Európai versenyhatóságok vizsgálták az influenszerek marketingtevékenységét


A véleményvezérek negyede tartja be csak minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, az influenszerek negyede azonban soha, vagy csak ritkán teszi ki a kötelező tájékoztatást – ismerteti a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a témában végzett uniós vizsgálat eredményeit közleményében.

Közölték: az Európai Bizottság és 22 tágallam valamint Norvégia és Izland fogyasztóvédő hatóságának közös akciója 2023-ban több mint félezer influenszer marketingtevékenységét vizsgálta.
Az ellenőrzött 576 véleményvezér 97 százaléka tett közzé kereskedelmi tartalmú posztokat, de erről csupán minden ötödik tájékoztatott, míg 38 százalék egyáltalán nem használta a kereskedelmi tartalomra utaló megjelöléseket.

Hasonló eredménnyel zárult a hazai vizsgálat, amelynek keretében a GVH nem versenyfelügyeleti eljárásban 28 magyar véleményvezér közösségi platformján (Instagram, Youtube, Facebook, TikTok) a megjelent tartalmakat tekintette át. A vizsgált influenszerek döntő többsége több százezer követővel rendelkezik, de öt véleményvezér követőinek száma az egymilliót is meghaladta – írták.

Az influenszerek többsége (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig – tájékoztatott a GVH, hozzátéve, hogy többnyire az influenszer személyéhez valamilyen módon köthető termékek esetében marad el a reklámozás tényének feltüntetése.

Az esetek csupán harmadában volt megfelelően feltüntetve a tájékoztatás (pl.: #reklam vagy „szponzorált tartalom”). A vizsgált bejegyzések kétharmadánál csak további kattintás után, vagy nem a szöveg elején, a szövegbe beolvadó módon, bizonyos esetekben nem a közzétett videó teljes hosszában volt látható a reklámjellegre utaló információ – ismertették a vizsgálat eredményét.

Közölték: a versenyhivatal 2022 végén frissítette az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlati tanácsokkal szolgál, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatásának, továbbá a GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak az érintettek.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2022. november 28.

Influenszer marketing – a Gazdasági Versenyhivatal új tájékoztatót tett közzé

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2022. november 10-én közzétette az influenszer marketingről szóló megújított tájékoztatóját, amely a korábbiaknál jóval részletesebb iránymutatást ad a véleményvezéreknek a jogszerű működéshez. A GVH tapasztalatai szerint az érintettek egy része továbbra sincs feltétlenül tisztában a szabályokkal, ezért a versenyhatóság a tájékoztató megújítása és egységes szerkezetbe foglalása mellett döntött, hogy az naprakész képet adjon az iparági szereplőknek. Az új tájékoztató véleményezésében részt vevő Schönherr Hetényi Iroda versenyjogi szakértőivel, Turi Annával és Szabó Bálinttal tekintjük át a legfontosabb tudnivalókat.
2021. szeptember 10.

Az influenszer tevékenysége a német jog alapján

Azoknak az influenszereknek, akik pénzt kapnak a cégektől a termékek közösségi médiában való népszerűsítéséért, egyértelműen reklámnak kell címkézniük az ilyen bejegyzéseket – döntött csütörtökön a német bíróság.
2021. október 5.

Jelentős reklámjogi sikereket ért el három német influenszer

A Német Szövetségi Legfelsőbb Bíróság (BGH) 2021. szeptember 9-én meghozott döntései értelmében meghatározott feltételek fennállta esetén az influenszerek anélkül hivatkozhatnak valamely termék gyártójára vagy forgalmazójára az általuk használt online platformokon közzétett posztjaikban, hogy utalniuk kellene az érintett tartalom kereskedelmi jellegére.