Sharing economy, avagy menekülés a munkajog hatálya alól?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hogyan minősítené a munkaügyi ellenőr egy sharing economy cég által foglalkoztatott személy jogviszonyát? A polgári jog hatálya alá tartozik? Vagy inkább munkaviszony, amelyet a felek megbízási vagy vállalkozási jogviszonnyal igyekeznek leplezni?


Az Uber kapcsán mostanában hazánkban is egyre nagyobb figyelmet kap az Amerikában már szélesebb hagyománnyal és gyakorlattal rendelkező sharing economy, azaz a közösségi gazdaság. A sharing economy egy olyan gazdasági és szociális rendszer, amely lehetővé teszi az árukhoz, a szolgáltatásokhoz, az adatokhoz és a tudáshoz történő közösségi hozzáférést anélkül, hogy azokat meg kellene vásárolnunk. A közösségi gazdaság egy internetalapú rendszer, ahol a felhasználók közvetlenül kommunikálnak egymással, a szolgáltatás minőségét a felhasználók véleményezik. Működését az internet, az okoseszközök és a számítástechnika folyamatosan fejlődő eszközei, módszerei biztosítják. A sharing economy rendszerében interneten keresztül például különböző országokban bérelhetünk lakást, foglalhatunk szállást, utazhatunk bármelyik regisztrált felhasználó sofőrrel, aki épp a közelünkben autózik, vagy akár irodát is bérelhetünk. De használható ez a rendszer arra is, hogy egy alkalmazás segítségével kiválasztott fodrász vagy kozmetikus házhoz jöjjön az esti bulira a frizuránkat, vagy a sminkünket megcsinálni, egy kiválasztott kertész lenyírja a füvet a kertünkben, vagy a nagybevásárlást megcsinálja valaki helyettünk. A kérdés ez, jogi szempontból munkaviszonynak, vagy polgári jogi jogviszonynak minősülhet-e ez a fajta munkavégzés.

A 2012. június 30. napjáig hatályos Munka Törvénykönyve kifejezetten rendelkezett arról, hogy a munkavégzés alapjául szolgáló szerződés típusának megválasztása nem irányulhat a munkavállaló jogos érdekeinek védelmét biztosító rendelkezések érvényesülésének korlátozására, illetve csorbítására. A szerződés típusát annak elnevezésétől függetlenül, az eset összes körülményeire tekintettel kellett megítélni, illetve megállapítani. A jelenleg hatályos szabályok arról rendelkeznek, hogy a színlelt megállapodás semmis, ha pedig az más megállapodást leplez, azt a leplezett megállapodás alapján kell megítélni. Tehát hiába kötnek a felek megbízási szerződést, ha közöttük a jogviszony tartalma alapján valójában munkaszerződés jött létre, akkor azt munkaviszonyként kell értékelni. Az ilyen színlelt szerződések tipikusan a foglalkoztatói közterhek elkerülését, illetve minimalizálását szolgálják, ugyanakkor a munkát végző személy számos olyan garanciától esik el, amelyet a munkajog kógens rendelkezései biztosítanak (pl. maximális munkaidő, minimális pihenőidő törvényi mértéke, felmondási tilalom, garantált összegű minimális munkabér).

A munkaviszony a függő munka jogviszonya, amelyet a hierarchikus, alá-fölérendeltségi helyzet jellemez. Az önállótlan munka esetén a munkát végző személy a munkaerejét bocsátja áruba, és számára a munkavégzés az esetek döntő többségében a megélhetését is jelenti egyben. Ezért is védi számos garanciális elem a munkavállalót a munkáltató utasítási, ellenőrzési és irányítási jogkörével, a „kizsákmányolással” szemben. Ezzel szemben az önálló jogviszonyt létrehozó megbízási vagy vállalkozási szerződés esetén a felek mellérendelt pozícióban vannak, és a megrendelő, illetve a megbízó utasítási joga csak érdekeinek

A munkaügyi compliance audit

A kötet a vállalatok adminisztratív funkcióinak munkajogi, menedzsment, szakmai, és más vonatkozó piaci előírások alapján történő vizsgálatához nyújt segítséget.

Megrendelés >>

közvetítésére irányul. Az ellátandó feladat jellege alapján is élesen elkülönül a két jogviszony. Munkaviszony esetén a feladatok folyamatosan és ismétlődően jelentkeznek, amelyeket a munkakör határoz meg. A megbízási jogviszony tárgya ezzel szemben a rábízott ügy ellátása, a vállalkozási jogviszonyé pedig meghatározott eredmény létrehozása. A konkrét esettől függően a kettő között ugyanakkor átfedés is lehet, ugyanis a példaként említett kertész egyéni vállalkozóként is ápolhatja a kertet, de dolgozhat munkavállalóként is. A két munkavégzés jellege között azonban számos különbség van. Egyéni vállalkozóként a kertész mintegy a maga uraként a saját eszközeivel, a saját időbeosztásában, a munkát konkrétan meghatározó utasítások nélkül, vállalkozói díjért látja el a tevékenységet. Ugyanezt a feladatot munkaviszonyban a munkavállaló a munkáltató eszközeivel, az általa meghatározott helyen és munkaidőben, a munkavégzés részleteire kiterjedő munkáltatói utasítási jogkör mellett köteles elvégezni, és munkaidőben akkor is köteles rendelkezésre állni, ha a munkáltató éppen nem tud neki feladatot adni.

A sharing economy azon eseteiben tehát, amikor nem tárgyak, vagy információk, hanem személyek különösebb képzést nem igénylő, betanítás útján ellátható munkavégzésével nyújtott szolgáltatások közösségi hozzáférése valósul meg, a szolgáltatásnyújtásban résztvevő személyek sharing economy cégek általi alkalmazása nem kizárólag polgári jogi jogviszonyban valósulhat meg, hanem az könnyen minősülhet munkaviszonynak is. A munkaviszony minősítő jegyei, így például a felek közötti alá-fölérendeltség, az ebből eredő utasítási jog, a személyes munkavégzési kötelezettség, az ismétlődően jelentkező feladatok akkor is meghatározóak lehetnek, ha az alkalmazások használata miatt a munkavégzés során a sharing economy cég, mint munkáltató háttérbe kerül. A felhasználó, és a szolgáltatás nyújtásában munkavégzésével résztvevő személy között ugyanis közvetlen kapcsolat jön létre, és a munkafeladatokat konkretizáló utasítások nem közvetlenül a munkáltatótól, hanem közvetve a felhasználón keresztül érkeznek. Ez azonban a függő munkavégzés jellegén nem változtat, hasonlóan, ahogy egy gyorsszolgálati villanyszerelő sem az ügyfelek alkalmazottja, hanem a szolgálat alárendeltségben dolgozó munkavállalója.

A sharing economy üzleti konstrukció tehát egy rugalmasabb foglalkoztatást mindenképpen magában rejt, azonban a fentiekben vázolt jellemzők alapján álláspontunk szerint a munkaviszony kereteit nem lépheti át, ha annak minősítő jegyei megállapíthatóak.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Kontroll alatt a hazai közbeszerzési piac: hároméves rekordot döntött a hiánypótlások száma

2024 első negyedévében összesen 5896 darab hirdetmény érkezett be a Közbeszerzési Hatósághoz, amelyhez 6536 hiánypótlás kapcsolódott. A hiánypótlások száma 4 százalékkal felülmúlta az előző évi adatokat – derül ki a szervezet 2024 első negyedéves Gyorsjelentéséből. Minden közbeszerzésben elköltött 100 forintból 63 a kkv-szektorhoz került.

2024. április 30.

Egyszerűsödött a foglalkoztatási igazolás

A munkaviszony megszűnésekor a munkáltató a munkavállaló számára több, más-más tartalmú dokumentum helyett immár egy darab egységes, a korábbi igazolások kötelező tartalmi elemeit magában foglaló foglalkoztatási igazolás kiállítására köteles.