlata miatt, amely korlátozza a harmadik országokkal történő információmegosztást.

Az európai diplomaták olyan politikai tényezőkre is hivatkoznak, mint, hogy az Egyesült Királyság megtagadta az EUB joghatóságának fenntartását, valamint az EU és az Egyesült Királyság közötti megállapodásban a britek tiltakoztak az Európai Emberi Jogi Bíróságra való bármilyen hivatkozás ellen.

Az európai kormányok mindkét intézményt kritikus fontosságúnak tekintik az adatok és az európai elfogatóparancs esetében a bűnelkövetők átadása szempontjából.

„Természetesen folytatni akarjuk az adatok megosztását, de garanciák nélkül nem lehet biztosítani az SIS II-höz való hozzáférést” – tette hozzá egy EU-diplomata.

A Brexit folyamat elakadása arra vezethető vissza, hogy az év elején egy EP képviselő azzal vádolta az Egyesült Királyságot, hogy úgy „viselkednek mint a cowboyok”, miután egy kiszivárogtatott EU-jelentés arra a következtetésre jutott, hogy a brit hatóságok illegálisan másolták a SIS II-adatokat.

A jelentés felszította azokat a hangokat, amely szerint az Egyesült Királyság kölcsönös együttműködés nélkül akarja élvezni az EU-rendszerek előnyeit – ezt a vádat azonban a brit kormány határozottan visszautasította.

2018-ban az Egyesült Királyság 7.000 más ország által az SIS II rendszerben közzétett riasztásra reagált, miközben több mint 22.500 riasztást adott ki, amelyekre mind választ kapott az eu-s társhatóságoktól.

(theguardian.com)



Kapcsolódó cikkek:


Biomedicinák és az emberi jogok
2020. június 29.

Biomedicinák és az emberi jogok

Az Európa Tanács Bioetikai Bizottsága elindította az emberi jogokkal és az orvosbiológiai technológiákkal kapcsolatos új cselekvési tervét.

A koronavírus hatása az ingázó munkavállalókra
2020. június 25.

Az ILO becslései szerint világszerte 164 millió olyan munkavállaló van, aki a lakóhelyétől eltérő országban vállalt munkát. Nagy részük a koronavírus miatt elvesztette állását és haza kellett térnie.