Munkaidő nyilvántartása beléptetőrendszerrel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cégünk számtalan szolgáltatást nyújt dolgozóinak, ezek egyike a céges edzőterem, mely az iroda területén helyezkedik el, és amelyet dolgozóink munka után este, sőt hétvégén is látogathatnak. Mivel számos dolgozónk a napi 8 óra munkaidőnél lényegesen több időt tölt az iroda területén, munkaidő-nyilvántartásuk nem egyezik meg a beléptető rendszer adataival, amely csak a reggeli – főkapun történő – belépést és az iroda területének elhagyását rögzíti. Kérdésem, hogy munkaügyi ellenőrzés esetén nem kerülhetünk-e kellemetlen helyzetbe?


Az Mt.134. § (1) bekezdése alapján a munkáltató köteles nyilvántartani

  • a) a rendes és a rendkívüli munkaidő,
  • b) a készenlét,
  • c) a szabadság tartamát.

Az Mt. 134. § (2) bekezdése továbbá kimondja, hogy a nyilvántartásból naprakészen megállapíthatónak kell lennie a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontjának is. Ugyanakkor az (1) bekezdés a) pont szerinti nyilvántartás – a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően – az írásban közölt munkaidő-beosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakész feltüntetésével is vezethető.

Az Mt. 96. § (3) bekezdés b) pontja értelmében a munkáltatónak nem kell nyilvántartania a rendes és a rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét időtartamát, csupán a szabadságokat, amennyiben a munkavállaló kötetlen munkarendben dolgozik. Kötetlen a munkarend, ha  a munkáltató heti átlagban legalább a napi munkaidő fele beosztásának jogát – a munkakör sajátos jellegére, a munkavégzés önálló megszervezésére tekintettel – a munkavállaló számára írásban átengedi. 

A munkáltató Mt. 134. § szakasz alapján köteles nyilvántartani a munkavállalók tényleges munkaidejét, a rendkívüli munkaidő tartamát, készenlétben töltött órák számát, a szabadság időtartamát.

A nyilvántartások pontos tartalmát, formáját a jogalkotó nem határozta meg. Azonban az követelmény, hogy a nyilvántartásból naprakészen megállapíthatónak kell lennie a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontjának is.

A munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó szabályok betartását ugyanis akkor lehet érdemben ellenőrizni, ha ezek nyilvántartásából a ténylegesen munkában töltött idő megállapítható. Például nem elég a jelenléti ívet az adott napra csak aláírnia a munkavállalónak, vagy havonta összesíteni a készenlét időtartamát, hanem pontosan, naprakészen kell vezetni, be kell írni, hogy a munkavállaló mikor kezdte, mikor fejezte be a munkát. Nyilván felesleges a rendes és rendkívüli munkaidő nyilvántartása akkor, ha a munkavállaló a munkaidejét szabadon osztja be, vagy a felhasználását önmaga jogosult meghatározni. E körbe tartoznak például a vezető állású munkavállalók.

A munkaidőre, pihenőidőre, a rendkívüli munkaidőre vonatkozó szabályok betartását a területi munkaügyi felügyelőségek munkatársai rendszeresen ellenőrzik. A munkaügyi ellenőrzések során tapasztalt szabálytalanságok esetén számos intézkedést tehetnek, például megtilthatják a munkavállaló további foglalkoztatását, ha a napi munkaidőre vonatkozó szabályokat a munkáltató megsérti, illetve jogosultak munkaügyi bírság kiszabására, amelynek mértéke 30 ezer forinttól maximum 20 millió forintig terjedhet.

A kérdésből kiderül, hogy a tényleges munkaidő-nyilvántartás adatai nem egyeznek meg a beléptető rendszer adataival. Ezt a két nyilvántartást mindenféleképpen javasolt összhangba hozni egymással, mert egy esetleges munkaügyi ellenőrzés során a beléptető rendszer adatait figyelembe véve a munkáltatónak komoly fejfájást okozhat, hogy a tényleges munkavégzésen felüli időről hogyan ad számot. Természetesen, ha a munkáltató tudja azt bizonyítani, hogy az eltérő adatok nem rendkívüli munkaidőben történő munkavégzést jelentenek, hanem a munkavállalók egyéb, például szabadidős tevékenységet végeztek, akkor elkerülhető a szankcionálás. A bizonyítás sikertelenséges esetén azonban bírságra számíthat munkáltató.

Foglalkoztatás a közszférában 2014-ben

Szakmai fórum és képzés a változásokról: 2014. január 22.

Előadó:  dr. Kártyás Gábor munkajogász

Jelentkezzen most!

A beléptető rendszer alapján készült nyilvántartás ezen jellegénél fogva, értelemszerűen nem helyettesítheti az Mt. 134. § alapján kötelezően vezetendő munkaidő-nyilvántartást.

Válaszadó: dr. Hargittay Szabolcs, Füsthy és Mányai Ügyvédi Iroda
Felülvizsgálata: dr. Marencsák Zsolt


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.