A digitális piac új uniós szabályozásában is kiemelt figyelmet fordít a GVH a fogyasztókra
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a digitális piac új uniós szabályozásában is kiemelt figyelmet fordít a fogyasztók védelmére, az online térben működő cégek tevékenységére – közölte a GVH.
Az Európai Bizottság döntése alapján az Amazonnak, az Apple-nek, a Microsoftnak, a Facebook üzemeltetőjének, a Google anyavállalatának és az online tér többi megkerülhetetlen szereplőjének 6 hónapja van arra, hogy összhangba hozza platformja működését az uniós piacszabályozás követelményeivel. Az EU más tagállamainak versenyhivatalaival együtt a GVH is jogosult ellenőrizni, hogy az uniós előírásokat betartják-e a jelentős piaci szereplők – írták.
A közlemény szerint a bizottsági döntés jelentős előrelépés az EU digitális piacokról szóló jogszabályának (DMA, Digital Markets Act) érvényesítésében. Az érintett társaságok többek között nem telepíttethetnek a felhasználók eszközeire kötelező és eltávolíthatatlan alkalmazásokat, nem írhatják elő, azokat applikációkat milyen forrásból kell beszerezni, nem hozhatják a saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a versenytársak kárára, biztosítaniuk kell az üzenetküldő platformjaik átjárhatóságát.
Hangsúlyozták, hogy a követelmények érvényesítésében jelentős szerepük lesz az EU-tagállamok versenyhatóságainak, ugyanis vizsgálhatják a szabályok érvényesülését. A GVH a vizsgálati eredményeiről jelentést készít a kötelezettségek érvényesítéséért felelős Európai Bizottságnak, és részt vesz a brüsszeli testület munkáját segítő munkacsoportban is. Ismételt jogsértés esetén akár az éves forgalom 20 százalékának megfelelő bírság is kiszabható az óriásvállalatokra – tették hozzá.
A GVH emlékeztet arra, hogy a most kijelölt cégek túlnyomó részével szemben fellépett már, az Apple például jelentős versenyfelügyeleti bírságot fizetett Magyarországon, a Google pedig versenykorrekciós kötelezettségeket vállalt, és jelenleg is eljárás zajlik velük szemben. A versenyhatóság azt ígéri, hogy a globális óriáscégek mellett az országos vagy regionális szintű digitális platformok piaci gyakorlatát is figyelni fogja.
(MTI)