Alkotmánybírósághoz fordul az ombudsman az erdőtörvény módosítása miatt

Szerző: Jogászvilág
Dátum: 2019. február 6.
Címkék: , , , , ,
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Székely László ombudsman – a jövő nemzedék érdekeinek védelmét ellátó helyettese, Bándi Gyula javaslatára – áttekintette a 2017-ben módosított erdőtörvény előírásait és alkotmányossági aggályok miatt az Alkotmánybírósághoz fordult.

Több országos természetvédelmi szervezet beadványa alapján Bándi Gyula biztoshelyettes, a jövő nemzedékek szószólója megvizsgálta az erdőtörvény előírásait és – mert azok számos ponton a visszalépés tilalmába ütköznek, valamint a sértik a jogbiztonságot – kezdeményezte, hogy az alapvető jogok biztosa forduljon az Alkotmánybírósághoz a törvény több rendelkezésének megsemmisítése, az alkotmányos követelmények meghatározása érdekében. Az ombudsman egyetértett a helyettese szakmai álláspontjával. Annak fő megállapítása, hogy az erdőtörvény módosítása mind mennyiségi, mind minőségi értelemben csökkenti a védett és Natura 2000 területen álló erdőkre előírható természetvédelmi célú korlátozásokat.

Az Alaptörvényből fakadó kényszerítő okok híján a kifogásolt törvényi előírások – a többi között – az erdőgazdálkodói érdekekkel szemben háttérbe szorítják a természetvédelmi célokat. A természetvédelem látszólagos elsődlegessége mellett megengedik a gazdasági érdek tényleges érvényesítését és csökkentik a helyi védett természeti területek védettségi szintjét, alapjaiban változtatják meg a védelem eljárási garanciáit. Az uniós jog által meghatározott Natura 2000 fogalmától eltérő módon leszűkítik az e hálózathoz tartozó erdők védelmét és a szükségesség-arányosság tesztjével nem igazolható módon korlátozzák a természeti értékek védelmét szolgáló természetvédelmi előírások érvényesítésének lehetőségét.

Mindezekre tekintettel a biztos indítványában egyrészt kezdeményezte az erdőtörvény azon bekezdéseinek megsemmisítését, amelyek új rendelkezéseket bevezetve csökkentették a védelmi szintet, vagy amelyek módosítással nem voltak helyrehozhatók; másrészt indítványozta a módosított, hatályos szöveg egyes részeinek törlését.

(ajbh.hu)

Kapcsolódó cikkek:


A kormány meghosszabbította a veszélyhelyzeti intézkedéseket
2020. március 31.

A kormány az Országgyűléstől kapott hétfői felhatalmazása alapján elrendelte a március 11-én kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések meghosszabbítását - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ kedden.

A versenyjogi szabályozást is újraírhatja a járvány
2020. március 31.

A koronavírus által okozott válság gazdasági hatásainak kezeléséhez elengedhetetlen az összefogás és állami szerepvállalás, nem mindegy azonban, hogy ez miként valósul meg: a teljes gazdaságot érintő, széles körű sokkhatás a versenyjog alkalmazása terén is változásokat hozhat. A Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői ezért összefoglalták, hogy e területen milyen lépések merülhetnek fel.