Mit hoz a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet?


Hatályba léptek az új uniós szabályok a digitális kereskedelemről. Nagyobb lesz az átláthatóság a fogyasztóknak, és tilos az interneten, ami a hagyományos kereskedelemben is az – ígéri az EU. Fontos és jó rendelet, még ha nem is hibátlan – hangzik a többségi vélemény a jogászvilágban.

Új jogalkotási mérföldkő

A hetekben hatályba lépett, a digitális kereskedelemről szóló rendelet, a Digital Services Act (DSA)[1] döntő változásokat hoz az online szolgáltatásokban. A Digital Markets Act-el (DMA) együtt nagyobb biztonságot hivatott teremteni az európai fogyasztóknak. Mindkettő közvetve hatályos EU-rendelet; nincs szükség nemzeti átültetésre, így nincsenek tagállamok közötti eltérések se.

Szerteágazó személyi hatály

A DSA személyi hatálya kiterjed minden, az EU-ban online szolgáltatást kínáló jogi személyre, függetlenül a mérettől és a forgalomtól. Így vonatkozik az internethozzáférés-szolgáltatóktól kezdve a hotelportálokon és a közösségi oldalakon át a digitális felhőket üzemeltetőkig és az online piacterekig minden netes szolgáltatásra.

A szolgáltatások közötti és a méretbeli különbségek a vonatkozó szabályok szigora és részletessége közötti eltérésben köszön vissza; a közösségi oldalakra több és szigorúbb szabály vonatkozik, mint az online utazási irodákra. A legtöbb előírás a különösen nagy (VLOP, very large online platform), havi 45 milliót, az uniós polgárok 10%-át meghaladó felhasználóval rendelkező oldalakra vonatkoznak. A VLOP-okra, mint például a Google vagy a TikTik, már 2023 augusztusa óta vonatkozik az összes szolgáltató vonatkozásában csak most hatályba lépett DSA.

A legfontosabb változások

A fogyasztók számára legfontosabb változás, hogy konkrét jogokat kapnak a szolgáltatókkal szemben, amiket a weblap-üzemeltetők által létrehozandó panaszeljárásban, majd a szakhatóság előtt érvényesíthetnek.

A felhasználók mindenekelőtt a következő, a szolgáltatókat terhelő kötelezettségek teljesítését érvényesíthetik:

  • Az eddiginél gyorsabban kell eltávolítani a tiltott tartalmakat, mint például a gyermekek sérelmére elkövetett erőszak, vagy a terrorizmus-propaganda.
  • Effektívebben kell fellépni a hamis információk és a valós tényeket megtévesztő színben feltüntető tartalmak ellen.
  • Átláthatóbbá kell tenni a személyre szabott ajánlatok hátterében álló algoritmusok működését.
  • Nem törölhetők jogszabály vagy ászf-beli jogalap nélkül tartalmak, és a törlést minden esetben meg kell indokolni.
  • Ugyancsak meg kell indokolni a felhasználói fiók törlését, ami nem lehet diszkriminatív vagy önkényes.
  • Az online piacterekről el kell távolítani a hamis árukat, valamint tájékoztatni kell a vásárlót, ha ilyent vett és vissza is kell azt venni.

Hatalmas ugrás a fogyasztóknak

A DSA alkalmas megakadályozni a felhasználók online tevékenységének szisztematikus megfigyelését és elemzését, fékezni a gyűlöletbeszéd, valamint nehezíteni a fake-news terjesztését. „A DSA a korábbiaknál sokkal több és erősebb jogot ad a fogyasztóknak” – értékelte a rendeletet a fagyasztóvédelmi jogban hagyományosan legkritikusabb EP-frakció, a Zöldek vezető-helyettese és digitálispolitika-szakértője, Alexandra Geese.[2] „A DSA az első igazi lépés a demokrácia védelmében az online-óriások, a Google, a TikTok, az Amazon és társaik ellen.”

Ebben az összefüggésben fontosnak tartja, hogy a szolgáltatók a nevesített fogyasztói jogok tiszteletben tartása mellett éves beszámoló készítésére is kötelesek, amiben bizonyítaniuk kell, hogy hatékonyan lépnek fel a fogyasztók mentális egészsége és a szólásszabadság védelme érdekében.

Megfigyelés és analizálás

A személyre szóló reklám- és tartalomajánlat a szolgáltatóknak gazdasági kulcskérdés, de alapjogi szempontból nagyon kényes, hisz az online aktivitás megfigyelésén és átláthatatlanul működő algoritmusok elemzésén alapul. Tekintve a gazdasági jelentőségét, megtiltani nem lehet. A DSA azonban egyértelmű hatásokat szab. Így tilos lett:

  • kiskorúakra vonatkozó adatokat gyűjteni és felhasználni;
  • kényes, személyes adatokat gyűjteni, mint például az egészségügyi állapot, a szexuális orientáció, a politikai meggyőződés vagy a felekezeti hovatartozás.

Fake news

A hamis információk terjesztése és a valós tények hamis színben való feltüntetése politikai kontextusban napjaink egyik legnagyobb kihívása a demokráciák számára. Számos példa mutatja, hogy a fake news választásokat képes befolyásolni. Különösen, ha a felhasználók által függetlennek tartott platformokról, például kereső- vagy szociális oldalakon, pártatlan információ látszatát keltve jelenik meg. Egy aktuális példa erre két jó nevű NGO, az AlgorithmWatch és az AI Forensics elemzése a tavaly őszi bajor és a hesseni tartományi választások kampányidőszakáról. Az elemzés szerint a Microsoft által a Windows-ba integrált mesterséges intelligenciával (MI) működő kereső, a Bing a feltett kérdések harmadára tényszerűen hibás választ adott, tehát a felhasználók döntő többsége által objektívnek tartott hírforrás hamis információt, azaz fake newst terjesztett.[3] Így például a választásokon nem induló személyeket mondott jelölteknek, egy nemlétező botrányt kapcsolt az egyik bajor párt listavezetőjének nevéhez, és hibás információt adott a hesseni szavazólap kitöltésére vonatkozóan. A Microsoft sajnálatát fejezte ki, vizsgálatot és a hibák kijavítását ígérte.[4] Azonban nem adott technikai információkat algoritmusáról, illetve a hiba informatikai okáról. A DSA hatályba lépésével köteles lesz erre. „Valódi előrelépés és komoly segítség a hamis információk elleni harcban” – nyilatkozta Oliver Marsh, a AlgorithmWatch kutatásvezetője.[5]

Hirdetés

Az európai jogalkotás egyik kulcsterülete a gazdaság digitális transzformációjának kezelése. A technológiai környezet fejlődése a gazdasági környezetet is átformálta. Az ikerrendeletek, azaz a Digital Markets Act (DMA) és a Digital Services Act (DSA) elfogadásával nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalati mindennapokban a digitális megfelelés ágazattól függetlenül megkerülhetetlen.

Készüljön fel  várható kihívásokra DrFirniksz Judit most megjelentPillanatkép a digitális piacok szabályozásáról” című könyvével! 

Gyűlöletbeszéd

„Az alapjogvédelem szempontjából üdvözlendő a DSA” – áll a liberális politikai pártok nemzetközi szövetségéhez közel álló német Friedrich Neumann Alapítvány (FNS) digitális alapjogi szakreferense, Charlotte Roderfeld tanulmányában.[6] Legfontosabbnak a gyűlöletkeltés elleni fellépést tartja. Ebben különösen súlyos a közösségi oldalak és keresőprogramok algoritmusainak felelőssége. A gyűlöletre keltők és a véleménymanipulátorok felismerték, nem az a döntő, hogy egy információ igaz, vagy nyilvánvalóan hamis, a lényeg, hogy figyelemfelkeltő legyen. Mert az ilyen sok kattintását generál, az MI pedig azokat a posztokat villantja fel a leginkább az oldal használóinak tartalomajánlatként, amikre a legtöbben kattintottak. Tehát egy hógolyónyi valótlan hírből hamar fake news-lavina lesz. Az FNS elemzése emlékeztet a kasseli önkormányzati politikus, Walter Lübcke[7] és egy orvosnő, Lisa-Maria Kellermayr[8] esetére az elmúlt évekből. Mindketten online lejárató kampány áldozatai voltak, amelynek hatására a politikust egy behergelt szélsőséges meggyilkolta, az orvosnő pedig az öngyilkosságba menekült.

A korábbi német igazságügy-miniszter és jelenlegi bajor alkotmánybíró, Sabine Leutheusser-Schnarrenberger is hasonlóan vélekedik, mint az FHS szakreferense: „A gyűlölet és az üldözés a világhálón az egyik legnagyobb aktuális veszély a demokráciára.”[9] Véleményét alátámasztja egy frissen megjelent, reprezentatív kutatásokon alapuló német tanulmány.[10] Eszerint az online közéleti vitákat egyre inkább az uszítás és a gyűlölködés határozza a meg a világhálón, ami miatt egyrészt egyre többen távol tartják magukat a közéleti vitáktól, másrészt az online gyűlöletkeltés rányomja a bélyegét az offline közéleti kommunikációra is, eldurvítva azt. Ezért egyre inkább a szélsőséges vélemények és összeesküvés-elméletek terjesztői dominálják a felhasználók közötti vitákat, az algoritmusok pedig ezeket a véleményeket osztják meg. A politikai napirendet pedig egyre inkább a szélsőséges pártok stílusa és témái határozzák meg. Leutheusser-Schnarrenberger hatékony és jogállami eszköznek tartja mindkét jelenség ellen a DSA-t.

Veszélyben a szólásszabadság?

Vannak azonban a jogvédők között is, akik kritikusan látják a DSA gyűlöletbeszéd elleni szabályait. Ezt az álláspontot, a jogállamiságot éppen a szigorú szabályozás miatt veszélyben látók véleményét, jól összefoglalja egy nyugállományú német bíró, Manfred Kölsch elemzése.[11] „A DSA 1. cikke, ami véleménynyilvánítás szabadságát fekteti le, csak homlokzat, az építmény, a rendelet tartalma, éppen, hogy korlátozza ezt, amit viszont a szabályozás komplexitása miatt nehéz felismerni” – fogalmaz lényegre törően.

Kölsch felhívja a figyelmet, hogy a DSA a VLOP-szolgáltatók számára a jogellenes tartalmak mellett az egyéb módon káros információk törlési kötelezettségét is előírja. Tehát az üzemeltető bármit törölhet, ha az véleménye szerint félrevezető vagy megtévesztő módon használható. Az ebben az összefüggésben a DSA-ban többször előkerülő dezinformáció kifejezés pedig nincs definiálva. Irányadó lehet viszont a Bizottság 2018-as állásfoglalása, amely kiterjesztően értelmezi a fogalmat. Dezinformáció, ami „kárt okozhat a közösségnek, fenyegeti a demokratikus döntéshozatali eljárásokat, közjavakat, közegészségügyet, környezetet vagy a közbiztonságot”. Kölsch szerint így legálisan lehet törölni a nem szimpatikus politikai véleményeket, sőt, tudományos állásfoglalásokat is. Ezzel összefüggésben a COVID-oltásokkal kapcsolatos szkeptikus tudományos véleményeket említi, amik véleménye szerint a pandémia alatt erősen alul voltak reprezentálva a médiában.

A már évek óta szigorodó, a gyűlöletbeszéddel összefüggő felelősségi szabályok miatt az online konszernek többsége tartalomfelismerő algoritmusokat használ. Az MI kulcsszavak alapján automatikuson blokkolja a jogsértőnek tartott felhasználói hozzászólásokat. Az Európai Unió Bírósága (EUB) C‑401/19. sz. ügyben hozott ítéletéhez kapcsolódó főügyészi állásfoglalásából kiderül, hogy a legnagyobb platformok már a felhasználói tevékenységek 90%-át tartalomfelismerővel monitorozzák, pedig maguk is elismerik, az MI jelenleg nem képes megítélni, hogy egy szűrőn fennakadó és automatikusan törölt hír vagy hozzászólás a konkrét összefüggésben valóban veszélyt jelent-e.

Kritikára ad okot a monitorozási és törlési kötelezettség preventív jellege is: a DSA több helyen is várható negatív hatásokról és a veszélyeztetés lehetőségéről beszél. Ez a jogalkotói megfogalmazás nem új; az EUB főügyésze erre is kitért a már idézett állásfoglalásában. A „véleménynyilvánítás szabadságába történő különösen súlyos beavatkozásnak” nevezve azt. „Ezeket a megelőző intézkedéseket egy demokratikus társadalomban főszabály szerint el kell vetni azzal az indokkal, hogy bizonyos információknak még a közvetítésüket megelőzően történő korlátozásával megakadályoznak minden, azok tartalmát illető nyilvános vitát, ami magát a szólásszabadságot fosztja meg a pluralizmus vektoraként betöltött szerepétől.”[12]

A tartalomszűrőkhöz kapcsolódó elterjedt jelenség az úgynevezett overblocking (túlblokkolás). A szigorodó felelősségi szabályok és magas bírságok miatt a szolgáltatók biztosra mennek, és úgy állítják be a szűrőket, hogy inkább a nem egyértelmű, de valójában nem káros és így jogszerű tartalmakat is blokkolja az MI, minthogy akár egy tiltott is átcsússzon. Részben megalapozott tehát a túlblokkolást a szólásszabadságot fenyegető veszélyként kezelni.

Kölsch-el ellentétben a müncheni Hochschule für angewandte Wissenschaften digitális jogok professzora, Henrike Weiden tanulmányában amellett érvel, hogy a DSA nem növeli az overblocking szerinte is fennálló veszélyét, a YouTube-ot hozva fel példának.[13]

A megakonszernekre, mint a Youtube már nyár óta alkalmazandó a DSA. Az új szabályok első nagy megmérettetése, a Hamas őszi terrortámadása okozta új közel-keleti konfliktus körüli hírdömping inkább azt mutatta, hogy a tartalomfilter nemhogy túlblokkoláshoz nem vezet, de még a nyilvánvalóan jogsértő megszólalásokat sem szűri ki. Az „Institute for strategic dialogue” tanulmánya szerint október 7. után példátlan mértékben, 242%-al emelkedett az antiszemita kommentárok száma a Youtube-on.[14] 10 ezer, a témával foglalkozó videóhoz fűzött 5 millió kommentárból 45 ezer volt nyíltan antiszemita és ennek sokszorosa az Izrael-kritikaként burkolt zsidóellenes vélemények száma.

Ugyancsak példa a gyűlöletbeszéd változatlan tovább folyására a szintén a VLOP-kategóriába tartozó véleményplatform, az X. Mióta így hívják a Twittert és a Tesla-alapító Elon Musk tulajdona, számos kritika éri a gyűlöletbeszéd akadálytalan terjesztése miatt. Azzal együtt, hogy az uszítás tovább folyik, az X esetében a DSA kedvező hatása is látszik: a Bizottság élve az új jogi lehetőséggel 2023 decemberében eljárást indított a közösségi oldal ellen.[15] A vád szerint az X nem tett eleget a rizikómenedzsmentre, tartalmi moderálásra és az átláthatóságra vonatkozó előírásoknak. A vizsgálat középpontjában a feltételezett dark pattern fog állni. A sötét mintázat új fogalom az MI területén; olyan digitális üzenet, ami észrevétlenül veszik rá az embereket nem kívánt döntések meghozatalára. Az X esetében az a kérdés, hogy az algoritmusok manipulálták, illetve korlátozták-e a felhasználókat abban, milyen tartalmakra kíváncsiak. A Bizottság előzetes vizsgálatában megállapította, hogy más közösségi médiákkal összehasonlítva is magas volt az antiszemita kommentek aránya, amiket feltűnően gyakran oszt meg az X és ajánl megszólalásaik alapján nem antiszemita felhasználói figyelmébe is. Tehát a platform, illetve a hátterében működő MI szítja a gyűlöletet, vagy legalább segít annak terjedését.

Weiden professzor szerint az X elleni eljárásnak hosszú távú hatása lehet: ha imázsromlást okoz és magas pénzbírsággal párosul, az eddigi, egyébként kevés előírásra is fittyet hányó megakonszerneket érdemi fellépésre sarkalhatja a gyűlöletbeszéd ellen, amelyek ezt eddig nem tették, mert a hatóságoknak nem voltak effektív jogérvényesítési eszközeik.

Effektívebb jogérvényesítést a felhasználóknak!

Míg egyes szakértők, mint az idézett Kölsch professzor szabadságkorlátozó szigora miatt, addig mások túlzott engedékenysége okán elégedetlenek a DSA-val. Megoldásként például a német Szövetségi Alkotmánybíróság jogtörténeti jelentőségű Lüth-ítéletének analóg alkalmazását szorgalmazzák. Így dr. Nicolas Harding, a Schleswig-Holstein-i Legfelsőbb Bíróság (OLG) digitális alapjogi szaktanácsadója.[16] Ez azt jelentené, hogy a felhasználók közvetlenül a szolgáltatókkal szemben hivatkozhatnának alapjogaikra, így az üzemeltetőket az államhoz hasonló alapjogvédelmi kötelezettségek terhelnék.

Előremutató a DSA-ban, hogy egy szintre helyezi a szolgáltatók gazdasági szabadságát, a felhasználók véleménynyilvánítási szabadságát és a személyiségi jogait. Nem szól azonban az alapjogok harmadik félre való kihatásairól. Tehát nem teszi a szolgáltató kötelezettségévé felhasználóik szólásszabadságának és személyiségi jogainak védelmét. Az EUB eddig csak a munkahelyi diszkriminációval összefüggésben állapított meg nem az államot terhelő alapjogvédelmi kötelezettséget: a munkáltatónak kell garantálni, hogy munkavállalói nem követének el egymás kárára diszkriminációt és a munkáltatónak kell ennek érdekében preventíven és regresszíven fellépnie.

A DSA csak az indokolás (3) bekezdésében fekteti le, hogy „szolgáltatók felelősségteljes és kellően gondos magatartása elengedhetetlen […] ahhoz, hogy az uniós polgárok és más személyek gyakorolhassák az Európai Unió Alapjogi Chartájában biztosított alapvető jogokat, különösen a véleménynyilvánítás és a tájékozódás szabadságát, a vállalkozás szabadságát, a megkülönböztetésmentességhez való jogot és a fogyasztóvédelem magas szintjének elérését”. A 14. cikk (4) bekezdésében is csak az szerepel, hogy „a szolgáltatók kellő gondossággal, objektíven és arányosan járnak el […], kellően figyelembe véve valamennyi érdekelt fél jogait és jogos érdekeit, beleértve a szolgáltatás igénybe vevőit megillető alapvető jogokat, mint a véleménynyilvánítás szabadságát, a tömegtájékoztatás szabadságát és sokszínűségét, valamint a Chartában foglaltak szerinti más alapvető jogokat és szabadságokat.” Egyik passzusban sem szerepel egyértelműen, hogy az említett alapjogok védelme a szolgáltatók tevőleges kötelezettsége lenne.

Minderre figyelemmel Harding szerint csak abban lehet bízni, hogy az EUB – például egy előzetes döntéshozatali eljárás keretében – a 14. cikk (4) bekezdését általános szolgáltatói alapjog védelmi kötelezettségként fogja értelmezi.

Végrehajtás a és ellenőrzés

Habár a DSA közvetlenül hatályos és így minden tagállamban pontosan ugyan azok a szabályok érvényesülnek, a végrehajtás és annak ellenőrzése elsősorban a tagállami szakhatóságok feladata. A Bizottságra csak a legnagyobb platformok és keresőoldalak törvényességi felügyelete tartozik, amelyekre már tavaly nyár óta alkalmazandó a DSA. Ezért jött létre már 2023-ban egy új uniós szakhatóság, a Platforms Policy and Enforcement (CNECT.F).

Magyarországon várhatóan a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) látja majd el a DSA-val kapcsolatos feladatokat. Előbb azonban még szükség van az akkreditálására, mint a Digital Services Coordinator (DSC). Ezután, mint DSC az NMHH léphet fel a rendeletsértő szolgáltatókkal szemben és szabhat ki bírságot.

A DSA megszegése miatti bírság a szolgáltató éves globális árbevétele 6%-ig terjedhet. Nagyon komoly összegekről van szó, például a Facebookot, Instagramot és WhtsApp-et magában foglaló Meta Platforms 2022-ben 107 milliárd euró bevételt realizált, ami 6,4 milliárd eurós bírság kiszabását tette volna lehetővé 2023-ban. Valamivel alacsonyabb, az árbevétel 1% a bírság felső határa, ha egy szolgáltató csak az információ-szolgáltatási kötelezettségének nem tett eleget. Azt, hogy jelentős összegű bírságok kiszabása ne csak elméleti lehetőség maradjon, egy további szabállyal igyekszik biztosítani az uniós jogalkotó, miszerint a kiszabott bírságnak minden esetben „célravezetőnek, arányosnak és elrettentőnek” kell lenne. Ez sok tízmilliárdos bevételű konszerneknél nyilván csak sok milliárdos bírság lehet.

A DSC törvényességi felügyeletéhez tartozik, hogy felé kell teljesíteniük a konszerneknek az információ-szolgáltatási kötelezettségüket. Majd szükség esetén a DSC-minősítésű nemzeti hatóság továbbítja az adatokat a brüsszeli szakhatóság felé. Speciális szabály vonatkozik a bűncselekmény gyanújára. Ha a szolgáltató tudomására jut, hogy egy személy biztonsága vagy élete veszélyben van, illetve bűncselekmény gyanúja áll fenn, haladéktalanul tájékoztatnia kell a tagállami bűnüldöző szervek kijelölt egységét, függetlenül attól, hogy a bűncselekmény már megvalósult, vagy jövőbeli elkövetése fenyeget. A vonatkozó német jogszabály már kijelölte a Szövetségi Bűnüldöző Hivatalt (Bundeskriminalamt, BKA), mint kapcsolattartó fórumot, ahol évi több százezer bejelentéssel számolnak.[17]

A tagállami DSC jelenti az elsőfokú jogorvoslati fórumot a felhasználók szolgáltatók ellen kifogásaiban.

Alapjogok privát őrei

A DSA értelmében a Bizottság kapuőrnek minősítheti a weblapokat, illetve üzemeltetőiket, ha alapvető online szolgáltatáson keresztül teremtenek kapcsolatot a fogyasztók és a szolgáltatók között. Kapuőr az lehet, aki hat hónapon át bizonyítja a DSA-nak való megfelelést. A minősítés megszerzése alapvetően a szolgáltató érdeke, mert kapuőrként több választási lehetőséget és nagyobb szabadságot adhatnak a felhasználóiknak.

A Bizottság 2023 szeptemberében befogadta az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta, a Microsoft és a Samsung 22 weblapjára vonatkozó kapuőri státusz megszerzésére tett bejelentését és ezzel kezdetét vette a féléves bizonyítási időszak, ami alatt az érintett szolgáltatók már élvezik a státusszal járó kedvezményeket. A Microsoft Bing, Edge és Advertising, valamint az Apple iMessage esetében a Bizottság elutasította az indítványt, mert nem érik el a küszöbértékeket. Azonban a következő 12 hónapban piaci vizsgálatot fog folytatni annak megállapítására, hogy ennek ellenére indokolt lehet-e a kapuőri státuszuk. A küszöbértéket a Gmail, az Outlook és a Samsung Internet Browser sem érte el, de üzemeltetőik kellően bizonyították, hogy alapvető szolgáltatásokat nyújtanak.

A minősítés a versenyelőny mellett kockázatokkal is jár: DSA-sértés esetén a forgalom 6%-a helyett 10, ismételt szabályszegésnél pedig 20%-áig terjedő bírság szabható ki. Sőt a Bizottság kötelezheti a kapuőrt valamely üzleti tevékenysége vagy annak egy részének értékesítésére, vagy megtilthatja a szolgáltatásnyújtást.

„Fontos és jó, még ha nem is hibátlan”

A fenti alcímbeli megfogalmazással minősíti találóan a DSA-t Matthias Kettemann, a Leibniz-Institut médiakutatója, valamint az Universität Innsbruck innováció és jogszociológia professzora.[18] Emellett a DSA – ahogy a korábbi cikkemben bemutatott, készülő MI-rendelet[19] –, úttörő. A technikai fejlesztésben legelőrébb járó és az MI adta lehetőségekkel leginkább (vissza)élő USA-ban, Kínában és Oroszországban eddig még szabályozási tervezetek sincsenek. Így az EU éllovas lett a digitális jogban. A most elfogadott DSA, csakúgy, mint az MI-rendelt meghatározó lehet a középtávon várható nemzetközi standardok kialakításánál is. Emellett fontos jelzést ad a technológiailag fejlett és alapvetően demokratikus országok számára, hogy az internet és az MI nem jogüres tér. A jogállamok joga és egyben kötelezettsége a jelentőségükhöz igazodó részletességgel és szigorral szabályozni, ahogy az élet minden más területét is.

Lábjegyzetek:

[1] 2022/2065 rendelete (2022. október 19.) a digitális szolgáltatások egységes piacáról és a 2000/31/EK irányelv módosításáról (digitális szolgáltatásokról szóló rendelet) (EGT-vonatkozású szöveg)

[2] https://www.zeit.de/digital/2024-02/euopaeische-union-aenderungen-digital-service-act

[3] https://www.zeit.de/digital/2023-10/bing-ki-microsoft-bayern-landtagswahl-falschinformationen

[4] https://www.zeit.de/digital/2023-10/bing-ki-microsoft-bayern-landtagswahl-falschinformationen

[5] https://www.zeit.de/digital/2023-10/bing-ki-microsoft-bayern-landtagswahl-falschinformationen

[6] https://www.freiheit.org/de/deutschland/digital-services-act-gilt-jetzt-eu-weit

[7] https://www.spiegel.de/panorama/justiz/walter-luebcke-durchsuchungen-wegen-online-hetze-in-zwoelf-bundeslaendern-a-2661f7a5-9829-4eca-9d69-c0e311e860df

[8] https://www.tagesschau.de/ausland/europa/kellermayr-corona-aerztin-tot-103.html

[9] https://www.deutschlandfunkkultur.de/leutheusser-schnarrenberger-gefaehrdete-demokratie-100.html

[10] https://kompetenznetzwerk-hass-im-netz.de/wp-content/uploads/2024/02/Studie_Lauter-Hass-leiser-Rueckzug.pdf

[11] https://www.berliner-zeitung.de/politik-gesellschaft/richter-warnt-meinungsfreiheit-in-der-eu-in-akuter-gefahr-li.2177580

[12] https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=244201&pageIndex=0&doclang=DE&mode=req&dir=&occ=first&part=1

  1. pont

[13] https://shop.freiheit.org/#!/Publikation/1201

[14] https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/rise-in-antisemitism-on-both-mainstream-and-fringe-social-media-platforms-following-hamas-terrorist-attack/

[15] https://www.lto.de/recht/nachrichten/n/eu-kommission-x-elon-musk-verfahren/

[16] https://www.lto.de/recht/hintergruende/h/dsa-digital-services-act-grundrechte-grundrechtsbindung-drittwirkung-netzwerkbetreiber-nutzer-meinungsfreiheit/

[17] https://www.heise.de/ratgeber/FAQ-Digital-Services-Act-9604453.html

[18] https://www.sciencemediacenter.de/alle-angebote/press-briefing/details/news/chatkontrolle-und-dsa-quo-vadis-eu-digitalgesetzgebung/

[19] Eljárás 2021/0106/COD, COM (2021) 206: Javaslat

Mesterséges intelligencia: Európa világelső a szabályozásban


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Nem mindennapi jogesetet kellett megoldaniuk a joghallgatóknak a Polgári Jogi Jogesetmegoldó Versenyen

Második alkalommal szervezte meg a Polgári Jogi Jogesetmegoldó Versenyt a Magyar Országos Közjegyzői Kamara. A versenyre bármelyik magyarországi egyetem jogász szakos hallgatója jelentkezhetett, aki legalább négy lezárt félévet maga mögött tudott. A szakmai megmérettetésen, amelynek fővédnöke Tuzson Bence igazságügyi miniszter volt, idén hét budapesti és vidéki egyetem 20 negyedéves hallgatója vett részt.

2024. május 2.

Kincsen vagy bombán ülünk, ha hasznosítani kívánjuk az adatvagyont?

A digitális gazdaságban mind többen érezzük úgy, hogy általános közérzetünket minden téren meghatározza, hogy a régi és bevált rutinokat újra és újra felül kell vizsgálnunk. A Data Act is azon szabályok közé tartozik, amelyek végképp megkerülhetetlenné teszik a vállalati adatvagyon hasznosításának újragondolását, és ezzel összefüggésben az adatalapú technológiák, így különösen a mesterséges intelligenciára vonatkozó innovációs stratégia alapjainak kiépítését.

2024. április 30.

Élesedik a verseny a jogi-szabályozási megfelelés terén

Egyre több vállalatvezető szembesül azzal, hogy milyen könnyen el lehet csúszni a jogi megfelelésen, és a helyes döntések kialakítására csak az üzlet, a jog és az IT találkozása adhat esélyt. Tényként kezelhetjük, hogy a külső jogi-szabályozási környezethez történő vállalati adaptáció mára vállalati versenyképességi tényezővé nőtte ki magát. Ezzel párhuzamosan vált a legaltech nélkülözhetetlen eszközzé a jogi eligazodásban és a jogszerű megoldások kidolgozásában. A vállalkozások részéről fennálló hatékonysági elvárásokról, az útkeresésről, valamint a jogi-üzleti-IT kérdések és megoldások terén kialakuló új paradigmáról a Portfolio dr. Megyeri Andreát és Cseh Balázst, a Wolters Kluwer Hungary Kft. szakértőit kérdezte.