Senkinek nem éri meg hosszútávon a feketemunka


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jelentős kárt okoznak hazánknak azok a vállalkozások, akik nem jelentik be munkavállalóikat – figyelmeztet a Nemzetgazdasági Minisztérium a TÁMOP-2.4.8-12 azonosítószámú „A munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése, a munkaügyi ellenőrzés fejlesztése” című projektje keretében. A munkavállalók bejelentés nélküli foglalkoztatása jelenleg Magyarország egyik kiemelkedő munkaügyi és morális problémája, a jelenség össztársadalmi szinten is kárt okoz, hiszen hosszú távon a munkáltató, a munkavállaló, az állam és a társadalom is nagy veszteségeket szenved el.


Sok munkáltató azt gondolja, hogy az adók és járulékok megspórolásával csökkenti kiadásait, azonban ha egy munkaügyi ellenőrzés során fény derül rá, hogy a munkáltató feketén, bejelentés nélkül, vagy szabálytalanul foglalkoztatja munkavállalóit, akkor akár milliós nagyságrendű büntetésre is számíthat. Az ügyeskedés során megspórolt összeg rendszeresen súlyos veszteségbe fordul át, ez pedig egyetlen józanul gondolkodó vállalatvezetőnek sem lehet hosszú távon az érdeke. A be nem jelentett foglalkoztatásért maximálisan kiszabható bírság összege jelenleg húszmillió forint.

A munkavállalók körében is népszerű az a tévhit, hogy azok, akik feketén dolgoznak, több pénzt kereshetnek, azonban ennek éppen az ellenkezője igaz. A munkavállalók nagy része jellemzően a szerződés és bejelentés nélküli munka miatt válik kizsákmányolás áldozatává. A feketén foglalkoztató munkaadók számos esetben nem adják oda a megbeszélt fizetés egy részét vagy egészét. Bevett szokás az is, hogy a megbeszélt munkaidőt a munkaadó szabadosan kezeli, a túlóráért egyáltalán nem fizet, a fizetett szabadság is csak álom marad. Az így hoppon maradt munkavállalók tehetetlenné válnak, a megígért bért soha nem kapják meg.

Környező országok munkaidő szervezése

Egyedülálló és izgalmas sorozatunk a környező országok munkaidő szervezését elemzi összehasonlítva a magyar szabályozással. Vajon a hazai szabályok egyszerűbbek és rugalmasabbak, mint a környező országoké?

A munkaidő szabályozása a környező országokban >>

A részmunkaidős foglalkoztatás elterjedtsége hazánkban és a régióban >>

Maximális munkaidő, minimális pihenőidő? >>

Rugalmas munkaidő-szervezési módszerek >>

A vasárnapi foglalkoztatás szabályai >>

Azok a feketén dolgozók, akik ugyan megkapják a megbeszélt fizetést, sem lehetnek maradéktalanul elégedettek, hiszen a társadalombiztosítási és nyugdíjjárulékok elmaradása miatt később megjósolhatatlan költségekkel és nélkülözéssel nézhetnek szembe. Gyakori forgatókönyv még, hogy a munkáltató átveri a foglalkoztatottat, és csak úgy tesz, mintha minden a munkaügyi törvényben foglaltaknak megfelelően történne. Ez ellen azonban a munkavállalók képesek hatékonyan védekezni úgy, hogy leellenőrzik a bejelentés megtörténtét.

Végül az egyéni veszteségek után fontos szót ejteni arról is, hogy társadalmi szinten milyen károkat okoz ez a sokszereplős vesztes-vesztes játszma. Köztudott, hogy a feketemunka hosszú távon az egész szociális hálót szétzilálja a társadalombiztosítás és a nyugdíjrendszer bomlasztásán keresztül, amelyeknek jelei csak később mutatkoznak meg. A feketemunka ráadásul a tisztességes, jogkövető vállalkozásokat juttatja versenyhátrányba szabálytalankodó versenytársaikkal szemben, ez pedig senkinek nem lehet érdeke. Ezért közös érdekünk, hogy lehetőség szerint mindenki igyekezzen a legális foglalkoztatás által a közteherviselésből kivenni a részét.

A cikk a Nemzetgazdasági Minisztérium TÁMOP-2.4.8-12/1-2012-0001 azonosító számú „A munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése, a munkaügyi ellenőrzés fejlesztése” című kiemelt projekt keretében, az Európai Unió Szociális Alapjának támogatásával készült.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.